MC avisen kåring av tidenes MC
MC avisen kåring av tidenes MC
Endelig, etter hele høstens kåringer av tidenes 30 største MC ikoner ble nr 1 presentert.
Det ble Ducati 916.
Overaskende? Ja absolutt.
Fortjent? Definitivt.
Ducati har alltid vært og er forsåvidt enda en nisjesykkel. Men dette synes jeg beviser at de små kan det de driver med.
Gledelig for alle som liker det som litt utenom det vanlige og spesielt for alle som liker V-tvin og ikke minst Italiensk design og lidenskap.
Det ble Ducati 916.
Fortjent? Definitivt.
Ducati har alltid vært og er forsåvidt enda en nisjesykkel. Men dette synes jeg beviser at de små kan det de driver med.
Gledelig for alle som liker det som litt utenom det vanlige og spesielt for alle som liker V-tvin og ikke minst Italiensk design og lidenskap.
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Re: MC avisen kåring av tidenes MC
Morsomt
Gratulerer til de på forumet som eventuelt har en 916! 748/996/998 teller vell også 

- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
For en som ikke har noe lidenskapelig forhold til Ducati, og ikke ser det helt spesielle med den ...simpson skrev:Endelig, etter hele høstens kåringer av tidenes 30 største MC ikoner ble nr 1 presentert.
Det ble Ducati 916.
Fortjent? Definitivt.
Horfor er det overaskende?
Og hvorfor er det fortjent?
Hvis det er fortjent så er det vel ikke så veldig overaskende?
- Andreas
Den var vell ganske lenge forrut sin tid når det kommer til design og tekniske løsninger. Folk kan se på en snart 20 år gammel 916 å tro at den er fjorårets modell.
De var også meget potente i racing. Ducati vant Superbike VM flere år på rad med disse.

De var også meget potente i racing. Ducati vant Superbike VM flere år på rad med disse.

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Hvem kåret den til tidenes sykkel ?
Journalister eller "vanlige" motorsyklister ?
Ikke at det er noe galt med sykkeln som ble vagt, men arig å vite hvem, hva og hvorfor.
At de små vet hva de holder på med, er vel en påstand som faller på sin egen urimelighet.
Hvor mange små produsenter har kommet og gått oppigjennom årene ?
Men noen av dem gjør det bra, veldig bra tilogmed. Og takk for at de finnes
Shit, hadde æ lest overskrifta hadde æ fått svar på spørsmålet.
Journalister eller "vanlige" motorsyklister ?
Ikke at det er noe galt med sykkeln som ble vagt, men arig å vite hvem, hva og hvorfor.
At de små vet hva de holder på med, er vel en påstand som faller på sin egen urimelighet.
Hvor mange små produsenter har kommet og gått oppigjennom årene ?
Men noen av dem gjør det bra, veldig bra tilogmed. Og takk for at de finnes

Shit, hadde æ lest overskrifta hadde æ fått svar på spørsmålet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Det er overaskende pga det er en nisjesykkel som ikke solgte mange sykkler når den kom til Norge.jhn skrev:For en som ikke har noe lidenskapelig forhold til Ducati, og ikke ser det helt spesielle med den ...simpson skrev:Endelig, etter hele høstens kåringer av tidenes 30 største MC ikoner ble nr 1 presentert.
Det ble Ducati 916.
Fortjent? Definitivt.
Horfor er det overaskende?
Og hvorfor er det fortjent?
Hvis det er fortjent så er det vel ikke så veldig overaskende?
Med en nypris på ca. 240.000 i 1994 var det ekstemt og det betyr at kjenskapen og erfaringene i Norge er veldig begrenset.
Det var en sykkel som virkelig satte japsene på plass og tok superbiketittelen mange ganger og den har et design som til og med nyeste R1 har sett til med tanke på eksos.
Det var fortjent pga den sykkelen var det den var og det den sto for og forsatt står for og ikke minst hva den var i stand til å gjøre i forhold til andre tilsvarende på den tiden.
Godt nok svar? Neppe, men jeg er nok litt innhabil uansett siden jeg er en Ducatist.
Men les MC avisen og se hva de mener.
Tror det er ett par kompente folk der.....
- jhn
Hvilke kriterier legges til grunn for å kåre "Tidenes MC"? Synes vel det må være noe mere enn at designet var forut sin tid, og noen ennå synes den er fin
"Tidenes MC" er jo en ganske heftig tittel, og man skulle tro at en sykkel som får den tittelen burde være "hyllet" av det store flertall blandt motorsyklistene.
Ducati er jo et merke som de fleste glatt hopper bukk over når de skal ha seg en sykkel, så da er det en litt merkelig vinner.
Dette er jo et merke som eierne har et lidenskapelig forhold til, de andre er jo ganske likegyldige til merket.
Ikke no galt med Ducati ... men "Tidenes MC"
"Tidenes MC" er jo en ganske heftig tittel, og man skulle tro at en sykkel som får den tittelen burde være "hyllet" av det store flertall blandt motorsyklistene.
Ducati er jo et merke som de fleste glatt hopper bukk over når de skal ha seg en sykkel, så da er det en litt merkelig vinner.
Dette er jo et merke som eierne har et lidenskapelig forhold til, de andre er jo ganske likegyldige til merket.

- Andreas
Når jeg tenker meg om, så har en av de som driver (eller drev) MC-avisen en 916 selv 

- Andreas
Det finnes vell en artikel man kan lese der de begrunner sin avgjørelse?jhn skrev:Hvilke kriterier legges til grunn for å kåre "Tidenes MC"? Synes vel det må være noe mere enn at designet var forut sin tid, og noen ennå synes den er fin
Vel...ikke uenig i at det er et merke som eierne har ett lideskapelig forhold til, men ikke uten grunn vil jeg si på lik linje med Harley, Guzzi osv.jhn skrev:Hvilke kriterier legges til grunn for å kåre "Tidenes MC"? Synes vel det må være noe mere enn at designet var forut sin tid, og noen ennå synes den er fin
Heftig tittel? Jepp og heftig sykkel

Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.
- jhn
Ja, æ må nok detsimpson skrev: Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.

Vel jhn, dette er som jeg skriver MC avisens kåring.jhn skrev:Ja, æ må nok detsimpson skrev: Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.
Jeg kunne gjengitt alt her men pga copyright osv må du lese selv.
Om du er enig eller ikke, om det er rett eller gal sykkel eller om hele verden er uenig, så er dette de folkene som hadde denne avstemmingen som har kommet fram til dette resultatet.
Jeg sier ikke at dette er en fasit, men jeg mener at mange av folkene i juryen er kvalifisert for å uttale seg.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Som "ikkemerkefantast" vil jeg vel heller utrope Honda CB750 som den mest nyskapende og lengstlevende bilde på klassisk og moderne motorsykkel-og som samtidig var en av hovedgrunnene til undergangen for britisk MC industri.
noe av det samme som Ducatien....stilmessig minus potta.. Honda RC30/VFR750

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jhn
Det blir litt vel subjektivt når noen merkefantaster skal kåre "tidenes mc" ... litt som om jeg skulle kåre nabokjærringa til "tidenes beste fagkvinne på sitt område", bare fordi jeg har hatt et ... eeh :-# ...nok om det ... for så å uttale meg som en slags ekspert i et "fagblad"simpson skrev:Vel jhn, dette er som jeg skriver MC avisens kåring.jhn skrev:Ja, æ må nok detsimpson skrev: Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.
Om du er enig eller ikke, om det er rett eller gal sykkel eller om hele verden er uenig, så er dette de folkene som hadde denne avstemmingen som har kommet fram til dette resultatet.
Jeg sier ikke at dette er en fasit, men jeg mener at mange av folkene i juryen er kvalifisert for å uttale seg.

Er vl ikke uenig det du sier og synes at VFR 750 R er en rå sykkel.mekkern skrev:Som "ikkemerkefantast" vil jeg vel heller utrope Honda CB750 som den mest nyskapende og lengstlevende bilde på klassisk og moderne motorsykkel-og som samtidig var en av hovedgrunnene til undergangen for britisk MC industri.
Husker godt da den kom 1988. Var litt innvolvert i norsk roadracing på de tiden og det gikk ett par stk der.
Husker ikke hvor mange som var i juryen, tror det var bortimot 10stk.jhn skrev:Det blir litt vel subjektivt når noen merkefantaster skal kåre "tidenes mc" ... litt som om jeg skulle kåre nabokjærringa til "tidenes beste fagkvinne på sitt område", bare fordi jeg har hatt et ... eeh :-# ...nok om det ... for så å uttale meg som en slags ekspert i et "fagblad"simpson skrev:Vel jhn, dette er som jeg skriver MC avisens kåring.jhn skrev:Ja, æ må nok detsimpson skrev: Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.
Men at en tidlgere redaktør har en gang i tiden har hatt en 916 GJØR IKKE kåringen gjort av merkefantaster.
Isteden for å komme idiotiske påstander er det bedre å lese hva de selv sier og legger til grunn.
Alle vet at dette er en høyst uformell kåring.
Jeg hadde vel trodd at tidenes mc skulle bli en med høyere salgstall.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
Idiotiske påstander?simpson skrev:Husker ikke hvor mange som var i juryen, tror det var bortimot 10stk.jhn skrev:Det blir litt vel subjektivt når noen merkefantaster skal kåre "tidenes mc" ... litt som om jeg skulle kåre nabokjærringa til "tidenes beste fagkvinne på sitt område", bare fordi jeg har hatt et ... eeh :-# ...nok om det ... for så å uttale meg som en slags ekspert i et "fagblad"simpson skrev:Vel jhn, dette er som jeg skriver MC avisens kåring.jhn skrev:Ja, æ må nok detsimpson skrev: Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.
Men at en tidlgere redaktør har en gang i tiden har hatt en 916 GJØR IKKE kåringen gjort av merkefantaster.
Isteden for å komme idiotiske påstander er det bedre å lese hva de selv sier og legger til grunn.
Alle vet at dette er en høyst uformell kåring.

Det var vel egentlig det som var mitt poeng ogsåJohnnyTh skrev: Jeg hadde vel trodd at tidenes mc skulle bli en med høyere salgstall..
Du jhn, du jhn....jhn skrev:Idiotiske påstander?simpson skrev:Husker ikke hvor mange som var i juryen, tror det var bortimot 10stk.jhn skrev:Det blir litt vel subjektivt når noen merkefantaster skal kåre "tidenes mc" ... litt som om jeg skulle kåre nabokjærringa til "tidenes beste fagkvinne på sitt område", bare fordi jeg har hatt et ... eeh :-# ...nok om det ... for så å uttale meg som en slags ekspert i et "fagblad"simpson skrev:Vel jhn, dette er som jeg skriver MC avisens kåring.jhn skrev:Ja, æ må nok detsimpson skrev: Men grunnlaget og kåringen, dens begrunnelser må du lese MC avisen for å se hva de legger til grunn.
Alle vet at dette er en høyst uformell kåring.Du skulle sett denne nabokjærringa på tidlig 90-tall ... noen vil kanskje påstå at hun fremdeles står godt
![]()
Det var vel egentlig det som var mitt poeng ogsåJohnnyTh skrev: Jeg hadde vel trodd at tidenes mc skulle bli en med høyere salgstall..
Vel, nabokjerringa di kan du gjerne sende bilde av så vi andre kan også bedømme

Ang. ikoner og salgstall. Gudskjelov at det ikke er noen sammenheng mellom det.
Se på AC cobra, liten tvil om at det er ett ikon. Høye salgstall? Nope, samme med Ford GT 40, ikke veldig mange solgt der heller,
Men Toyota Yaris drimot eller Nissan Micra for den sags skyld, solgt i bøtter og spann men VIL ALDRI bli ett ikon, uansett.
Hva gjør at enkelte ting blir ikoner og klassikere?
Det har kanskje noe med at det ikke går "13 av de på dusinet", er litt utenom det vanlige og har ett eget særpreg som ikke alt annet har, ikke vet jeg.
Kommer vel ann på hva man legger i tittelen; tidenes mc/bil.
Tror ikke det er noe automatikk i at det ikke blir ikon hvis det er solgt mange. Se på bobla og amazon.
Jeg kjenner ikke til Ducati annet at den ser flott ut og sikkert en verdig vinner. Men en slik kåring vil jo alltid være subjektiv. Hvis man hadde hatt en ny kåring med 10 nye mennesker i jurien hadde sikkert resultatet blitt anderledes.
Tror ikke det er noe automatikk i at det ikke blir ikon hvis det er solgt mange. Se på bobla og amazon.
Jeg kjenner ikke til Ducati annet at den ser flott ut og sikkert en verdig vinner. Men en slik kåring vil jo alltid være subjektiv. Hvis man hadde hatt en ny kåring med 10 nye mennesker i jurien hadde sikkert resultatet blitt anderledes.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
Et ikon og "Tidenes" er vel ikke nødvendigvis synonymer. En 2CV er på mange måter et ikon, den er litt utenom det vanlige og har særpreg.simpson skrev: Du jhn, du jhn....
Vel, nabokjerringa di kan du gjerne sende bilde av så vi andre kan også bedømme![]()
Se på AC cobra, liten tvil om at det er ett ikon. Høye salgstall? Nope, samme med Ford GT 40, ikke veldig mange solgt der heller,
Men Toyota Yaris drimot eller Nissan Micra for den sags skyld, solgt i bøtter og spann men VIL ALDRI bli ett ikon, uansett.
Det har kanskje noe med at det ikke går "13 av de på dusinet", er litt utenom det vanlige og har ett eget særpreg som ikke alt annet har, ikke vet jeg.
Bobla er er annet ikon kanskje, som har særpreg og samtidig har solgt så det holder
Når man leser "tidenes mc kåret" er det lett og tolke det som at dette er verdens beste motorsykkel, basert på meninger til et stort antall motorsyklister.
En mer treffende tittel ville vært "MC-Avisa's favorittsykkel"

Selvfølgelig er det subjektivt, det er ALLE kåringer.JohnnyTh skrev:Kommer vel ann på hva man legger i tittelen; tidenes mc/bil.
Det er klart at det finnes ikoner som det er solgt mye av.
MEN det er ikke noe kriterie.
At du tror at det er snakk om verdens beste sykkel betyr vel at du ikke har skjønt hva dette er for noe.jhn skrev:Et ikon og "Tidenes" er vel ikke nødvendigvis synonymer. En 2CV er på mange måter et ikon, den er litt utenom det vanlige og har særpreg.simpson skrev: Du jhn, du jhn....
Vel, nabokjerringa di kan du gjerne sende bilde av så vi andre kan også bedømme![]()
Bobla er er annet ikon kanskje, som har særpreg og samtidig har solgt så det holder
Når man leser "tidenes mc kåret" er det lett og tolke det som at dette er verdens beste motorsykkel, basert på meninger til et stort antall motorsyklister.
Ble forresten ikke CB 750, som mekkern nevner, kåret til århundrets mc for en tid siden?
Men alle kåringer er jo forskjellige og ingen av de er fasit.
-
- Motorsykkelen din: x
Når du er Verdensmester flere år, og fortsatt Sprek og Tøff, da ER du vel Verdens Beste 

Sist redigert av ArcticTiger den 14 des 2012, 12:42, redigert 1 gang totalt.
- jhn
Joda, jeg har skjønt at det er MC-Avisa's favoritt. Jeg sa at det er lett å tolke som ... ikke at jeg tror.simpson skrev:At du tror at det er snakk om verdens beste sykkel betyr vel at du ikke har skjønt hva dette er for noe.jhn skrev:Et ikon og "Tidenes" er vel ikke nødvendigvis synonymer. En 2CV er på mange måter et ikon, den er litt utenom det vanlige og har særpreg.simpson skrev: Du jhn, du jhn....
Ble forresten ikke CB 750, som mekkern nevner, kåret til århundrets mc for en tid siden?
Men alle kåringer er jo forskjellige og ingen av de er fasit.
Men jeg burde kanskje sagt:
Når man leser "tidenes mc kåret" er det lett og tro at det er basert på meninger til et stort antall motorsyklister, ikke en håndfull eller to