Ny sykkel i 2013

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
TomB skrev:
ZZR-Erling skrev:
Enig, "X-faktoren" til Stelvio lokker, og jeg skal prøve to biker til våren: Stelvio og Explorer, er spent på 1190 Adventure..ja, må prøve den også :D
Må innrømme at jeg klør meg litt i hue nå, fordi at du skal prøve Stelvio`n.
Da tenker jeg på hva du mener om GS`n, da synes jeg at Stelvio`n er mye dårligere på det aller meste.
Spesielt på hvordan du kjører!

Artig å prøve så mye som mulig da :knegg
Vel, vel...
Stelvio kommer aldri til å vinne noen tester. Ei heller bli noen bestselger.
Også kommer den aldri til å bli noen akselerasjon-vinner i lyskryssene...

Men det kan hende den vinner på lang kjørelengde uten pauser. Jeg har i hvert aldri kjørt noen MC med bedre sal enn denne. Passajeren - Bakpå - har heller ikke klagd så langt...
At bensintanken rommer 32 liter er forsåvidt heller intet minus...

Så at Stelvio "er mye dårlige på det aller meste.", får være en oppfatning enkelte har. Jeg kjenner ikke Stelvio så godt enda, og tar derfor ikke stilling til denne påstanden.

Jeg vet derimot at bl.a. kardangløsningen til Guzzi har vist seg å være bunnsolid og skuddsikker.

At Stelvio vibrerer mer enn enn sykkel med firer, er vel ikke helt ukjent. Men den behøver ikke vibrere mer enn nødvendig. Passer man på å TB'en er synkronisert årntli og ventilene optimalt justert, så vil Guzzi'en være så smooth som bare det :P :p

Så skal man ikke helt glemme at denne sykkelen er kontaktskapende så det holder. Bare i løpet av de få ukene jeg kjørte den i høst ble jeg kontaktet av flere som var interessert og nysgjerrige på Stelvio'en enn tilsvarende på Tiger 1050'en omtrent hele tiden mens jeg eide den:

[img]http://i50.tinypic.com/j8nzus.jpg[/img]

og her:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=136468#p136468" onclick="window.open(this.href);return false; (fyren er for øvrig blitt medlem her inne... :-) )

Artig!

Og til slutt får jeg også ta med en ting jeg har nevnt tidligere i en annen tråd (tror jeg det var... :-k ) om at jeg testkjørte Stelvio og Tiger Explorer omtrent like lenge i sommer. Og var ikke i tvil om valg av sykkel etter dette.
Ikke at Explorer ble vurdert som noen dårlig sykkel - slett ikke! - men den "snakket" ikke til meg på samme måte som Tiger 1050 og Stelvio. Det til tross for mye krefter og bra drag. Men nå handler MC om mer enn bare det... Selv for en tidligere meget godt fornøyd Triumph Tiger 1050 eier ;-)
At kjørestillingen på Stelvio passet meg bedre gjorde ikke saken verre, for å si det sånn... ;-)
Og da passasjeren ga klart uttrykk for at dete var den beste sykkelen hun hadde vært passer på så langt, så var valget ikke veldig vanskelig.

Så gjenstår det å se om kvaliteten, påliteligheten og holdbarheten til Moto Guzzi er på nivå med andre og større MC-merker.
Jeg både tror og håper det.
Ikke minst håper fordi jeg synes små produsenter som nettopp Moto Guzzi er et viktig motorsykkelmerke i MC-historien og ikke minst fordi Moto Guzzi tør å skille seg ut fra mengden, noe jeg mener er med på å gi disse syklene karakter og karisma utenom det vanlige.
Mange kloke og gode betraktninger rundt dette med MC valg du AJ :thumleft

Det er dette som gjør det så fint at vi har så mye å velge i. Alle merker har sine kvaliteter og vi ha alle våre egne kriterier for hva som er viktigst.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
TomB skrev:
ZZR-Erling skrev:
Enig, "X-faktoren" til Stelvio lokker, og jeg skal prøve to biker til våren: Stelvio og Explorer, er spent på 1190 Adventure..ja, må prøve den også :D
Må innrømme at jeg klør meg litt i hue nå, fordi at du skal prøve Stelvio`n.
Da tenker jeg på hva du mener om GS`n, da synes jeg at Stelvio`n er mye dårligere på det aller meste.
Spesielt på hvordan du kjører!

Artig å prøve så mye som mulig da :knegg
Ja, jeg skal vel også prøve Stelvioen...ja muligens...GS...har prøvd...og liker ikke...rister noe "jævlig" og har jo ingen anelse om hva forhjulet bedriver...og nå inn i helvete høg, akkurat høg kan æ nok venne mæ tel...ja Tom, e spent sjøl :scratch

Ser vel i grunn for mæ at æ "prestere" noe jævelsk med wobbel...og sætt fra mæ "skiten" :-)å


AJ..visdomsord det der...jeg hater å se gjennom en skjerm..kjører som regel den helt ned om mulig. Dog har jo Pikes Peak en lovende lav skjerm.

:P :p Det var voldsomt.... :scratch Jeg er ganske sikker på at det må ha vært noe hakkanes gale med den GSen du kjørte :D
Eller er du sikker på at det var en GS ;-)

Om det var en GS og at den virket så tror jeg ikke en slik type sykkel er noe for deg :thumleft
Jepp, det var en R1200GS -05, blå med støpte felger, altså ikke GSA. Dette var i 2006.

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
Busa Trond skrev:
ZZR-Erling skrev:
Busa Trond skrev:
ZZR-Erling skrev: Nå skal ikke jeg kjøpe ny bike før 2015 da, men Multistrada og Tiger Explorer er interesante og må prøves når det er mulig. En annen interessant sak er jo Adventure 1190, men jeg trivs jo godt på min ZZR..såååå :twisted
Jeg vedder 200,- på at ZZR-Erling kjøper seg Multistrada i 2015 Bilde
Nja-a...den er lett, smidig, sterk, allsidig, får meget gode skussmål, har et høyt teknologisk nivå, og det ser ut til å være driftssikker...men, som det skrives, mye kan skje på den tida. Skulle jeg måtte ta en uprøvd nu, i den kategorien, hadde jeg tatt en Pikes Peak med matchende kufferter :thumleft


Bilde



....meeen, kanskje velger jeg en ny ZZR :knegg

Bilde
Når du sitter på den flotte sykkelen du har i dag blir jo det meste nedtur sett bort fra den nye ZZRen, hvis du ser på opplevd kvalitet og ytelser. Jeg satte meg på Multistradan den gangen jeg kjørte Hayabusa for en liten testrunde. Da opplevde jeg den som noe/meget sløv, både på effekt og hvordan den lå på veien. Jeg veit det at man ikke skal samenligne disse to klassene men det var min oppfatning da. Nå som jeg har kjørt Explorer en stund vil jeg sikkert oppleve Multistradan som sprek hvis jeg setter meg på den :scratch .
Det er bare å følge hjertet :prf . Jeg trives masse på den sykkelen jeg har i dag. Lykke til med valget :thumleft
Det flotte med Adventure er at man kan kjøre så mange steder i en behagelig sittestilling, så får det heller være at en Audi og Bmw kjører fra oss :D
Virkelig flott fra den vinkelen den ZZRen der og jeg drømmer tilbake til svunnen tid :thumleft

Hadde jeg hatt gryn nok ville jeg gjerne hatt en K1300S eller ZZR1400 i tillegg til sykkelen min eller en annen ADV sykkel.
Men foreløpig må jeg velge en sykkel og må selvfølgelig velge den type sykkel som jeg kommer til å bruke mest.
Dessuten her jeg ikke godt av slike turtallsmonster som skriker etter mer og mer , gøy med fart og slik type spenning men ikke hele tiden :P :p Blir både farlig og dyrt.
Det får holde med en prøvekjøring eller to i løpet av sesongen :-)
Jeg er ikke enig i at en ZZR bare vil ha mer og me, liksomr..den trekker sterkt hele veien og har ikke et slikt hig etter mer som feks en 600RR. Jeg liker å kjøre i høyt gir å bare ri på momentbølgen :roll ...det tar liksom litt av på lave gir.. :prop:

K1300S er nok en meget bra bike. Jeg har jo hatt to K1200S fra nye, (05 sort/gul/sølv og 08 blå/sort/sølv). De er svært stødige i chassie og kjører svinger aldeles konge, bedre enn ZZR, ble ca 65 000km på de to. Bremsene, særlig på 05 som hadde en ganske kraftig el-bremsekraftforsterker, var jo også heeelt kongebra, samme var ESA! 08 var mye bedre mappet! K1300-serien, har vært til tuning i England, og går betydelig smootere enn 1200 igjen. ZZR'en har derimot en enda mer nyyyydelig turbinaktig motor, (154Nm v 7500) og ingen vibrasjoner. Den er også bedre for min passasjer, enn K1200S/1300S.

ZZR-Erling

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
AJ skrev:
TomB skrev:
ZZR-Erling skrev:
Enig, "X-faktoren" til Stelvio lokker, og jeg skal prøve to biker til våren: Stelvio og Explorer, er spent på 1190 Adventure..ja, må prøve den også :D
Må innrømme at jeg klør meg litt i hue nå, fordi at du skal prøve Stelvio`n.
Da tenker jeg på hva du mener om GS`n, da synes jeg at Stelvio`n er mye dårligere på det aller meste.
Spesielt på hvordan du kjører!

Artig å prøve så mye som mulig da :knegg
Vel, vel...
Stelvio kommer aldri til å vinne noen tester. Ei heller bli noen bestselger.
Også kommer den aldri til å bli noen akselerasjon-vinner i lyskryssene...

Men det kan hende den vinner på lang kjørelengde uten pauser. Jeg har i hvert aldri kjørt noen MC med bedre sal enn denne. Passajeren - Bakpå - har heller ikke klagd så langt...
At bensintanken rommer 32 liter er forsåvidt heller intet minus...

Så at Stelvio "er mye dårlige på det aller meste.", får være en oppfatning enkelte har. Jeg kjenner ikke Stelvio så godt enda, og tar derfor ikke stilling til denne påstanden.

Jeg vet derimot at bl.a. kardangløsningen til Guzzi har vist seg å være bunnsolid og skuddsikker.

At Stelvio vibrerer mer enn enn sykkel med firer, er vel ikke helt ukjent. Men den behøver ikke vibrere mer enn nødvendig. Passer man på å TB'en er synkronisert årntli og ventilene optimalt justert, så vil Guzzi'en være så smooth som bare det :P :p

Så skal man ikke helt glemme at denne sykkelen er kontaktskapende så det holder. Bare i løpet av de få ukene jeg kjørte den i høst ble jeg kontaktet av flere som var interessert og nysgjerrige på Stelvio'en enn tilsvarende på Tiger 1050'en omtrent hele tiden mens jeg eide den:

[img]http://i50.tinypic.com/j8nzus.jpg[/img]

og her:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=136468#p136468" onclick="window.open(this.href);return false; (fyren er for øvrig blitt medlem her inne... :-) )

Artig!

Og til slutt får jeg også ta med en ting jeg har nevnt tidligere i en annen tråd (tror jeg det var... :-k ) om at jeg testkjørte Stelvio og Tiger Explorer omtrent like lenge i sommer. Og var ikke i tvil om valg av sykkel etter dette.
Ikke at Explorer ble vurdert som noen dårlig sykkel - slett ikke! - men den "snakket" ikke til meg på samme måte som Tiger 1050 og Stelvio. Det til tross for mye krefter og bra drag. Men nå handler MC om mer enn bare det... Selv for en tidligere meget godt fornøyd Triumph Tiger 1050 eier ;-)
At kjørestillingen på Stelvio passet meg bedre gjorde ikke saken verre, for å si det sånn... ;-)
Og da passasjeren ga klart uttrykk for at dete var den beste sykkelen hun hadde vært passer på så langt, så var valget ikke veldig vanskelig.

Så gjenstår det å se om kvaliteten, påliteligheten og holdbarheten til Moto Guzzi er på nivå med andre og større MC-merker.
Jeg både tror og håper det.
Ikke minst håper fordi jeg synes små produsenter som nettopp Moto Guzzi er et viktig motorsykkelmerke i MC-historien og ikke minst fordi Moto Guzzi tør å skille seg ut fra mengden, noe jeg mener er med på å gi disse syklene karakter og karisma utenom det vanlige.
Mange kloke og gode betraktninger rundt dette med MC valg du AJ :thumleft

Det er dette som gjør det så fint at vi har så mye å velge i. Alle merker har sine kvaliteter og vi ha alle våre egne kriterier for hva som er viktigst.
JA, helt enig! Mangfoldet er "viktig", og kanskje jeg en dag foretrekker litt brum og litt risting og "liv" i biken :mk

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013
Skal ikke kjøpe nytt 2013, siden kjøpte ny i våras.
Jeg personlig syns "jakten" på hva jeg skal ha, er den morsomste delen :-k
Når man henter den "nye" går litt av puffen ut av meg.
Tar gjerne noen turer på nybiken, før jeg våkner opp igjen :redface
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av Busa Trond »

TomB skrev:
kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013
Skal ikke kjøpe nytt 2013, siden kjøpte ny i våras.
Jeg personlig syns "jakten" på hva jeg skal ha, er den morsomste delen :-k
Når man henter den "nye" går litt av puffen ut av meg.
Tar gjerne noen turer på nybiken, før jeg våkner opp igjen :redface
Den F800R som du har må jo være en flott sykkel, den har jo vunnet mange tester. Ingen nødvendighet og bytte i 2013 :yeyeye

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

Busa Trond skrev:
TomB skrev:
kz1300 skrev:Hei, er det mange som meg som tråler finn.no om dagen og drømmer om ny sykkel til sesongen 2013
Skal ikke kjøpe nytt 2013, siden kjøpte ny i våras.
Jeg personlig syns "jakten" på hva jeg skal ha, er den morsomste delen :-k
Når man henter den "nye" går litt av puffen ut av meg.
Tar gjerne noen turer på nybiken, før jeg våkner opp igjen :redface
Den F800R som du har må jo være en flott sykkel, den har jo vunnet mange tester. Ingen nødvendighet og bytte i 2013 :yeyeye
Tester bryr jeg meg ikke så mye om, kjøper etter hue mitt :lol

Er kjempefornøyd med den ja, kjøpte`n uprøvd. Så spenningen var forsatt stor, da jeg tok første turen.
Duger greit nok på langtur, bedre på Rudskogen.
Ikke den sterkeste eller råeste, men veldig morsom å kjøre :prop:

Kjører mest korte dags/ efta turer, så den passer meg perfekt. :thumleft
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av AJ »

TomB skrev: Ikke den sterkeste eller råeste, men veldig morsom å kjøre :prop:
Passer veldig bra på denne også, testkjørt over flere dager i sommer .
Likte den veldig godt, men synes cock-pit'en var litt vel sparsomt utstyrt...
Bortsett fra det var det manglet den lite. Og det å kjøre den over korte og lange distanser var en en ren og skjær fryd! :yahoo :prop:

Når jeg ser en slik til salgs til denne prisen, fristes jeg nesten over evne...! :yeyeye :

[img]http://i45.tinypic.com/nl5xg6.jpg[/img]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av TomB »

AJ skrev:
TomB skrev: Ikke den sterkeste eller råeste, men veldig morsom å kjøre :prop:
Passer veldig bra på denne også, testkjørt over flere dager i sommer .
Likte den veldig godt, men synes cock-pit'en var litt vel sparsomt utstyrt...
Bortsett fra det var det manglet den lite. Og det å kjøre den over korte og lange distanser var en en ren og skjær fryd! :yahoo :prop:

Når jeg ser en slik til salgs til denne prisen, fristes jeg nesten over evne...! :yeyeye :

[img]http://i45.tinypic.com/nl5xg6.jpg[/img]

Da har en sånn, gått inn i testlista mi :thumleft
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av JRO »

Her har det vært stor aktivitet i julen ser jeg, mange gode innlegg om preferanser den enkelte har for MC valg. Her er min setting har idag en naken 1981 Kawasaki KZ1300 og har som sagt tenkt at 2013 skal bli året hvor jeg fornyer MC valget. Og ganske sikkert vil enhver nyere sykkel være anderledes enn veteranen min, og jeg har bestemt meg for at min nye sykkel skal være innen adventure segmentet. Dette er et endelig valg fra min side, så alle innlegg som forsøker å endre på det faller på stengrunn. Og for meg er adventure klassen en 1200 cc sykkel. I en tidlig fase var jeg sikker på at Triumph Explorer var valget for meg. Likte det jeg så av Ojda sin sykkel på MC-siden sine turer.

Men i søken på Finn.no kommer det svært få Explorer opp til salgs som brukte sykler, og plutselig så dukker det opp flere Multistradaer. Jeg leser litt om disse syklene og sjekker tester og finner ut at dette kan være en aktuell kandidat. I tilllegg så svare Andreas svært godt og informativt om denne sykkelen selv om jeg skjønner at han nok har en jobb hvor Ducati er en del av den.

AJ forsøker å selge inn Stelvioen så godt han kan, men jeg gjør som AJ selv har sagt følg hjertet ved valg av ny sykkel, og jeg må innrømme at Gussien ikke appelerer til meg.

Da gjenstår GS'en og den er fremdeles en het kandidat, mange på bruktmarkedet.

Men det er et par spørmål jeg vil stille, første er mitt postulat om at det er mye mer fornuftig å kjøpe 1 til 3 år gammel sykkel på grunn av at da er mye av verditapet tatt. Eller faller MC mindre enn det biler gjør som kan forsvare å kjøpe ny sykkel.

Så er det den evige diskusjoen om kardang vs kjede diskusjonen, på min veteran er det kardang og den har fungert siden 1981 og har siden jeg kjøpte sykkelen i 2007 ikke gitt meg noen probemer eller vedlikeholds problemer uten påfyll av olje. Så i mitt hode er kardang best, men her kan deres råd være gode å ha.

Og tilslutt, ja Ojda det blir ikke lett å prøvekjøre fram til sesongen 2013 starter. Skulle nok ha startet denne tanlerekken tidligere, men slik har det blitt så da blir det nok kunn prøvesitting og gode råd fra dere som gir meg det endelige valget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

KawaKjetil

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av KawaKjetil »

kz1300 skrev: Så er det den evige diskusjoen om kardang vs kjede diskusjonen, på min veteran er det kardang og den har fungert siden 1981 og har siden jeg kjøpte sykkelen i 2007 ikke gitt meg noen probemer eller vedlikeholds problemer uten påfyll av olje. Så i mitt hode er kardang best, men her kan deres råd være gode å ha.

Og tilslutt, ja Ojda det blir ikke lett å prøvekjøre fram til sesongen 2013 starter. Skulle nok ha startet denne tanlerekken tidligere, men slik har det blitt så da blir det nok kunn prøvesitting og gode råd fra dere som gir meg det endelige valget.
Ang kardang, GS hadde frem tom. 2010 en kardang uten lufting. Dermed ryker en del på ca 30k km pga overtrykk leser jeg på diverse GS forum. Allt etter hvilken vekt du har kjørt med. Har du garanti så dekker BMW det. De erstatter med en ny klokke med lufting (p/v ventil) Venter igrunn på at min skal begynne å slarke neste år da den passerer 30k km da... En kompis sin 2009 GS slarket allerede på 10k km :[-(
Ellers tror jeg ikke nyere GS har nevneverdige feil. På min GSA er bryteren for ekstra lys skiftet. Og det hører jeg mange andre har gjort. Nå står de konstant på, så det problemet er eliminert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av AJ »

kz1300 skrev:
AJ forsøker å selge inn Stelvioen så godt han kan, men jeg gjør som AJ selv har sagt følg hjertet ved valg av ny sykkel, og jeg må innrømme at Gussien ikke appelerer til meg.
Du må gjerne mene at jeg "forsøker å selge inn Stelvioen", uten at det blir mer sant av den grunn ;-) .
At utseendet og konseptet for øvrig ikke appellerer kan jeg på sett og vis skjønne. Annerledes som Guzzi'en er i forhold til de andre i samme segment.

Jeg var overbevist om MG Sport 1200 var "min" sykkel, noe den viste seg ikke å være.
Så fikk jeg mulighet til å testkjøre både Tiger Explorer 1200 og MG Stelvio i to dager.
Joda... fulgte hjertet, men det alene hadde nok ikke holdt. Det var nok dette noe udefinérbare med Moto Guzzien som var tungen på vekstskålen denne gangen. Det i tillegg til at sykkelen faktisk er rimelig sprek uten at den dermed kan by opp Multiustrada til den sprekeste dansen... :knegg
Uansett så var det disse testkjøringene som overbeviste meg.
På tross av at jeg var og kanskje fortsatt er?, en Triumph entusiast...

Så min anbefaling eller fraråding - alt ettersom... ;-) - er å prøvekjøre Stelvio. Fraråding fordi enkelte kan være nødt til å gjøre noen vanskelig revurderinger etter prøvekjøringen...
Uansett er det først etter grundige prøvekjøringer du har du best mulig vurderingsgrunnlag, tør jeg påstå. Om en ser bort fra hva som appellerer til en rent visuelt og konseptuelt... Da har man selvfølgelig på forhånd bevisst begrenset utvalget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av JRO »

AJ skrev:
kz1300 skrev:
AJ forsøker å selge inn Stelvioen så godt han kan, men jeg gjør som AJ selv har sagt følg hjertet ved valg av ny sykkel, og jeg må innrømme at Gussien ikke appelerer til meg.
Du må gjerne mene at jeg "forsøker å selge inn Stelvioen", uten at det blir mer sant av den grunn ;-) .
At utseendet og konseptet for øvrig ikke appellerer kan jeg på sett og vis skjønne. Annerledes som Guzzi'en er i forhold til de andre i samme segment.
Skjønte ikke helt kommentaren din, enhver som har kjøpt seg ny sykkel vil mene at valget de har gjort er det beste valget. AJ har i mange poster i mange tråder fortalt om valget sitt som det beste valget i Adventure segmentet, jeg respekterer det. Men skal ta kommentaren din såpass alvorlig at Stelvioen skal inngå i vurderingen når ny sykkel skal vurderes.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av L-NA »

Jeg har stor forståelse for at Stelvio`n ikke blir med i vurderingenne ved kjøp av ny ADV. Har ingen problemer med at utseende ikke appellerer til alle, og heller ikke er dette den mest solgte, raskeste, maskin, osv.osv. Men du verden for en maskin :-) :thumleft

Da jeg tidligere i høst var på jakt etter ny sykkel, var denne sykkelen overhode ikke med i mine vurderinger. De to "Hotteste" for min del var Ducati MS, eller Explorer`n. Også andre var interessante, men det var disse to jeg stadig vendte tilbake til. To sykler jeg fortsatt er overbevist om at har sine kvaliteter i orden og vil uansett være ett meget godt valg. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville vert mer en godt fornøyd med begge to.

Men, uten å utbrodere noe som både jeg selv og andre har utbrodert på disse sidene tidligere, så ble det til slutt Stelvio.

Om jeg er fornøyd??? Så bort i det hinsidige fornøyd. :D :D :D :D :D Selv om jeg kjører den første utgaven med noe "lat" maskin, er det krefter nok i massevis. Så langt er det eneste begrensningene jeg har funnet vert på sjåføren.

Følge hjertet, tja.....en grei kombinasjon mellom hjerte og hjerne fungerer også ganske greit.
Prosessen du er inne i kan ikke kalles annet en interessant, hyggelig og morsom. Lykke til :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ny sykkel i 2013

Legg inn av joo »

kz1300 skrev:2013 skal bli året hvor jeg fornyer MC valget. Og ganske sikkert vil enhver nyere sykkel være anderledes enn veteranen min, og jeg har bestemt meg for at min nye sykkel skal være innen adventure segmentet. Dette er et endelig valg fra min side,
Ja, kjøper du en av de nyeste ADV-syklene blir det en "ny" verden og dessverre kommer du til å kjøre mye mer enn før. Hvis du har fritid å disponere fritt. Du sitter nok ikke med skjegget i postkassa uansett hva du velger av de 4-5 "toppkandidatene".
Bare begynn å planlegge turer du, jeg anbefaler Norge på det sterkeste! Du finner utrolig mange nydelige, herlige og flotte 2-3dagers turer med utgangspunkt i der du bor. Jeg kan lett gi deg anbefalinger og turtips :prf
Ja forresten, der er noen nydelige dagsrunder å ta også. Skal ikke forbause meg om du helt brått oppdager at kosedagsturer på 50-70 mil der du kommer hjem frisk og rask blir hverdagen med en moderne eventyr-doning!

Bilde

Når du er ferdig med kjøpet kommer det som er det viktige: ut på flotte veger!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar