GPS julegave?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: GPS julegave?

Legg inn av Vagabond60 »

Snikkeren skrev:
Vagabond60 skrev: 1. Snur seg fra vertikal til horisontal visning med ujevne mellomrom, typisk på svingete vei og har gått glipp av mer en en avkjørsel pga. dette.
Ved å dobbeltklikke på hjem knappen dukker det opp en meny. Blar du deg til venstre i den menyen får du mulighet til å låse retningen på telefonen. Da slipper man ihvertfall dette problemet. :thumleft
Som det nevnes, så er det kun i vertikal posisjon dette fungerer. Så det løser ingenting.

Godt poeng fra JohnnyTh angående uhell. litt kjipt at sykkelen er vraket sammen med tlf. !

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS julegave?

Legg inn av Voodoodoo »

Bruker lifeproof med feste som er kompatibelt med gopro fester.
Når det gjelder hvor mye den tåler så har allerede min deisa i autovernet og seila bortetter asfalten i 100+ uten at det gikk utover telefonen. Sykkelen så derimot slik ut..

Bilde

Tror ikke det er telefonen som setter begrensningen på om en får ringt eller ei.


Når det gjelder ladeproblemer så kommer det av dårlig kontakt har en uorg iphonekabel med "haker" på siden som holder den i spor og en må klemme inn for å få den av.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: GPS julegave?

Legg inn av knutk »

Uansett hvilken modell man velger så blir det kompromiss.

Telefon vs dedikert GPS: Elektronisk og prismessig er nok telefonen overlegen i forhold til en GPS. Men en GPS bygget for utendørs bruk er bygget mye mer solid. Man slipper å pakke den inn, og skjermen kan handteres med hansker på, da den er trykkfølsom, dvs den må fysisk presses, det er ikke nok å berøre den.

Neste vurdering blir om GPS skal benyttes KUN på en MC/Bil, eller om den skal brukes til andre oppgaver (friluft/trøsykkel etc). I så fall er Garmin Montana et godt alternativ.

For egen del tilhører jeg nok den litt mere konservative gruppen som liker dedikert utstyr til dedikerte oppgaver, dvs jeg tar bilder med fotoapparat og bruker MC utstyr på MC etc.

Neste vurdering: Kun GPS, eller vil man benytte den til å svare på telefon og kanskje spille musikk når man kjører rolige transport etapper.

Jeg vet ingen ting om TomTom, men Garmin har i dag 3 valg om man ender opp å velge en dedikert GPS.

Zumo 220 er den billigste og enkleste. Den navigerer greit men mangler MP3 spiller og telefon tilkobling (dvs telefon kobles via telefon slik at innkommende samtaler kan aksepteres/avslåes ved å trykke på GPS skjerm. Telefonens telefonliste kommer også opp, og når dagen er omme og man leter etter overnatting kan stedet man finner i GPSens liste ringes opp mens man har hjelmen på). I tillegg er strømpluggen på 220 av typen miniUSB, mens de større modellene har en mye mere solid tilkobling. Zumo 340/350 er relativt ny, men tilbyr samme muligheter, rasker og med større skjerm

Telefon betyr kanskje ikke så mye på skrivebordet, men når man står i pissregn og ringer er det faktisk veeeldig greit å kunne beholde hjelmen på.

Så i Garmin leiren gjelder da følgende for MC GPS:
Zumo 220 og 340/350 for en GPS uten MP3 spiller og telefon muligheter. 220 har liten skjerm, og 340/350 har større skjerm.
Om man ønsker 'Full pakke' er det Zumo 660 som gjelder på Gramins hylle.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: GPS julegave?

Legg inn av L-NA »

Da takker jeg alle med Iphohe for hjelpen, og Tomtom`n bestilte jeg på Nettet i går Kveld. Gleder meg til å begynne ruteplanlegging fra Spania og hjem til Vestlandet til sommeren.
;-)

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: GPS julegave?

Legg inn av Vagabond60 »

Voodoodoo skrev: Når det gjelder ladeproblemer så kommer det av dårlig kontakt har en uorg iphonekabel med "haker" på siden som holder den i spor og en må klemme inn for å få den av.
Feil, har kun brukt original da det ikke er plass til billige kabler (med stort "hode") i den holderen jeg har brukt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS julegave?

Legg inn av jhn »

Æ må si æ synes det e et forholdsvis stort fokus på GPS, mp3, tlf, kamera, blåtann og betjening med eller uten hansker. Det e vel det som diskuteres mest i forbindelse med mc-kjøring. E det virkelig så viktig å kunne prate i tlf under fart? Æ sjekke tlf når æ stoppe, har det vært noe trafikk så ringe æ tilbake, det fungerer jo meget bra. GPS'n min e 12 år gammel og kan nesten ikke betjenes under fart, med hansker ... det e like greit ... mindre å fikle med under kjøring ser æ som en fordel.
Musikk kan jo kanskje være trivelig ... æ e veldig glad i musikk, men har aldri savnet musikken nevneværdig under mc-kjøring.
Men alt dette e jo smak og behag og alle har hver sine prioriteringer, æ bare undre mæ litt over hvor stor del av mc-kjøringen dette har blitt :mk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS julegave?

Legg inn av JohnnyTh »

Tror jeg hadde savnet mp3 funksjonen på gps veldig på langturer hvis den forsvant. blir stusselig å sitte der alene i dagesvis med bare sine egne tanker:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS julegave?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Tror jeg hadde savnet mp3 funksjonen på gps veldig på langturer hvis den forsvant. blir stusselig å sitte der alene i dagesvis med bare sine egne tanker:)
Du må slutte å tenke så stusselige tanker da :twisted

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: GPS julegave?

Legg inn av knutk »

Telefon er greit av og til, men er vel den del jeg best kunne være foruten. Opplever det som forstyrrende å kjøre og snakke i telefon samtidig, faktisk mer forstyrrende på MC enn i bil. Greit med tlf når man er på tur og skal sjekke for overnatting, om gruppa splittes etc.

Musikk/radio er veldig kjekt, særlig når man ikke kjører så aktivt, kjører i kø eller på motorvei.
Alt i alt vil et system uten musikk/radio og tlf for undertegnede ikke være et alternativ.
Samme med Bike to Bike radio, veldig greit når man kjører flere i lag. Den brukes til å formidle korte beskjeder.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS julegave?

Legg inn av jhn »

Bike to bike kunne jeg tenkt meg, ja :thumleft

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Sted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: GPS julegave?

Legg inn av Ter »

Da ble det en Zumo 660.. ikke fordi elsklinge er datakyndig vil greie å kunne bruke alle innstillingene, men fordi jeg kan :-)
Jeg regner med at jeg kan ønske meg en til meg i bursdaggsgave like etter nyttår:-)
da kan vi koble sammen og det er greit.
Han elsker å høre på musikk og synes det er greit at tel vises på displayet... og hvis han skulle komme til å svane noe så har sikkert 660 det han etterspør.

Tusen takk til alle som har vært med og diskutert...Det har vært lærerikt og nyttig. Dere må gjerne fotsette å komme med anbefalinger...

skal legge inn noen erfaringeer selv når vi kommer så langt..venter på våren først :-)

Svar