Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:...
... SÅ, når sykkelen ligger nede, vil den rette seg opp hvis du presser på ytre holken, og den vil legge seg lenger ned hvis du trykker på innerste holken.
Det stemmer jo det, men samtidig så ser vi i den rundkjøringen på videoen at når han svinger hjulet til venstre så svinger sykkelen til venst ...osv .. Det viser at dette ..
Snikkeren skrev:...
... så må du svinge MINDRE for å svinge mer med en tohjuling. Svinger du mer vil du svinge MINDRE med en tohjuling. Dette er når sykkelen allerede er lagt ned.
.. ikke e den absolutte og eneste sannhet, noen ganger e det sånn og andre ganger e det motsatt.
Man kan komme seg rundt en sving uten kontrastyring, og man kan svinge sykkelen mere ved å svinge styret mere, og motsatt, det har å gjøre med gasspå/avdrag (har dere hørt om gassavdrag før :knegg ) vektforflytning sideveis (fører) vektfordeling mellom for- og bakhjul, fart, nedleggsvinkel, og sikkert en haug med andre parametre.
Æ e ikke i stand til forklare sammenhengen mellom alt dette, men vet at det funker både på den ene og den andre måten
Snikkeren skrev:...
Og i den videoen du linket til, så ser du han bruker en finger til å trykke på venstre holke, og da svinger sykkelen hvilken vei????????? og et par til ??
For ordens skyld, jeg hvordan kontrastyring utføres og hva det er i sin grunnleggende form :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart :D

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

simpson skrev:
Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart :D
Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

bjornen skrev:men i svarte XXXXXXX, er dere i gang igjen :sorry
de siste turene på sykkel har jeg ikke gjort annet en å tenke styring/ kontrastyring/ styrekommando....
blir skitnærvøs a detta her jeg :scratch
hadde aldri problemer med å komme meg rundt en sving før, men nå... :sorry
:lol
Du også. Jeg kontrastyrer hele tiden jeg nå, enten jeg trenger det eller ikke.. :scratch
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

SuperMorten skrev:Jeg kontrastyrer hele tiden jeg nå, enten jeg trenger det eller ikke.. :scratch
Har nå æ alltid gjort, og det går veldig greit :thumleft
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Voodoodoo »

Bilde

popcorn anyone :lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Voodoodoo skrev:popcorn anyone :lol
Hmmm, god ide!! :knegg
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Voodoodoo skrev:Bilde

popcorn anyone :lol

Neitakk, tar heller noen mandler :lol

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Popcorn knirker når man spiser det, eller kanskje det er jeg som tygger feil :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Blir nok upoppa korn til nattmat...

Bilde
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Popcorn,nææ, æ blei tørst av all denne tullpraten :cheers

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

MaxTron skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart :D
Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)
Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av TheHaughom »

Jeg vil si det er tilnærmet umulig å svinge kun ved hjelp av vektforflytting. Jeg forsøker ofte å kjøre uten hender i nedoverbakker, og styreutslaget er minimalt, selv ved hurtig vektforflytning skal du ha en voldsom stor kurve om du skal klare å komme igjennom.
Dette blir det samme som å starte en sving uten kontrastyring (min definisjon av kontrastyring er at man presser styret motsatt vei av der man skal før/i/etter sving).
Jeg mener derfor det blir tilnærmet umulig å kjøre uten å bruke i alle fall en liten dytt i motsatt svingretning (kontrastyring) før sving. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :scratch
Stille lenge nå, har alle "svingt seg ferdig" for denne gang?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

:-k :-k


Dersom det er bakhjulet som svinger,må man kontrastyre da. :scratch :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ejs skrev::-k :-k


Dersom det er bakhjulet som svinger,må man kontrastyre da. :scratch :scratch
Ikke hvis du kjører truck :D

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

ejs skrev::-k :-k


Dersom det er bakhjulet som svinger,må man kontrastyre da. :scratch :scratch
Kan man lage MC der bakhjulet svinger? o.O :P

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Globe »

Ohh...yeah... :-)

http://cyrilhuzeblog.com/2010/08/20/qua ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

simpson skrev:
MaxTron skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart :D
Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)
Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
Hmmm, bare for å presisere: Mente jo ikke at du ikke bruker kontrastyring, bare at du ikke er bevisst på det sjøl siden sykkelen er så lettstyrt.
Har sjøl prøvd sykkler der det bare føles som det er nok å feste blikket i utgangen av svingen, så kommer du dit, men en må jo nødvendigvis ha svingt..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev:
simpson skrev:
MaxTron skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart :D
Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)
Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
Hmmm, bare for å presisere: Mente jo ikke at du ikke bruker kontrastyring, bare at du ikke er bevisst på det sjøl siden sykkelen er så lettstyrt.
Har sjøl prøvd sykkler der det bare føles som det er nok å feste blikket i utgangen av svingen, så kommer du dit, men en må jo nødvendigvis ha svingt..
Kremt kremt ... vil bare minne om at man ikke nødvendigvis kontrastyre, men man må jo svinge ja ... en eller annen vei :vs
(så var vi tilbake til utgangspunktet igjen :knegg )

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
MaxTron skrev:
simpson skrev:
MaxTron skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart :D
Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)
Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
Hmmm, bare for å presisere: Mente jo ikke at du ikke bruker kontrastyring, bare at du ikke er bevisst på det sjøl siden sykkelen er så lettstyrt.
Har sjøl prøvd sykkler der det bare føles som det er nok å feste blikket i utgangen av svingen, så kommer du dit, men en må jo nødvendigvis ha svingt..
Kremt kremt ... vil bare minne om at man ikke nødvendigvis kontrastyre, men man må jo svinge ja ... en eller annen vei :vs
(så var vi tilbake til utgangspunktet igjen :knegg )

Jo, en må "kontrastyre" ellers så svinger ikke biken!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Niks nei og atter nei :[-X

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

simpson skrev:Niks nei og atter nei :[-X

Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil :redface

Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.

Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.

Og hjulet svinger med svingen :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
simpson skrev:Niks nei og atter nei :[-X

Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil :redface

Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.

Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.

Og hjulet svinger med svingen :knegg


RESPEKT for den :thumleft

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

Kawasaki skrev:
simpson skrev:Niks nei og atter nei :[-X

Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil :redface

Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.

Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.

Og hjulet svinger med svingen :knegg

:mk

Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.

Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge. :mk
If it ain't broke, I'll break it.

Svar