Nødblink- bryter ?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

Er det noen som vet hva den øverste røde bryteren på bildet er til ?
På min GPz 1100 er det en bryter som jeg har trodd var nødblinkbryter. Denne har ikke fungert og har heller ikke vært prioritert,
men i går kveld skulle jeg prøve å se om den kunne repareres.
Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"

En rask sjekk av koblingsskjema viste at USA-modellen har nødblink, mens Euromodellen ikke har det.
Dessuten skal nødblinken ha en 3-leders kabel og for å gjøre forvirringa fullstendig er det en 2- leder på min.
Ingen kabelender til overs.

Prøvde å legge et skrujern over loddingene bak på bryteren for å se om den hadde noen funksjon, men ingenting skjedde.
Bryter 001.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av AJ »

Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av AndreasB »

AJ skrev:Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
hva med fjernlys-"blink" ?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
AJ skrev:Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
hva med fjernlys-"blink" ?
Nei nei nei, håper for guds skyld ikke det, :[-X det kan være livsfarlig å blinke med fjernlyset kom det fram i en annen tråd her på forumet. :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

AndreasB skrev:
AJ skrev:Kan det være en bryter til ekstralys/tåkelys?
hva med fjernlys-"blink" ?
Ekstralys, tvilsomt.
Fjernlysblinken er på hornknappen, man skyver den mot høyre for å blinke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av taco »

Den mener jeg er for å motvirke stopp på motor når du tar opp sidestøtta. Hold den inne når du tar opp støtta. :prf
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

taco skrev:Den mener jeg er for å motvirke stopp på motor når du tar opp sidestøtta. Hold den inne når du tar opp støtta. :prf
Kunne forstått det hvis det var motsatt funksjon, at den hindra stopp når du setter ned støtta.
Har vært ute å prøvd, den har ingen forbindelse med støtte/gear. Det er en bryter i gearkassa som gjør at sykkelen må stå i fri
for å kunne startes.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av jhn »

Parklys?

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av NickNei »

Den ER til nødlys, i USA, men er koblet ut på europamodellene, men de bruker samme deler uansett. Så den er rett og slett ikke til noe på europamodellene altså..

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

NickNei skrev:Den ER til nødlys, i USA, men er koblet ut på europamodellene, men de bruker samme deler uansett. Så den er rett og slett ikke til noe på europamodellene altså..
Trur nesten du har rett i det.
Vel, det spiller ingen rolle, sykkelen har de funksjonene den trenger, men rart er det..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av taco »

Jompa skrev:
taco skrev:Den mener jeg er for å motvirke stopp på motor når du tar opp sidestøtta. Hold den inne når du tar opp støtta. :prf
Kunne forstått det hvis det var motsatt funksjon, at den hindra stopp når du setter ned støtta.
Har vært ute å prøvd, den har ingen forbindelse med støtte/gear. Det er en bryter i gearkassa som gjør at sykkelen må stå i fri
for å kunne startes.
Ja, du har nok rett i at det er når man setter ned støtta. Og jeg mener ganske bestemt at bryteren funka sånn på min Z650.
Hvordan virker støtteopplegget ditt da? (nå snakker vi om mc). Er det ikke bryter på støtta?

Nei, detta må vi få sjekka opp Jompa!!!!! :-k Vi gir oss ikke med det, gjør vi vel?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

taco skrev:
Ja, du har nok rett i at det er når man setter ned støtta. Og jeg mener ganske bestemt at bryteren funka sånn på min Z650.
Hvordan virker støtteopplegget ditt da? (nå snakker vi om mc). Er det ikke bryter på støtta?

Nei, detta må vi få sjekka opp Jompa!!!!! :-k Vi gir oss ikke med det, gjør vi vel?
Jotakk, støtteopplegget fungerer utmerket, jeg føler at jeg blir tatt godt vare på av støtteapparatet her på forumet.
Som et lite apropos til debattene som gikk i går kveld i et par tråder.
'

Tilbake til saken.
Det er en startsperrebryter i gearkassa, sykkeln må stå i fri for å kunne startes.
Så er det en bryter på støtta, som kveler motoren hvis man setter i gear med støtta nede.
Begge disse fungerer som de skal.

Det har også vært en sikkerhetsbryter på clutch-hendelen, men den er fjernet og kontakten er lasket.
Og så er det den siste bryteren, den røde som jeg trodde var nødblinkslysbryter.
Men som ikke finnes på europeisk koblingsskjema, og har tre ledere på det amerikanske skjemaet.
Bryteren min har bare to ledere som jeg skrev litt tidligere.
Bryter 001.jpg
Bryter 002.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av taco »

Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"
I og med at det er en bryter uten låsing så må det jo være at den er tenkt brukt i et kort øyeblikk, og det kan vel stemme med støtte(kontakt).
Lyshorn var det jo ikke.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

taco skrev:Det ser ut som en vippebryter, men viste seg å være en trykkbryter uten låsing i "på-stilling"
I og med at det er en bryter uten låsing så må det jo være at den er tenkt brukt i et kort øyeblikk, og det kan vel stemme med støtte(kontakt).
Lyshorn var det jo ikke.
Eller i forbindelse med clutchen ?
Har litt vanskelig for å tru det, plasseringa gjør at den blir vanskelig å bruke samtidig med clutchen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Voodoodoo »

Her er owners manual på 83' GPz :
http://s676.hotfile.com/get/86d7461716b ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Last ned og se om du finner svaret
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av Jompa »

Voodoodoo skrev:Her er owners manual på 83' GPz :
http://s676.hotfile.com/get/86d7461716b ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Last ned og se om du finner svaret
Jess, manualen er lastet ned. Supert :thumleft
Og til og med koblingsskjema i farger.
Tusen takk :prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av SuperMorten »

Men hvis det er en bryter som ikke er i bruk, synes jeg du umiddelbart skal finne noe å bruke den til.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Nødblink- bryter ?

Legg inn av taco »

Finner du ut av det?
Var innom min gamle Kawadealer på vei hjem idag og viste bildet av bryter'n. Han sa det har vært litt forskjellige slike brytere opp gjennom årene. Men han trodde at på din sykkel hadde med sidestøtte eller tilbakestilling av blinklyset.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Svar