Kjøpsråd "Sportstourer"

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Hei. Budsjettet er på ca 40.000,- Hva bør kona kjøpe?

Egentlig burde jeg latt spørsmålet være så åpent, men jeg kan ikke la vær å skrive litt om hva vi har sett på. Det er altså per i dag først og fremst kona som skal ha sykkel. Hun ønsker en helkåpe touringsykkel, fra 600kubikk. Kunne hun valgt fritt uten tanke på andre prosjekter og utgifter, hadde hun kjøpt en Honda VFR tror jeg, men dette er såpass kostbare (og sikkert gode) sykler, at det ser ut som vi må godt nedover 90-tallet og bortimot 100.000km for å få en slik innenfor budsjett. Derfor er vi mer nysjerrige på sykler som Honda CBR 600F og Suzuki GSX 600F eller 750F. Ved et slikt valg ser det ut til at vi kan kjøpe sykkel fra 1998-2001, nesten ubrukt. Hva skal hun velge? Hvorfor? Kona eide sykkel for 16år siden, det var en japansk halvchopper. Siden det har hun leid sykkel èn gang og lånt sykkelen til en kamerat av meg ved et par sjeldne anledninger. Dette er en touringsykkel.

Sykkelen vil bli brukt til kosetur og jobbpendling. Nyest mulig teller, tilstrekkelig med krefter, god service- og deletilgang, god driftsikkerhet, rimelig å eie.

På forhånd takk.

(for øvrig er det bare skryt at jeg kjører VFR slik det står i avataren til venstre. Måtte fylle denne kollonnen for å bli registrert på forumet, unnskyld)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har hatt flere Gsx1100f sykkler og disse har vært skuddsikre, hvis de mindre er like driftssikre så skulle det være en flott sykkel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Takk for responsen, flere? Er en 600kubikk tilstrekkelig for ei lett og lita dame? Er det stor forskjell på en Suzuki GSX 600F og en 750F? Annonsører sier det er 80hk i en 600 og 92hk i en 750, mens en Honda CBR har ca 100hk. Dette er kanskje uvesentlige forskjeller? Kvalitet er viktigere. Jeg synes uansett vekt/HK-forholdet høres voldsomt ut, men selv har jeg ingen erfaring med motorsykkel.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av evike »

Jeg kan ikke få fullrost min Honda CBF600S. God sittestilling og en fornuftig vinkling av bena til fotpinnene for oss som har litt korte bein. Dessuten har min CBF en ny skjerm med toppskjerm som kan vinkles for å forhindre vind rett i hjelmen. GULL!!

Legger ved link til maken for salg på Finn nå: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36786124

Har aldri prøvekjørt CBR, kun prøvesittet. Forskjellen er fra det synspunktet at CBF'en har en mer oppreist kjørestilling, noe som for meg gjør jobben lettere for rygg og armer.

Har en godt brukt Yamaha XJ600 stående i garasjen for salg (kan kjøpes for 22' ferdig prutet :vs . http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36104817Den er en tanke lengre fra setet til styret enn nåværende CBF, antagelig mer likt CBR. Har ikke prøvesittet eller kjørt hverken Bandit eller andre, så der kan jeg ikke hjelpe.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Hei. Takk for tipset. som jeg har skrevet ovenfor så vet jeg ingenting (nesten) om sykler, derfor er alle tips verdifulle. Det er viktig at kona ikke ender opp med en sykkel med ekstrem foroverlent og tung sittestilling, lik hva enkelte sportssykler har. Hun er ca 170cm høy, derfor antar jeg at de fleste japanske touringsykler skulle passe. Sykkelen du linker til så ut som en fin sykkeltype, men den sprenger budsjettet litt. De andre av samme type på finn er også i overkant, bortsett fra en der det tilsynelatende var for høy effekt utifra hva sykkelen er klassifisert for. Noe tull med staten vil vi ikke ha. Kona er veldig bestemt på dette med hel kåpe på sykkelen, så det må bli noe slikt.

Mvh morrun

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av Carpa »

Hei :-)

Fikk denne linken av en annen her på forumt. Du kan sjekke salhøyde, grader etc.. Helt genial
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av fikse »

Nå har jeg aldri kjørt en CBF, men det skulle forundre meg om ikke dette er en utmerket sykkel til fruen din. Den det er lenket til er jo som du sier litt for dyr, men du kan jo vurdere å legge inn et bud på knappe 50? Verdt å prøve. Får du den til 50 så er det mye som taler for et godt kjøp. Her er div slitedeler tatt, og ikke minst er det rikelig med vesker. Kan det se ut som at denne har CBS, altså kombibremser? Det er i så fall et stort pluss. Helst bør man gjerne sikte mot ABS, men det ligger trolig et stykke utenfor deres budsjett. I så fall er CBS en slags erstatning, som funker brukbart. At den er kjørt over 40 spiller niks nada rolle så lenge service er overholdt. Vil tro dette er en CBR-maskin? I så fall klarer du ikke slite den ut før du er lei den.

Helkåpe-sykler i rundt 600størrelse er det smått med. Det nærmeste måtte være en Honda Deauville. Den er utmerket til kjøring i Norge. Litt høyt tyngdepunkt, men med 1.70 høyde bør det funke bra. Jeg er selv 1.73 og har storkost meg i flere år på en Deauville. Tilsynelatende litt effektsvak, men det er bra drag i motoren og girutveksling er perfekt for norske forhold, så den føles kvikk og enkel.

Sjekk også forsikringspriser. Har dere ikke bonus fra før, blir det fort dyrt med noe som har "R" i seg. Selv o mhun lover å kjøre forsiktig og alt det der.. ,-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tror ikke dere gjør feil hvis dere går for en GSX 600/750F. Hvis dere liker utseende da.

Er nok greie sykler begge deler, og de har full kåpe. Ellers har man jo CBR 600F, men den blir litt mer foroverlent. Eller en ZZR 600, som også er forholdsvis foroverlent.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av ejs »

:thumleft

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36313898" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Den ser fin ut og er tilsynelatende godt vedlikeholdt den Kawasakien du linket til der. Så en ZZR er altså også en tourer, ikke en R-sykkel? Jeg mangler nok litt på å ha oversikten over hva som finnes av sportslige touringsykler(uten "R"), med helkåpe fra tusenårsskiftet. Har ikke fått noen god oversikt m.t.p hva det vil koste å forsikre syklene vi vurderer, men skjønner det slik at en R-sykkel er bare å glemme, både når det gjelder forsikringspremie og ergonomi. Vi begynner å bli ganske voksne, kona og jeg. Vi håper sånn sett å komme relativt greit ut av det når det gjelder forsikring.

Mvh morrun

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av biker7 »

Min sport-tourer da? ;-) http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36805119" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av Kjellrf »

Jeg har hatt ZZR600, ZX6R og kjørt endel CBR600. Den som er desidert best til sportstouring, er ZZR600, fra 97 eller nyere. Relativt bra bunndrag, lettkjørt og komfortabel. Bra kåpe. Går like bra som VFR. Pass på at det er tatt service/ventiljustering jevnlig.
De 2 andre er også bra, men CBR'en har desidert dårligst drag på mellomregisteret, selv om det kan bli bedre hvis ekosanlegget byttes og dyses inn. CBR'en har en mjuk, fin motor, men det er mer guts i Kawa'ene. Mer moro.
ZX6R fra 98 -2002 er faktisk fine å kjøre langt med, men ZZR er mer komfortabel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Jaha du biker7, er det ikke den grønnfargen forsikringsselskapene liker minst? Utvilsomt en tøff sykkel, meeen ... det blir nok ingen giftgrønn ninja på oss. Lykke til med salget. Takk for gode tips kjellrf, noe erfaring med disse suzuki GSX 600/750F`ene? Annonsører skryter av at de er billige og forsikre. Vesentlig forskjell på 600 og 750?
Mvh morrun

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av biker7 »

morrun skrev:Jaha du biker7, er det ikke den grønnfargen forsikringsselskapene liker minst? Utvilsomt en tøff sykkel, meeen ... det blir nok ingen giftgrønn ninja på oss. Lykke til med salget. Takk for gode tips kjellrf, noe erfaring med disse suzuki GSX 600/750F`ene? Annonsører skryter av at de er billige og forsikre. Vesentlig forskjell på 600 og 750?
Mvh morrun
Tja, veit nå ikke det da. Jeg betaler 3800,- for full kasko i Unison Forsikring :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Det høres ikke så værst ut. Et forsikringsselskap spesielt for MC dette? Kona er lærer på videregående og en slik sykkel hadde nok gitt litt respekt blandt enkelte umuliuser vil jeg tro :-k

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av Kjellrf »

GSX600/750 var vel Suzuki's krispaket da de kom. Kjent for dårlig dreimoment, men blei vel noe bedre etterhvert. En grei sykkel som ikke var best på noe. En Kawa 600 går minst like bra/bedre enn suki 750'ien. Men det har vært lite tull med de, så en trygg handel. Ikke kjøp første utgaven, kjøp i tilfelle den nye modellen som kom nærmere 2000. Den er bedre.

ZZR600 har forresten lav salhøyde, ganske smal sal, og lavt tyngdepunkt, noe som passer mange av de med korte bein...
Er også en av 600'ene som er best egnet for passasjer. Men da bør fjæra på demperen stives opp.

:-)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Ok, krisepakke og dårlig dreiemoment høres ikke bra ut. Ser ut som det kom et modellskifte i 1998, og at disse ble solgt noen år innpå 2000-tallet. Er det disse som har blitt bedre? Høres kanskje ut som jeg favoriserer disse GSX`ene, men gjør egentlig ikke det. Det er bare det at det er så godt utvalg av hele, pene og relativt lite kjørte slike. Noe som burde gi anledning til en grei handel.
Mvh morrun

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av JohnnyTh »

Tror ikke forsikring på en ZZR burde være så ille. På min ZZR betalte jeg bare 2000 kr i året for ansvarsforsikring, med 75% bonus. Skulle tro en 600 kom enda bedre ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Hei igjen. Finner jo stadig nye varianter av sykler som vi ikke visste at fantes (...). Suzuki GSF 600 S med eller uten "bandit" 2001 ser tøff ut med helkåpe. Suzuki SV650 S ser enda tøffere ut med helkåpe, men kanskje dette er "R-sykler" hva gjelder forsikring og ergonomi? Annonsører skryter av bunndraget i v-twin-motoren. Hva skal man tro om det? Ser at det også er stor forskjell på hva disse syklene veier. Er det lurt av kona å velge en som er relativt lett?

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av TheBandit »

morrun skrev:Hei igjen. Finner jo stadig nye varianter av sykler som vi ikke visste at fantes (...). Suzuki GSF 600 S med eller uten "bandit" 2001 ser tøff ut med helkåpe. Suzuki SV650 S ser enda tøffere ut med helkåpe, men kanskje dette er "R-sykler" hva gjelder forsikring og ergonomi? Annonsører skryter av bunndraget i v-twin-motoren. Hva skal man tro om det? Ser at det også er stor forskjell på hva disse syklene veier. Er det lurt av kona å velge en som er relativt lett?
Etter jeg kjørte opp så var jeg veldig gira på GSXF, men kom over en GSF600S med helkåpe. Ble forelska i den og kjøpte den. En MEGET god og lettkjørt motorsykkel med seig nok motor til å kjøre med 2 voksne uten at det blir masete. Jeg må innrømme at jeg savner den veldig. Billig i drift og billig forsikring på den også. Ikke la deg skremme av "bare" 78 hk. :thumleft Komfortabel på tur (med touringsal) og morsom til å kjøre aktivt. :prop:

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av ingar »

http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... 9-current/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Forget fancy cycle parts, instead the Suzuki SV650 has a super-light feel, accurate steering and assured suspension and brakes. Tour by all means (it’s plush enough) but the Suzuki SV650 revels in thrashing through the twisties, too. Six-footers may find an SV650 a little cramped."

Jeg ser det er noen fine SV650 på finn ja.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av fikse »

Og V2 vil jeg si er å foretrekke fremfor R4-motor. Rundt 70 hester burde holde det. Og så er det myyye kulere lyd :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Hei igjen.
Syklene vi leter blandt er 10-12år gamle. Når jeg kontakter annonsører og spør etter servicehistorikk, er det ikke så mange som kan vise til slikt. Er det ikke som med biler, at man følger et serviceprogram og et servicehefte? Skjønner at man gjerne tar oljeskift og en del fiks på syklen selv fordi man liker å stelle med den og når sykkelen begynner å bli gammel, men at det ikke er noe serviceprogram synes jeg er snodig.
Hva er vanlig for 10-12 år gamle sykler?

morrun
Innlegg: 20
Registrert: 26 aug 2012, 12:20
Motorsykkelen din: nei, det var det da ...

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av morrun »

Hei igjen.
Syklene vi leter blandt er 10-12år gamle. Når jeg kontakter annonsører og spør etter servicehistorikk, er det ikke så mange som kan vise til slikt. Er det ikke som med biler, at man følger et serviceprogram og et servicehefte? Skjønner at man gjerne tar oljeskift og en del fiks på syklen selv fordi man liker å stelle med den og når sykkelen begynner å bli gammel, men at det ikke er noe serviceprogram synes jeg er snodig.
Hva er vanlig for 10-12 år gamle sykler?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

Legg inn av RuneMC »

Spørs vel sikkert på pris - hvis service koster en god del av bruktprisen, vil nok de fleste gjøre enklere service som bytte av olje/oljefilter, bremseklosser etc selv.
Mye er jo relativt enkelt (bare tidkrevende) å gjøre selv på MC - og mange liker å pusle med sykkelen om vinteren. Det vises jo gjerne om det er entusiast eller en som lar sykkelen gå for lut og kaldt vann.

Er man utrygg på tekniske kunnskaper til den som selger, så er det nok bedre å satse på nestemann som evt har servicehistorikk i orden eller som kan overbevise om at han er nøye og har kunnskapen. Tryggest er nok brukt-kjøp hos forhandler, for de går stort sett nøye igjennom de brukte de legger ut for salg, med tanke på at de gir 3mnd garanti (men man betaler jo litt ekstra da for den tryggheten).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar