Sier nei til EU-kontroll på MC
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Tror det er viktig å huske på at selv om noen av oss kan ha sett sykler som ikke er 100%, så er disse fortsatt ikke en årsak til mc-ulykker. Alle ulykkesanalyser (med unntak av den tyske testorganisasjonen Dekras, som har kommersielle interesser av å få flere kjøretøy inn på periodisk kjøretøykontroll) viser at teknisk tilstand ikke er årsak til ulykker. EUs MAIDS-studie (over 1000 mc-dødsulykker dybdeanalysert) viste færre en 1%. Den norske dybdeanalysen av MC-dødsulykker i perioden 2005-2009 viste ca 3%, og da var hoveddelen slitte dekk eller feil lufttrykk, som uansett ikke blir oppdaget ved PKK. Altså: PKK blir å skyte spurt med atombomber. Det blir feil å pålegge mc-eiere millioner av kroner i ekstrautgifter når det ikke engang gir noen trafikksikkerhetsgevinst. Tiltaket står ikke i rimelig forhold til det man får igjen. Ikke engang på bil har PKK vist seg å redusere ulykker, ifølge en TØI-studie fra 2006 (Norge fikk som kjent PKK på bil i 1995.)
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
PKK-kontroll har ikke en fast pris i utgangspunktet.. Her kan verkstedene kreve hva de vil!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Nok et argument imot EU kontroll på MC. Selv for biler så finner Transportøkonomisk Institutt at EU-kontrollen fungerer dårlig og har meget liten betydning for trafikksikkerheten. "Kruttet" bør settes inn mot biler som er over 12 år gamle.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10071082
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10071082
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Tror du at de som tar 400 - 680 kr for en EU kontroll virkelig tjener penger på den? Når lønn, husleie, utstyr og avgifter er betalt så sitter dem nok ikke igjen med noe særlig pluss. Tror nok heller de satser på at de tjener penger på utbedringene, da kan de ta en skikkelig timepris og tjene penger på delene som må til.Hjernen skrev:Fra 400 - 680!i Telemark;
http://www.varden.no/nyheter/stor-prisf ... -1.7537362
Har hørt om plasser som bare skal ha 300.- også, så at de tjener penger på SELVE kontrollen gjør de nok ja... (så kommer utbedringer etterpå... )
Holder man kjøretøyet i orden så er vel 400 kr annet hvert år ikke så voldsomt mye.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Et av poengene er vel at det kommer ikke til å koste 400kr for dem som må reise to dager for å komme seg til et godkjent verksted.
Tror nok ikke man får EU kontroll for 400 over hele landet. På mine kanter pleier jeg vel å betale i overkant av 600kr og det tar vel en halvtime. Så ca normal timepris tenker jeg.
Tror nok ikke man får EU kontroll for 400 over hele landet. På mine kanter pleier jeg vel å betale i overkant av 600kr og det tar vel en halvtime. Så ca normal timepris tenker jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Uten at jeg kjenner detaljene, er det også en avgift/gebyr for å være et verksted med tilgang til å skrive i "PKK-systemet", så det er og noe som koster peng for et verksted.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Den foreslåtte EU/PKK kontrollen kommer til å være hvert år fra kjøretøyet er 6 år og eldre.
Dvs første kontroll når kjøretøyet er 4 år gml, deretter 2 år til neste ved 6 år og deretter årlig. (4-2-1-1-1-...) For MC blir det altså snakk om kontroll hver halvårlige sesong... det er jo litt ofte uansett hvordan man snur og vender på det.
Og som flere har nevnt må man ta med totalen når det gjelder tid etc for å få MC'n til verksted og seg selv (med kjøreutstyr) til og fra hjem eller arbeid. Mulig noen verksted tar det kjapt nok til en drop-in på en time... men ærlig talt kaste bort penger på sjekkpunkter som uansett blir tatt på vanlig service - nei takk!
Dvs første kontroll når kjøretøyet er 4 år gml, deretter 2 år til neste ved 6 år og deretter årlig. (4-2-1-1-1-...) For MC blir det altså snakk om kontroll hver halvårlige sesong... det er jo litt ofte uansett hvordan man snur og vender på det.
Og som flere har nevnt må man ta med totalen når det gjelder tid etc for å få MC'n til verksted og seg selv (med kjøreutstyr) til og fra hjem eller arbeid. Mulig noen verksted tar det kjapt nok til en drop-in på en time... men ærlig talt kaste bort penger på sjekkpunkter som uansett blir tatt på vanlig service - nei takk!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10071082" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå er også TØI (Transportøkonomisk Institutt) enig med NAF i at EU-konroll på bil ikke gir merkbar trafikksikkerhetsgevinst på biler. Hvorfor da innføre dette herket også på MC?
Nå er også TØI (Transportøkonomisk Institutt) enig med NAF i at EU-konroll på bil ikke gir merkbar trafikksikkerhetsgevinst på biler. Hvorfor da innføre dette herket også på MC?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
av den enkle grunn at dette blir en forordning-det kan vi heller ikke reservere oss imot heller pga EØS.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Jepp...
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Men likevel ... æ trur vi e tjent med EØS-avtalen ... både i fht ingen avtale, og i fht fullt medlemskap.RuneMC skrev:Jepp...
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
Se på den EUske fiskeriforvaltningen f.eks. Hadde vi vært medlem hadde det ikke vært mye fisk igjen i norsk sone, og det som hadde vært igjen, hadde ikke vi hatt råderett over.
Men handelsavtaler har vi nok nytte av
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Jeg kjenner lysten til å hive meg på en EU-debatt stiger, men skal klare å styre meg... Dette er ikke rette forum for slikt!jhn skrev:Men likevel ... æ trur vi e tjent med EØS-avtalen ... både i fht ingen avtale, og i fht fullt medlemskap.RuneMC skrev:Jepp...
EØS medlem = EU medlem uten stemmerett
Se på den EUske fiskeriforvaltningen f.eks. Hadde vi vært medlem hadde det ikke vært mye fisk igjen i norsk sone, og det som hadde vært igjen, hadde ikke vi hatt råderett over.
Men handelsavtaler har vi nok nytte av
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
OT: Personlig synes jeg handel med fisk og fri flyt av arbeidskraft er en høy pris å betale for å miste råderetten. Blir etterhvert null demokrati blant alle lovene og forordningene. Det "indre markedet" er heller ikke til borgernes beste alltid - men mer til beste for firmaeierne til de største firmaene.
On topic: Håper NMCU og spesielt FEMA når fram med sin motstand. Blir noe herk hvis en må inn med alle kjøretøy hvert år... Det er vel heller ikke usannsynlig at det kan skje en og annen ulykke på vei til eller fra verksted også - spesielt for de som mest liker å bare pusse krom og har sykkelen mest som garasje-pynt... Det er sånt jeg savner - litt logikk i reglene som tres nedover hodene våre.
Pkt 1 for å få ned tallene på antall drepte - begynn i landene som har høyest tall. Begynn med "the basics" - hvor mange kjører med hjelm? (Hellas har høyt antall drepte men det er ikke en kjeft som kjører med hjelm - tenk så rart at noen skades da...) Kan det ha noe med opplæringen å gjøre? Er det mulig å få kjøpt førerkortet via sjefen på kjøreskolen som har de rette kontaktene istedenfor å faktisk ta opplæring ? (Er visst mulig i Polen) Etc, etc...
On topic: Håper NMCU og spesielt FEMA når fram med sin motstand. Blir noe herk hvis en må inn med alle kjøretøy hvert år... Det er vel heller ikke usannsynlig at det kan skje en og annen ulykke på vei til eller fra verksted også - spesielt for de som mest liker å bare pusse krom og har sykkelen mest som garasje-pynt... Det er sånt jeg savner - litt logikk i reglene som tres nedover hodene våre.
Pkt 1 for å få ned tallene på antall drepte - begynn i landene som har høyest tall. Begynn med "the basics" - hvor mange kjører med hjelm? (Hellas har høyt antall drepte men det er ikke en kjeft som kjører med hjelm - tenk så rart at noen skades da...) Kan det ha noe med opplæringen å gjøre? Er det mulig å få kjøpt førerkortet via sjefen på kjøreskolen som har de rette kontaktene istedenfor å faktisk ta opplæring ? (Er visst mulig i Polen) Etc, etc...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
er faktisk de landene som har 4-2-1 pkk som har flest dødsulykker på mc... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sier nei til EU-kontroll på MC
Fortsett i Spania, der kan du kjøre hva som helst på to hjul om du har lappen på bil...RuneMC skrev: Pkt 1 for å få ned tallene på antall drepte - begynn i landene som har høyest tall. Begynn med "the basics" - hvor mange kjører med hjelm? (Hellas har høyt antall drepte men det er ikke en kjeft som kjører med hjelm - tenk så rart at noen skades da...) Kan det ha noe med opplæringen å gjøre? Er det mulig å få kjøpt førerkortet via sjefen på kjøreskolen som har de rette kontaktene istedenfor å faktisk ta opplæring ? (Er visst mulig i Polen) Etc, etc...