oem europa-usa

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

oem europa-usa

Legg inn av phantom »

De fleste japsesykkler lages i europamod, usamod,og andre mod. dette med bakgrunn i landenes regler og lover for kjøretøyer, regner jeg med. Er på jakt etter deler til min sykkel, og de amerikanske prisene er jo langt under det tilsvarende koster i europa. på deletegningene ser jo delene hos europeiske og usa oem forhandlere helt like ut. Den usa forhandleren jeg har kontaktet tør ikke si helt sikkert om deler for usa vil passe europiske mod. Er det noen der ute som har erfaring med dette, som kan svare på om det eventuellt finnes noen oversikt som viser hvilke deler som er identiske for usa-europa markedet???? :-k

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: oem europa-usa

Legg inn av Crinos »

Nå har jeg ikke erfaring for MC deler annet enn Harley deler, og der passer alt overens verden over, minus litt eksos og lyd samt lys forskrifter rundt forbi.
Men der har faktisk USA begynt å rette seg etter Europa markedet og gått vekk i fra "US løsning" til fordel for EU løsning.

Når det gjelder biler og da BMW.. (og da i motsatt rekkefølge). Så vet jeg flere i USA som kjøper deler i europa og er godkjent/og passer der borte.
Det eneste unntaket der jeg kjenner til er at E36 M3'en i usa hadde langt ferre hestekrefter enn EU versjonen. Det pga noe eksos og HK regulativer ene og alene i staten California. BMW regnet med at det kom til å bli solgt flest M3er i CL og kjørte linjen ut... Ironisk nok er det lov å importere en EU M3 uten å måtte gjøre noen endringer på den.

Men det er alltids verd å sjekke opp i ditt tilfelle. Hva slags deler er du på jakt etter som du er i tvil om?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: oem europa-usa

Legg inn av Jompa »

Hvis delenummeret er det samme i USA som Europa, kan dy trygt gå ut ifra at det er samme del.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: oem europa-usa

Legg inn av pelsen »

det er jo bare å få tak i delekatalogen og sjekke delenummerne, alt står jo der.
US har sikkert greie priser, men det er enda billigere å kjøpe fra Japan. Uansett er delekatalogen nøkkelen, alle forhandlere bruker Yamaha delenummer.

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: oem europa-usa

Legg inn av KrankenWagen »

Som alltid,delebok, da får du opp rett delenummer.

Avhengig av modell... Det som pleier være forskjell er forskjellig farger/dekor på deksler og tank, lysutstyr, og andre/forskjellige løsninger på luftinntak og eksos pga forskjellige avgassbestemmelser.
I tillegg er det jo det mest åpenbare som miles/km/t på speedometer.

Jeg vil jo anbefale Wemoto i UK, et stykke nede til høyre er det et eget vindu du fyller inn original delenummeret, da kommer pris opp med engang. (03-05modell)
Billig frakt og de trekker av engelsk moms.

ZZR-Erling

Re: oem europa-usa

Legg inn av ZZR-Erling »

Om delenr er likt passer det. Jeg bruker http://www.kawasakipartshouse.com/home.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://powersportsplus.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: oem europa-usa

Legg inn av tagesk »

Det finnes sikkert unntak, men i sin alminnelighet er det bare lys og eksos som kan variere fra marked til marked. Men nå som E-merkingen på lys begynner å bli universelt akseptert blir det bare eksosen igjen.

Resten kan du regne med er det samme. Men å bestille deler uten tilgang på delenummer, det er jo som å gå på bingo.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar