Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.

Hvilken type forsikring har du?

Kasko
58
73%
Delkasko
14
18%
Ansvar
7
9%
Ingen
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 79

ZZR-Erling

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av ZZR-Erling »

Terra Forsikring, full kasko.
Fordi:
punkt 1: de forsikrer min mc
punkt 2: er liten forskjell i pris på full kontra delkasko
pnkt 3: vil ha full kasko iom min mc er mye verdt

Betaler ca 5500.-

(Bilsport&MC, feks, forsikrer ikke ZZR1400).

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av RuneMC »

Bilsport&MC var i 2009 (og tidligere) en underavdeling av "Moderna Försäkringar" som er et svensk forsikringsselskap.
Dermed en frisk pust i det norske markedet.

Så kjøpte Tryg opp den norske avdelingen Bilsport&MC og nå avvikler de det altså...

Markedet i Norge er ganske uoversiktlig pga bonussystemet og alle mulige samlebonuser og spesialrabatter.
Dermed er sannsynligvis prisene på forsikring høyere enn de ville ha vært med bedre prissammenligning mellom selskapene.

P.S: I Sverige er Bilsport & MC fortsatt del av "Moderna" og man kan jo bruke kalkulatoren der med litt kreative fødselsnr og et svensk postnummer for å sammenligne med norske "bonus-jungel" priser.
Dette er altså en forsikring som ikke krever bonusopptjening, men som baserer seg på type sykkel, bosted, antall år med MC lappen og (viktigst) alder til fører. M.a.o. veldig gunstig for de som er 40+ med priser som ligger i området 1500-2000 for full kasko for en gjennomsnittlig 650 sykkel. R-sykler og Harley var ikke spesielt gunstige der...
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsa ... orsakring/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Bilsport&MC var i 2009 (og tidligere) en underavdeling av "Moderna Försäkringar" som er et svensk forsikringsselskap.
Dermed en frisk pust i det norske markedet.

Så kjøpte Tryg opp den norske avdelingen Bilsport&MC og nå avvikler de det altså...

Markedet i Norge er ganske uoversiktlig pga bonussystemet og alle mulige samlebonuser og spesialrabatter.
Dermed er sannsynligvis prisene på forsikring høyere enn de ville ha vært med bedre prissammenligning mellom selskapene.

P.S: I Sverige er Bilsport & MC fortsatt del av "Moderna" og man kan jo bruke kalkulatoren der med litt kreative fødselsnr og et svensk postnummer for å sammenligne med norske "bonus-jungel" priser.
Dette er altså en forsikring som ikke krever bonusopptjening, men som baserer seg på type sykkel, bosted, antall år med MC lappen og (viktigst) alder til fører. M.a.o. veldig gunstig for de som er 40+ med priser som ligger i området 1500-2000 for full kasko for en gjennomsnittlig 650 sykkel. R-sykler og Harley var ikke spesielt gunstige der...
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsa ... orsakring/
Hmm.. Jeg har foreldre i Sverige, med svensk personnummer og adresse.. Kan fatter'n forsikre min norskregistrerte MC..? :yeyeye
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av RuneMC »

Vi er jo sånn sett med i EU's regime der, men ser ut som om det kreves at forsikringsselskapet har en "base i vertslandet" og konsesjon
Bilforsikring ved flytting innenfor EU/EØS
EU- og EØS-borgere kan forsikre bilen sin i en annen EU-/EØS-medlemsstat gjennom et forsikringsselskap som har en base i vertslandet eller som har konsesjon til å selge forsikring der.

Det er viktig å sjekke med forsikringsagenten hvorvidt den aktuelle kontrakten vil være gyldig i landet som bilen flyttes til. Personer som må kjøpe ny forsikring i et annet EU-/EØS-land, bør være klar over at forsikringsselskapene ikke er forpliktet til å ta hensyn til eventuelt tidligere opptjent bonus.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av Lamberghini »

Så det er nærliggende å tro at Tryg rett og slett har tatt grep for å sikre det lukrative norske markedet?

Brukeravatar
JanOve
Innlegg: 31
Registrert: 14 mai 2010, 21:35
Motorsykkelen din: Honda VFR700F 87

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av JanOve »

Delkasko, siden den kostet minimalt mer enn bare ansvar. Er ikke vits med så mye mer på en sykkel jeg betalte 12.000,- for :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av Jompa »

Fikk premiekrav fra Bilsport og MC denne uka.
Omtrent samme premie som i fjor, og for ett år til.
Ingen varsel om at selskapet skal bli borte fra markedet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av Stranger »

Gjensidige. Fullkasko på alle mine kjøretøy, grunnet klåfingrede folk. Og uhellet kan fort være ute med en 2 hjuling selv når den bare står på støtten.

Sykkel pr idag, ktm lc4 625cc 2002. Er totalkunde så betaler en hyggelig pris for alle kjøretøy + endel andre forsikringer.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av Carpa »

Det står på hjemmesiden til bilsport og mc at den skal avvikles

http://www.bilsport-mc.no/no/Nyheter/Nyheter" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av RuneMC »

Det stemmer - norsk avd av Bilsport & MC som tidligere var datterselskap av Moderna Försäkringar (svensk) ble kjøpt av Tryg for få år siden. Nå har altså Tryg bestemt seg for å avvikle dette som egen "merkevare".

Blir vel neppe rimeligere uten Bilsport & MC som tross alt var av de beste på pris (men som Tryg nå har funnet ut at de tjener for lite på...)

For å si det på en annen måte så tjener forsikringsselskapene veldig, veldig, veldig godt på at forbrukerne ikke er mer prisbevisste.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:For å si det på en annen måte så tjener forsikringsselskapene veldig, veldig, veldig godt på at forbrukerne ikke er mer prisbevisste.
Selskapene tjener også veldig, veldig godt på at forbrukerne kjøper mer forsikring enn de trenger, jeg har forsøkt å være litt nøktern der og ser på om jeg tåler tapet eller ikke.
Tap som jeg kan tåle skal ikke forsikres mot, det har jeg spart mye på hittil.
RC8Ren er ikke kaskoforsikret selv om den var dyr å kjøpe, kun delkasko som inkluderer tyveri. Kasko trenger jeg ikke siden jeg ikke har lån på den. Kjører jeg ut er ikke erstatning av sykkeldeler noe tema likevel :knegg

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av Pollti »

Ansvar siden det som er 2 hjulinger i huset skaffer jeg billige deler til ved egenimport. Helt på linje med pelsen.

Brukeravatar
Tor Arne
Innlegg: 28
Registrert: 29 apr 2011, 23:24
Motorsykkelen din: Vmax 2001
Sted: Skotterud

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av Tor Arne »

Jeg har fullkasko hos Gjensidige på min 2001- modell Yamaha Vmax 1200. Mener det står 70% 2. år med egenandel 4000,-
Jeg betaler 2435,- som må sies å være svært rimelig. Jeg undersøkte hos Sparebank 1, Tryg, MC Forsikring og NAF. Alle var vesentlig dyrere og ikke i nærheten av det Gjensidige kunne tilby.
Jeg har fullkasko fordi sykkelen har en verdi på over 100 000 kroner. Kan i tillegg opplyse at Gjensidige ikke er mitt hovedforsikringsselskap. Det er Sparebank 1 og Tryg. I mitt tilfelle har en deling lønt seg framfor "samlerabatter" som mange frister med. Dette kommer nok av at kona mi og jeg har bra betingelser gjennom våre respektive fagorganisasjoner.
Vel overstått sesong, og vi gleder oss allerede til våren!

:mc7

Brukeravatar
henry
Innlegg: 40
Registrert: 03 jun 2011, 11:13
Motorsykkelen din: Triumph
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av henry »

Jeg bruker Bilsport & MC, 2700 for explorer´n.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvilken type forsikring har du og hvorfor

Legg inn av TBI81 »

Byttet akkurat til delkasko på begge siden de står vinterlagret. Den årlige summen ble da 4104,- for SVen og 4140,- for Busaen hos Storebrand (60%). På fullkasko så er det ca doblet, men tenker det går ned litt til neste år da jeg når 70%.

Svar