Hei.
Det finnes sikkert en million tråder rundt omkring med samme spørsmål som meg, men har ennå ikke funnet noen med svaret jeg leter etter, så håper jeg kan få litt hjelp her.
Leter etter sykkel, og har funnet en 2002 Honda cbr 600fs, altså en f4 såvidt jeg har forstått det. Den er mellomtung/laveffekt 34hk. Dersom den skal bygges om til fulleffekt, hvordan gjør man da dette på denne sykkelen? Er det elektrisk, eller er det forgasserbytte eller lignende?
Vet at dette er ting man må sette bort for å få det lovlig gjort, Og alle verksteder jeg har snakket med kan hjelpe meg med dette, men det virker ikke som noen av de kan hjelpe meg med å skaffe delene jeg trenger...
Så for å avslutte litt kort.
Hva trenger jeg, hvor får jeg tak i det, og hvor mye vil det koste?
Da tenker jeg på delene, jobben har jeg fått pris på.
Setter pris på all hjelp
Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
-
- Innlegg: 7621
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
"tror" ikke du skal kjøpe noe på Hondaen- det skal bare fjærnes begrensnings utstyr-det skal finnes papirer på settet som er montert- med rammenr og det hele hos vegvesnet.
mener det er gi-gass stopper og skiver i innsuget-litt avhengig av modell.
På Suzuki MÅ hjernen byttes for å få det godkjent: 6-10 000kr.
mener det er gi-gass stopper og skiver i innsuget-litt avhengig av modell.
På Suzuki MÅ hjernen byttes for å få det godkjent: 6-10 000kr.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Er jo helt topp det, dersom det er tilfelle! :)
Takk for svar :)
Takk for svar :)
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Viss sykkelen aldri har vært registrert som fulleffekt, så må det betales avgifter i tileggTor Ingar skrev:Er jo helt topp det, dersom det er tilfelle! :)
Takk for svar :)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Det er jeg klar over. Prøver å danne meg ett bilde på totalpris med Kjøp av mc + ombygg + omreg osv.. Så akkurat nå var det selve Ombyggingen jeg lurte på, så har jeg en runde med biltilsynet etterpå :)
Så som sagt, alt av hjelp og svar mottas med takk :)
Så som sagt, alt av hjelp og svar mottas med takk :)
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Hadde sjøl en NTV650 Revere som jeg registrerte ned til 34 HK for min sønn. Settet bestod av ringer i insuget. Ble montert av verksted.Tor Ingar skrev:Det er jeg klar over. Prøver å danne meg ett bilde på totalpris med Kjøp av mc + ombygg + omreg osv.. Så akkurat nå var det selve Ombyggingen jeg lurte på, så har jeg en runde med biltilsynet etterpå :)
Så som sagt, alt av hjelp og svar mottas med takk :)
For få få godkjent den igjen som tung, måtte fjerningen av ringene gjøres av godkjent verksted.
Er det forgasser på denne CBR600F4, i såfall er det vell neppe noe mere som må gjøres med den
Men viss det er elektronisk insprøytning må det vel en omprogramering/skifte av styringen.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Heisann.
En liten ting når det gjelder avgifter til staten.
Syklen er 2002 modell.
Denne syklen har vel i dag 34hk.
Hvis du nå "trimmer" den til orginal som er 111hk
Så sier vel staten det at det skal bare betales avgift for biler/mc som er nyere en 10år, ved effektøkning.
Denne syklen er jo nå 10 år. Så hvis jeg har forstått det riktig så skal du kun vise den og få det stemplet i vongkortet (vel må betale for det da men)
Jeg fikk ihverfall null i avgift når jeg brukte denne siden her:
http://www.biltuning.no/avgift_tuning" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg er ikke 100% sikker på om dette er riktig når det gjelder MC som er solgt som laveffekt.
Er vel bare å ta en tlf til biltilsynet.
En liten ting når det gjelder avgifter til staten.
Syklen er 2002 modell.
Denne syklen har vel i dag 34hk.
Hvis du nå "trimmer" den til orginal som er 111hk
Så sier vel staten det at det skal bare betales avgift for biler/mc som er nyere en 10år, ved effektøkning.
Denne syklen er jo nå 10 år. Så hvis jeg har forstått det riktig så skal du kun vise den og få det stemplet i vongkortet (vel må betale for det da men)
Jeg fikk ihverfall null i avgift når jeg brukte denne siden her:
http://www.biltuning.no/avgift_tuning" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg er ikke 100% sikker på om dette er riktig når det gjelder MC som er solgt som laveffekt.
Er vel bare å ta en tlf til biltilsynet.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Takk til begge to:)
Det er jo noe sånt jeg hadde håpa/trodd var gjort med den for å få plombert den. Er ikke sikker på hvor avansert denne sykkelen er, men det finner jeg nok ut av.. Har hvertfall fått en god pekepinn
Det hadde jo vert topp det, om det ikke var noen avgifter, Da er det jo ikke noe å lure på!
Takk for god hjelp!!
Det er jo noe sånt jeg hadde håpa/trodd var gjort med den for å få plombert den. Er ikke sikker på hvor avansert denne sykkelen er, men det finner jeg nok ut av.. Har hvertfall fått en god pekepinn
Det hadde jo vert topp det, om det ikke var noen avgifter, Da er det jo ikke noe å lure på!
Takk for god hjelp!!
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Er riktig, så lenge sykkelen har vært i Norge hele tiden. 10 års regelen gjelder fra førstegangsregistrering i Norge.EasyRider skrev:Heisann.
En liten ting når det gjelder avgifter til staten.
Syklen er 2002 modell.
Denne syklen har vel i dag 34hk.
Hvis du nå "trimmer" den til orginal som er 111hk
Så sier vel staten det at det skal bare betales avgift for biler/mc som er nyere en 10år, ved effektøkning.
Denne syklen er jo nå 10 år. Så hvis jeg har forstått det riktig så skal du kun vise den og få det stemplet i vongkortet (vel må betale for det da men)
Jeg fikk ihverfall null i avgift når jeg brukte denne siden her:
http://www.biltuning.no/avgift_tuning" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg er ikke 100% sikker på om dette er riktig når det gjelder MC som er solgt som laveffekt.
Er vel bare å ta en tlf til biltilsynet.
Er det en sykkel solgt ny i Norge, og importert via Kellox AS, burde de på teknisk der, ha svar på spørsmålet om hva som må fjernes.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Takk for tipset, har sendt en epost :)
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Har nå ringt rundt litt, sendt litt eposter, og blitt litt klokere. Den er strupet fysisk v innsug, enkel sak og fjerne. Men det må også endres programvare i styreenhet, og eneste måten å gjøre dette lovlig på er å kjøpe en ny godkjent styreenhet fra honda. Det er samme som sitter der fra før, med en annen programvare. Men den MÅ byttes med originaldel for at det skal være lovlig. Denne er dyr... Det må også byttes nøkler sa de jeg snakket med, noe jeg syns høres logisk ut, men finner veldig mange på nettet som mener det ikke skal være nødvendig.
Det finnes brukte styreenheter på ebay til 100-300 usd. Såvidt jeg kan skjønne KAN man kjøpe en derfra og bytte over. Men det kan også hende man da må bestille nye nøkler og få kodet disse til den "nye" styreenheten. Og selvfølgelig fjerne den fysiske plomberingen. Og det tror jeg er det som må til for å forandre den, men er ikke sikker. Dersom noen er uenige, eller vil dele tankene om problemstillinga er alle velkomne til det!
Kommer til å fortsette gravinga, og oppdatere underveis, da jeg sikkert ikke er alene om å lure på dette.
Legger også til at alt dette vil bli annenrangs bakgårdsmekk, som nok ikke vil falle i god jord hos biltilsynet. Så har du planer om å bygge om en slik sykkel på lovlig vis bør du få den svært billig.. :)
Det finnes brukte styreenheter på ebay til 100-300 usd. Såvidt jeg kan skjønne KAN man kjøpe en derfra og bytte over. Men det kan også hende man da må bestille nye nøkler og få kodet disse til den "nye" styreenheten. Og selvfølgelig fjerne den fysiske plomberingen. Og det tror jeg er det som må til for å forandre den, men er ikke sikker. Dersom noen er uenige, eller vil dele tankene om problemstillinga er alle velkomne til det!
Kommer til å fortsette gravinga, og oppdatere underveis, da jeg sikkert ikke er alene om å lure på dette.
Legger også til at alt dette vil bli annenrangs bakgårdsmekk, som nok ikke vil falle i god jord hos biltilsynet. Så har du planer om å bygge om en slik sykkel på lovlig vis bør du få den svært billig.. :)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Honda CBR600F4s Laveffekt til fulleffekt
Hvis alle verkstedene kan,men ikke vil, hva er vitsen da ?
Finn.no er full av fulleffektssykler til en rimelig pris, så hvis du ikke kan gjøre "jobben" selv, og vet
at biltilsynet er negativt innstilt, er det vel bedre å kjøpe en lovlig, fulleffekt sykkel ?
Finn.no er full av fulleffektssykler til en rimelig pris, så hvis du ikke kan gjøre "jobben" selv, og vet
at biltilsynet er negativt innstilt, er det vel bedre å kjøpe en lovlig, fulleffekt sykkel ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.