mekkern skrev:... litt avhengig av situasjonen/plassering.....
Meget viktige ord. Man må selvfølgelig vurdere alle situasjoner før man velger handling, det gjør jeg før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre, bremse/ikke bremse, blinke/ikke blinke osv. Det regner jeg med kryssende trafikk også gjør. Altså, vurderer situasjonen.
Om de ser et blink eller to så regner jeg med at de vurderer situasjonen, og ikke automatisk tar det som et tegn på at "nå kan du brøyte deg vei inn i køa", som det kan se ut som noen her gjør, eller tror andre gjør.
Man kan få inntrykk av at folk tror jeg konsekvent flasher med lysa inn i mot et kryss, sånn er det ikke. Hvis jeg har en mistanke om at de aktuelle ikke ser meg, forsøker jeg å påkalle deres oppmerksomhet, med det middelet jeg finner mest hensiktsmessig i øyeblikket.
Et blink eller to er et helt utmerket middel for å fange folks oppmerksomhet, det er vitenskapelig bevist, og det har vist seg i funke i virkeligheta også, senest i går.
Jeg har også blinket til folk som et tegn på "bare kjør", det funker også, men har aldri opplevd at de to "forskjellige" blinkene har blitt misforstått.