Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling skrev: Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Det tror jeg. Det er sentrifugalkreftene som får sykkelen til å legge seg, og dermed svinge den "andre" veien... trur eg.. :scratch :-k :mk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

SuperMorten skrev:
ZZR-Erling skrev: Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Det tror jeg. Det er sentrifugalkreftene som får sykkelen til å legge seg, og dermed svinge den "andre" veien... trur eg.. :scratch :-k :mk
Nei, sentrifugalkraften er kraften som vil "kaste sykkelen opp" av en sving. Nå man svinger til venstre vil fortsatt resten av massen i biken rett frem som nå blir til høyre for hjulet, derfor bikker biken ned til høyre om man har høvelig korekt fart da.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg.

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.
Du kan jo kalle det akkurat hva du vil men jeg og MANGE andre kan velge å bruke teknikken med kontrastyring. :vs

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:
Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.

Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?
Men faen da Erling, hvorfor skal du komme her og ødelegge hele tråden med det åpenbare svaret. Denne hadde potensiale til å holde det gående minst 10 sider til, men neida... :ills
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Det er jo det jeg har sagt hele tiden, så tror ikke diskusjonen er død fordi... :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Klar tale, snikkeren :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Det er jo det jeg har sagt hele tiden, så tror ikke diskusjonen er død fordi... :mk
:mk ... fordi ... for å kunne kalle det kontrastyring, må man styre kontra, altså motsatt vei av den ønskede svingretning. Det spiller forsåvidt ingen rolle hvor lenge man gjør det, et lite øyeblikk før svingen, eller gjennom halve eller hele svingen

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

for å gjøre det hele komplett så kan en jo skille på faktisk styreutslag "feil vei" og bare holde imot i sving selv om styret er "riktig vei" eller nøytralt. :popcrn
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:for å gjøre det hele komplett så kan en jo skille på faktisk styreutslag "feil vei" og bare holde imot i sving selv om styret er "riktig vei" eller nøytralt. :popcrn
I mitt hode e det veldig naturlig å skille på denne måten. Ordet "kontra" burde jo gi en pekepinn om hva begrepet innebærer/betyr.
Men det e i mitt hode, langt der inne bakom panna. :mk

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p
Ja, gi meg en beskrivelse av hvordan du håndterer det :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Nå holder jeg på og retter inn fremhjulet på XT'en min,og så skal jeg sveise det fast. Så iløpet av dagen skal jeg ihvertfall finne ut hvilken vei det går hvis jeg legger meg til sides.

Kommer kanskje tilbake med utfyllende rapport. Hvis ikke,får dere ha takk for laget :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Er det nå vi skal begynne å diskutere svinger som har minskende radius ? :P :p

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:
Carpa skrev:

Da, skal du rett og slett rulle på litt og litt og litt til og før du kommer ut av svingen så har du 160 og godfølelsen sitter i ryggmargen og du begynner å glede deg til neste sving, bare pass deg for Globesyka for den sitter for lenge i.... med 160.... MCen retter seg opp mer og mer med økende fart - helt automatisk.

Ikke hør på han,Carpa,for da går det gale.Han tar feil,igjen :knegg Når svingens radius minker,så bør du være forsiktig med å øke på.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
Duville skrev:
Carpa skrev:

Ikke hør på han,Carpa,for da går det gale.Han tar feil,igjen :knegg Når svingens radius minker,så bør du være forsiktig med å øke på.
Nei nå er dere ufine her altså!! :[-X Godt jeg vet noe så jeg skjønner at jeg i hvertfall ikke burde ligge i 160 gjennom en sving. Mentor sier fy fy til full throttle gjennom en sving.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar