Sidevind
Re: Sidevind
Hm. Vi holder balansen, og det gjør vi ved å lene oss mot vinden, helt ubevisst. Jeg lener meg bare mer mot vinden, kontrastyrer ikke pga dette nei.
Re: Sidevind
simpson skrev:Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)å
Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.
Ja,men det stemmer som Ole sier; når det plutselig kommer en vindkule,så vil den legge deg over. Eneste sjans da,er en kjapp kontrastyring for å tvinge moppen tilbake mot vinden.
Unntaket er det dærre greiene jhn kjører,gudene må vite hvorfor den legger seg automatisk inn i vinden.Jeg tror han fantaserer.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Sidevind
And here we go againKawasaki skrev:simpson skrev:Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)å
Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.
Ja,men det stemmer som Ole sier; når det plutselig kommer en vindkule,så vil den legge deg over. Eneste sjans da,er en kjapp kontrastyring for å tvinge moppen tilbake mot vinden.
Unntaket er det dærre greiene jhn kjører,gudene må vite hvorfor den legger seg automatisk inn i vinden.Jeg tror han fantaserer.

Men.....jeg blir ikke med på denne

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Sidevind
Er ikke dette egentlig like selvsagt som å GÅ? Når du GÅR faller du egentlig forover, men setter frem en fot, slik at du ikke går på trynet. Dette gjør de fleste av oss så ofte, at vi ikke blir redd hver gang vi faller forover.. Når noe truer med å blåse deg av veien, vil du selvsagt gjøre alt du kan for å motvirke dette. 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Sidevind
Alle vil bli nødt å kontrastyre hvis vinden rekker å legge sykkelen feil vei før man reagerer.Er man føre var,og legger sykkelen mot vinden før vinden får tak,så slipper man å kontrastyre.
Og det gjelder Simpson også
Og det gjelder Simpson også
ikkebike.norwegianforum.net
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Sidevind
SuperMorten skrev:Er ikke dette egentlig like selvsagt som å GÅ? Når du GÅR faller du egentlig forover, men setter frem en fot, slik at du ikke går på trynet. Dette gjør de fleste av oss så ofte, at vi ikke blir redd hver gang vi faller forover.. Når noe truer med å blåse deg av veien, vil du selvsagt gjøre alt du kan for å motvirke dette.

Men du kunne ikke gå da du var nyfødt, det tok litt tid å lære seg det.......
Jeg er jo tross alt en "nyfødt" motorsyklist
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind
Så du har ikke heller originalmonterte dieselelektriske elektromagnetiske antistabilisatorkompensatorer? Drittsykkel.Kawasaki skrev:simpson skrev:Det måtte selføgelig være en som sier at må kontrastyre her også....... :-)å
Len deg mot vinden, det gjør kroppen din instinktiv når du har kjørt litt.
Kastevinder kan være skummelt, en kompis ble båst over hvitstripa, men holdt seg på veien.
Ja,men det stemmer som Ole sier; når det plutselig kommer en vindkule,så vil den legge deg over. Eneste sjans da,er en kjapp kontrastyring for å tvinge moppen tilbake mot vinden.
Unntaket er det dærre greiene jhn kjører,gudene må vite hvorfor den legger seg automatisk inn i vinden.Jeg tror han fantaserer.
Tja, hva skal man si? I denne saken e æ ikke så sikker at æ (nesten ikke) skal krangle med noen. Men æ oppleve at sykkelen legger seg meget hurtig mot vinden, om æ gjør et eller annet meget ubevisst vites ikke.
No e det ikke vind ute i dag, overhodet, men æ har prøvd å tenke tilbake på div. situasjoner og klare ikke å huske noen ubevisste handlinger, så da har æ heller ikke utført noen, helt logisk

Joda , det kan vel hende æ gjør et eller annet triks, gudene vet.
Æ vil legge til at V-stromen e den desidert værste sykkelen æ har kjørt mtp vind, den e meget følsom for vind. Det skjer relativt ofte at æ har 30 graders slagside, mens kompisen på en K 1200 RS står helt loddrett
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Sidevind
Nettopp derfor vil dette komme med erfaringCarpa skrev:Men du kunne ikke gå da du var nyfødt, det tok litt tid å lære seg det.......
Jeg er jo tross alt en "nyfødt" motorsyklist

Som med alt anna, ta det med ro i starten, så kjem ting etterkvart :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Sidevind
Joda, men det er ikke noe forskjell fra å sykle..Carpa skrev:SuperMorten skrev:Er ikke dette egentlig like selvsagt som å GÅ? Når du GÅR faller du egentlig forover, men setter frem en fot, slik at du ikke går på trynet. Dette gjør de fleste av oss så ofte, at vi ikke blir redd hver gang vi faller forover.. Når noe truer med å blåse deg av veien, vil du selvsagt gjøre alt du kan for å motvirke dette.![]()
Men du kunne ikke gå da du var nyfødt, det tok litt tid å lære seg det.......
Jeg er jo tross alt en "nyfødt" motorsyklist

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Sidevind
jhn skrev: Tja, hva skal man si? I denne saken e æ ikke så sikker at æ (nesten ikke) skal krangle med noen. Men æ oppleve at sykkelen legger seg meget hurtig mot vinden, om æ gjør et eller annet meget ubevisst vites ikke.
No e det ikke vind ute i dag, overhodet, men æ har prøvd å tenke tilbake på div. situasjoner og klare ikke å huske noen ubevisste handlinger, så da har æ heller ikke utført noen, helt logisk![]()

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Sidevind
Vel vel, sånn 60-70 km/t diff utgjør vel kanskje en liten forskjell?SuperMorten skrev:Joda, men det er ikke noe forskjell fra å sykle..Carpa skrev:SuperMorten skrev:Er ikke dette egentlig like selvsagt som å GÅ? Når du GÅR faller du egentlig forover, men setter frem en fot, slik at du ikke går på trynet. Dette gjør de fleste av oss så ofte, at vi ikke blir redd hver gang vi faller forover.. Når noe truer med å blåse deg av veien, vil du selvsagt gjøre alt du kan for å motvirke dette.![]()
Men du kunne ikke gå da du var nyfødt, det tok litt tid å lære seg det.......
Jeg er jo tross alt en "nyfødt" motorsyklist
Og som tidligere nevnt så vil jeg heller lære av andres feil enn å gjøre dem selv.

Dette handler egentlig om at jeg vil vite hva som skjer og hvordan sykkelen oppfører seg. Da er jeg mer forberedt og slipper kanskje å skvette/stivne....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind
Hm hm (rensker stemmen) Glem det æ sa om å ikke krangle.Kawasaki skrev:Alle vil bli nødt å kontrastyre hvis vinden rekker å legge sykkelen feil vei før man reagerer.Er man føre var,og legger sykkelen mot vinden før vinden får tak,så slipper man å kontrastyre.
Og det gjelder Simpson også
Hvis du legger deg mot vinden og fremdeles vil kjøre rett fram, så må du nødvendigvis styre litt motsatt vei av nedlegget, eller så vil vel den mindre hjuldiameteren sørge for en liten sving. Eller hvordan var det?
Men, hvis man på lovart side henger skinka utafor sete, så trenger man ikke legge sykkelen så mye
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sidevind
Det var nok et litt tafatt forsøk på å være artigCarpa skrev:jhn skrev: .... og klarer ikke å huske noen ubevisste handlinger, så da har æ heller ikke utført noen, helt logisk![]()
Husker noen av oss våre ubeviste handlinger? (om dem da ikke skulle få alvorlige konsekvenser vel å merke)
Har en mistanke om at det eneste man blir enige om her, er at når det blir mere vind, ja da begynner det også å blåse mere.Carpa skrev: Dette handler egentlig om at jeg vil vite hva som skjer og hvordan sykkelen oppfører seg. Da er jeg mer forberedt og slipper kanskje å skvette/stivne....
Forresten, har man vinden i ryggen, så blir det ikke så mye vindstøy

-
- Innlegg: 203
- Registrert: 19 jul 2012, 04:26
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
- Bosted: Levanger
Re: Sidevind
Bra vi har litt tyngre sykler enn gutta her, sjekk ca 43 sek ut i videoen: http://www.youtube.com/watch?v=H8qgjyqi ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sidevind
Mulig du misforsto, mener at jeg ikke er med på diskusjonen.Kawasaki skrev:Alle vil bli nødt å kontrastyre hvis vinden rekker å legge sykkelen feil vei før man reagerer.Er man føre var,og legger sykkelen mot vinden før vinden får tak,så slipper man å kontrastyre.
Og det gjelder Simpson også