Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km.
Hei
Jeg kjøpte en GSX 750 våren 2010, og skiftet ganske raskt drev, kjede og tannhjul (bak).
Her om dagen strammet jeg det litt for mye, og det oppstod ulyd.
Når jeg inspiserte drevet foran så jeg at det kom ulyd når kjedelåset skulle "slippe" tenner på drevet.
Så, jeg skal nok justere kjedet igjen.
Men: jeg så at det var godt synlig, og ujevn slitasje på tennene på drevet.
Jeg har kjørt nesten 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen, og antar at jeg har kjørt omkring 5000 km
med nytt drev, kjede og tannhjul.
Jeg var overrasket å se såpass slitasje etter det jeg trodde var relativt lite bruk. Jeg har smurt kjedet
nesten ukentlig.
Dermed begynner jeg å lure på om det er stor forskjell i slitestyrke og kvalitet på slike komponenter?
Jeg innbilte meg at drev , kjede og tannhjul skulle holde i kanskje 30 000 km.
Noen som har erfaringer å dele?
Jeg kjøpte en GSX 750 våren 2010, og skiftet ganske raskt drev, kjede og tannhjul (bak).
Her om dagen strammet jeg det litt for mye, og det oppstod ulyd.
Når jeg inspiserte drevet foran så jeg at det kom ulyd når kjedelåset skulle "slippe" tenner på drevet.
Så, jeg skal nok justere kjedet igjen.
Men: jeg så at det var godt synlig, og ujevn slitasje på tennene på drevet.
Jeg har kjørt nesten 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen, og antar at jeg har kjørt omkring 5000 km
med nytt drev, kjede og tannhjul.
Jeg var overrasket å se såpass slitasje etter det jeg trodde var relativt lite bruk. Jeg har smurt kjedet
nesten ukentlig.
Dermed begynner jeg å lure på om det er stor forskjell i slitestyrke og kvalitet på slike komponenter?
Jeg innbilte meg at drev , kjede og tannhjul skulle holde i kanskje 30 000 km.
Noen som har erfaringer å dele?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Jeg er usikker på hvor mye jeg har kjørt mine drev og kjede, men det er vesentlig mer en 5000km. Smører ofte. Ofte hver dag etter en langtur. Prøver å ikke kjøre mer en 500km mellom smøring.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Noe er galt i hvertfall. Rundt 30 000, gjerne mer, kan man lett få ut av ett sett på en ZZR1400. Hvilken slakk har du kjørt med?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Jeg har smurt kjedet ofte. Jeg tror også at slakk stort sett har vært ok, selv om det muligens var noe for mye inntil nylig.ZZR-Erling skrev:Noe er galt i hvertfall. Rundt 30 000, gjerne mer, kan man lett få ut av ett sett på en ZZR1400. Hvilken slakk har du kjørt med?
Det medførte at jeg strammet kjedet for mye, noe som gjorde at det ble ulyd, og at jeg oppdaget at framre drev var overraskende mye slitt.
Det er et kraftig 630 (?) kjede. Det veier mye, og sliter da muligens mer på drevet (?).
Jeg tror ikke jeg har kjørt mye med for stramt kjede, men kan jo huske / ta feil. Slitasjen var i alle fall stor. Jeg kjøpt ikke original Suzuki, men husker
ikke fabrikatet..
Som du sier - noe er nok galt, ja..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Jeg ville tippet på for stramt kjede, uten å ha nevneverdig erfaring.
Har lest om det samme fenomenet dersom kjedet er noe strammere enn anbefalt. Er bedre å kjøre med litt for mye slakk, enn litt for lite.
Har lest om det samme fenomenet dersom kjedet er noe strammere enn anbefalt. Er bedre å kjøre med litt for mye slakk, enn litt for lite.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Jeg fikk 36.000 ut av mitt drev og kjede på zzr`n!
I går oppstod det en ulyd når kjedet anstrenges så regne med det er bytteklart
I går oppstod det en ulyd når kjedet anstrenges så regne med det er bytteklart

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Må være dårlig kvalitet.
630 med de store anleggsflatene bør vare i hundre år med så svak motor.
630 med de store anleggsflatene bør vare i hundre år med så svak motor.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Fikk nettopp skiftet kjede og drev på min for første gang og da stod telleren på over 37000 km - dvs siste 1000 km har det vært ulyd under belastning pga et stivt ledd. Bakdrevet så helt fint ut. Fordrevet var noe slitt. Kjedet så fint ut bortsett fra at det var ett eller flere ledd som var stive. Kunne nok prøvd diverse for å løsne, men det er vel rundt denne km-standen som kjeder ofte holder, så byttet for å være på den sikre siden. (DID 525 kjede forresten) Hadde jeg kun kjørt i tørt vær hadde nok kjedet holdt lenger også...
Kjørestil og hvor mange hk det er på bakhjulet kan også ha noe å si - kjøres det med raske akselerasjoner og kraftig motorbrems kan det sikkert slite fort. For stramt kjede kan nok hjelpe slitasjen også... alltid bedre med noe for slakt enn for stramt. Men 5000 km høres uansett veldig lite ut...
Hvilket merke?
Kjørestil og hvor mange hk det er på bakhjulet kan også ha noe å si - kjøres det med raske akselerasjoner og kraftig motorbrems kan det sikkert slite fort. For stramt kjede kan nok hjelpe slitasjen også... alltid bedre med noe for slakt enn for stramt. Men 5000 km høres uansett veldig lite ut...
Hvilket merke?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Kjedet er merket IRIS, og er lettere gyllent av farge. GSX'en er oppgitt til omtrent 80 hk. Kjøringen har vært det som nok må betegnes som meget pen.RuneMC skrev:Fikk nettopp skiftet kjede og drev på min for første gang og da stod telleren på over 37000 km - dvs siste 1000 km har det vært ulyd under belastning pga et stivt ledd. Bakdrevet så helt fint ut. Fordrevet var noe slitt. Kjedet så fint ut bortsett fra at det var ett eller flere ledd som var stive. Kunne nok prøvd diverse for å løsne, men det er vel rundt denne km-standen som kjeder ofte holder, så byttet for å være på den sikre siden. (DID 525 kjede forresten) Hadde jeg kun kjørt i tørt vær hadde nok kjedet holdt lenger også...
Kjørestil og hvor mange hk det er på bakhjulet kan også ha noe å si - kjøres det med raske akselerasjoner og kraftig motorbrems kan det sikkert slite fort. For stramt kjede kan nok hjelpe slitasjen også... alltid bedre med noe for slakt enn for stramt. Men 5000 km høres uansett veldig lite ut...
Hvilket merke?
Det er sjelden særlig akselerasjon å snakke om, og forbikjøringer blir som regel foretatt i 5. gear, med beskjedent gasspådrag. Full gass på lavere gear
har vel knapt forekommet i det hele tatt. Men, det har jo vært et sjeldent møkkavær her i trøndelag de siste par årene, så kjedesmøring vaskes muligens
vekk relativt raskt, til tross for hyppig påføring. Været har vært så "ræva" at man kunne ha emigrert av langt mindre... (Kjører sykkel til jobb, og jeg tror
jaggu det regner på tur og/eller retur på mer enn halvparten av dagene.)
Ut fra et folk forteller, så virker det som en eller flere faktorer må ha vært gale her.
Om det er stive ledd på kjedet ser jeg vel ikke før jeg tar det av..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Sikker på at du har fått kjede som passer nøyaktig til drevene, eller omvendt...?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Ble kanskje feil å spørre etter kjede-merket - det er vel gjerne et annet merke for drevene i sånne sett. DID kjede + JT drev f.eks.
Kan jo være at framdrevet rett og slett har for bløtt metall og at det kan holde å skifte drevsett - selv om stående anbefaling er å bytte kjede og drev sammen pga at de slites sammen og tilpasser seg hverandre.
Du kan jo også ta et bilde av fordrevet og poste, i tilfelle det kan fortelle noe om type slitasje.
Kan jo være at framdrevet rett og slett har for bløtt metall og at det kan holde å skifte drevsett - selv om stående anbefaling er å bytte kjede og drev sammen pga at de slites sammen og tilpasser seg hverandre.
Du kan jo også ta et bilde av fordrevet og poste, i tilfelle det kan fortelle noe om type slitasje.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Takk for råd. Jeg skal forsøke å legge ved bilde. Det var en som nevnte at drev og kjede kanskje ikke passet sammen. Det kan hende vedkommende har rett.RuneMC skrev:Ble kanskje feil å spørre etter kjede-merket - det er vel gjerne et annet merke for drevene i sånne sett. DID kjede + JT drev f.eks.
Kan jo være at framdrevet rett og slett har for bløtt metall og at det kan holde å skifte drevsett - selv om stående anbefaling er å bytte kjede og drev sammen pga at de slites sammen og tilpasser seg hverandre.
Du kan jo også ta et bilde av fordrevet og poste, i tilfelle det kan fortelle noe om type slitasje.
Jeg vet ikke. Noen som har mer kjennskap til dette kan muligens dømme ut fra bilder. Det ser ut som at tennene er ujevnt slitt, i alle fall. Kjedet er merket IRIS.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Ser da ok ut det drevet der..
Du kan med fordel ta ei fille å rengjøre kjedet med parafin, smøre og kjøre videre.
Du kan med fordel ta ei fille å rengjøre kjedet med parafin, smøre og kjøre videre.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Såvidt innkjørt. Tennene slites bare på den ene sida og derfor vil de etterhvert se skjeve ut.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Jompa skrev:Såvidt innkjørt. Tennene slites bare på den ene sida og derfor vil de etterhvert se skjeve ut.
Enig med de to siste talere,tut og kjør
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Ja, man pleier å si at når de begynner å ligne haitenner så er det på tide å skifte...
Er nok ikke noe særlig slitasje på det der.
Bilde med eksempel på slitt drev med "haitenner"

Med så lite kjørelengde over 2 år så er det evt mer trolig at ledd i kjedet kan ha stivnet pga stillstand. Om du slakker kjedet litt, så kan du bøye og tøye ett og ett ledd opp og ned så kjenner du om det er et som ikke vil bevege seg fritt. Isåfall kan f.eks. noe rustløsende være en ide å prøve - men nå inneholder jo mange kjedesprayer noe rustløsende også - f.eks. Shell's.
Er nok ikke noe særlig slitasje på det der.
Bilde med eksempel på slitt drev med "haitenner"

Med så lite kjørelengde over 2 år så er det evt mer trolig at ledd i kjedet kan ha stivnet pga stillstand. Om du slakker kjedet litt, så kan du bøye og tøye ett og ett ledd opp og ned så kjenner du om det er et som ikke vil bevege seg fritt. Isåfall kan f.eks. noe rustløsende være en ide å prøve - men nå inneholder jo mange kjedesprayer noe rustløsende også - f.eks. Shell's.
Sist redigert av RuneMC den 23 nov 2015, 20:42, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Javel, men dersom man betrakter de u-formede dalene mellom endene på tennene, synes jeg det ser ut som slitasjen er størstJompa skrev:Såvidt innkjørt. Tennene slites bare på den ene sida og derfor vil de etterhvert se skjeve ut.
på venstre side av "U'en". Burde det ikke vært omvendt? Det er høyre side av en "U", dvs venstre side av en tagg, som trekker
kjedet framover..
Nå ser jeg faktisk samme tendens som på mitt kjede på bildet som RuneMC har postet, forutsatt at drevet
på hans bilde forestiller et som står på samme side av motoren som på GSX'en.
Jeg synes heller ikke slitasjen ser jevn ut (på mitt drev).
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Jeg skal forsøke å slakke det, og lete etter stive ledd..RuneMC skrev:Ja, man pleier å si at når de begynner å ligne haitenner så er det på tide å skifte...
Er nok ikke noe særlig slitasje på det der.
Neivel, får satse på at du/dere har rett.
Med så lite kjørelengde over 2 år så er det evt mer trolig at ledd i kjedet kan ha stivnet pga stillstand. Om du slakker kjedet litt, så kan du bøye og tøye ett og ett ledd opp og ned så kjenner du om det er et som ikke vil bevege seg fritt. Isåfall kan f.eks. noe rustløsende være en ide å prøve - men nå inneholder jo mange kjedesprayer noe rustløsende også - f.eks. Shell's.
Om kjørelengden har vært 2000 km / sesong har sykkelen likevel vært i bruk jevnt, fra april til november..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Har opplevd at uorginalen framdrev er dårlige. Et satte seg tilogmed fast i akslingen, og det var såvidt at verkstedet klarte å få det av. Fikk streng formaning om ALDRI å bruke noe annet enn orginalt framdrev. (Var en gsx750 -es 83 mod)
Drev og kjede pleier normail å holde 20 - 40 000 km.
Holde sterke kjemikalier (Bensin, avfettingsmidler) og høytrykkspyleren langt unna kjedet! Sånt fører ofte til noen stive lett, som følgelig fort blir utslitt.
Drev og kjede pleier normail å holde 20 - 40 000 km.
Holde sterke kjemikalier (Bensin, avfettingsmidler) og høytrykkspyleren langt unna kjedet! Sånt fører ofte til noen stive lett, som følgelig fort blir utslitt.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Min erfaring er at 630-kjeder ikke holder så bra som 530-kjeder.FJZZR skrev:Har opplevd at uorginalen framdrev er dårlige. Et satte seg tilogmed fast i akslingen, og det var såvidt at verkstedet klarte å få det av. Fikk streng formaning om ALDRI å bruke noe annet enn orginalt framdrev. (Var en gsx750 -es 83 mod)
Drev og kjede pleier normail å holde 20 - 40 000 km.
Holde sterke kjemikalier (Bensin, avfettingsmidler) og høytrykkspyleren langt unna kjedet! Sånt fører ofte til noen stive lett, som følgelig fort blir utslitt.
Antar dette er fordi det ikke er noen nye sykler som bruker det, derfor skjer all utvikling på 530 kjeder, mens 630 blir produsert slik de var for 30 år siden. Så kan man få en konverteringssats til 530, er det bra. Første 630-settet jeg satte på Z1000 min, holdt snaut 20.000 km, det som står på nå har gått drøyt 25.000, begynner å bli litt slitt. Første var Tsubaki Omega-kjede (Tsubaki har ett megabra 530 Sigma-kjede, men ikke 630), mens det som står på nå er EK fra Mc-Artikler. Blir 630 EK igjen hvis jeg ikke konverterer til 530.
Noen anbefaler å bytte framdrevet relativt tidlig, for at kjedepakka skal holde lengre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Når det hopper over, er det slitt...vel kanskje før det da... :-)
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Å bruke 630 på motorsykkel var vel ikke helt bra design, delingen blir jo veldig stor i forhold til diameter på framdrev. Det 15-tenners 630 drevet som trådstarter har tatt bilde av har samme diameter som et 18 tenners 530 drev, tre tenner til å fordele slitasjen på, samt at kjedet får mindre bevegelse som gnager på drevet. Så konverteringsats til 530 handler ikke bare om å få et moderne og bedre kjede, et 530 sett slites også mindre. Og et moderne 530 er sterkt nok i massevis.Kjellrf skrev:Min erfaring er at 630-kjeder ikke holder så bra som 530-kjeder.
Antar dette er fordi det ikke er noen nye sykler som bruker det, derfor skjer all utvikling på 530 kjeder, mens 630 blir produsert slik de var for 30 år siden. Så kan man få en konverteringssats til 530, er det bra. Første 630-settet jeg satte på Z1000 min, holdt snaut 20.000 km, det som står på nå har gått drøyt 25.000, begynner å bli litt slitt. Første var Tsubaki Omega-kjede (Tsubaki har ett megabra 530 Sigma-kjede, men ikke 630), mens det som står på nå er EK fra Mc-Artikler. Blir 630 EK igjen hvis jeg ikke konverterer til 530.
Noen anbefaler å bytte framdrevet relativt tidlig, for at kjedepakka skal holde lengre.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
pelsen skrev:Å bruke 630 på motorsykkel var vel ikke helt bra design, delingen blir jo veldig stor i forhold til diameter på framdrev. Det 15-tenners 630 drevet som trådstarter har tatt bilde av har samme diameter som et 18 tenners 530 drev, tre tenner til å fordele slitasjen på, samt at kjedet får mindre bevegelse som gnager på drevet. Så konverteringsats til 530 handler ikke bare om å få et moderne og bedre kjede, et 530 sett slites også mindre. Og et moderne 530 er sterkt nok i massevis.Kjellrf skrev:Min erfaring er at 630-kjeder ikke holder så bra som 530-kjeder.
Antar dette er fordi det ikke er noen nye sykler som bruker det, derfor skjer all utvikling på 530 kjeder, mens 630 blir produsert slik de var for 30 år siden. Så kan man få en konverteringssats til 530, er det bra. Første 630-settet jeg satte på Z1000 min, holdt snaut 20.000 km, det som står på nå har gått drøyt 25.000, begynner å bli litt slitt. Første var Tsubaki Omega-kjede (Tsubaki har ett megabra 530 Sigma-kjede, men ikke 630), mens det som står på nå er EK fra Mc-Artikler. Blir 630 EK igjen hvis jeg ikke konverterer til 530.
Noen anbefaler å bytte framdrevet relativt tidlig, for at kjedepakka skal holde lengre.
Bytta fra 630 til 520 kjede på turboen for flere år siden.Kjedet har nå vart over 25000 km .EK 520 mvxz.
Har bytta fram og bakdrev en gang.Smørt en sjelden gang,ikke rengjort.
Kan være lurt å beholde diameteren på framdrevet for å unngå at kjedet gnager på svingarm.(iallefall på GPz)
(fra 15-46 til 17-54)

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Framre drev med vesentlig synlig slitasje etter ~5000 km
Bobberen min er konvertert fra 530 til 520, har rappa deler fra classic-racing delelageret mittejs skrev:Bytta fra 630 til 520 kjede på turboen for flere år siden.Kjedet har nå vart over 25000 km .EK 520 mvxz.
Har bytta fram og bakdrev en gang.Smørt en sjelden gang,ikke rengjort.
Kan være lurt å beholde diameteren på framdrevet for å unngå at kjedet gnager på svingarm.(iallefall på GPz)
(fra 15-46 til 17-54)
