Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikkeren skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne. :scratch
Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.

Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.

Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
:thumleft

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

:-k Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett :scratch
tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en sving :P :p
He he, du gjorde det allikevel :D

Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil
gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

Får dere en lyspære til å lyse uten å analysere det ihjæl??? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Tysnes skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne

:-)å
:-k Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett :scratch
tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en sving :P :p
Nei, det e ikke så vanskelig, men veldig vanskelig å prate om :knegg
Tror i grunn vi er enige om at en styrekommando som inneholdet en kontrastyring er et must. Men hva vet jeg, er vel mest på det teoretiske stadiet enda og ønsker å bestå teoriprøven så da må det hete styrekommando i mitt hodet :mc3
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

mekkern skrev:Får dere en lyspære til å lyse uten å analysere det ihjæl??? :lol
Med lyspære så mener du en sånn med glødetrå inni eller gjelder det hallogen også :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Kawasaki skrev:
simpson skrev: Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.

Neineinei,du tar feil. Å prøve dette stillestående har ingen verdi,der har du gjerne rett. Men i fart gjennom venstresvingen,så ligger hjulet mot høyre. Hvor vanskelig skal dette være å forstå? Ta en tur ut med moppen og prøv,vel :-)å :mk :lol
Vel
Da må sykkelen min defintivt feile noe da :eh
Mitt hjul svinger ikke til høyre i venstresving. Det du sier er at alle egentlig kjører "speedway" stil i alle svinger.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Men det skal vite unge dame, til tross for at du ser både meget pen og snill ut, så har du skapt mye bråk i leiren :sk?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:Men det skal vite unge dame, til tross for at du ser både meget pen og snill ut, så har du skapt mye bråk i leiren :sk?
"unge dame" :b_c:
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

simpson skrev: Det du sier er at alle egentlig kjører "speedway" stil i alle svinger.
Eller at det e den eneste måten han vet å kjøre på :knegg

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

simpson skrev:
Kawasaki skrev:
simpson skrev: Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.

Neineinei,du tar feil. Å prøve dette stillestående har ingen verdi,der har du gjerne rett. Men i fart gjennom venstresvingen,så ligger hjulet mot høyre. Hvor vanskelig skal dette være å forstå? Ta en tur ut med moppen og prøv,vel :-)å :mk :lol
Vel
Da må sykkelen min defintivt feile noe da :eh
Mitt hjul svinger ikke til høyre i venstresving. Det du sier er at alle egentlig kjører "speedway" stil i alle svinger.
De finner sikkert ut av det når EU-kontrollen blir innført. :mk
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

simpson skrev:
jhn skrev:
Snikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjører
Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Hvilke modifikasjoner?
Snikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighet
Jeg er enig med deg om dette :thumleft

Bare prøv. Kjør mellom 5-10 km/t beint frem. Så svinger du/dere styret mot ene siden uten å lene dere noen vei, og ser hvilken vei sykkelen legger seg. Jeg vet svaret, for jeg har prøvd. :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
Snikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjører
Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Hvilke modifikasjoner?
Snikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighet

Jo, styret svinger nok med, men jeg for min del presser "mot" hele svingen, men vi kan godt skille på en "inistsieringsfase" og resten.
Mottrykket gjør jo at biken faller inn i svingen og jo mer man presser, dess mer faller den.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Virkelig arti å sjå hvordan denne diskusjonen blusser opp igjen :prop:

Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:

Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)

Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av stigagixx »

MaxTron skrev:Virkelig arti å sjå hvordan denne diskusjonen blusser opp igjen :prop:

Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:

Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)

Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
Kunne ikke vært mer enig!

Og dere som sier dere ikke bruker kontrastyring; Jo det gjør dere :P :p

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

jodlevann skrev:Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil

gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "
Akkurat dette er jo lett å bevise med ei trillebår :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar