Svar: JA (takk, begge deler). Akkurat tilfellet over beskrevet: Venstre.Carpa skrev:En liten detalj bare,,,,, vinden den kom fra høyre eller venstre?evike skrev:Hadde MYE vind på kysten av Belga, Nederland og Frankrike i sommer og husker jeg tenkte et sted i Belgia: "Fy søren så fint at veien ikke svinger til venstre, for jeg har i grunnen mer enn nok med å kjøre rett frem". Da lå jeg med all tyngde mot venstre og svingte alt jeg kunne hele tiden, men enda gikk det bare rett frem. (Heldigvis kom det noen trær og tok av for vinden innen veien faktisk gjorde en sving).
Etter min erfaring så skjønner du nokså intuitivt hvor du må lene deg for å motvirke vinden, men at det er viktig å ikke holde i styret helt krampeaktig for å ikke å bli HELT stiv. Teori og praksis er av og til to vidt forskjellige ting, men jeg prøver å ha det i bakhodet.
Har ikke noen idé om skinkene mine har hatt noen medvirkning.. Jo, ved nærmere ettertanke: Det har de nok, for jeg er grisestøl dagen etter
Sidevind
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Sidevind
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind
Nice, denne tråden har potensialeCarpa skrev:Tar du ikke en utfordring altsRuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.
Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær...![]()
Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden

Hvis man klarer å ikke tenke på det, så er det for lite vind

Ole m har jo rett, når sykkelen automatisk legger seg mot vinden, f.eks venstre, vil jo sykkelen svinge til venstre (ref. vannglassteorien) ergo må man styre litt kontra for å kjøre rett fram
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Sidevind
Det er klart du må gjøre noe mottiltak når vinden prøver å blåse deg sideveis. Det man gjør er å bruke gyrokreftene i forhjulet til å bryte sykkelen motsatt vei av det vinden blåser deg, dvs. nøyaktig samme måte som man bryter sykkelen ned i sving med kontrastyring.Carpa skrev:Tar du ikke en utfordring altsRuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.
Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær...![]()
Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden
Det finnes mye elektronikk på syklene i dag, men at V-Strom 1000 har en funksjon som automatisk kompenserer for sidevind var nytt for meg. Men jhn har vel muligens ettermontert noe greier han har snekret sammen selv som sørger for dette...

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Re: Sidevind
Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)åole m. skrev:Det er klart du må gjøre noe mottiltak når vinden prøver å blåse deg sideveis. Det man gjør er å bruke gyrokreftene i forhjulet til å bryte sykkelen motsatt vei av det vinden blåser deg, dvs. nøyaktig samme måte som man bryter sykkelen ned i sving med kontrastyring.Carpa skrev:Tar du ikke en utfordring altsRuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.
Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær...![]()
Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden
Det finnes mye elektronikk på syklene i dag, men at V-Strom 1000 har en funksjon som automatisk kompenserer for sidevind var nytt for meg. Men jhn har vel muligens ettermontert noe greier han har snekret sammen selv som sørger for dette...
Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Sidevind
Det var vel fordi han ikke kontrastyrte, at han kom så langt ut av kurs... Det nytter ikke "å lene seg mot vinden" når det kommer en vindkule, det er kun kontrastyring som gjelder da.simpson skrev:Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind
Hehe, javisst. V-stromen har originalmonterte dieselelektriske elektromagnetiske antistabilisatorkompensatorer, har ikke dine sykler det?simpson skrev:ole m. skrev:Det er klart du må gjøre noe mottiltak når vinden prøver å blåse deg sideveis. Det man gjør er å bruke gyrokreftene i forhjulet til å bryte sykkelen motsatt vei av det vinden blåser deg, dvs. nøyaktig samme måte som man bryter sykkelen ned i sving med kontrastyring.Carpa skrev:Tar du ikke en utfordring altsRuneMC skrev:Ikke prøv å tenk på det - en kompenserer naturlig.
Skal en tenke på noe, er det evt å fokusere på å ikke gi styresignaler pga at man holder krampaktig på håndtakene... dvs fortsatt et lett og ledig grep og da er god forankring en forutsetning.
Er det så kraftig som på Drygolin-reklamene ville jeg ventet på bedre vær...![]()
Men, nå sier du at jeg må passe på å ikke gi styresignal, ole m sier at jeg må kontrastyre og jhn sier at sykkelen automatisk legger seg inn i vinden
Det finnes mye elektronikk på syklene i dag, men at V-Strom 1000 har en funksjon som automatisk kompenserer for sidevind var nytt for meg. Men jhn har vel muligens ettermontert noe greier han har snekret sammen selv som sørger for dette...
simpson skrev: Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)å
.

Nei, litt alvor Halvor, hvilke fysiske lover som trer i kraft her vet jeg ikke, det kan være Newton's 1. eller 2. eller Moses' 3. eller 4. eller ... Det kan selvfølgelig være noe jeg gjør ubevisst, men jeg tviler egentlig på det, sykkelen lener seg mot vinden, helt sikkert.
Her jeg enig i at kontrastyring er helt nødvendig, uten tvil. (se vannglassteorien i kontrastyringstråden)
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Sidevind
Hehe, det er så artig å lese slike trådar der ting skjer automatisk, for mange tenker ikkje over kva som skjer
Dei fleste svara her er vel i grunne riktige på ein måte. Det er uansett mykje automatikk som kjem inn i bildet, og då tenker eg på vår menneskelige innebygde automatikk eller instinkt om du vil. Du tenker aldri over korleis du skal få føttene med deg når du skal gå. Dette er innlært i underbevisstheten slik at du gjer det uten å tenke deg om.
Dersom du står på ei ferge eller ein fjelltopp og får litt kastevind, så vil du automatisk legge deg mot vinden.
Kanskje må du også sette den eine foten ut til sida for å unngå å tippe over, og dette er (hold deg fast...) kontrastyring folkens
Heilt uten å tenke over det vil du motvirke dei kreftene som vinden påvirkar kroppen med, og dette vil du også gjere på sykkel. Du merkar at vinden pressar deg til sida, så då styrer du sykkelen til samme side som vinden blåser slik at sykkelen legger seg innover mot vinden. Det er eit ørlite utslag som skal til, og du vil ikkje tenke over det ein gong. Derfor trur eg mange vil protestere på at dei gir styrekommando/kontrastyring i ein slik situasjon.
På turen vår i Telemark på laurdag var det ein del sidevind frå venstre når vi køyrde opp mot Gaustafjellet. Eg følte ikkje dette som noko skummelt i det heile tatt. Sykkelen la seg fint inn mot venstre, og eg såg at dei som låg framfor meg låg på samme måten.
Dette vil du merke som uproblematisk når du får litt erfaring, men som det har blitt sagt, kastevind og kraftig sidevind kan vere skummelt sidan sykkelen kan bli flytta ganske langt før du rekker å kompensere.

Dei fleste svara her er vel i grunne riktige på ein måte. Det er uansett mykje automatikk som kjem inn i bildet, og då tenker eg på vår menneskelige innebygde automatikk eller instinkt om du vil. Du tenker aldri over korleis du skal få føttene med deg når du skal gå. Dette er innlært i underbevisstheten slik at du gjer det uten å tenke deg om.
Dersom du står på ei ferge eller ein fjelltopp og får litt kastevind, så vil du automatisk legge deg mot vinden.
Kanskje må du også sette den eine foten ut til sida for å unngå å tippe over, og dette er (hold deg fast...) kontrastyring folkens


Heilt uten å tenke over det vil du motvirke dei kreftene som vinden påvirkar kroppen med, og dette vil du også gjere på sykkel. Du merkar at vinden pressar deg til sida, så då styrer du sykkelen til samme side som vinden blåser slik at sykkelen legger seg innover mot vinden. Det er eit ørlite utslag som skal til, og du vil ikkje tenke over det ein gong. Derfor trur eg mange vil protestere på at dei gir styrekommando/kontrastyring i ein slik situasjon.
På turen vår i Telemark på laurdag var det ein del sidevind frå venstre når vi køyrde opp mot Gaustafjellet. Eg følte ikkje dette som noko skummelt i det heile tatt. Sykkelen la seg fint inn mot venstre, og eg såg at dei som låg framfor meg låg på samme måten.
Dette vil du merke som uproblematisk når du får litt erfaring, men som det har blitt sagt, kastevind og kraftig sidevind kan vere skummelt sidan sykkelen kan bli flytta ganske langt før du rekker å kompensere.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Sidevind
I sterk sidevind er et tips å ha kneet ut på den siden vinden kommer fra. Dette lager en motkraft mot vinden som vil skyve deg til siden. Ulempen er blaut fot når det regner
.


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Sidevind
Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall 

ikkebike.norwegianforum.net
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Sidevind
Ja her prøver man å være sakligKawasaki skrev:Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Sidevind
Alle som kjører i Kristiansand har vell opplevd å komme ut på nye Varodd brua og ser at vindpølsa står sidelengs..
Selv legger jeg alltid sykkelen opp med en svak kontra, og da holder den seg fin og stabil over hele broa.
Selv legger jeg alltid sykkelen opp med en svak kontra, og da holder den seg fin og stabil over hele broa.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind

Mtp helningen på sykkelen så er det forsåvidt riktig, vi styrer motsatt vei av nedlegget, men hensikten er jo det motsatte enn ved svingkjøring. Ved sidevind vil vi jo helst fortsette å kjøre rett fremover (hvis vi ikke er i en sving da), mens hensikten med tradisjonell kontrastyring er jo å øke nedlegget og fortsette/knappe inn svingen.
Men årsaken til at sykkelen legger seg mot vinden, ja det vet jeg som sagt ikke ... enda ... bortsett fra ekstrautstyret på V-stromen

Kanskje det kommer noen gode teorier her etter hvert
Feil, jeg har en ryggmargskade som gjør at det er ytterst få bevegelser jeg gjør som ikke er gjennomtenkt, spesielt de som angår føttene og hofteleddet, så jeg er ganske bevisst på de fleste handlinger og bevegelser jeg gjør oppå sykkelen. Det er på en måte en forutsetning for at jeg i det hele tatt kan kjøre mcChevy1974 skrev: Hehe, det er så artig å lese slike trådar der ting skjer automatisk, for mange tenker ikkje over kva som skjer![]()
Dei fleste svara her er vel i grunne riktige på ein måte. Det er uansett mykje automatikk som kjem inn i bildet, og då tenker eg på vår menneskelige innebygde automatikk eller instinkt om du vil. Du tenker aldri over korleis du skal få føttene med deg når du skal gå. Dette er innlært i underbevisstheten slik at du gjer det uten å tenke deg om...[/..
Dette høres jo forsåvidt riktig ut, men jeg tror ikke det bare er noe jeg gjør ubevisst, det skjer så hurtig at jeg mistenker noen mystiske fysiske fenomener som er ukjente for meg ... endaChevy1974 skrev: Dersom du står på ei ferge eller ein fjelltopp og får litt kastevind, så vil du automatisk legge deg mot vinden.
Kanskje må du også sette den eine foten ut til sida for å unngå å tippe over, og dette er (hold deg fast...) kontrastyring folkens![]()
![]()
Heilt uten å tenke over det vil du motvirke dei kreftene som vinden påvirkar kroppen med, og dette vil du også gjere på sykkel. Du merkar at vinden pressar deg til sida, så då styrer du sykkelen til samme side som vinden blåser slik at sykkelen legger seg innover mot vinden. Det er eit ørlite utslag som skal til, og du vil ikkje tenke over det ein gong. Derfor trur eg mange vil protestere på at dei gir styrekommando/kontrastyring i ein slik situasjon..

Hvis du ikke følte det som skummelt eller problematisk, var det for lite vind.Chevy1974 skrev: På turen vår i Telemark på laurdag var det ein del sidevind frå venstre når vi køyrde opp mot Gaustafjellet. Eg følte ikkje dette som noko skummelt i det heile tatt. Sykkelen la seg fint inn mot venstre, og eg såg at dei som låg framfor meg låg på samme måten.
Dette vil du merke som uproblematisk når du får litt erfaring, men som det har blitt sagt, kastevind og kraftig sidevind kan vere skummelt sidan sykkelen kan bli flytta ganske langt før du rekker å kompensere.
Man må ikke undervurdere vindproblematikken, hver eneste sesong er det flere motorsyklister som blåses av veien her i området. Hovedsaklig turister som ikke er kjent med forholdene
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind
Får du ikke vondt når du møter biler? Eller mener du sønnen din? (hvis du har)Kawasaki skrev:Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Sidevind
Pene damer langs veien = kontrastyring?jhn skrev:Får du ikke vondt når du møter biler? Eller mener du sønnen din? (hvis du har)Kawasaki skrev:Jeg pleier å henge junior over til den siden som vinden blåser fra,det hjelper opp til stiv kuling,ihvertfall
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Sidevind
Eg pleier vel å legge meg litt mot vinden og sakke farten, men eg har vel en lav sykkel om det hjelper på :)
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'