Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Bosted: Hvittingfoss

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jinta »

jhn skrev:
GsxR-Hege skrev: Det er mulig å kjøre en mc og svinge ved kun å bruke kroppens tyngdekraft og helle seg innover i svingen.
:-k Kan man ane en liten uenighet i heimen her?
GsxR-Hege skrev: Ingen tvil om at den mest effektive og sikreste måten å svinge en mc på er ved kontrastyring eller styrekommando.
Det er heldigvis alle enige om :thumleft
Poenget er at det å bruke kun kroppens tyngdekraft har sine tydelige begrensninger og i praksis kun er egnet ved lave hastigheter. Ved en visst punkt er føreren nødt til å bruke kontrastyring for å komme seg helskinna igjennom svingene kjapt og presist.
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.

Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister :scratch ... uavhengig av hvem som har rett
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :[-(

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Bosted: Hvittingfoss

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jinta »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.

Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister :scratch ... uavhengig av hvem som har rett
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :[-(
....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full Kontroll :vs
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
AndreasB skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.
Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.

Kan forstå at man ikke trenger kontrastyring dersom man har sterkt fallende hastighet, ellers ikke...enten e æ "bevistløs", eller så kan æ bare ikke kjøre på noen annen måte enn jeg gjør, fatter det i hvertfall ikke. :[-(
Vinglepetter? Er du enig med deg selv snart?

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

GsxR-Hege skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.

Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister :scratch ... uavhengig av hvem som har rett
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :[-(
....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full Kontroll :vs
nesj...man SVINGER med å kontrastyre, alt annet gir bare vage anelser av sving, det vet nu du som følger med meg :D

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Bosted: Hvittingfoss

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jinta »

ZZR-Erling skrev:
GsxR-Hege skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.

Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister :scratch ... uavhengig av hvem som har rett
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :[-(
....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full Kontroll :vs
nesj...man SVINGER med å kontrastyre, alt annet gir bare vage anelser av sving, det vet nu du som følger med meg :D
Jada,,,det vet je som ligger bak bremseklossen min :lol
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

GsxR-Hege skrev:
ZZR-Erling skrev:
GsxR-Hege skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.

Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister :scratch ... uavhengig av hvem som har rett
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :[-(
....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full Kontroll :vs
nesj...man SVINGER med å kontrastyre, alt annet gir bare vage anelser av sving, det vet nu du som følger med meg :D
Jada,,,det vet je som ligger bak bremseklossen min :lol
:prop:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)
Hva sier du deg enig i her?
ZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefall
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Sitat fra "Full kontroll":
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til."

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

jhn skrev:Sitat fra "Full kontroll":
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
:thumleft
Det er vel dette "vi" har sagt hele tiden?
Og som de sier, En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til.
Du starter svingen med kontrastyring, du svinger ikke hele svingen med det.
Men siden det bare er NMCU som har laget dette hefte og ikke KONG KEITH er sikkert ikke hylekoret hans fornøyd uansett.......................

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

simpson skrev:
jhn skrev:Sitat fra "Full kontroll":
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
:thumleft
Det er vel dette "vi" har sagt hele tiden?
Og som de sier, En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til.
Du starter svingen med kontrastyring, du svinger ikke hele svingen med det.
Men siden det bare er NMCU som har laget dette hefte og ikke KONG KEITH er sikkert ikke hylekoret hans fornøyd uansett.......................
[/quote]
:thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

AndreasB skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.
[sensurert].

Les første avsnitt,og forklar hvordan sykkelen får til å kontrastyre når jeg svinger uten å holde i styret. En tilleggsopplysning,som er viktig å få frem: Når styret slippes,går en også automatisk av på gassen,noe som tidligere er nevnt som et moment for å svinge uten å "kontrasyre".
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Bosted: Hokksund

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av bshagen »

Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret ;)
(Se fra 5min ca, det er veldig gode eksempler på dette)

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)
Hva sier du deg enig i her?

Erling: at søndagskjører Svinesund-Oslo muligens kan benytte metoden.
ZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefall
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere
SKal du svinge eller skal du SVINGE? Jeg ser at den heller.. :[-(

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)
Hva sier du deg enig i her?
ZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefall
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere
1) Vrir han på styret er det ikke lenger bodysteering. Vrir han styret til den siden han svinger vil sykkelen rette seg opp, og svinge feil vei.
2 ) Mener de etablerte at uansett hvordan du svinger så kontrastyrer den, enten om "du" gjør det, eller om sykkelen gjør det.

Svar