Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av SuperMorten »

For halvannen uke siden moterte jeg varmeholker a la Symtec og ny vindskjerm, Givi Airflow. Uten å ha fått prøvd dette noe, leverer jeg sykkelen på 48.000 km service. Nå har jeg etter dette kjørt 4 tanker med bensin, og forbruket viser en økning fra noe i underkant av 0,45 til ca 0,55 l/mil. I den store sammenheng er det ikke mange kroner, men vi snakker om en økning på nesten 20%.

Jeg tenker at varmeholkene har stått på mer eller mindre konstant. Vet jo fra før at energien til disse må hentes et sted, da i form av mer bensin. Luftmotstanden har sikkert blitt endret pga ny vindskjerm. Før service hadde jeg et noe høyt oljeforbruk. Lurer på om noen justeringer kan ha blitt gjort på verksted som har ført til mindre forbruk av olje, mens det i stedet går mer bensin?

Eller er det summen av alt sammen som gir det økte forbruket?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av FJZZR »

En ting er ihvertfall sikkert: Varmeholkene øker ikke bensinforbruket så mye at du merker det. Rett nok kommer energien fra et sted men 100w bruker ca 0.04 l/t eller 0,004 l/ mil i 100 km/t om du vil.

Vindskjermen øker vel ikke luftmotstanden noe større med sittende fører heller, så hvis du er brennsikker på at disse 4 tankene er sammenliknbare med foregående hva gjelder kjøremønster så har dette andre årsaker.

Skjønner ikke hvordan en kan justere vekk oljeforbruk??? Er du heeeeelt sikker på at forbruket reelt har økt med 20%, så tar du en prat med verkstedet som utførte servicen.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av Busa Trond »

Ikke sikker det er så galt, du kjører jo mye på motorvei der hastigheten er mellom 100 og 130 ca. Med den nye Givi Airflow som er mye støre en den gamle blir luftmotstanden en god del høyere, DL er jo ikke noen effektkonge så du mater sikkert på noe mer bensin nå en før for å holde samme hastighet. Samt at du kjenner sykkelen bedere og sikkert kjører gradevis "tøffere", også er det blit noe kaldere også. Mulig du har tre faktorer som gjør dette.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av poulet_cavalier »

Jeg har opplevd opptil 30% feil på bensinpumpe måleren (fyller jerrykanner på søndager) - kanskje det er så enkelt?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av Chevy1974 »

poulet_cavalier skrev:Jeg har opplevd opptil 30% feil på bensinpumpe måleren (fyller jerrykanner på søndager) - kanskje det er så enkelt?
30% ??? :oh
Det skal ikkje vere mulig! Telleverket i pumpene skal kalibrerast regelmessig og skal vere pinlig nøyaktige :scratch
Jerrykanner er relativt små, og dersom du stoppar fyllinga når munnstykket slår ut, så kan det vere ein del individuelle forskjellar frå fylling til fylling. Dersom du derimot fyller til eit synlig merke som du alltid gjer på samme måten, då har bensistasjonen litt å svare for :orefk
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg fyller stort sett på samme sted hver gang, så jeg vil anta at mengden stemmer (at jeg ihvertfall får stort sett like mye feil hver gang) . Har lagt meg til vanen at jeg skriver ned kjørte km, og fylte liter hver gang jeg fyller (iPhone er grei sånn. Hvem trenger vel penn og papir..) Kjøremønsteret er uendret, 95% jobb-pendling på 4-felts E18, i pen hastighet (men ikke fortere enn at onkel blå har latt meg kjøre i fred.. :prf ) Tror ikke koseturene med BusaTrond og ArcticTiger skulle ha noe å si for forbruket, men hvem vet.. :lol

Dersom dette fortsetter, kommer jeg til å ta sikringen på varmehåndtak, samt sette på gammel vindskjerm igjen, kjøre et par tanker, og så teste en og en ting for å se hvilken effekt det har. Skal også stikke innom Motorcenteret og spørre litt. Verksmester der vet det meste om V-Strom :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av poulet_cavalier »

Chevy1974 skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg har opplevd opptil 30% feil på bensinpumpe måleren (fyller jerrykanner på søndager) - kanskje det er så enkelt?
30% ??? :oh
Det skal ikkje vere mulig! Telleverket i pumpene skal kalibrerast regelmessig og skal vere pinlig nøyaktige :scratch
Jerrykanner er relativt små, og dersom du stoppar fyllinga når munnstykket slår ut, så kan det vere ein del individuelle forskjellar frå fylling til fylling. Dersom du derimot fyller til eit synlig merke som du alltid gjer på samme måten, då har bensistasjonen litt å svare for :orefk
Fyller 2x20 og 2x10 literskanner, dvs. 60 liter. Telleverket viste noen og åtti liter.

Jeg sladret til Justervesenet - det kom raskt på plass 2012 klistrelapper og da var pumpene riktige i tre uker. Nå er de feil igjen ..

Billigste bensin er ikke altid billigst.
Sist redigert av poulet_cavalier den 26 sep 2012, 21:15, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev:Jeg fyller stort sett på samme sted hver gang, så jeg vil anta at mengden stemmer (at jeg ihvertfall får stort sett like mye feil hver gang) . Har lagt meg til vanen at jeg skriver ned kjørte km, og fylte liter hver gang jeg fyller (iPhone er grei sånn. Hvem trenger vel penn og papir..) Kjøremønsteret er uendret, 95% jobb-pendling på 4-felts E18, i pen hastighet (men ikke fortere enn at onkel blå har latt meg kjøre i fred.. :prf ) Tror ikke koseturene med BusaTrond og ArcticTiger skulle ha noe å si for forbruket, men hvem vet.. :lol

Dersom dette fortsetter, kommer jeg til å ta sikringen på varmehåndtak, samt sette på gammel vindskjerm igjen, kjøre et par tanker, og så teste en og en ting for å se hvilken effekt det har. Skal også stikke innom Motorcenteret og spørre litt. Verksmester der vet det meste om V-Strom :thumleft
Varmeholkene tar vel 30-50W så det er neglisjerbart på bensinforbruket om de ikke senker spenningen til coil så mye at motoren fusker (usannsynlig).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:
Chevy1974 skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg har opplevd opptil 30% feil på bensinpumpe måleren (fyller jerrykanner på søndager) - kanskje det er så enkelt?
30% ??? :oh
Det skal ikkje vere mulig! Telleverket i pumpene skal kalibrerast regelmessig og skal vere pinlig nøyaktige :scratch
Jerrykanner er relativt små, og dersom du stoppar fyllinga når munnstykket slår ut, så kan det vere ein del individuelle forskjellar frå fylling til fylling. Dersom du derimot fyller til eit synlig merke som du alltid gjer på samme måten, då har bensistasjonen litt å svare for :orefk
Fyller 2x20 og 2x10 literskanner, dvs. 60 liter. Telleverket viste noen og åtti liter.

Jeg sladret til Justervesenet - det kom raskt på plass 2012 klistrelapper og da varpumpene riktige i tre uker. Nå er de feil igjen ..

Billigste bensin er ikke altid billigst.
Sitter her og lurer på hvor jeg ikke skal fylle... :scratch :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:
SuperMorten skrev:Jeg fyller stort sett på samme sted hver gang, så jeg vil anta at mengden stemmer (at jeg ihvertfall får stort sett like mye feil hver gang) . Har lagt meg til vanen at jeg skriver ned kjørte km, og fylte liter hver gang jeg fyller (iPhone er grei sånn. Hvem trenger vel penn og papir..) Kjøremønsteret er uendret, 95% jobb-pendling på 4-felts E18, i pen hastighet (men ikke fortere enn at onkel blå har latt meg kjøre i fred.. :prf ) Tror ikke koseturene med BusaTrond og ArcticTiger skulle ha noe å si for forbruket, men hvem vet.. :lol

Dersom dette fortsetter, kommer jeg til å ta sikringen på varmehåndtak, samt sette på gammel vindskjerm igjen, kjøre et par tanker, og så teste en og en ting for å se hvilken effekt det har. Skal også stikke innom Motorcenteret og spørre litt. Verksmester der vet det meste om V-Strom :thumleft
Varmeholkene tar vel 30-50W så det er neglisjerbart på bensinforbruket om de ikke senker spenningen til coil så mye at motoren fusker (usannsynlig).
Har ingen problemer med motor. Går som en klokke. Varmeholkene har, ifølge monteringsanvisningen, fått en sikring på 5 amp. så da er det ihvertfall mindre en 60 W, hvis jeg husker fysikken riktig..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av ZZR-Erling »

Man kan ikke justere bort oljeforbruk, så vidt jeg kan forstå. Tipper den nye vindskjermen bidrar, eller så har du kjørt på en anne måte, motvind el.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av MaxTron »

Skulle vel tru at en vindskjerm gjør sykkelen MER strømlinjeforma enn vist man stopper vinden med kroppen..?

Men har egentlig INGEN peiling på sånt, bare "tenker høyt" her...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ZZR-Erling

Re: Hvorfor har jeg stor økning i bensinforbruket?

Legg inn av ZZR-Erling »

MaxTron skrev:Skulle vel tru at en vindskjerm gjør sykkelen MER strømlinjeforma enn vist man stopper vinden med kroppen..?

Men har egentlig INGEN peiling på sånt, bare "tenker høyt" her...

Tjaa...har sågar kjørt klissny BMW med mye turbulens...

Svar