Kortslutte hornet?
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Kortslutte hornet?
Idag var jeg på Biltema og kjøpte ny tute til suzukien. Da jeg kom ut av butikken koblet jeg tuta til sykkelen og bekreftet at den virket. Tuta var på dette tidspunktet aldri i kontakt med selve sykkelen.
Da jeg kom hjem skrudde jeg den fast og koblet til. men da virket det ikke... Jeg oppdaget at jeg hadde glemt å montere den gummigreia som mutteren skulle igjennom, så skrudde alt av og monterte på nytt med gummi på plass. Men fremdeles ingen lyd..
Har jeg kortsluttet tuta...? Hvordan fikser jeg det isåfall?
Da jeg kom hjem skrudde jeg den fast og koblet til. men da virket det ikke... Jeg oppdaget at jeg hadde glemt å montere den gummigreia som mutteren skulle igjennom, så skrudde alt av og monterte på nytt med gummi på plass. Men fremdeles ingen lyd..
Har jeg kortsluttet tuta...? Hvordan fikser jeg det isåfall?
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Nei, for jeg kan såvidt høre bittesmå klynk fra tuta når jeg trykker på knappen. Samma opplevde jeg med den gamle tuta.. Derfor jeg bytta den ut. Men den nye tuta funka jo på kontrolltesten utenfor Biltema..
Hm...
Hm...
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Kortslutte hornet?
har du målt spenninga på koblingspunktene/ledningene?
med tuta tilkoblet, og uten??
bør være 12-13 volt der i hvertfall.
Mangler du spenning , sjekk bryter og kabler
med tuta tilkoblet, og uten??
bør være 12-13 volt der i hvertfall.
Mangler du spenning , sjekk bryter og kabler
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
bjornen skrev:har du målt spenninga på koblingspunktene/ledningene?
med tuta tilkoblet, og uten??
bør være 12-13 volt der i hvertfall.
Mangler du spenning , sjekk bryter og kabler
Nei det har jeg ikke gjort. Jeg tenkte bare at tuta var gåen siden den først funka fint og deretter var like død som den gamle. Kan man forresten kortslutte ei tute?
Jeg skal gå over med multimeteret :)
Re: Kortslutte hornet?
At du kan kortslutte noe fordrer at det er en strømkilde inne i bildet (f.eks. batteri). Tuta inneholder jo ikke noe batteri, så da er det enten om du har 12V på tuta (=mye lyd) eller mindre spenning/ingen spenning (= ingen lyd). Er det mindre spenning så er det sannsynligvis et kablingsproblem mellom batteriet og tuta.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Kortslutte hornet?
Bare lurer på om der fins noen tuter der + og - må være "rett". Aldri vært borti det, men du kan jo bytte om og sjekke bare for å utelukke det?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Det prøvde jeg først av altjoo skrev:men du kan jo bytte om og sjekke bare for å utelukke det?

Ja det var jo det jeg også tenkte.. Kanskje jeg ikke trengte å kjøpe en ny en i utgangspunktet? Jeg får snoke i kablene! Det er jo ikke akkurat så mange av dem at det er noe problem!RuneMC skrev:At du kan kortslutte noe fordrer at det er en strømkilde inne i bildet (f.eks. batteri). Tuta inneholder jo ikke noe batteri, så da er det enten om du har 12V på tuta (=mye lyd) eller mindre spenning/ingen spenning (= ingen lyd). Er det mindre spenning så er det sannsynligvis et kablingsproblem mellom batteriet og tuta.

Re: Kortslutte hornet?
På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
ikkebike.norwegianforum.net
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Lyden var høy og klar den, den tiden det virket.Kawasaki skrev:På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
Er litt sent å plukke på det nå ikveld, men flott at du informerer om hva den lille skruen er til. Jeg stusset nemlig på det!

Re: Kortslutte hornet?
Du prøvde den før du monterte den fast,gjorde du ikke? Har vært borti at det endret seg etter at den er fastskrudd. Prøv.Bjønnavind skrev:Lyden var høy og klar den, den tiden det virket.Kawasaki skrev:På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
Er litt sent å plukke på det nå ikveld, men flott at du informerer om hva den lille skruen er til. Jeg stusset nemlig på det!
ikkebike.norwegianforum.net
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Det stemmer det! Da fungerte den fint. Da den var montert var det stille. Jeg tenkte først at siden jeg glemte den gummiforingen da jeg monterte på sykkelen, så ble det feil i jordingen som deretter ødela tuten. Jeg skal teste ut dette med denne skruen! Takk for tipset!Kawasaki skrev:Du prøvde den før du monterte den fast,gjorde du ikke? Har vært borti at det endret seg etter at den er fastskrudd. Prøv.Bjønnavind skrev:Lyden var høy og klar den, den tiden det virket.Kawasaki skrev:På de tutene,så er det en liten skrue som kan justeres på,for at det skal bli god lyd. Prøv å justere på den
Er litt sent å plukke på det nå ikveld, men flott at du informerer om hva den lille skruen er til. Jeg stusset nemlig på det!

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Kortslutte hornet?
Pass på å ikke blande + og - .. da kan du brenne av spolen og farvel tute.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Nå har jo + og - vært på begge polene da.poulet_cavalier skrev:Pass på å ikke blande + og - .. da kan du brenne av spolen og farvel tute.


- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Var 12,6 V på ledningene så det er ingenting i veien med det elektriske på sykkelen..RuneMC skrev:At du kan kortslutte noe fordrer at det er en strømkilde inne i bildet (f.eks. batteri). Tuta inneholder jo ikke noe batteri, så da er det enten om du har 12V på tuta (=mye lyd) eller mindre spenning/ingen spenning (= ingen lyd). Er det mindre spenning så er det sannsynligvis et kablingsproblem mellom batteriet og tuta.

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kortslutte hornet?
Hornknappen er muligens dårlig selv om du får spenning uten hornet tilkoblet....prøv å sett hornet rett på batteriet-funker det da er det ledningene... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Kortslutte hornet?
Hadde en gammel yamaha en gang, der var spenning ok, men hornet oppførte seg akkurat som ditt, når motoren ikke gikk. Så fort jeg starta så funka det som det skulle.. så... du kan jo prøve å starte den hvis du ikke alt har gjort det da..
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Mange gode tips her :-) Har prøvd med motor igang også, uten hell,
men skal prøve å koble rett på batteriet :-)
men skal prøve å koble rett på batteriet :-)
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Rett på batteriet ga heller ingen lyd, så jeg har byttet i et nytt horn på Biltema. Satser på at dette funker :-)
Trodde faktisk ikke det var mulig å kortslutte ei tute jeg..
Trodde faktisk ikke det var mulig å kortslutte ei tute jeg..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kortslutte hornet?
Tja... er jo ikke de dyreste greiene så......produksjonskontroll...
spanderte et slikt på 600dren...
http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Signa ... -V-257800/
spanderte et slikt på 600dren...
http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Signa ... -V-257800/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kortslutte hornet?
På gamle-Yamahaen min var jeg nødt til å gi gass for at hornet skulle virke. Det kom bare et lite knepp fra den hvis jeg prøvde uten. Nå målte jeg ikke spenninga, men problemet lå nok der.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Kortslutte hornet?
Har kjøpt en god gammaldags bærtbærter på ClasOhlsson . bør funke så til våren....




Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
Nytt horn.. Kortslutta igjen...
Prøvde det i butikken før jeg dro hjem.. Funka som bare rakkern da..
Så kom jeg hjem; ingen lyd.. Bytta om på¨ledningene.. ingen lyd..Starta sykkelen... ingen lyd.. Bånn gass... ingen lyd.. Koble tuta i bilen... ingen lyd...
Tuta har kortslutta...
Da er det bare å plukke ledningene på sykkelen fra hverandre da!

Så kom jeg hjem; ingen lyd.. Bytta om på¨ledningene.. ingen lyd..Starta sykkelen... ingen lyd.. Bånn gass... ingen lyd.. Koble tuta i bilen... ingen lyd...

Tuta har kortslutta...


Da er det bare å plukke ledningene på sykkelen fra hverandre da!

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kortslutte hornet?
Har du prøvd og målt spenning, funnet ut hva som er pluss og minus osv. Være 100% sikker på hva som er i den enkelte ledning.. 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Kortslutte hornet?
.SuperMorten skrev:Har du prøvd og målt spenning, funnet ut hva som er pluss og minus osv. Være 100% sikker på hva som er i den enkelte ledning..
Gjort! Kobler jeg feil med multimeteret står det -12,6V i displayet. Fikk også bekreftet på biltema hva som er pluss og minus på selve tuta!