LED instrument lys.
LED instrument lys.
Cagge har et ladesystem som er helt på kanten av hva det klarer å håndtere og å ha nok strøm ble et problem. Og siden instrument belysningen var miserabel så ble det kjøpt inn et LED sett fra Tyskland for Eur 10 + porto. Det så litt ynkelig ut :
Cagge måtte klees av og da instrumentlys pærene ble tatt så ble det konstantert at bare halvparten av de virket :
Første trinn var å kutte LED til korrekt lengde og lodde på dioden som følger med. Her er det en fordel å ha utstyr som på bildet slik at loddingen blir bra.
Det ble montert 2 LED pærer som erstaning for 1 lyspære. Før loddingen begynnes i lampesokkelen så må en finne hva som er + og minus i sokkelen. Dioden skal loddes i + polen i sokkelen. Gjøres det feil blir det ikke noe lys. Litt plundrete å lodde i lampesokkelen, men tar en tiden til hjelp går det fint.
Etter hver lodding så ble instrumentlyset prøvet for å se at all virket. Så var det å lirke LED og holderen på plass. Og voila ! Så ble det seende slik ut :
Bildet gjengir ikke resultatet korrekt, det ser mye bedre ut i virkeligheten.
2 ting er oppnådd, ladesystemet klarer nå jobben sin mye bedre og det er veldig usannsynlig at LED pærene går i stykker. For å gi ladesystemet mere pusterom så ble en 2 polet diode lyspære montert i baklykta. Og siden dette ble gjort har Cagge ikke gått tom for strøm.
Bytter en ut vanlige glødepærer i baklyset så ikke kjøp rød LED pære hvis glasset er rødt for da får du grønt baklys. Og da kan en jo få en hyggelig samtale med politiet hvis en er uheldig. :Laughing:
Cagge måtte klees av og da instrumentlys pærene ble tatt så ble det konstantert at bare halvparten av de virket :
Første trinn var å kutte LED til korrekt lengde og lodde på dioden som følger med. Her er det en fordel å ha utstyr som på bildet slik at loddingen blir bra.
Det ble montert 2 LED pærer som erstaning for 1 lyspære. Før loddingen begynnes i lampesokkelen så må en finne hva som er + og minus i sokkelen. Dioden skal loddes i + polen i sokkelen. Gjøres det feil blir det ikke noe lys. Litt plundrete å lodde i lampesokkelen, men tar en tiden til hjelp går det fint.
Etter hver lodding så ble instrumentlyset prøvet for å se at all virket. Så var det å lirke LED og holderen på plass. Og voila ! Så ble det seende slik ut :
Bildet gjengir ikke resultatet korrekt, det ser mye bedre ut i virkeligheten.
2 ting er oppnådd, ladesystemet klarer nå jobben sin mye bedre og det er veldig usannsynlig at LED pærene går i stykker. For å gi ladesystemet mere pusterom så ble en 2 polet diode lyspære montert i baklykta. Og siden dette ble gjort har Cagge ikke gått tom for strøm.
Bytter en ut vanlige glødepærer i baklyset så ikke kjøp rød LED pære hvis glasset er rødt for da får du grønt baklys. Og da kan en jo få en hyggelig samtale med politiet hvis en er uheldig. :Laughing:
Sist redigert av Pollti den 09 nov 2008, 19:03, redigert 1 gang totalt.
jeg testet med en slik lysdiode på en Mini Maglite, bare erstattet pæra med en diode.
Etter at den hadde lyst kontinuerlig i 2,5 uker trengte jeg lykta og gad ikke teste mer, batteriene var langt fra tomme. De tar ikke mye strøm, men så lyser de ikke noe særlig heller.
Men det finnes sterkere dioder, jeg har nettopp modifisert en stor Maglite med 4 kraftige dioder istedenfor glødelampa. Det ble en veldig kraftig lykt.
Etter at den hadde lyst kontinuerlig i 2,5 uker trengte jeg lykta og gad ikke teste mer, batteriene var langt fra tomme. De tar ikke mye strøm, men så lyser de ikke noe særlig heller.
Men det finnes sterkere dioder, jeg har nettopp modifisert en stor Maglite med 4 kraftige dioder istedenfor glødelampa. Det ble en veldig kraftig lykt.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re:
En normal LED trekker omlag 20 mA med et spenningsfall på 2.5V. Det tilsvarer 0.02A * 2.5V = 0.05W (nærmere null er det vanskelig å komme).Pollti skrev:Jeg har fått spørsmål om strømforbruk på LED pærer. Noe tall kan jeg ikke gi men det er lik null. Jeg har LED ankerlys på båten og veldig avansert batteri overvåkning. Forbruket er ikke målbart.
Men i en omgivelse med 12V er det ikke slikt. Du kan ikke sette 12V på en LED - den lyser i ett mikrosekund før den brenner ut. Du må altså få ned spenningen. Du har to alternativer: Fem LED i serie, eller én LED og en motstand. Det første gir naturligvis fem ganger så mye lys, men forbruket er det samme!
I begge tilfeller renner det 20mA gjennom. Med et potensiale på 12V er 20mA omlag 0.5W. Heller ikke veldig mye (for å si det mildt).
Min BMW 1150GS bruker omlag 200W for å holde seg i gang (bensinpumpe, elektronikk, tenning, etc). I denne sammenhengen utgjør 0.5W fra eller til er ikke engang støy i det store bildet.
Om laderen din er så dårlig at det å skifte én eneste pære redder deg inn på tørt land, da trenger du en ny dynamo.
Igjen med min BMW som eksempel: Dynamoen kan levere 70A (eller omlag 800W) mens sykkelen som sagt bruker 200W. Om natten tenner jeg 200W med halogen. Da har jeg (omlag!) 400W igjen til oppvarmede håndtak (ca 30W), oppvarmede klær til Hustruen (60W), samtaleanlegg (20W), og så videre.
Men, altså, tallene du ønsker å huske er 20mA (0.02A) og 2.5V.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: LED instrument lys.
Min erfaring er at ladesystemet på italienere er noe ordentlig herk og sterk underdimesjonert. Akkurat hva som forårsaket ladeproblemene på Cagge fant jeg aldri ut av, det rettet seg før et besøk hos elektrikkeren som ikke fant noe galt. Dioedene er montert som en sikkerhet for å være sikker på at det er max tilgang på strøm til batteriet. Ladesystemet er pent sagt ikke overdimensjonert men ser ut til å yte iht Cagivas spesifikasjoner.
Re: Re:
En LED og en motstand er nok å foretrekke hvis LED'en skal overleve, alternativet med fem LED i serie er ikke helt bra, dette er ikke ohmske motstander som man kan seriekoble slik som lyspærer.tagesk skrev: Men i en omgivelse med 12V er det ikke slikt. Du kan ikke sette 12V på en LED - den lyser i ett mikrosekund før den brenner ut. Du må altså få ned spenningen. Du har to alternativer: Fem LED i serie, eller én LED og en motstand. Det første gir naturligvis fem ganger så mye lys, men forbruket er det samme!
I begge tilfeller renner det 20mA gjennom. Med et potensiale på 12V er 20mA omlag 0.5W. Heller ikke veldig mye (for å si det mildt).
[TaSK]
En LED skal ha en strømkilde som gir konstant strøm: Har man en strømkilde som gir 20mA ved 12V er det ikke noe i veien for å seriekoble fem LED, men kobler man dem rett på batteriet kan de få for mye strøm og brenne ut før tiden.
Med en LED i serie med en passende motstand vil motstanden begrense strømmen slik at LED'en har det bra.
Mine seriekoblede LEDs instrumentbelysning har sluttet å virke etter kort tid, så neste versjon blir LED + motstand. Man prøver først, og når det går galt må man finne ut hvorfor.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Re:
Kan du forklare dette for meg?pelsen skrev:En LED og en motstand er nok å foretrekke hvis LED'en skal overleve, alternativet med fem LED i serie er ikke helt bra, dette er ikke ohmske motstander som man kan seriekoble slik som lyspærer.
Om jeg har LEDer med "forward Voltage" på, la oss si, 2.5V, og hekter fem i serie og setter 12V over dem, hvorfor er ikke dette like godt som i parallell?
At det på en sykkel er nærmere 14.4V enn 12V er en annen sak vil jeg tro.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Re:
Nå er ikke jeg elektronikkspesialist, men forward voltage på 2,5V betyr ikke det samme som spenningsfall på 2,5V som for en lyspære.tagesk skrev:Kan du forklare dette for meg?pelsen skrev:En LED og en motstand er nok å foretrekke hvis LED'en skal overleve, alternativet med fem LED i serie er ikke helt bra, dette er ikke ohmske motstander som man kan seriekoble slik som lyspærer.
Om jeg har LEDer med "forward Voltage" på, la oss si, 2.5V, og hekter fem i serie og setter 12V over dem, hvorfor er ikke dette like godt som i parallell?
At det på en sykkel er nærmere 14.4V enn 12V er en annen sak vil jeg tro.
[TaSK]
Jeg antar at forward voltage betyr hvilken spenning dioden skal ha for å drives.
LEDs følger ikke Ohms lov, man kan ikke seriekoble dioder som R1 + R2 + R3 slik som man kan med lyspærer.
Slik som jeg har forstått det må strømmen begrenses utenfra, da dioden ikke har motstand som begrenser strøm.
Så selv om man seriekobler fem stk kan det gå alt for stor strøm gjennom hvis man kobler de til et 12V batteri.
Jeg seriekoblet tre 3.7V dioder og brukte dem i bilen, det gikk ikke bra.
Re: LED instrument lys.
Nå er det kommet ferdige LED pærer som passer rett i sokkelen til instrumentlys pærene. Det burde derfor ikke være nødvendig å herje rundt og lodde motstander og LED pærer selv lenger. forutsatt da at sokkelen er inntakt etter tidligere bravader.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Re:
Det kan jeg forstå; når dynamoen lader har du ca 14V. Det kan bli i meste laget for 3 * 3.7V = 11.1Vpelsen skrev: Jeg seriekoblet tre 3.7V dioder og brukte dem i bilen, det gikk ikke bra.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: LED instrument lys.
ladespenning og hvor mange dioder jeg har koblet i serie er et sidespor.
Mitt poeng er at dioder ikke er ohmske motstander som uten videre kan kobles i serie med et batteri.
Ser man på diodelys som man kjøper ferdig er diodene alltid koblet i serie med en motstand eller annen strømbegrenser. Hadde det vært så enkelt som å koble riktig antall dioder i serie så hadde det selvfølgelig vært gjort av alle produsenter.
Mitt poeng er at dioder ikke er ohmske motstander som uten videre kan kobles i serie med et batteri.
Ser man på diodelys som man kjøper ferdig er diodene alltid koblet i serie med en motstand eller annen strømbegrenser. Hadde det vært så enkelt som å koble riktig antall dioder i serie så hadde det selvfølgelig vært gjort av alle produsenter.
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: LED instrument lys.
Blei mest opptatt av han som drev å koblet lysene lengre fram på siden...Er han mekanikker på landbruksmaskiner???
Re: LED instrument lys.
Nei, han driver med avanserte kretskort og elektronikk som yrke. Radarer er visst spesialiteten hans.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: LED instrument lys.
Eller med andre ord: Du vet like lite som meg om dette.pelsen skrev:Hadde det vært så enkelt som å koble riktig antall dioder i serie så hadde det selvfølgelig vært gjort av alle produsenter.
Skal undersøke - kommer tilbake.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)