AVAILABLE OUTFITTING
Caponord 1200 has a wealth of standard equipment which includes, but is not limited to:
Ride by Wire system
Three engine maps, Sport, Touring and Rain
ABS (which can be disabled)
ATC (which can be disabled and adjusted to 3 different settings)
Adjustable windshield
Hand guard
The Travel Pack outfitting adds:
ADD (Aprilia Dynamic Damping)
Cruise Control
Shock absorber with built in piggy back, spring preload electrically adjustable to 4 predefined settings (rider only, rider and passenger, rider only with panniers, rider and passenger with panniers)
Pair of panniers colour coded to match the body
Center stand
Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
Det er vel ikke utseende som definerer om det er en ADV eller ikke?
jhn skrev:Jeg er enig med deg om Multistradaen. Jeg har vel ved et par anledninger sagt at det blir min neste sykkel ... så har jeg sagt at jeg vil ha en K1200/1300 S/RS ... og så har jeg sagt at jeg skal beholde V-stromen og kjøpe en litt eldre sportstourer.
Jeg har en ZZR 1100 på handa, som jeg tror blir min ganske snart for en billig penge.
ZZR'n blir jeg nok å kjøpe uansett, det blir et garageprosjekt som jeg vil ha i perfekt stand, + litt.
Men hva som skjer ang V-strom, Multistrada og BMW ... ja det vet ingen.
Du har jo en i "nærheten" som er "ZZR-spesialist". Kyrre i Alta. "Dynoman" på Bike.no
Bringisen skrev:Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
Det er vel ikke utseende som definerer om det er en ADV eller ikke?
Det er jo det som er sakens kjerne :-) Vi har så forskjellig oppfatning av hva som er en ADV-sykkel eller ei at dette blir helt subjektivt.
Ut fra min subjektivitet så kan utseende avsløre om det er en ADV-sykkel. Også hvilken grad om man vil klassifisere innen ADV segmentet. Men igjen så er dette subjektivt grunnet utvanning av begrepet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
AVAILABLE OUTFITTING
Caponord 1200 has a wealth of standard equipment which includes, but is not limited to:
Ride by Wire system
Three engine maps, Sport, Touring and Rain
ABS (which can be disabled)
ATC (which can be disabled and adjusted to 3 different settings)
Adjustable windshield
Hand guard
The Travel Pack outfitting adds:
ADD (Aprilia Dynamic Damping)
Cruise Control
Shock absorber with built in piggy back, spring preload electrically adjustable to 4 predefined settings (rider only, rider and passenger, rider only with panniers, rider and passenger with panniers)
Pair of panniers colour coded to match the body
Center stand
Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
Jeg synes den ser like adv ut som både BMW, Explorer, MS og stelvio og alle de andre.
Hva skiller denne fra de andre? Hva kjennetegner en adv? Hvilke sykler har utvannet segmentet?
AVAILABLE OUTFITTING
Caponord 1200 has a wealth of standard equipment which includes, but is not limited to:
Ride by Wire system
Three engine maps, Sport, Touring and Rain
ABS (which can be disabled)
ATC (which can be disabled and adjusted to 3 different settings)
Adjustable windshield
Hand guard
The Travel Pack outfitting adds:
ADD (Aprilia Dynamic Damping)
Cruise Control
Shock absorber with built in piggy back, spring preload electrically adjustable to 4 predefined settings (rider only, rider and passenger, rider only with panniers, rider and passenger with panniers)
Pair of panniers colour coded to match the body
Center stand
Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
Jeg synes den ser like adv ut som både BMW, Explorer, MS og stelvio og alle de andre.
Hva skiller denne fra de andre? Hva kjennetegner en adv? Hvilke sykler har utvannet segmentet?
Nettopp, du synes den ser like ADV ut som en hvilken som helst annen sykkel som tar benevnelsen ADV-sykkel. Derfor er "klassen" blitt så stor og omfavner så mange brukere.
Hva som skiller denne fra de andre eller hva som kjennetegner en ADV-sykkel og hvordan man mener klassen er utvannet blir egentlig opp til deg , meg og alle de andre.
Men hvis du skulle spørre hva jeg synes så vil jeg si at en ADV-sykkel i øverste divisjon bør ha minimalt med deler som kan ødelegges , ha så lav vekt som mulig , ha et relativt stort forhjul , hjulene bør ha eikefelger og inneholde slange, dekkene skal ikke være for brede og inneholde et mønster som gir best mulig grep under flest forhold, fjæringsveien bør være lang og helst ha komponenter som tåler belastning og oppakkning. Det bør være gode laste/pakke muligheter med mulighet for solide kofferter. Potten bør være høyt plassert slik at man unngår å få denne ødelagt av stein eller vann. Kjede eller kardang kan diskuteres , jeg synes begge deler har sine fordeler og ulemper.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
AVAILABLE OUTFITTING
Caponord 1200 has a wealth of standard equipment which includes, but is not limited to:
Ride by Wire system
Three engine maps, Sport, Touring and Rain
ABS (which can be disabled)
ATC (which can be disabled and adjusted to 3 different settings)
Adjustable windshield
Hand guard
The Travel Pack outfitting adds:
ADD (Aprilia Dynamic Damping)
Cruise Control
Shock absorber with built in piggy back, spring preload electrically adjustable to 4 predefined settings (rider only, rider and passenger, rider only with panniers, rider and passenger with panniers)
Pair of panniers colour coded to match the body
Center stand
Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
Jeg synes den ser like adv ut som både BMW, Explorer, MS og stelvio og alle de andre.
Hva skiller denne fra de andre? Hva kjennetegner en adv? Hvilke sykler har utvannet segmentet?
Nettopp, du synes den ser like ADV ut som en hvilken som helst annen sykkel som tar benevnelsen ADV-sykkel. Derfor er "klassen" blitt så stor og omfavner så mange brukere.
Hva som skiller denne fra de andre eller hva som kjennetegner en ADV-sykkel og hvordan man mener klassen er utvannet blir egentlig opp til deg , meg og alle de andre.
Men hvis du skulle spørre hva jeg synes så vil jeg si at en ADV-sykkel i øverste divisjon bør ha minimalt med deler som kan ødelegges , ha så lav vekt som mulig , ha et relativt stort forhjul , hjulene bør ha eikefelger og inneholde slange, dekkene skal ikke være for brede og inneholde et mønster som gir best mulig grep under flest forhold, fjæringsveien bør være lang og helst ha komponenter som tåler belastning og oppakkning. Det bør være gode laste/pakke muligheter med mulighet for solide kofferter. Potten bør være høyt plassert slik at man unngår å få denne ødelagt av stein eller vann. Kjede eller kardang kan diskuteres , jeg synes begge deler har sine fordeler og ulemper.
Jeg leste artikkelen nå, og ser at den har 17" hjul både fram og bak, 190/55 bak, det er jo ikke optimalt på en adv. Jeg uttalte meg etter bare et kjapt blikk på bildet ... jeg var kanskje litt snar:)
Høy eller lav potte? ... tjaa ... det er vel ikke de store adv'ene man vader mest med, så det anser ikke jeg som så viktig. Eikefelger? ...vet ikke hvor viktig det heller er.
Men det er sant som du sier, det er ganske subjektivt alt dette
Din sykkel er vel kanskje ikke helt typisk de store adv'ene ... litt lettere, og litt mere brukt under forhold hvor høy potte og eikefelger er å foretrekke. Kanskje du er litt farget av dette?
De store adv'ene er tross alt ikke terrengsykler, men allroadsykler ...med trykk på "road"
Aprilia sine egne ord om Caponord:
Dual soul: Sport and Touring.
State of the art Aprilia technology for dominating the road day after day.
Caponord 1200: turns the ordinary into an adventure.
ADV sykkler er det eg stort sett liker å kalle MC verden sit svar på SUV, og Caponord blir vel som en BMW X5 o.l
Dei fleste takler lettare offroad men er ikkje egnet for skikelig offroad.
AVAILABLE OUTFITTING
Caponord 1200 has a wealth of standard equipment which includes, but is not limited to:
Ride by Wire system
Three engine maps, Sport, Touring and Rain
ABS (which can be disabled)
ATC (which can be disabled and adjusted to 3 different settings)
Adjustable windshield
Hand guard
The Travel Pack outfitting adds:
ADD (Aprilia Dynamic Damping)
Cruise Control
Shock absorber with built in piggy back, spring preload electrically adjustable to 4 predefined settings (rider only, rider and passenger, rider only with panniers, rider and passenger with panniers)
Pair of panniers colour coded to match the body
Center stand
Synes den så merkelig ut. En virkelig hummer og kanari fugl , der man prøver å få alle litt fornøyd. Noe som helt sikkert går ut over bruksegenskapene til endel. Men igjen , adv segmentet er i ferd med å bli skikkelig utvannet. Uansett er det jo flott å se at nesten alle merkene gjerne vil være med.
Jeg synes den ser like adv ut som både BMW, Explorer, MS og stelvio og alle de andre.
Hva skiller denne fra de andre? Hva kjennetegner en adv? Hvilke sykler har utvannet segmentet?
Nettopp, du synes den ser like ADV ut som en hvilken som helst annen sykkel som tar benevnelsen ADV-sykkel. Derfor er "klassen" blitt så stor og omfavner så mange brukere.
Hva som skiller denne fra de andre eller hva som kjennetegner en ADV-sykkel og hvordan man mener klassen er utvannet blir egentlig opp til deg , meg og alle de andre.
Men hvis du skulle spørre hva jeg synes så vil jeg si at en ADV-sykkel i øverste divisjon bør ha minimalt med deler som kan ødelegges , ha så lav vekt som mulig , ha et relativt stort forhjul , hjulene bør ha eikefelger og inneholde slange, dekkene skal ikke være for brede og inneholde et mønster som gir best mulig grep under flest forhold, fjæringsveien bør være lang og helst ha komponenter som tåler belastning og oppakkning. Det bør være gode laste/pakke muligheter med mulighet for solide kofferter. Potten bør være høyt plassert slik at man unngår å få denne ødelagt av stein eller vann. Kjede eller kardang kan diskuteres , jeg synes begge deler har sine fordeler og ulemper.
Jeg leste artikkelen nå, og ser at den har 17" hjul både fram og bak, 190/55 bak, det er jo ikke optimalt på en adv. Jeg uttalte meg etter bare et kjapt blikk på bildet ... jeg var kanskje litt snar:)
Høy eller lav potte? ... tjaa ... det er vel ikke de store adv'ene man vader mest med, så det anser ikke jeg som så viktig. Eikefelger? ...vet ikke hvor viktig det heller er.
Men det er sant som du sier, det er ganske subjektivt alt dette
Din sykkel er vel kanskje ikke helt typisk de store adv'ene ... litt lettere, og litt mere brukt under forhold hvor høy potte og eikefelger er å foretrekke. Kanskje du er litt farget av dette?
De store adv'ene er tross alt ikke terrengsykler, men allroadsykler ...med trykk på "road"
Mulig jeg er farget på den måten at jeg har vært så heldig og har eid både det du mener er en av de "store adv-syklene" og nå en av de mindre.
Og etter min mening er den mellomstore ADV-klassen en av de mest komplette med tanke på det jeg drømmer om som den virkelige ADV-turen.
De store kan lett bli for tunge og for uhamslige og de lille kan lett bli for undermotorisert og ha for liten lasteevne.
Når det er sagt har jeg sett filmer der de såkalte store (1200ccm) også både vader over elver og kjører over underlag der også eikefelger kan være foretrukket.
Hva som er best er det vel ingen som vet
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:
Hva som er best er det vel ingen som vet
Det har du nok rett i.
ZZR-Tom sa "ADV sykkler er det eg stort sett liker å kalle MC verden sit svar på SUV", og det synes jeg også er et treffende navn.
Nå skal jeg ut på en 45-mils biltur ... så hvis verden mot alle spådommer ikke skulle gå under i løpet av natta ,så snakkes vi
Hehe, ja det er i morgen det skjer ja
Skal bli spennende å lese unnskyldningene til alle som har lagt ut store summer på hamstring av mat og bygging av bunkerser rundt om i verden. Jeg er i god tro på en sykkel sesong til jeg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.