Dessverre har jeg muligens tidenes mandagsbil i form av en Opel Vectra 1.6 16 V, '98:
Motor røk etter 114 000 km, og jeg betalte mellom 30 og 40 000 kroner for å få satt inn en ny,
i 2004.
Denne, motor nr. 2, ble skiftet på garanti i 2005, på kilometerstand 122000 (ca), og jeg fikk
innsatt motor nr. 3, igjen på garanti. Denne 3de motoren gikk rett vest på ca 163 000 km, høsten
2008.
Motor nr. 4 sa takk for seg i forrige uke. Bilens kilometerstand var da 206000 km (ca).
Etter en rask inspeksjon fra et annet verksted enn det som vanligvis har hatt den, sier de
at registerrem er røket. Det kan være mer.
Motor nr. 4 holdt i ca 43000 km, og i under 4 år.
Bilen var på versksted en mnd i sommer, pga ulyd i motor. Løpehjul og noe i tilkytning til AC
ble fikset. Kanskje burde de oppdaget feil på registerreim. Ikke vet jeg.
Uansett: Juridisk avdeling hos NAF har anbefalt reklamasjon, men uten å tilføre noe reglement,
eller være særlig spesifikke mhp evt grunnlag for dette (selv om jeg trodde det var det man hadde
jurister til).
Noen som vet om det kan være grunnlag for reklamasjon, siden motoren fra siste runde antas
å ha hatt mangler?
Eller, vil følgende perspektiv gjelde: Jeg betalte for ny motor i 2004, og kan da ikke reklamere
mer enn 5 år etter (dvs til 2009 en gang), selv om jeg antakelig fikk satt inn en motor med
uventet svakhet i 2008.
Jeg har sendt et brev til verkstedet som har skiftet motorene i kveld. Så får jeg se etterhvert..
Ellers er det mange andre problemer som har oppstått med Opelen i tillegg, til tross for jevnt
vedlikehold og normal bruk.
Opel Vectra og evt reklamasjonsrett
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Opel Vectra og evt reklamasjonsrett
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- KrankenWagen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Opel Vectra og evt reklamasjonsrett
Er du NAF medlem må du jaggu ta en runde med dem til, hvordan ellers kan de forsvare medlemskapsavtalen om de ikke trår til i sånne saker.
Utover det er det vanlige: NY del/komponent/motor/osv = nye 5 års reklamasjonrett hvis delen/osv er ment å vare utover 2 år.
Så kan ikke jeg hjelpe deg mer...

Utover det er det vanlige: NY del/komponent/motor/osv = nye 5 års reklamasjonrett hvis delen/osv er ment å vare utover 2 år.
Så kan ikke jeg hjelpe deg mer...

Det var et voldsomt forbruk av motorer... var de helt nye hver gang? (Dvs ikke overhalte/fra nærmeste hogger??)
Registerreim 60K km eller hvert fjerde år iflg dette: http://www.tv2.no/underholdning/broom/o ... 1995-2002/ - tydeligvis en kjent sak på disse bilene da...
Mener mange motorer av nyere dato har ganske god beskyttelse ved at ventilene trekkes tilbake så det ikke så lett blir havari om registerreimen ryker, men tydeligvis ikke den i Opel'en.
Kjøp heller noe nyere brukt med bedre feil-statistikk.
Registerreim 60K km eller hvert fjerde år iflg dette: http://www.tv2.no/underholdning/broom/o ... 1995-2002/ - tydeligvis en kjent sak på disse bilene da...
Mener mange motorer av nyere dato har ganske god beskyttelse ved at ventilene trekkes tilbake så det ikke så lett blir havari om registerreimen ryker, men tydeligvis ikke den i Opel'en.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Dexter
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Så vidt meg bekjent så gjelder ny reklamasjonsrett på hver ny/brukt gjenstand et verksted velger å reparere bilen med. At verkstedet velger å reparere med brukte motorer er en risiko dem selv løper siden dem er ansvarlige for eventuelle reklamasjoner uansett. Det er dog naturligvis til din ugunst at bilen må på verksted så ofte...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Er jo mye, mye verre enn 2003 mod. Almera'en min, dette! :-)ågsx750_80 skrev:Dessverre har jeg muligens tidenes mandagsbil i form av en Opel Vectra 1.6 16 V, '98:
Girkassa røk på den for et par år siden. Sannsynlgivis ikke mulig å fikse, fikk jeg beskjed. Men hvis de kunne greie det ville det koste skjorta, dvs. mellom 40 til 50.000,-! Det hadde ikke jeg lyst til å bruke på fillebilen.
Derfor ble det girkasse fra en høgger i England til brøkvel av prisen (500 £ inkl. transportutgifter + litt norsk moms på toppen...), som selger påsto hadde sittet i en 2005 mod og gått kun snaue 30K om jeg husker riktig.
Og den funker fint fortsatt!
Motoren derimot, ser ut til å være god. Har snart runda 200K og bruker litt olje, men det bør ikke være unormalt på en motor såpass kjørelengde.
Når det gjelder Opel'n din så minner det meg ikke så rent lite om diskusjonen i BMW GS 1200 2013 tråden - om recalls. Her har vel Opel mye å lære, sku' jeg tro...
I ditt tilfelle bør de legge seg flate så det holder uavhengig av gjeldende reklamasjonsregler.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Kontakt:
Takk for diverse nyttig input. "Utover det er det vanlige: NY del/komponent/motor/osv = nye 5 års reklamasjonrett hvis delen/osv er ment å vare utover 2 år."AJ skrev:Er jo mye, mye verre enn 2003 mod. Almera'en min, dette! :-)ågsx750_80 skrev:Dessverre har jeg muligens tidenes mandagsbil i form av en Opel Vectra 1.6 16 V, '98:
Girkassa røk på den for et par år siden. Sannsynlgivis ikke mulig å fikse, fikk jeg beskjed. Men hvis de kunne greie det ville det koste skjorta, dvs. mellom 40 til 50.000,-! Det hadde ikke jeg lyst til å bruke på fillebilen.
Derfor ble det girkasse fra en høgger i England til brøkvel av prisen (500 £ inkl. transportutgifter + litt norsk moms på toppen...), som selger påsto hadde sittet i en 2005 mod og gått kun snaue 30K om jeg husker riktig.
Og den funker fint fortsatt!
Motoren derimot, ser ut til å være god. Har snart runda 200K og bruker litt olje, men det bør ikke være unormalt på en motor såpass kjørelengde.
Når det gjelder Opel'n din så minner det meg ikke så rent lite om diskusjonen i BMW GS 1200 2013 tråden - om recalls. Her har vel Opel mye å lære, sku' jeg tro...
I ditt tilfelle bør de legge seg flate så det holder uavhengig av gjeldende reklamasjonsregler.
Jeg betalte for ny motor, så jeg må anta at det er nye motorer de har satt inn ved skiftene, også. Jeg har ikke fått opplyst noe annet, i alle fall.
Jeg forsøkte å ta opp saken med Opel sentralt, men kjerringa i det som kalles "kundeservice", latet ikke til å ha mental kapasitet til annet enn å
pukke på at bilen hadde 2 eller 3 års garanti fra 1998. At det her var snakk om at jeg kjøpte en ny motor, og så videre, latet ikke til å gå inn
i det hele tatt.
Hun har gitt beskjed om at saken er "avsluttet" fra deres side. Foreløpig har jeg ikke svart på det, men hun og Opel kan nok komme
til å ta feil på akkurat det punktet..
At NAF sier at jeg bør reklamere, og ikke viser til regler, imponerer meg ikke. Deres juridiske avdeling burde kunne komme opp med bedre argumenter
enn det en lekmann kan. Men, vi får se..
En kamerat sier at han fikk ny motor gratis, på en Audi A6 (nylig) etter at en motor skiftet for mindre enn 5 år siden gikk fløyten (tror det var reg. rem
og/eller topp som røk), til tross for at bilen er en 2005 modell.
Fra mitt ståsted er det vesentlige likheter med min situasjon, med den forskjell at 4 motorer har havarert i mitt tilfelle, mot 2 for hans del.
At Opel har hatt store problemer med bla 1.6 16 V motorer fra en gang på nittitallet og framover, er kjent blant mange som har hatt slike motorer.
Et par tidligere arbeidskolleger har også unormalt hatt store problemer med Vectra B. En kjenning fikk feks hevet kjøpet, etter 2 år med en håpløs vectra.
En stund var det en egen nettside som var dedikert til problemene. tror den het http://www.opelproblems.*" onclick="window.open(this.href);return false; eller noe liknende. Den har antakelig forsvunnet.
Muligens har Opel med det å gjøre, kan man undres på.
Takk for ulike perspektiver og bidrag fra flere. Og til deg som fikk gearkasse fra England: Fint at du fikk ordnet det, og at det ser ut til å fungere.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Kontakt:
Jeg har gått ut fra at det har vært nye motorer, men at enkelte komponenter flyttes over fra gammel motor.RuneMC skrev:Det var et voldsomt forbruk av motorer... var de helt nye hver gang? (Dvs ikke overhalte/fra nærmeste hogger??)
Jeg ser at Broom omtaler problemene i forbindelse med 1.8 og 2.0 liter bensinmotorene, men har grunn til
å tro at det i minst like stor grad gjelder 1.6 16 V.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80