Visste du at... ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Busa Trond »

ole m. skrev:
Busa Trond skrev:Lager en ny tråd " Visste du at ".


Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk :D
Husker jeg rett, så har vel Bugatti Veyron angitt effekt på 1.001 hk. Hvordan kan luftmotstanden som bremser bilen bli større enn det som driver den fremover? Dette stemmer ikke...
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport har ca 1200hk og 1500Nm :D

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ejs »

Triumph rocket 3 er vel 2,8 sek.?? :twisted
If it ain't broke, I'll break it.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Bikeridr »

OK, da har jeg forsket litt. Brukt Wikipedia, Se&Hør og etpar andre sikre kilder.

Her er hva jeg har funnet ut:
Aksellerasjon over 1G er normalt ikke mulig med "standard oppsett" dvs vanlige hjul/dekk som hvermansen kan kjøpe for å ha på gatesykkelen(e) sin(e).
Derfor, hjulbasert aksellerasjon fra 0 til 100 km/t kan ikke overstige 1G dvs ca 2,8 sekund (varierer bittelitt ved høyde over havet og geografisk plassering, men innenfor 0,3%)

Skal man aksellerere fortere må man ha wheeliebars for ikke å trille rundt.
Top-fuel, som det var referert til og som kan aksellerere opp til 5,3G (som jeg leste) har, i tillegg til wheeliebars også downforce spoilere også "klisterdekk" som man ikke akkurat får kjøpt hos Omar Sharif. De er som regel væskefylte og svært breie slicks som derigjennom "justerer" friksjonskoeffisienten nærmere 1. At de i tillegg "flexer" slik at de biter seg fast i underlaget og derved kunstig skaper en høyere friksjon gjør at de kan overgå naturkreftenes "1G".

Hayabusa, som det ble lenket til klarte visstnok 0-60mph på 2,47 sekunder. Men den var ikke "standard" siden den hadde lengere baksving og tyngdepunktet langt foran "center of gravity", som igjen gir den noen få hundredeler. Man må huske på at 60mph ikke er 100km/t men 96,54. Basert på dette ble aksellerasjonen fra 0-100 "plutselig" 2,56 sekunder.

Så, ved å ha tyngdepunktet ved "center of gravity" som visstnok de fleste standard gatesykler har, så er teoretisk maksimal aksellerajon 0-100km/t på 2,83 sekunder. Ser vi bort fra luftmotstand, og regner en "standard sykkel" i dag til 275kg inkl fører får vi at vi må bruke en kraft tilsvarende 37KW eller 51HK. Altså, "alle" sykler i dag skal klare 0-100 km/t på de nevnte 2,83 sekunder, bare at de med mer enn 51 HK på bakhjulet og med tyngdepunktet på eller bak "center of gravity" vil trille rundt hvis de prøver å dra på fortere. Så kan man legge til luftmotstanden som øker kvadratisk med fartsdobling og her baseres det på "standard" utforming av fører og sykkel som tilsier at en må ha ca 70HK på bakhjulet for å klare denne prestasjonen.

Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.

Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.

Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.

Sånn, har jeg glemt noe da..?
Sikkert, men jeg regner med jeg får dette servert i kommentarene under. ;-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Bikeridr »

Kawasaki skrev:... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
I beg to differ.
Har vært på bakhjulet jeg flere ganger med min FJR1300A *MED* kardang. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ejs »

Kawasaki skrev:... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
Når jeg hadde Suzuki med kardang,kjørte jeg på bakhjulet hele tida.Noen ganger hadde jeg forhjulet i lufta ,
men klarte aldri å kjøre med bakhjulet i lufta.(dårlig forbrems) :mk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Desmo »

Kawasaki skrev:... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?
Finske Arto Nyquist visste ikke det da han herjet som værst med en Kawasaki Z1300 på 80-tallet. Han dro den så høyt opp på bakhjulet at den knuste glasset på baklykta. :P
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Visste du at... ?

Legg inn av simpson »

Bikeridr skrev: Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.

Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.

Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.
Ser at BMW S1000rr, Ducati 1098, 1198 og 1199 ligger på oppgitt 2,8-2,9 sek på 0-100 kmt.
Ser ikke bort ifra at du er inne på noe.
Men en V-strom på samme tid som de verste? :lol :-)å

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Visste du at... ?

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:
Bikeridr skrev: Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.

Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.

Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.
Ser at BMW S1000rr, Ducati 1098, 1198 og 1199 ligger på oppgitt 2,8-2,9 sek på 0-100 kmt.
Ser ikke bort ifra at du er inne på noe.
Men en V-strom på samme tid som de verste? :lol :-)å
Det var en spøk.. Jeg har ikke noe belegg for å hevde det. Jeg aner ikke...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Visste du at... ?

Legg inn av simpson »

:thumleft
SuperMorten skrev:
simpson skrev:
Bikeridr skrev: Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.

Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.

Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.
Ser at BMW S1000rr, Ducati 1098, 1198 og 1199 ligger på oppgitt 2,8-2,9 sek på 0-100 kmt.
Ser ikke bort ifra at du er inne på noe.
Men en V-strom på samme tid som de verste? :lol :-)å
Det var en spøk.. Jeg har ikke noe belegg for å hevde det. Jeg aner ikke...
Ser den :thumleft
Men han referer til den sykkelen i forklaringen sin ovenfor.
For ørvrig, DL 650 0-100 kmt 3,98 sek. :-)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ejs »

simpson skrev::thumleft
SuperMorten skrev:
simpson skrev:
Bikeridr skrev: Så ja; V-Strom'en klarer dette på 2,8 (eller 2,9) sekunder og de aller fleste sykler med ~80+ HK.

Til sist, som en anekdote, så har jeg sett at fler og fler motorsykkelforhandlere/fabrikanter er begynt å oppgi 0-200km/t istedet for 0-100km/t siden "alle" klarer dette på 2,8 sek.

Derfor, min første påstand, og da med tillegg av følgende forutsetning:
Standard dekk, standard sykkel, standard vegunderlag og ingen "hjelpemidler" som laaaaaaaaaang baksving, wheeliebars og ellers moderat bruk av downforce spoilere, så *KAN* ikke en motorsykkel aksellerere fortere enn 2,83 sekunder på 0-100km/t.
Ser at BMW S1000rr, Ducati 1098, 1198 og 1199 ligger på oppgitt 2,8-2,9 sek på 0-100 kmt.
Ser ikke bort ifra at du er inne på noe.
Men en V-strom på samme tid som de verste? :lol :-)å
Det var en spøk.. Jeg har ikke noe belegg for å hevde det. Jeg aner ikke...
Ser den :thumleft
Men han referer til den sykkelen i forklaringen sin ovenfor.
For ørvrig, DL 650 0-100 kmt 3,98 sek. :-)
På en test jeg leste,sto det 4.4 sec
:knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Visste du at... ?

Legg inn av MaxTron »

Her er noen tall: http://www.mcnews.com/mcn/articles/2010JanIndex.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Merkelig at ikke de aller fleste havner på like under 2,8 siden det her er snakk om 0-60mph :scratch
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Visste du at... ?

Legg inn av jhn »

Visste dere at ... diskusjonen om kontrastyring muligens e i ferd å blusse opp igjen?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

Kawasaki skrev:... det er umulig å kjøre på bakhjulet med kardang-sykkel?

Beklager formuleringen,ser i ettertid at det kan missforstås.

Jeg mener selvfølgelig på bakhjulet,som om at fremhjulet er i lufta
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Visste dere at ... diskusjonen om kontrastyring muligens e i ferd å blusse opp igjen?
Duuuh,det heter ikke kontrastyring lenger,det heter styrekommando. Følger du ikke med
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Visste du at... ?

Legg inn av jhn »

Det e alltid siste uttalelse som e gjeldende, og der sa MaxTron at styrekommando e for upresist og derfor fremdeles skal hete kontrastyring :mk

(Det e forresten utrolig iRiTeReNdE mEd stOre bokStaver midt inni ord og nIck, det blir så vanskelig å skrive, man må jo bruke to fingre :evil )
Sist redigert av jhn den 09 sep 2012, 14:37, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev:Det e alltid siste uttalelse som e gjeldende, og der sa MaxTron at styrekommando e for upresist og derfor fremdeles skal hete kontrastyring :mk

Ja,men nå er siste uttalelse fra Carpa,så da gjelder den igjen. :-k

Dessuten så er Carpa mye penere enn Maxtron. Visste du det??
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Visste du at... ?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:Det e alltid siste uttalelse som e gjeldende, og der sa MaxTron at styrekommando e for upresist og derfor fremdeles skal hete kontrastyring :mk

Ja,men nå er siste uttalelse fra Carpa,så da gjelder den igjen. :-k

Dessuten så er Carpa mye penere enn Maxtron. Visste du det??
Ja, det visste æ. Nytt prinsipp, den peneste har alltid rett :thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:
jhn skrev:Det e alltid siste uttalelse som e gjeldende, og der sa MaxTron at styrekommando e for upresist og derfor fremdeles skal hete kontrastyring :mk

Ja,men nå er siste uttalelse fra Carpa,så da gjelder den igjen. :-k

Dessuten så er Carpa mye penere enn Maxtron. Visste du det??
Ja, det visste æ. Nytt prinsipp, den peneste har alltid rett :thumleft
Me like :thumleft
Og med det kan jeg også informere om at det ikke lenger heter fothvilere men fotpinner. Du skal nemlig ikke hvile på de :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Visste du at... ?

Legg inn av ojda »

jhn skrev: Ja, det visste æ. Nytt prinsipp, den peneste har alltid rett :thumleft
Du ække helt klar over hva du har stelt istand nå, hva =; Jhn
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Visste du at... ?

Legg inn av MaxTron »

Kår kan æ sei, anna enn :lol :lol :lol
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:Det e alltid siste uttalelse som e gjeldende, og der sa MaxTron at styrekommando e for upresist og derfor fremdeles skal hete kontrastyring :mk

Ja,men nå er siste uttalelse fra Carpa,så da gjelder den igjen. :-k

Dessuten så er Carpa mye penere enn Maxtron. Visste du det??

Hvis det er Avataren du sikter til så er det kanskje ikke alltid den sier så mye om hvem som poster, ikke alltid bildet stemmer med terrenget eller hva det nå heter - eller hva sier du???? :lol

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:
Kawasaki skrev:
jhn skrev:Det e alltid siste uttalelse som e gjeldende, og der sa MaxTron at styrekommando e for upresist og derfor fremdeles skal hete kontrastyring :mk

Ja,men nå er siste uttalelse fra Carpa,så da gjelder den igjen. :-k

Dessuten så er Carpa mye penere enn Maxtron. Visste du det??

Hvis det er Avataren du sikter til så er det kanskje ikke alltid den sier så mye om hvem som poster, ikke alltid bildet stemmer med terrenget eller hva det nå heter - eller hva sier du???? :lol

Du har rett. Kanskje jeg forandrer mening hvis Maxtron tar av seg hatten :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Visste du at... ?

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev: Ja, det visste æ. Nytt prinsipp, den peneste har alltid rett :thumleft
Du ække helt klar over hva du har stelt istand nå, hva =; Jhn
:scratch Øøh ...neeei ... det va kanskje ikke så lurt, æ e redd det ikke vil hjelpe mæ no særlig om æ legger ut et bilde av sjøl heller :sk?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Carpa »

ojda skrev:
jhn skrev: Ja, det visste æ. Nytt prinsipp, den peneste har alltid rett :thumleft
Du ække helt klar over hva du har stelt istand nå, hva =; Jhn
Viste dere at Kawasaki er den tøffeste sykkelen på to hjul :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar