hadde min 250 cc på verksted for 5-6 uker siden pga en lekkasje i en pakning på en vannslange/kjølevæskeslange inn mot vannpumpe.
Lekkasjen ble tettet og fikk beskjed om at sykkelen var fyllt om med frostvæske/kjølevæske som tålte mange minus.
Da jeg i dag tenkte jeg skulle sjekke væskenivåer på sykkelen fant jeg ikke noe væske i vannbeholder/ekspansjonstank. ( mulig det var noe på bunnen der jeg ikke kunne se).
Kjørte innom verkstedet for å spørre hva som var normalt forbruk. Da jeg viste ham ekspansjonstanken måtte han innrømme at han ikke hadde fylt den, bare radiatoren.
(på sykkelen er det påfylling av radiatoren oppe på rattstammen, ekspansjonstank er rett over midtstøtte)
Han mente dette ikke hadde noe å si og fylte på ekspansjonstanken.
Jeg kan lite om vannkjøling da jeg kun har hatt luftkjølt sykkel før.
Kan sykkelen ha fått for lite kjølevæske under drift? den har gått ca 600 km siden rep. Den går ca 10 km x 2 hver dag i gufsent og kaldt bergensvær. Den har ikke varssellampe for lite kjølevæske, men den har tempmåler som stort sett beveger seg i nedre 1/4 av måleren. ( hvor står denne føleren? den måler vel væsketemp, kan den ha stått "tørt")
Jeg gjorde ikke noe nummer av dette da jeg var på verkstedet. Fikk beskjed om at jeg ikke trengte følge noe ekstra med på kjølevæskenivå i fremtiden.
Kan noen gi en kjapp forklaring av kjøling/ekspansjonstank- funksjon osv?
kjøleanlegg MC
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: kjøleanlegg MC
Høres ut som dette går bra.
Normalt skal væsken stå opp til maks på kald motor.
PS: en mc haar ikke "rattstamme".
Normalt skal væsken stå opp til maks på kald motor.
PS: en mc haar ikke "rattstamme".

Re: kjøleanlegg MC
Så lenge du har hatt utslag på måleren,så har den ikke stått tørt.Slapp av,måleren vil nok vise det samme imorgen.bergenser83 skrev: Den har ikke varssellampe for lite kjølevæske, men den har tempmåler som stort sett beveger seg i nedre 1/4 av måleren. ( hvor står denne føleren? den måler vel væsketemp, kan den ha stått "tørt")
Hvor sensoren står? I nærheten av termostaten,tenker jeg. Og den står sikkert ikke så langt unna påfyllingen ved radiatoren.
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: kjøleanlegg MC
Motoren skal ikke "forbruke" kjølevæsken. Hvis det minker på nivået, da er det lekkasje et eller annet sted. Lekkasjen kan være utvendig (synlig). Men og innvendig, om feks toppakkningen er gåen. Kjølevæsken kan da lekke ut i forbrenningskammeret (syllindern) eller i oljen. Som blir grå/hvitaktig. Og smører dårlig
Innvendig lekkasje er ikke vanlig, men kan forekomme på hardt kjørte mottorer som har vært for varme.
Kjølevæsken utvider seg (volumet øker) når den varmes opp, det er derfor behov for ekstra plass, som løses ved å ha en ekspansjonstank som en del av kjølesystemet. Ellers vil slanger osv kunne sprekke. Det ekstra volumet havner derfor i ekspansjonstanken, nivået øker når mottorn er varm, og minker når mottorn blir kald igjen. Da minsker kjølevæskevolumet, og den "ekstra" mengden i eksp.tanken suges tilbake i mottorn.
På ekspansjonstanken er det gjerne nivåstreker: Varm (hot) er øverste merke. Kald (cold) er nedre nivåmerke.
Pga fordamping kan kjølevæskenivået minke litt over lang tid. Sjekk derfor nivået, at det holder seg mellom strekene. Minker det, kan du etterfylle, men ikke mer enn til øvre merke.
Må du fylle stadig vekk, ofte, er det noe galt.

Kjølevæsken utvider seg (volumet øker) når den varmes opp, det er derfor behov for ekstra plass, som løses ved å ha en ekspansjonstank som en del av kjølesystemet. Ellers vil slanger osv kunne sprekke. Det ekstra volumet havner derfor i ekspansjonstanken, nivået øker når mottorn er varm, og minker når mottorn blir kald igjen. Da minsker kjølevæskevolumet, og den "ekstra" mengden i eksp.tanken suges tilbake i mottorn.
På ekspansjonstanken er det gjerne nivåstreker: Varm (hot) er øverste merke. Kald (cold) er nedre nivåmerke.
Pga fordamping kan kjølevæskenivået minke litt over lang tid. Sjekk derfor nivået, at det holder seg mellom strekene. Minker det, kan du etterfylle, men ikke mer enn til øvre merke.
Må du fylle stadig vekk, ofte, er det noe galt.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: kjøleanlegg MC
I manualen til KTM-en min står det at jeg bare skal fylle til MIN merket på en kald sykkel.
Jeg ser ofte at kjølevæsken nærmer seg MAX når sykkelen er god og varm.
Jeg ser ofte at kjølevæsken nærmer seg MAX når sykkelen er god og varm.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: kjøleanlegg MC
Høres helt normalt ut. Det at det ikke er veske i ekspansjonstanken har ikke så mye å si, bare motoren har nok. I gamledager hadde vi ikke ekspansjonstank men luftrom øverst i radiatoren. Er litt lettere å følge med på nivået med en ekspansjonstank.TheHaughom skrev:I manualen til KTM-en min står det at jeg bare skal fylle til MIN merket på en kald sykkel.
Jeg ser ofte at kjølevæsken nærmer seg MAX når sykkelen er god og varm.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: kjøleanlegg MC
takk for svar. da lar jeg den hvile.
temperaturmåleren oppfører seg helt likt nå etter påfylling av ekspansjonstank som før...
temperaturmåleren oppfører seg helt likt nå etter påfylling av ekspansjonstank som før...