Snikkeren skrev:Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.simpson skrev:Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.
Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.
Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett
He he, du gjorde det allikeveltør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en sving
Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil
gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Får dere en lyspære til å lyse uten å analysere det ihjæl???
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Tror i grunn vi er enige om at en styrekommando som inneholdet en kontrastyring er et must. Men hva vet jeg, er vel mest på det teoretiske stadiet enda og ønsker å bestå teoriprøven så da må det hete styrekommando i mitt hodetjhn skrev:Nei, det e ikke så vanskelig, men veldig vanskelig å prate omTysnes skrev:tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en svingjhn skrev:Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svettZZR-Erling skrev:jhn skrev:Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
:-)å
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Med lyspære så mener du en sånn med glødetrå inni eller gjelder det hallogen ogsåmekkern skrev:Får dere en lyspære til å lyse uten å analysere det ihjæl???
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
VelKawasaki skrev:simpson skrev: Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.
Neineinei,du tar feil. Å prøve dette stillestående har ingen verdi,der har du gjerne rett. Men i fart gjennom venstresvingen,så ligger hjulet mot høyre. Hvor vanskelig skal dette være å forstå? Ta en tur ut med moppen og prøv,vel :-)å
Da må sykkelen min defintivt feile noe da
Mitt hjul svinger ikke til høyre i venstresving. Det du sier er at alle egentlig kjører "speedway" stil i alle svinger.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Men det skal vite unge dame, til tross for at du ser både meget pen og snill ut, så har du skapt mye bråk i leiren
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
"unge dame"jhn skrev:Men det skal vite unge dame, til tross for at du ser både meget pen og snill ut, så har du skapt mye bråk i leiren
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Eller at det e den eneste måten han vet å kjøre påsimpson skrev: Det du sier er at alle egentlig kjører "speedway" stil i alle svinger.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
De finner sikkert ut av det når EU-kontrollen blir innført.simpson skrev:VelKawasaki skrev:simpson skrev: Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.
Neineinei,du tar feil. Å prøve dette stillestående har ingen verdi,der har du gjerne rett. Men i fart gjennom venstresvingen,så ligger hjulet mot høyre. Hvor vanskelig skal dette være å forstå? Ta en tur ut med moppen og prøv,vel :-)å
Da må sykkelen min defintivt feile noe da
Mitt hjul svinger ikke til høyre i venstresving. Det du sier er at alle egentlig kjører "speedway" stil i alle svinger.
ikkebike.norwegianforum.net
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
simpson skrev:Jeg er enig med deg om dettejhn skrev:Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjørerSnikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.Hvilke modifikasjoner?Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighetSnikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Bare prøv. Kjør mellom 5-10 km/t beint frem. Så svinger du/dere styret mot ene siden uten å lene dere noen vei, og ser hvilken vei sykkelen legger seg. Jeg vet svaret, for jeg har prøvd.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjørerSnikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.Hvilke modifikasjoner?Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighetSnikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Jo, styret svinger nok med, men jeg for min del presser "mot" hele svingen, men vi kan godt skille på en "inistsieringsfase" og resten.
Mottrykket gjør jo at biken faller inn i svingen og jo mer man presser, dess mer faller den.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Virkelig arti å sjå hvordan denne diskusjonen blusser opp igjen
Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:
Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)
Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:
Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)
Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- stigagixx
- Innlegg: 132
- Registrert: 15 mar 2012, 19:50
- Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
- Sted: Ringsaker
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kunne ikke vært mer enig!MaxTron skrev:Virkelig arti å sjå hvordan denne diskusjonen blusser opp igjen
Sånn som æ ser det handler noe av diskusjonen om ett definisjonsspørsmål:
Sånn som æ definerer det er:
Kontrastyring (æ kaller det også gjerne "motstyring") at man styrer motsatt vei som man har tenkt å svinge.
Medstyring at man styrer samme vei som man har tenkt å svinge.
Styrekomando er ett uttrykk for det man fysisk gjør (drar i eller trykker på styret, eventuelt tråkker på en av fothvilerene (pinnene), eventuelt vektforflytning)
Styrekomando bruker en både når en kontrastyrer og når en medstyrer.
Og dere som sier dere ikke bruker kontrastyring; Jo det gjør dere
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Akkurat dette er jo lett å bevise med ei trillebårjodlevann skrev:Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil
gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!