Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jodlevann
Motorsykkelen din: BMW R850R

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

MaxTron skrev:
jodlevann skrev:Våger meg på å sitere:
".. forstillingens geometri får forhjulet til å svinge når sykkelen lenes over. Det finnes også en annen grunn til at en helling til en av sidene får forhjulet til å svinge. I motsetning til bildekk, er motorsykkeldekk runde
i profilen. Rulleomkretsen er dermed større langs midtlinjen enn på skulderen av dekket. Den siden med lengst omkrets ruller lenger for hver omdreining. . . . Det samme gjelder for fordekket ditt, noe som påvirker forhjulet til å svinge samme vei som sykkelen heller. Forgaffelens geometri og dekkets runde profil

gjør at en motorsykkel svinger automatisk når den lenes over. "
Akkurat dette er jo lett å bevise med ei trillebår :thumleft

Helt rett, MaxTron, verre er det ikke - så enkelt!! :lol

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Snikkeren

25 sekunder av filmen viser hva de mener med kontrastyring. De 25 kommer fra 4.10 til ca 4.35.

Forsøk å oversette hva han sier og forteller. Til slutt ca 4,35 sier han This is what we call counterstearing (sikkert feilstaving men). Kan dette misforståes?

Kan skje fere ganger i svingen men kun ved retningsendring. Er du i en fast sving så styrer du kun og balanserer sykkelen. Du kontrastyrer ikke.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Ja, det er det som er kontrastyring, den styrekommandoen. Men man legger også press på innerste holke gjennom hele svingen, bevisst eller ubevisst, og da styrer man jo i prinsippet motsatt vei hele veien. Og å styre motsatt vei er jo å kontrastyre. :scratch

Men å påstå at jeg ikke kontrastyring kan du ta deg en bolle på. :knegg Det er noe jeg gjør bevisst, hele tiden.

Og hvis du ser hele filmen, så vil du også få forklart hvorfor alle kontrastyrer. Lener man seg til ene siden legger man automatisk press på innerste holken. Og såvidt jeg vet, så lener man seg gjennom hele svingen, ergo kontrastyrer man gjennom hele svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:Ja, det er det som er kontrastyring, den styrekommandoen. Men man legger også press på innerste holke gjennom hele svingen, bevisst eller ubevisst, og da styrer man jo i prinsippet motsatt vei hele veien. Og å styre motsatt vei er jo å kontrastyre. :scratch

Men å påstå at jeg ikke kontrastyring kan du ta deg en bolle på. :knegg Det er noe jeg gjør bevisst, hele tiden.

Og hvis du ser hele filmen, så vil du også få forklart hvorfor alle kontrastyrer. Lener man seg til ene siden legger man automatisk press på innerste holken. Og såvidt jeg vet, så lener man seg gjennom hele svingen, ergo kontrastyrer man gjennom hele svingen.

Man lener seg - altså så kontrastyrer man - javel :scratch

Jeg har sett hele filmen - med tanke på nettopp dette, de viser pila som demonstrerer nettopp dette grundig og deretter går hele filmen herfra går ut på helt andre kommandoer, veivalg og annet i svingen enn kontrastyringen. Kontrastyring visere i disse 25 sekundene enten du vil eller ikke.
Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 21:27, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

Ja. Se filmen, så får du det forklart. :mk

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

Har sett halve filmen nå. Tror dette handler om bevisstgjøring av noe vil alle kan og gjør hver gang vi er ute og kjører. Filmen er med på å forsterke den bevisstheten OG forsterke og finslipe teknikken.
Uansett hva vi måtte mene, så svinger vi alle sammen, både til høyre og venstre. Samtidig tror jeg at en del av de solo-ulykkene vi hører om, kan skyldes manglende kunnskap om dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Eneste måten man kan styre uten å kontrastyre er i svært lav fart eller ved å flytte vekt til en av sidene. Men styringen blir mye mer efektiv med kontrastyring, er da min mening. Og skulle overraske meg hvis ikke alle gjør det
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Veel...
Det æ er ganske sikker på at æ gjør i sving i vanlig turtempo (si foreksempel 80kmt), æ presser innerste (inners i svingen) styreholk fra mæ, og drar den ytterste mot mæ, da legger sykkelen seg ned, når æ har det nedbrekket som passer svingen holder æ styret sånn.
Vist æ slapper av vil både styret og sykkelen rette seg opp, så æ må holde styret i denne stillingen vist sykkelen skal følge samme rarius.
Vist det er behov for å korrigere i svingen er det bare å kontrastyre mere vist en vil svinge skarpere, og mindre vist en vil svinge mindre.

Når svingen begynner å rette seg ut begynner æ å slappe av på presset på styret og samtidig gi litt gasspådrag (ikke helt nødvendig, men føler æ får bedre kontroll da), sykkelen retter seg da opp av seg selv.

Mulig det finnes sykkler som selv holder svingen når en først har lagt de ned der en vil ha dem, men æ har aldri prøvd det...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Du, snikkeren, se på filmen ved ganske nøyaktig 6 minutter, der ser du en HD komme rundt en sving. For mæ ser det ut som den svinger med svingen gjennom hele svingen. Jeg klarer ikke å se hvordan han starter svingen, men antar han starter med kontra.
Nå skal æ se mere av filmen

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev: Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
pøh, kjører du fort nok så er dette trykket på styret veldig merkbart gjennom hele svingen, såpass at man blir sliten i armene :knegg

Brukeravatar
Snikkeren

Legg inn av Snikkeren »

He he. Ja, trykket blir større ved "inspirert" kjøring. No snakket jeg mer om "normal"? kjøring etter fartsgrensene. :knegg

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
Er vel akkurat det æ skreiv og, bortsett fra at æ nok må trykke såppas hardt at æ vertfall er bevisst på at æ gjør det, ikke så mye at æ føler æ bruker makt.
Kan jo ha noe med at sykkeln min er nærmere 100kg tyngre enn en TDM
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Duville

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
For noen teorier du har. Dette har du ikke fra filmen...

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.

Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister :roll
ikkebike.norwegianforum.net

Svar