Luftkjølt VS vannkjøling

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Jeg leste ikke hele testen,men forstod det sånn at syklene ble kjørt på høyeste gear og med
ganske konstant turtall.
Den luftkjølte holdt da ca 20 F høyere temp sånn jevnt over ?
Det jeg finner mest interessant er helst målingene som er gjort på Suzuki`n som er luft/olje kjølt.

Feks. Oil Sump ligger temperaturen ganske jevnt,- uavhengig av belastning. Temp: 220°F (ca104°C).
Synes i grunn dette høres mye ut, men igjennom denne tråden forstår jeg at dette er ganske normalt for denne type motorer. Kawa`n derimot ligger nett i overkant av 82°C . Som jo er fin arbeids temperatur for bensin motorer.

Dette tolker jeg slik at Suzuki`n faktisk regulere temperaturen rimelig bra, men så er jeg litt i tvil om hvordan testen ble utført. Ble motorene nedkjølt mellom "uphill" kjøring, og "downhill"???

Ellers så blir jo dette et kompromiss for produsentene. Er det snakk om RR, som ønsker være med i teten...ja, ja så må det bli veskekjøling, og med om nødvendig -oljekjøling (m/vann). Mens Stelvio?n og andre med litt mindre effekt i forhold til volum kan benytte andre løsninger.

Nå har jeg studert en del i verkstedhåndboka til Stelvio`n, og ser at det som i utgangspunktet kanskje kalles Luftkjøling, begynner å bli ganske avansert.

Mellom sylindrene ligger en temp måler som måler motor temp, oljetrykk måler er selvfølgelig på plass, og så en termostat ventil på innsuging til oljekjøler pumpen. Det er to rotorer i pumpa hvor den ene trykker olja opp igjennom radiatoren, inn på toppene, hvor det så blir styrt via eksos portene -og så ned igjen i sumpen. Mens den andre rotoren tar seg av smøring av veiv.
Selv om ikke dette -på langt nær er like effektivt som vann, så skulle de gi det en rimelig gode muligheter til å kontrollere temperaturen, og holde denne jevn, så lenge at radiatoren er stor nok for jobben. Også ved variable belastninger.

ZZR-Erling

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis ikke MG til nå har fått til en fungerende smøring og kjøling av dems V-motor, ja da skjønner ikke jeg. Dette kan da ikke være noe å bekymre se for. Men dette er jo et bra spm i disse "PMS-tider" :knegg

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Crinos »

JohnnyTh skrev:@ AJ jeg har aldri sett en sykkel med oljetemp måler. Tror ikke mange har det.
Litt sent svar her... Jeg har hatt oljetemp måler på alle mine Harleyer :)
Tror ikke oljetemp måler er normalt på sykler med oljekjøler eller veskekjøling. Er ikke så kritisk da. Men når olja er det eneste som kjøler maskinen, blir det med ett litt mer kritisk om olja går varm :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37895
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Hvis ikke MG til nå har fått til en fungerende smøring og kjøling av dems V-motor, ja da skjønner ikke jeg. Dette kan da ikke være noe å bekymre se for. Men dette er jo et bra spm i disse "PMS-tider" :knegg
Har selv et helt ubekymret forhold til dette, men forstår likevel at problemstillingen kommer opp.
Kanskje jeg blir mer bekymret etter at jeg tar i bruke temp.peilepinnen når jeg ser hvor varma oljen blir :-k

Eneste utfordringen jeg kan tenke meg er langvarig kjøring i kø (som egentlig er rimelig utenkelig ;-) ) i svært varmt vær. Men da er det jo bare å skru av tenningen mens man står i ro. Verre er det ikke...

Så må jeg si at jeg synes det er spennende og interessant med MC-produsenter som fortsatt er så konsekvente på dette konseptet som Moto Guzzi. En ikke helt uvesentlig grunn til at det nettopp ble Moto Guzzi på meg ved sykkelbyttet i år.
I likhet med ZZR-Erling så er jeg trygg på at MG-folkene har fått til skikkelig smøring og kjøling på disse motorene.
Har for øvrig ikke kommet over noen på nettet fra varme strøk i USA og Australia som har hatt problemer med varmgang på disse syklene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av joo »

AJ skrev: Kanskje jeg blir mer bekymret etter at jeg tar i bruke temp.peilepinnen når jeg ser hvor varma oljen blir :-k
Kommer sikkert kjapt opp i 85 grader og blir liggende stabilt der :P :p
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ejs »

joo skrev:
AJ skrev: Kanskje jeg blir mer bekymret etter at jeg tar i bruke temp.peilepinnen når jeg ser hvor varma oljen blir :-k
Kommer sikkert kjapt opp i 85 grader og blir liggende stabilt der :P :p

Bekymringa kommer vel heller av at det blir mange kilometer med for kald olje. :D
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av jhn »

ejs skrev:
joo skrev:
AJ skrev: Kanskje jeg blir mer bekymret etter at jeg tar i bruke temp.peilepinnen når jeg ser hvor varma oljen blir :-k
Kommer sikkert kjapt opp i 85 grader og blir liggende stabilt der :P :p


Bekymringa kommer vel heller av at det blir mange kilometer med for kald olje. :D
Det kan vel også være noen som bekymrer seg over en mcist som tilsynelatende sitter og kikker ned på skotuppa hele tida :[-X

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev:
ejs skrev:
joo skrev:
AJ skrev: Kanskje jeg blir mer bekymret etter at jeg tar i bruke temp.peilepinnen når jeg ser hvor varma oljen blir :-k
Kommer sikkert kjapt opp i 85 grader og blir liggende stabilt der :P :p


Bekymringa kommer vel heller av at det blir mange kilometer med for kald olje. :D
Det kan vel også være noen som bekymrer seg over en mcist som tilsynelatende sitter og kikker ned på skotuppa hele tida :[-X
:scratch Ja det høres ånnkli traffikkfarlig ut Jhn, så da er kanskje dette et alternativ, bare å borre et høl i påfyllingslokke å stappe det nedi: http://www.clasohlson.com/no/Steketermo ... r346722000" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Jompa »

Crinos skrev:
JohnnyTh skrev:@ AJ jeg har aldri sett en sykkel med oljetemp måler. Tror ikke mange har det.
Litt sent svar her... Jeg har hatt oljetemp måler på alle mine Harleyer :)
Tror ikke oljetemp måler er normalt på sykler med oljekjøler eller veskekjøling. Er ikke så kritisk da. Men når olja er det eneste som kjøler maskinen, blir det med ett litt mer kritisk om olja går varm :)
Hva har du brukt til å pakke inn sylindrene med ?
Såvidt jeg har forstått, er Harleymotorene luftkjølt. Det ene sylinderet riktignok litt mere luftkjølt
enn det bakerste.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Hvis ikke MG til nå har fått til en fungerende smøring og kjøling av dems V-motor, ja da skjønner ikke jeg. Dette kan da ikke være noe å bekymre se for. Men dette er jo et bra spm i disse "PMS-tider" :knegg
Har selv et helt ubekymret forhold til dette, men forstår likevel at problemstillingen kommer opp.
Kanskje jeg blir mer bekymret etter at jeg tar i bruke temp.peilepinnen når jeg ser hvor varma oljen blir :-k

Eneste utfordringen jeg kan tenke meg er langvarig kjøring i kø (som egentlig er rimelig utenkelig ;-) ) i svært varmt vær. Men da er det jo bare å skru av tenningen mens man står i ro. Verre er det ikke...

Så må jeg si at jeg synes det er spennende og interessant med MC-produsenter som fortsatt er så konsekvente på dette konseptet som Moto Guzzi. En ikke helt uvesentlig grunn til at det nettopp ble Moto Guzzi på meg ved sykkebyttet i år.
I likhet med ZZR-Erling så er jeg trygg på at MG-folkene har fått til skikkelig smøring og kjøling på disse motorene.
Har for øvrig ikke kommet over noen på nettet fra varme strøk i USA og Australia som har hatt problemer med varmgang på disse syklene...
Skru av tenningen ja. Var nok mange bileiere som skulle gjort det i sommer, nye som eldre. Det sto faktisk ett titals biler med panseret oppe i Sveits i sommer der vi var. En laaang bakke med nærmest stilestående kø på en utfarsdag ved Luzern mot Andermat. Jeg stoppa og starta ZZR'n flere ggr ifrykt for kok. Den viste 5 av 6 søyler, mot normalt 3-4, og det er nummeret før "HOT" og rød alarm. Etter ca en 30 min kom det to tyskerer på veiskuldra med GS'er, vi slang oss etter de og fikk luft i radiatorene :-)å

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av ole m. »

joo skrev:
MaxTron skrev: Men det som æ tenker mest på er at arbeidstemperaturen varierer ganske mye, og det MÅ jo føre til mere slitasje og kortere levetid (?)
Kompenseres med at luftkjølte har større klaringer, og det blir verre å få dem så fintuna at nyere utslippskrav klares.
Det er det mange som tror, men luftkjølte motorer trenger mindre stempelklaring enn vannkjølte. Grunnen til dette er at vannkjølte motorer har lavere temperatur på sylinderekappen, slik at sylinderen utvider seg vesentlig mindre enn stempelet. I luftkjølte motorer er temperatur på stempel og sylinder nærmere hverandre, og temperaturutvidelsen samsvarer bedre på sylinder og stempel. Derfor trenger man mindre klaring i kald tilstand på luftkjølte maskiner.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

alarm92
Innlegg: 12
Registrert: 04 nov 2012, 23:20
Motorsykkelen din: Suzuki GR 650 1983

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av alarm92 »

Om man skal ha luftkjølt eller vannkjølt kommer ann på bruksområdet.

På et skip, så setter man ikke inn en hovedmotor på 12 MW som er luftkjølt, dette vil kreve et alvorlig blåsesystem for å fjerne varmen. Istede setter man inn en motor med sylinderforinger og kjølekappe der man kan sirkulere vann i. Dette vannet kan igjen brukes til oppvarming av innredning, tanker og til andre ting som krever varme. Man bruker også eksosen for å ta ut varmeenergi i form av damp eller roterende energi i for av en turbin (turbin generator).

Men i et skip har man også en nødgenereator. Denne står som oftest oppe i båten, og må kunne gå uten hjelp fra andre systemer. Den må også være skuddsikker, ingenting skal stoppe den. Da er det veldig praktisk å en enkelt bygget luftkjølt dieselmotor, Feks. en Deutz.
På M/S Nordlys (Som brant i Ålesund) står den en vannavkjølt GM 2-takts diesel som nødgenerator. Denne stoppet fordi en vannslange på den sprakk, og den gikk varm. Da mistet skipet all elektrisk kraft og det var ikke mulig å ta inn stabilisatorene på siden av skipet. Når skipet kom til kai gikk det hull på skroget pga. dette. Hadde det vært en enkel luftkjølt evighetsmaskin, hadde dette ikke vært noe problem. og skipet hadde ikke fått slagside.


Også kommer jeg til motorsykkler, ka treng man?

Mye kraft: Veskeavkjølt. Man kan tilføre mer drivstoff, og ta ut mer krefter fordi varmeenergien kan føres bort med vann (Som fører varme 800 ganga bedre en luft, eller nakka i den duren) Derfor vil en slik motor være mye mer effektiv, og yte mer per volum. Så rent termodynamisk er dette det rette valget.
Men her må man ha mer vedlikehold, og det er mye mer ting å følge med for at det ikke skal gå galt, spessielt hvis sykkelen er oppi årene!

Cruise: Luftavkjølt. Man trenger egentlig ikke mer en 70-80 hk på noe som veier mindre en et par sko. Min luftavkjølte lille Suzuki som har et veldig snodig luftkjøleanlegg, går som ei kula med sine 50 hk, og det tar 15 minutt å skru ut motoren på den. Og jeg kan være sikker på at jeg aldri kommer til å finne grøt i oljesumpen, en vanndam under sykkelen en vakker mandag, eller at det begynner å lyse i "HOT" lampa halvveis på tur til Skibotn fordi det er hull i en slange og alt vannet er borte.

Må si at æ like simpelheten med en luftkjølt motor, æ e så lei av å få feil med bila og båta og anna drit der det e mye å få feil på!
På Suzukien min er det luftkanaler som går igjennom toppen og forbi ventilene. Da blir det fjernet varme under kjøring. Det er også underspylte stempel og kjøleriller på bunnpanna før å ta ut varme i oljen.
Sist redigert av alarm92 den 05 des 2012, 14:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av Jompa »

Mye kraft = væskekjøling sier du, men ikke noen absolutt sannhet.
Flymotorer er som oftest luftkjølt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av L-NA »

For ei tid tilbake så lurte jeg litt på hvilke fordeler/ bak deler som var med vannkjøling/luft kjøling på MC. Her har vert mange gode, og informative innlegg, samtidig som jeg har Googlet emne å funnet mye interessant. At MG ingeniørene har gjort jobben sin har jeg aldri vert i tvil om,men likevel så skal det bli interessant å finne litt mer ut om hvilke temperaturer vi snakker om og under hvilke omstendigheter.

Ellers så har jeg i min søken (finner ikke igjen siden) lest en lignende forum som dette i USA, hvor en skriver han har kjørt Guzzi i Calefornia i flere år, og aldri merket, eller tenkt på varmen som noe problem.

Så til slutt så kan jeg nevne i forbindelse med AJ sin historie om hans Suzuki AC 50. Min Kompis hadde GT100, selvfølgelig trimmet det vi kunne- og hadde bare to hakk. Fullt og stopp. I side veska hadde vi med reserve Stempel og ringer, samt segasikkringtang i verktøy settet, for å være sikker på å komme oss hjem hver gang det var hull i stempelet. :D

mekkern
Innlegg: 7596
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Luftkjølt VS vannkjøling

Legg inn av mekkern »

Jompa skrev:Mye kraft = væskekjøling sier du, men ikke noen absolutt sannhet.
Flymotorer er som oftest luftkjølt.
stempelmotorene i fly som er luftkjølte har IKKE høy effekt pr ccm..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar