Poenget mitt er så enkelt som dette:jhn skrev:Det dukker jo opp lignende diskusjoner med (u)jevne mellomrom, men de har det til felles at opphavsmannen gjerne er en selvhøytidlig [sensurert] av en tusseladd, og kommer fra det meget sentrale østland, gjerne Oslo.AndreasB skrev:-.-
Selvfølgelig er det seriøst. Jeg fjernes tilogmed bekjente pga det.. fra face osv. Jeg forventer at dersom folk skal skrive til meg, kan de ha respekt nok til å skrive på norsk.
Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Folk fra hele landet skriver litt dialekt av og til, her på forumet har man kunne lese dialekter fra Finnmark, Troms, Nordland, Trønderlag, Møre og Romsdal, Sogn og fjordane, Hordaland, Rogaland, ja jeg trur nesten hele landet er representert mtp dialekt, og det er flott.
Det kan av og til være ei lita utfordring å forstå absolutt alle ord, men med litt innsats går det fint.
Jeg leste en artikkel skrevet av en engelsk språkforsker som mente nordmenn hadde det desidert beste språkøret i Europa, det kommer ene og alene av at vi i Norge ikke har et krav om "normalisering" av språket i radio/tv, og at vi i ganske stor grad tillater bruk av skriftlig dialekt på forum som dette f.eks.
Til og med (i tre ord) jeg kan skrive bokmål, men det er mye artigere å både skrive og lese dialekt, og de inneggene som skrives på dialekt har stort sett mye humor i seg, og er skrevet av lite selvhøytidlige mennesker
Dialekt er en berikelse, ikke et irritasjonsmoment
Dette innlegget ble skrevet på bokmål av respekt for AndreasB, slik at han ikke skal bli alfor opprørt, men det betyr ikke at det er slutt på dialektskrivingen fra min side
Om det ikke er et fremmedord (Post, switch, etc), og det ikke står i dokpro, og det finnes et ord for det samme som står i dokpro, så skal det ikke brukes her. Det heter ikke Æ, det heter eg eller jeg. Det heter IKKE dt, dg, r, u, eller e. "skrvr u snn sm dtte, kn u pell dg lng vekk" <-- Retardish på høyt nivå. Det finnes ikke noen annen måte å si det på.
Poenget er å ha såpass respekt for andre at man skriver på en måte som gjør at de LETT kan forstå hva du mener.
Dette er det motsatte av det jeg skrev over. Man trenger ikke innsats for å lese noe som er skrevet riktig.Det kan av og til være ei lita utfordring å forstå absolutt alle ord, men med litt innsats går det fint.
Nei, norskregler tillater ikke dette. Norsk skriftlig består av 2 skriftsmål, nynorsk og bokmål.og at vi i ganske stor grad tillater bruk av skriftlig dialekt på forum som dette f.eks
Feil. Mangel på avsnitt er også et irritasjonsmoment.*hint hint*Dialekt er en berikelse, ikke et irritasjonsmoment
Jeg tenker sånn som dette: Om to stykker fra troms skriver på dialekt til hverandre på MSN, så gir jeg blanke faen i det, så lenge de skriver norsk til meg som ikke er fra Troms. På samme måte forventer jeg at folk har nok respekt for andres tid osv til at de skriver norsk på offentlige forum.