Vått vs. Tørt føre?

Forum for fulleffekt tung-MC
Wiggern
Innlegg: 5
Registrert: 02 mai 2012, 23:05
Motorsykkelen din: Suzuki GS650L, 1982

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Wiggern »

Det er en faktor som jeg ikke har sett i denne tråden enda, og det er nye dekk. De er glatte som juling!
Må få kjørt av det ytterste belegget først, før en kan begynne å legge den hardt ned...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av joo »

TheHaughom skrev: Da skulle du prøvd en single :prf
Har da oftest en single i stallen også, de bremser på motoren de også ja :knegg
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av taco »

Jeg kjører hver dag uansett vær, ca 3 mil i urbant strøk, med mange rundkjøringer. Må jo si at rundkjøringene egentlig er "værst". Blir litt stivere i bevegelsene, selv om man jo etter hvert har fått god rutine. Man MÅ prøve å være avslappet og ikke tenke for mye på det. Men jeg prøver der det er mulig å holde meg innerst i rundkjøringen (enkle rundkjøringer), for der er det kanskje mindre sjanse for dieselsøl - kanskje..

Enda verre blir det når man kjenner dieselukta i regnværet :-)å da må jeg si at jeg blir litt stiv.

Men mye av problemstillingen med slipp kan man jo hente direkte fra bilkjøring på vinterveier. Vi har vel alle erfart at brå bevegelser medfører skrens...

En annen ting jeg tenker på er bremselengden på vått føre. Jeg tror jeg kommer til å gå på trynet ved "panikkbremsing" da.
Har ikke ABS :sorry

Men jeg er veldig fornøyd med PR3 dekkene mine.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av TheHaughom »

Det verste med rundkjøringer er når de er utformet bittelitt merkelig, slik at man nesten må krysse de hvite feltstripene.
Har en slik på vei til jobb, og her om dagen ble det en bitteliten slipp. Ikke noe dramatisk, men fy så glatt det var :-)å

Edit: Skjedde selvfølgelig i regnvær.
Sist redigert av TheHaughom den 22 aug 2012, 12:10, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Globe »

...og rundkjøring hvor det er lagt brostein i "innersirkelen", de er både glatte (i regnvær) og gir veibanen en kurving. Vi har en del av disse her i Trondheim!

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av StigRune »

Har veldig god erfaring med Metzeler Z8 og M3-5 på både vått og tørt. Kjørte på M3 på rudskogen i fjor i sprutregn, og ble veldig overrasket over hvor godt sykkelen sitter.

Har M5 på 10r'n, og selv på første trigger ikke traction control'n før du er over 10k rpm eller noe sånt.

Rett frem har jeg ikke hatt problemer selv i hastigheter over 130km/t, men ville forsåvidt vært skeptisk ovenfor stående vann i den farten. Vått føre != stående vann, imo.

For meg er det verste med regn at billister kjører sakte OG farlig nærme, mens sikten er lik null. Også har jeg ikke vanntette hansker -.-
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av StigRune »

Wiggern skrev:Det er en faktor som jeg ikke har sett i denne tråden enda, og det er nye dekk. De er glatte som juling!
Må få kjørt av det ytterste belegget først, før en kan begynne å legge den hardt ned...
I support this statement! :mk

Selv om jeg visste dette godt (har bl.a kjørt med flunka nytt dekk på rudsskogen i regnvær), holdt jeg på å smake asfalt med er-6'n etter dekkskifte i april. Er utrolig fort gjort å gå på snørra med nye dekk.

Har du depotstøtte(r) (anbefaler alle dette, gjør livet SÅ mye enklere) kan du vaske av silikonet på nye dekk :thumleft
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Andreas »

Globe skrev:...og rundkjøring hvor det er lagt brostein i "innersirkelen", de er både glatte (i regnvær) og gir veibanen en kurving. Vi har en del av disse her i Trondheim!

Synes også det er skummelt med rundkjøringer som har kommlokk =;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Globe »

Absolutt...de er det også en del av...idiotisk..spør du meg!!!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av SuperMorten »

Andreas skrev:
Globe skrev:...og rundkjøring hvor det er lagt brostein i "innersirkelen", de er både glatte (i regnvær) og gir veibanen en kurving. Vi har en del av disse her i Trondheim!

Synes også det er skummelt med rundkjøringer som har kommlokk =;
Rundkjøringer med trikkeskinner i gjennom. Har hatt mang en "nær asfalten" opplevelse der.. Selv på tørt føre om morgenen, er skinnene kalde og duggvåte, om høsten gjerne litt løv oppi også.. Glatt selv med bil...


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av AndreasB »

Jeg er _redd_ når det er vått.

I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.

I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:
AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.

I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..
Jeg har kommet fram til at det er bedre å ligge i høyre felt :D

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
SuperMorten skrev:
AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.

I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..
Jeg har kommet fram til at det er bedre å ligge i høyre felt :D
Når du kommer nedenifra (avkjøringen nærmest Plaza), så mener du den våte flekken på motsatt side av rundkjøringen (på nordsiden..? )Jeg har hatt så mange slipp her, at jeg tar hele rundkjøringen i gangfart. Skal som regel oppover mot Carl Berner/Tøyen, selv om det er sjeldnere og sjeldnere siden jeg ikke lenger bor i byen..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:
AndreasB skrev:
SuperMorten skrev:
AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.

I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..
Jeg har kommet fram til at det er bedre å ligge i høyre felt :D
Når du kommer nedenifra (avkjøringen nærmest Plaza), så mener du den våte flekken på motsatt side av rundkjøringen (på nordsiden..? )Jeg har hatt så mange slipp her, at jeg tar hele rundkjøringen i gangfart. Skal som regel oppover mot Carl Berner/Tøyen, selv om det er sjeldnere og sjeldnere siden jeg ikke lenger bor i byen..
Jepp! Kommer fra plaza, opp, halvveis rundt, og så er det bare vått som f*... Og jeg skvetter like jævlig hver gang, så jeg har lært meg å legge meg i høyre felt rundt, og så bytter jeg heller felt lengre bort etter enste rundkjøring.. (den ved hausmanns gate)

Svar