Hvordan lagre sykkelen riktig?
- Coach
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Har byggd med en MC garasje i garasjen. Nå lurer jeg på hva dere anbefaler til lagring av sykkelen.
Bør den stå på støtta?
Bør jeg løfte opp bakhjul? Eller begge?
Eventuelt andre vinterlagrings tips.
Ps: skal ikke sette den bort ennå da.
Bør den stå på støtta?
Bør jeg løfte opp bakhjul? Eller begge?
Eventuelt andre vinterlagrings tips.
Ps: skal ikke sette den bort ennå da.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
På sidestøtta. Tørrest mulig. Lås med alarm.
Har man midtstøtte og ingen sjanse for at noen dulter borti den, så bruk evt det (kan jo spare plass i garasjen).
Har man kjede er det lurt å olje det før den blir satt bort.
Noen liker å bytte olje etc før lagring (og evt etter lagring), fylle opp tanken (hvis metall som kan ruste - ellers er det bedre å ikke fylle opp pga bensin er ferskvare), sette depotstøtte foran og bak (ingen sjans for "urunde" hjul :-) men tror neppe de blir "urunde" uansett... mer aktuelt hvis man skal gjøre noe service selv på vinteren ). Har sykkelen kjølevæske med den vanlige glykol/vann blandingen som tåler mange minus, skal det heller ikke være noe problem om det blir kaldt.
Har man midtstøtte og ingen sjanse for at noen dulter borti den, så bruk evt det (kan jo spare plass i garasjen).
Har man kjede er det lurt å olje det før den blir satt bort.
Noen liker å bytte olje etc før lagring (og evt etter lagring), fylle opp tanken (hvis metall som kan ruste - ellers er det bedre å ikke fylle opp pga bensin er ferskvare), sette depotstøtte foran og bak (ingen sjans for "urunde" hjul :-) men tror neppe de blir "urunde" uansett... mer aktuelt hvis man skal gjøre noe service selv på vinteren ). Har sykkelen kjølevæske med den vanlige glykol/vann blandingen som tåler mange minus, skal det heller ikke være noe problem om det blir kaldt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Samme som hvert år-setter på hovedstøtta(hvis sykkelen har) og tar ut nøkkelen.
etterlader en gang på batteriet rett over nyttår.
tar service/sjekk når jeg starter opp for sesongen.
etterlader en gang på batteriet rett over nyttår.
tar service/sjekk når jeg starter opp for sesongen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Pass på når været går fra kaldt til varmt vær. Ettervinter / vår. Er det da fuktig luft vil fuktigheten kondensere på alle kalde flater. Denne fuktigheten er det dårlig tørke på så den kan faktisk bli liggende lenge og lage grobunn for rust. En liten varmeovn og hver temperaturen med et par grader da i garasjen da gjør underverker, - eller en godt oppvarmet bil som kjøres støtt og stadig varm inn i garasjen uten en halv meter snø på taket som blir vann på gulvet....... osv
Jeg kom ut i vinter og vet jo dette men bilen som parkeres i garasjen hadde ikke vært kjørt så mye at den ble varm på ett stykke tid og ALT absolutt ALLE flater var dekket med ett lag med kondens. Måtte inn med en liten ovn da ja - og gassovn hjelper ikke....
Jeg kom ut i vinter og vet jo dette men bilen som parkeres i garasjen hadde ikke vært kjørt så mye at den ble varm på ett stykke tid og ALT absolutt ALLE flater var dekket med ett lag med kondens. Måtte inn med en liten ovn da ja - og gassovn hjelper ikke....
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Min plan er:
- Ny Olje
- Vaske og pusse den pen
- Spraye kjede grundig
- Spraye tom en hel boks med WD40 over alt som kan tenkes å ruste
- Sette på midtstøtte
- Legge over et pledd eller laken
- Telle dager til våren og se på noen av Globes youtube videoer..
- Ny Olje
- Vaske og pusse den pen
- Spraye kjede grundig
- Spraye tom en hel boks med WD40 over alt som kan tenkes å ruste
- Sette på midtstøtte
- Legge over et pledd eller laken
- Telle dager til våren og se på noen av Globes youtube videoer..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Som flere andre gjør, demonterer tenningsnøkkelen, setter på laderen.... og dett var dett :)
- taco
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Det sies at det er viktig å bytte olje på høsten. Brukt olje inneholder bestanddeler som kan tære på motoren. Noen driver å starter opp innimellom også, men da blir det kondens (hvis den står lagret kaldt), og det er da ikke nødvendig hvis man kan unngå det.
Jeg har alltid skiftet olje og filter om høsten på mc'ene og båtene jeg har hatt.
Batteri:
Lades opp fullt, og deretter stå urørt i kulda. Ikke ta det inn i varmen, da tappes det raskere.
Jeg har alltid skiftet olje og filter om høsten på mc'ene og båtene jeg har hatt.
Batteri:
Lades opp fullt, og deretter stå urørt i kulda. Ikke ta det inn i varmen, da tappes det raskere.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- GSF
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
En gammel gjenganger dette her. Alltid morsomt å se hvilke mer eller oppfinnsomme metoder folk bruker for at "Gullet" skal vare livet ut. Jeg for min del fyller tanken full, vasker sykkelen, kjører den i garasjen og tar ut nøkkelen. Nå bruker jeg ikke garasjen til bil så spørsmål om kondens er lite aktuelt. Lar den bare stå vinteren over i kald garasje og lader batteriet en gang etter nyttår. Aldri vært plaget av rust og aldri opplevd annet enn at sykkelen har startet på første trykk på knappen.
Jeg har en følelse av at mange tror at en mc nesten ikke er laget for å brukes :-) Det er IKKE en porselenskopp. Den tåler utrolig mye mer enn mange synes å tro
Må bare kommentere
:
.
Jeg har en følelse av at mange tror at en mc nesten ikke er laget for å brukes :-) Det er IKKE en porselenskopp. Den tåler utrolig mye mer enn mange synes å tro

Må bare kommentere

Det er sikkert nødvendig hvis man har ambisjoner om at motoren skal vare i 70 år og holde i mer enn 1 ooo ooo kmtaco skrev:Det sies at det er viktig å bytte olje på høsten. Brukt olje inneholder bestanddeler som kan tære på motoren.

Det er sikkert nødvendig hvis man har ambisjoner om at motoren skal vare i 70 år og holde i mer enn 1 ooo ooo kmGSF skrev:Nå bruker jeg ikke garasjen til bil så spørsmål om kondens er lite aktuelt. Lar den bare stå vinteren over i kald garasje og lader batteriet en gang etter nyttår. Aldri vært plaget av rust og aldri opplevd annet enn at sykkelen har startet på første trykk på knappen.
på motoren.

Det er i grunnen da det blir kondens - når MCen er kaldere enn temperaturen i luften - da kondenserer det hvis det er fukt i luften. Lufter du godt eller setter en liten ovn slik at temperaturen stiger et par grader så forhindrer du dette...... En varm bil gjør denne jobben..... i 4 - 5 timer hver gang du setter inn bilen....
- GSF
Nå blir jo mc'en like kald og varm som temperaturen på luften rundt den. Har aldri opplevd at det har vært kondensdannelse verken på mc'en eller på noe annet i garasjen. Det ville stilt seg annerledes hvis jeg til stadighet kjørte en bil ut og inn med snø som smeltet i garasjen. Har man en garasje hvor det er normalt god lufting er kondens null problem så lenge man ikke tilfører vann i form av snø som smelter. En motorsykkel er lagd for å kunne brukes under de fleste forhold og tåler forresten vann så lenge ikke det er skader i lakken. Er nok mye myter ute å går når det gjelder motorsykkel...Det er i grunnen da det blir kondens - når MCen er kaldere enn temperaturen i luften - da kondenserer det hvis det er fukt i luften. Lufter du godt eller setter en liten ovn slik at temperaturen stiger et par grader så forhindrer du dette...... En varm bil gjør denne jobben..... i 4 - 5 timer hver gang du setter inn bilen....

Hadde internett vært oppfunnet da jeg var ung,så hadde jeg aldri kjøpt meg motorsykkel. Lite visste jeg i den tiden at alt skulle være så komplisert.
Dum som jeg var/er,så trodde jeg det var godt nok hvis jeg parkerte moppen tørt og godt inni en garasje,og gav den ny olje iløpet av vinteren.At den gamle oljen som kanskje hadde fått kjørt seg 4-5tusen km var istand til å tære opp motoren innvendig,har jeg heldigvis vært uvitende om.
Har nok hatt mye flaks,for jeg har alltid fått den til å starte igjen til våren.Og det tilogmed med gammel bensin,det gikk mange år før jeg hørte om at det var lurt å drenere forgasserne også. Så derfor har jeg aldri gjort det.
Tror jeg tar sjansen i år også
Dum som jeg var/er,så trodde jeg det var godt nok hvis jeg parkerte moppen tørt og godt inni en garasje,og gav den ny olje iløpet av vinteren.At den gamle oljen som kanskje hadde fått kjørt seg 4-5tusen km var istand til å tære opp motoren innvendig,har jeg heldigvis vært uvitende om.
Har nok hatt mye flaks,for jeg har alltid fått den til å starte igjen til våren.Og det tilogmed med gammel bensin,det gikk mange år før jeg hørte om at det var lurt å drenere forgasserne også. Så derfor har jeg aldri gjort det.

ikkebike.norwegianforum.net
- GSF
Kawasaki skrev:Hadde internett vært oppfunnet da jeg var ung,så hadde jeg aldri kjøpt meg motorsykkel. Lite visste jeg i den tiden at alt skulle være så komplisert.

- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
100% enig med GSF og Kawasaki her. Æ kan ikke fatte hvordan mine sykler har overlevd, æ har kjørt de inn i garagen og skrudd av tenninga. Der står den med nøkkelen i, frem til våren når æ vrir om nøkkelen og starter. Hjula e fremdeles runde og bensinen e fremdeles eksplosiv og olja smører, og har ikke etset vekk motoren. Om man skifter olje på høsten eller våren har ingen betydning, de som tror noe annet, må gjerne forklare dette og vise til noe som støtter deres overbevisning. Hadde vært artig å visst hvor alle disse gode rådene om vinterlagring egentlig kommer fra
Det må da slite mere på sykkelen å kjøre 5-10-15.000 km i allslags vær enn at den står i ro i en tilnærmet tørr garage
Men det har skjedd at æ har vaska sykkelen, det må æ innrømme
Det må da slite mere på sykkelen å kjøre 5-10-15.000 km i allslags vær enn at den står i ro i en tilnærmet tørr garage
Men det har skjedd at æ har vaska sykkelen, det må æ innrømme
Når alt dette er sagt så må jeg jo sii at jeg parkerer i garasjen, passser bare litt på når det blir væromslag til det varmere.....GSF skrev:Nå blir jo mc'en like kald og varm som temperaturen på luften rundt den. Har aldri opplevd at det har vært kondensdannelse verken på mc'en eller på noe annet i garasjen. Det ville stilt seg annerledes hvis jeg til stadighet kjørte en bil ut og inn med snø som smeltet i garasjen. Har man en garasje hvor det er normalt god lufting er kondens null problem så lenge man ikke tilfører vann i form av snø som smelter. En motorsykkel er lagd for å kunne brukes under de fleste forhold og tåler forresten vann så lenge ikke det er skader i lakken. Er nok mye myter ute å går når det gjelder motorsykkel...Det er i grunnen da det blir kondens - når MCen er kaldere enn temperaturen i luften - da kondenserer det hvis det er fukt i luften. Lufter du godt eller setter en liten ovn slik at temperaturen stiger et par grader så forhindrer du dette...... En varm bil gjør denne jobben..... i 4 - 5 timer hver gang du setter inn bilen....
mcen blir like kald og varm som luften rundt men ikke like fort og derfor blir det kondens. Det vi oppfatter som tørr og fin luft på ettervinteren kan fort bli 80 - 100% rf og hvis mcen er kaldere enn luften rundt vil det kondensere i alle krikene og krokene rundt om. lufte er bra - å kjøre inn en varm bil er bra, om den er fuktig betyr ikke all verdens, snø er noe dritt - også i garasjen....
- ellers har ikke internett gjort noe fra eller til på denne problematikken - det er ren fysikk :-)å
- Svolp
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Dette er et "hva er meninga med livet" spørsmål!
Like mange svar som meninger....
Så.. Her er min måte!
Oppvarmet lokale, olje og filterbytte, grundig vask så ei runde med voks og beskyttende oljer (kjede/drev/gaffelben) toppe tanken, opp på midtstøtta og sette på vedlikeholdslader!
det er min metoder på min ZZR1400 som funker år etter år... Hver sesong for min del er ca 6mnd på vei og 6mnd på lagring..
Kenneth
Like mange svar som meninger....
Så.. Her er min måte!
Oppvarmet lokale, olje og filterbytte, grundig vask så ei runde med voks og beskyttende oljer (kjede/drev/gaffelben) toppe tanken, opp på midtstøtta og sette på vedlikeholdslader!
det er min metoder på min ZZR1400 som funker år etter år... Hver sesong for min del er ca 6mnd på vei og 6mnd på lagring..
Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Alltid vært kjent for å være litt vel "nøye"... Men jeg ser det som å bli/være kjent med syklene mine å plukke av og sjekke skikkelig over det meste på vinteren. Så:
- Grundig vask/avfetting og avspyling med varmt vann før den kjøres til vinterlokalene. Der er det romtemp og god mekkeplass.
- Så skrur jeg av "det meste" og vasker skikkelig! Sjekker det meste når sykkelen er ribba.
- Vokser og polerer til og med ramma.
- Evt rubb om det trengs før polering av alt som er lakka deler.
- Rubb av alt rustfritt, for det meste eksosanlegg.
- Evt bytter sliten beskyttelsesfilm på tank, sving osv.
- Servicer, altså oljer, filtre, ventiljusteringer, feilkodesjekking og evt nulling av koder.
- Er der slitedeler som er planlagt skifta gjøres det. Som bremseklosser, hjullagre, dekk osv osv.
- Åpner elektriske kontakter over hele fjøla, sjekker for korrosjon og renser alt. Smører pakninger på el-anlegget/kontakter.
- Monterer nye gadgets hvis det er investert i sånt. Denne vinteren blir det ikke noe av det, har det som jeg vil ha på doningen
- Monterer den sammen igjen.
- Batteriladeren settes på.
- Starter sykkelen en gang i måneden og kjører litt med den innadørs før den settes på lading igjen.
- Tar ut sykkelen når sesongen starter igjen. Da ser den omtrent fabrikkny ut, jeg vet at jeg har gjort det jeg kan for å rulle problemfritt hele sesongen og bruker ikke tid på annet enn lett vask og evt oljer og dekkskift før enda en sesong er over...
Min måte, samma hva andre mener og sier

- Grundig vask/avfetting og avspyling med varmt vann før den kjøres til vinterlokalene. Der er det romtemp og god mekkeplass.
- Så skrur jeg av "det meste" og vasker skikkelig! Sjekker det meste når sykkelen er ribba.
- Servicer, altså oljer, filtre, ventiljusteringer, feilkodesjekking og evt nulling av koder.
- Er der slitedeler som er planlagt skifta gjøres det. Som bremseklosser, hjullagre, dekk osv osv.
- Åpner elektriske kontakter over hele fjøla, sjekker for korrosjon og renser alt. Smører pakninger på el-anlegget/kontakter.
- Monterer nye gadgets hvis det er investert i sånt. Denne vinteren blir det ikke noe av det, har det som jeg vil ha på doningen

- Starter sykkelen en gang i måneden og kjører litt med den innadørs før den settes på lading igjen.
- Tar ut sykkelen når sesongen starter igjen. Da ser den omtrent fabrikkny ut, jeg vet at jeg har gjort det jeg kan for å rulle problemfritt hele sesongen og bruker ikke tid på annet enn lett vask og evt oljer og dekkskift før enda en sesong er over...
Min måte, samma hva andre mener og sier

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Coach
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Her har vi en som har orden på sakene ja. Dette liker jeg! Hvar noe slik jeg faktisk hadde tenkt å gjøre selv.joo skrev:Alltid vært kjent for å være litt vel "nøye"... Men jeg ser det som å bli/være kjent med syklene mine å plukke av og sjekke skikkelig over det meste på vinteren. Så:
- Monterer nye gadgets hvis det er investert i sånt. Denne vinteren blir det ikke noe av det, har det som jeg vil ha på doningen![]()
![]()
Min måte, samma hva andre mener og sier![]()
Tusen takk for bidrag.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Kondens kommer av forskjeller i lufttempratur. Det å kjøre en varm bil inn og ut av garasjen tror jeg ikke er spesielt gunstig. All luft inneholder fuktighet i en eller annen grad. Varm luft har "plass" til mer vann en kald luft, dette på grunn av molokystrukturen i kald luft er tettere og dermed mindre plass til fukt. Det som er 100% luftfuktighet ved 0 grader er kanskje bare 40% ved 25 grader. (ikke helt korekte verdier men har ikke tabeller her nå)
Hvis du har en garasje som ikke er oppvarmet og som holder 5 grader på vinteren. Teoretisk da så er alt i denne garasjen 5 grader og man har ingen kondensproblem. Hvis du så kjører inn en varm bil og tempraturen stiger så vil det bli en liten opparming av lufte men gjenstandene i garasjen vil fremdeles være 5 grader en stund. Hvis lufte blir oppvarmet nok til at tempraturforskjellen blir stor nok så vil det kondensere på det som er kaldere. Men da må forskjellen være stor nok til at relativ luftfuktighet kommer opp i over 100% ved den kalde gjenstanden.
Alle som har hatt gammel VW golf har somregel erfart kondens. Bilen er fuktig inni og golfen står i sola. Sola varmer opp lufte inni bilen men vinduene er kalde på grunn av kald ute temp, da kondenserer det på vinduene.
Hvis man har en helt tett beholder så får man ikke kondens da det ikke er tilførsel av fukt uansett hvaslags tempratur det er. Er vel slik disse nye posene til å lagre mc i fungerer.
I oppvarmet lokale vill man minimere risken for kondens da man har en høyere tempratur en det som eventuelt kommer utenfra. Og da blir relativ prosent lavere.
Oi dette ble mye om kondens, er det noen som har lests alt??:)
Hvis du har en garasje som ikke er oppvarmet og som holder 5 grader på vinteren. Teoretisk da så er alt i denne garasjen 5 grader og man har ingen kondensproblem. Hvis du så kjører inn en varm bil og tempraturen stiger så vil det bli en liten opparming av lufte men gjenstandene i garasjen vil fremdeles være 5 grader en stund. Hvis lufte blir oppvarmet nok til at tempraturforskjellen blir stor nok så vil det kondensere på det som er kaldere. Men da må forskjellen være stor nok til at relativ luftfuktighet kommer opp i over 100% ved den kalde gjenstanden.
Alle som har hatt gammel VW golf har somregel erfart kondens. Bilen er fuktig inni og golfen står i sola. Sola varmer opp lufte inni bilen men vinduene er kalde på grunn av kald ute temp, da kondenserer det på vinduene.
Hvis man har en helt tett beholder så får man ikke kondens da det ikke er tilførsel av fukt uansett hvaslags tempratur det er. Er vel slik disse nye posene til å lagre mc i fungerer.
I oppvarmet lokale vill man minimere risken for kondens da man har en høyere tempratur en det som eventuelt kommer utenfra. Og da blir relativ prosent lavere.
Oi dette ble mye om kondens, er det noen som har lests alt??:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
jada, har lest altJohnnyTh skrev:Oi dette ble mye om kondens, er det noen som har lests alt??:)

men pose som man oppbevarer sykkern i er ikke bare tett, den inneholder også korrosjonsinhibitor så kondensen ikke får gjort skade.
Jeg vinter- og sommerlagrer i verkstedet. Syklene står på støtta og flyttes en gang iblant pga plassmangel.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Jepp. Leste alt, og konkluderte med at jeg tar V Stromen inn, og parkerer den i stua over vinteren. Der er det jevn fin temperatur hele tiden. (satser på at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Har lest alt og funnet ut at jeg vil kjøpe sykkel av joo 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Har du forgassere, skal de tømmes. Har man innspr, skal man ha i konserveringsmiddel og kjøre noen min. Vask, skift olja og lad batt jevnlig. La den stå ustartet med full tank.
Jonny
Stort sett sier vi det samme.
Så lenge alt har samme temperatur er det ingen problem, men når luftemperaturen stiger så vil det kondensere vann på det som ikke stiger like fort i temperatur som lufttemperaturen. Å sette inn en varm bil fungerer nesten like godt som en varmeovn, alt blir varmet opp noe raskere. En godt oppvarmet bil som er oppvarmet i kupee og motor avgir varme til garasjen i mange timer og kan erstatte svært mange kilovattimer tilført fra en varmeovn. Alt i garasjen vil bli varmere enn uteluften. Dessuten får man luftet godt ut når bilen skal inn og porten åpner.
Det beste er jo å sette MCen i stua hvor det er varmt hele året, men det jeg ville frem til er at de tidene man kan være spesiellt oppmerksom på med hensyn til kondens er de tidene midt på vinteren når det slår om fra kaldt til varmt vær og man er ferdig med alt vedlikehold og lyset er slukket og varmen avskrudd. Da kommer kondensen. Kondensen kan i værste fall bli liggende der som vann i flere måneder til vi tar ut mcen på våren og den tørker opp i sola - med rust og dårlige irrede kontaktflater på det elektriske anegget som resultat.
Dette kan unngås ved å sette inn en liten varmeovn akkurat i de dagene dette skjer eller en uke innimellom for å tørke ut litt.... hvis man ikke ønsker å ha den i stua eller kjøkkenet gjennom vinteren.
Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......
Stort sett sier vi det samme.
Så lenge alt har samme temperatur er det ingen problem, men når luftemperaturen stiger så vil det kondensere vann på det som ikke stiger like fort i temperatur som lufttemperaturen. Å sette inn en varm bil fungerer nesten like godt som en varmeovn, alt blir varmet opp noe raskere. En godt oppvarmet bil som er oppvarmet i kupee og motor avgir varme til garasjen i mange timer og kan erstatte svært mange kilovattimer tilført fra en varmeovn. Alt i garasjen vil bli varmere enn uteluften. Dessuten får man luftet godt ut når bilen skal inn og porten åpner.
Det beste er jo å sette MCen i stua hvor det er varmt hele året, men det jeg ville frem til er at de tidene man kan være spesiellt oppmerksom på med hensyn til kondens er de tidene midt på vinteren når det slår om fra kaldt til varmt vær og man er ferdig med alt vedlikehold og lyset er slukket og varmen avskrudd. Da kommer kondensen. Kondensen kan i værste fall bli liggende der som vann i flere måneder til vi tar ut mcen på våren og den tørker opp i sola - med rust og dårlige irrede kontaktflater på det elektriske anegget som resultat.
Dette kan unngås ved å sette inn en liten varmeovn akkurat i de dagene dette skjer eller en uke innimellom for å tørke ut litt.... hvis man ikke ønsker å ha den i stua eller kjøkkenet gjennom vinteren.
Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
javel?Duville skrev:Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......
har jeg et problem jeg ikke har lagt merke til siden det sto ferdig i 1973?

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Da har du enten lufting eller en eller annen form for varme, gammel lyspære eller annet somn står på. Hever du temperatur 1 - 2 grader så er kondensproblematikk borte.
Jeg tror alle alle vet at når man kommer til ei ubrukt hytte på senvinteren / våren uten noen form for varme i på ettervinteren så er det så rått og fuktig at det tar ei helg å varme den opp. - samme problematikken, MEN en liten varmeovn eller en aller annen for for varme en gang i uka holder dette borte.
Jeg tror alle alle vet at når man kommer til ei ubrukt hytte på senvinteren / våren uten noen form for varme i på ettervinteren så er det så rått og fuktig at det tar ei helg å varme den opp. - samme problematikken, MEN en liten varmeovn eller en aller annen for for varme en gang i uka holder dette borte.