Hvordan holder du sykkelen stabil? Jeg innbiller meg at man kanskje må lene seg litt inn i vinden for ikke å bli blåst av banen

Det er vel sikkert også ekstra viktig med god forankring så man ikke blir "blåst av" sykkelen
Kan man bruke refleksvest ogsåGlobe skrev:Her trer nok refleksene inn
Jada, husk å spytte i le..Carpa skrev:Kan man bruke refleksvest ogsåGlobe skrev:Her trer nok refleksene inn
jhn skrev:Vind ja, det kan være ei utfordring. Jeg har myye erfaring med å kjøre i vind, det har vi mye av her på kysten av vest-Finnmark og Troms, hvor jeg kjører mest.
Stabil sidevind, som det gjerne er over broer, kjennes til å begynne med litt skummelt ut, men man kjenner etterhvert at det går ganske greit. Sykkelen legger seg mot vinden, man skulle kanskje tro at det var motsatt, men neida, mot vinden.
Det kan jo motvirkes ved å sette seg litt på siden av setet, henge den ene skinka utafor
(nå antyder ikke jeg at dine skinker henger, bare for å ha det klart)
Det er litt værre hvis man kjører langs en vei med mye svinger, bakketopper, knauser, elveleier og vekslende tetthet på skogen osv. Da kommer jo vinden hele tiden fra nye retninger, i varierende styrke, det ene øyeblikket ligger sykkelen godt over til den ene siden, for i det neste legge seg til motsatt side.
Ved sterk sidevind fra venstre kan det være lurt å være litt obs når man møter trailere og busser, da ligger jo sykkelen mot venstre og akkurat i det du møter traileren blir det jo vindstille, og sykkelen vil da styre mot venstre. obs obs.
Det er ikke alle sykklene som blir like sterkt påvirket av vinden, den jeg har nå blir veldig sterkt påvirket, faktisk den værste jeg har prøvd så langt. Den er stor og høy og omfangsrik, og forholdsvis lett. Det blir litt slitsomt å kjøre i mye vind, på min sykkel starter slitet allerede ved 11-12 m/s, dvs ca liten kuling. Din er jo en liten snerten sak og sikkert litt bedre i så måte.
Jeg har blitt blåst av veien før av et overraskende vindkast, og det kan ikke anbefales, sykkelen blei totalvrak, jeg knakk ei tann, en arm og ryggen og nakken, ellers gikk det bra :-)å
Legger seg inn i vinden jaCarpa skrev:jhn skrev:Vind ja, det kan være ei utfordring. Jeg har myye erfaring med å kjøre i vind, det har vi mye av her på kysten av vest-Finnmark og Troms, hvor jeg kjører mest.
Stabil sidevind, som det gjerne er over broer, kjennes til å begynne med litt skummelt ut, men man kjenner etterhvert at det går ganske greit. Sykkelen legger seg mot vinden, man skulle kanskje tro at det var motsatt, men neida, mot vinden.
Det kan jo motvirkes ved å sette seg litt på siden av setet, henge den ene skinka utafor
(nå antyder ikke jeg at dine skinker henger, bare for å ha det klart)
Det er litt værre hvis man kjører langs en vei med mye svinger, bakketopper, knauser, elveleier og vekslende tetthet på skogen osv. Da kommer jo vinden hele tiden fra nye retninger, i varierende styrke, det ene øyeblikket ligger sykkelen godt over til den ene siden, for i det neste legge seg til motsatt side.
Ved sterk sidevind fra venstre kan det være lurt å være litt obs når man møter trailere og busser, da ligger jo sykkelen mot venstre og akkurat i det du møter traileren blir det jo vindstille, og sykkelen vil da styre mot venstre. obs obs.
Det er ikke alle sykklene som blir like sterkt påvirket av vinden, den jeg har nå blir veldig sterkt påvirket, faktisk den værste jeg har prøvd så langt. Den er stor og høy og omfangsrik, og forholdsvis lett. Det blir litt slitsomt å kjøre i mye vind, på min sykkel starter slitet allerede ved 11-12 m/s, dvs ca liten kuling. Din er jo en liten snerten sak og sikkert litt bedre i så måte.
Jeg har blitt blåst av veien før av et overraskende vindkast, og det kan ikke anbefales, sykkelen blei totalvrak, jeg knakk ei tann, en arm og ryggen og nakken, ellers gikk det bra :-)åjammen godt det ellers gikk bra da du :-)å
Så sykkelen vil helt av seg selv legge seg inn i vinden altså? Vinden vil ikke dytte deg til andre siden![]()
Er vel forøvrig sikkert kjekt med hengende skinker, det gir vel større effekt
Hvilken vei?ole m. skrev:Jeg vet ikke helt om jeg bør fortelle det på dette forumet, da med referanse til en annen tråd... Men ok da: Ved plutselig kraftig sidevind må man kontrastyre. Sånn, da var det gjort.
:-)
Tar du ikke en utfordring altsRuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.
Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær...
En liten detalj bare,,,,, vinden den kom fra høyre eller venstre?evike skrev:Hadde MYE vind på kysten av Belga, Nederland og Frankrike i sommer og husker jeg tenkte et sted i Belgia: "Fy søren så fint at veien ikke svinger til venstre, for jeg har i grunnen mer enn nok med å kjøre rett frem". Da lå jeg med all tyngde mot venstre og svingte alt jeg kunne hele tiden, men enda gikk det bare rett frem. (Heldigvis kom det noen trær og tok av for vinden innen veien faktisk gjorde en sving).
Etter min erfaring så skjønner du nokså intuitivt hvor du må lene deg for å motvirke vinden, men at det er viktig å ikke holde i styret helt krampeaktig for å ikke å bli HELT stiv. Teori og praksis er av og til to vidt forskjellige ting, men jeg prøver å ha det i bakhodet.
Har ikke noen idé om skinkene mine har hatt noen medvirkning.. Jo, ved nærmere ettertanke: Det har de nok, for jeg er grisestøl dagen etter