Tips til utstyr på tur og treff

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Fidel »

simpson skrev:Det er mange som synes all pakkinga og kjøringa med en sykkel som ser ut som om du skal til verdns ende og tilbake igjen, ha med og bruke alle mulige praktiske gadgets og annet kjekt å ha på tur ting er veldig stas.
Men det er også folk som foretrekker ett lite minimum av komfort og har det akkurat like gøy for det.
Jeg for min del var ferdig med teltlivet med primus og posemat når jeg dimmet militæret og har aldri angret på det.
Jeg har også full forståelse for dem som føler seg ferdig med teltlivet. Selv liker jeg telt fordi det gir meg en følelse av å være komplett uavhengig av alt og alle (bortsett fra bensinstasjoner...). Det blir heller ikke mye posemat - med litt planlegging kan middagene blir ganske så brukbare :-) Jeg er også opptatt av komfort - og det er fullt mulig å oppnå også i telt. For som det heter: Alle kan ha det ukomfortabelt ;-)

Edit: Her er Stelvio'n pakket for 16 dagers tur til Nordkapp. 90 liter'n er på passasjerplassen. Ellers er det bare sidevesker, toppboks og tankveske. Dette er samme oppakning på korte såvel som på veeeldig lange turer. Duger utmerket.

Bilde
Sist redigert av Fidel den 28 des 2012, 15:13, redigert 1 gang totalt.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av simpson »

Fidel skrev:
simpson skrev:Det er mange som synes all pakkinga og kjøringa med en sykkel som ser ut som om du skal til verdns ende og tilbake igjen, ha med og bruke alle mulige praktiske gadgets og annet kjekt å ha på tur ting er veldig stas.
Men det er også folk som foretrekker ett lite minimum av komfort og har det akkurat like gøy for det.
Jeg for min del var ferdig med teltlivet med primus og posemat når jeg dimmet militæret og har aldri angret på det.
Jeg har også full forståelse for dem som føler seg ferdig med teltlivet. Selv liker jeg telt fordi det gir meg en følelse av å være komplett uavhengig av alt og alle (bortsett fra bensinstasjoner...). Det blir heller ikke mye posemat - med litt planlegging kan middagene blir ganske så brukbare :-) Jeg er også opptatt av komfort - og det er fullt mulig å oppnå også i telt. For som det heter: Alle kan ha det ukomfortabelt ;-)
Joda Fidel, ikke negativt ment at noen liker teltlivet, men poenget er at vi er forkjellige og at det er helt ok med begge deler og at du kan ha det like gøy på tur selv om du ikke liker å leve som Lars Monsen på mc tur.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Carpa »

Nå skjønte jeg poenget med telt, litt treg i oppfatninga bare....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Intruder »

:-)å :-)å Her over ser det ut for at det er muligheter for "grasmus" som vi sier her I Ringsak... :knegg

Ofte et under åssen hjernen av og til arbeider på høytrykk og en ikke klarer å holde inne med det :redface :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av JohnnyTh »

For meg er det nok en blanding av frihetsfølelse, slippe å lete etter hotell og økonomi. En 14 dagers tur men hotell/hytte hver natt, kommer sikkert på minimum 6-7000kr. Det kan jeg spise godt for og kjøre langt. Og så har det nok litt med at jeg hater hotell etter månedsvis på hotell i jobbsammenheng. Kan love at man er lei etter 6 uker om gangen på hotell.
Setter pris på det å kunne lage sin egen mat og spise det man vil når man vil. Og så har jeg nesten aldri opplevd dette med å våkne kald å våt etter sivil camping (er litt anderledes i militær camping:) Er vel her man får litt igjen for å ha liggunderlag til 1220kr telt til 3000kr og sovepose til 2000kr. uansett betaler ikke dette mer en 6-7 netter på et hotell. Og soveposen min har jeg hatt i 18 år nå. Den er nedbetalt mange ganger. 18 år x 30-40 netter blir ca 2,8kr pr natt.
Etter som jeg har blitt eldre har jeg oppdaget verdien i et skikkelig liggunderlag. Sover bedre her, selv om jeg i grønn tjeneste somregel kun bruker vanlig liggunderlag. Det blir litt for mye røff bruk til at jeg vil spandere exped'en min, våpen og sånt oppå liggunderlaget.
For min del er det ingenting som er deiligere en å ligge i telt når det er skikkelig drittvær. Regnet som trommer på teltet og vinden som uler. Og så kjenne at man ligger der tørr og godt.

Svarte som jeg lengter etter en telttur nå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av ArcticTiger »

Dette minner meg på en fin overnatting jeg hadde en gang på -70tallet. Jeg var på tur med Bonnevillen fra Oslo til Vestlandet, veiene var litt anderledes enn nå, det var før alle tunnellene, så turen tok litt lenger tid enn idag, så det passet å ha en overnatting underveis.
Skolen var slutt, det var ferie og frihet på Mottor-sykkern :thumleft Jeg var ikke så velstående, så utstyret var enkelt: Blåboks til å koke/steike på, ei lita alu steikepanne, kniv/gaffel, sovepose, liggeunderlag, telt hadde jeg ikke så jeg hadde med en lettpressening og noen meter snøre. En brødskalk, litt smør, noen karbiser, et par cola og en tube baconost var provianten.
Da det var tid for overnatting fant jeg en liten sti som førte ut i en furuskog, der parkerte jeg Bonnevillen inntil ei furu og spennte presenningen over sykkern og ned på bakken, festet den med noen pinner og snøret, la ut liggeunderlaget og soveposen. Det var ei kjempeflott overnatting der under presseningen ved siden av Mottor-sykkern, jeg sov som en stein :D
Karbiser til frokost. Enkelt og greit :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Hytter som de man finner på steder som bl.a. Saltdal Turistsenter, Bomstad-Baden og Suleskard Fjellsenter er et godt alternativ til hotell, etter min mening. Og ikke minst et veldig godt alternativ til telt... ;-)
Men når det gjeldet telt så må jeg si at dette alternativet ble mye bedre med et som har romslig plass og ståhøyde, dvs. 180 - 190 cm. i stedet for krypehøyde på 130 cm. og deromkring...
For oss utgjør dette en stor forskjell.

Vi kombinerer begge, hytter og telt, noe vi gjorde på Norges-treff turen vår til Lofoten i år.
Veldig trivelig og sosialt med telt på treffplassen og veldig bra med overnatting i hytter til og fra treffet. :prf

Men hvis det blir en lengre Europatur på oss til sommeren så legger vi nok igjen teltet hjemme...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av rogg »

Det blir av og til at man leier seg en hytte. Sykkelturene mine er som regel med henger og da er det bestandig plass til telt, kokekar, madrass og sovepose. Må si jeg liker meg i telt, og har funnet det telte som passer meg best. Men helt klart, Masterkortet er alltid med på tur.. :thumleft
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av gorbys »

Se på den her da: http://www.twistedthrottle.com/nebo-hig ... flashlight" onclick="window.open(this.href);return false;

Mini lommelykt som lades i sigarettenneren! En haug med slike skal nok bestilles ja så jeg kan ha iallefall en i hver bil og mc :D

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av mekkern »

gorbys skrev:Se på den her da: http://www.twistedthrottle.com/nebo-hig ... flashlight" onclick="window.open(this.href);return false;

Mini lommelykt som lades i sigarettenneren! En haug med slike skal nok bestilles ja så jeg kan ha iallefall en i hver bil og mc :D
like som de på biltema...
her har de billigere:
http://dx.com/c/car-accessories-799/gad ... y-kits-752
fraktfritt.handlet flere ganger her-bare pass på 200kr grensa.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av gorbys »

Hmm... Har de slikt på biltema? Har ikke sett det jeg :)
Dealextreme har jeg handlet av før, jaggu mye rart de har der :o

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av Hjernen »

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... bar-39620/

Bilde

Har en slik en i bilen, men pass på!! Blått lys som indikerer lading som kan blende
eller irritere andre med blålys.... :lol
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av TomB »

simpson skrev:
Fidel skrev:
simpson skrev:Det er mange som synes all pakkinga og kjøringa med en sykkel som ser ut som om du skal til verdns ende og tilbake igjen, ha med og bruke alle mulige praktiske gadgets og annet kjekt å ha på tur ting er veldig stas.
Men det er også folk som foretrekker ett lite minimum av komfort og har det akkurat like gøy for det.
Jeg for min del var ferdig med teltlivet med primus og posemat når jeg dimmet militæret og har aldri angret på det.
Jeg har også full forståelse for dem som føler seg ferdig med teltlivet. Selv liker jeg telt fordi det gir meg en følelse av å være komplett uavhengig av alt og alle (bortsett fra bensinstasjoner...). Det blir heller ikke mye posemat - med litt planlegging kan middagene blir ganske så brukbare :-) Jeg er også opptatt av komfort - og det er fullt mulig å oppnå også i telt. For som det heter: Alle kan ha det ukomfortabelt ;-)
Joda Fidel, ikke negativt ment at noen liker teltlivet, men poenget er at vi er forkjellige og at det er helt ok med begge deler og at du kan ha det like gøy på tur selv om du ikke liker å leve som Lars Monsen på mc tur.
:thumleft
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Noen som har erfaring med denne "lommekokeren":

Bilde

http://www.maartensimport.no/Lommekoker-16337s.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ut som en hendig sak for oss som fortsatt synes det er artig å dra på teltur med MC... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utstyr på treff og tur

Legg inn av AJ »

Fant fram en gammel tråd jeg tenker det kan fylles på med innlegg siden det det stadig skjer ting på turutstyrsfronten.
Selv kjøpte jeg i går et kokekar til 100-lappen på Jula hvor kjelene har integrerte håndtak hvorav det ene også brukes som låsemekanisme for å holde det hele på plass.
Se bildene nedenfor, som også viser resten av "kjøkkenet" i den praktiske veska fra amerikanske RevPack.
Her pakket for to på tur. Mao. romslig plass når man er på tur alene.
Turutstyr 1.JPG
Turutstyr 2.JPG
Plass til propanbrenneren i kokekaret.
Turutstyr 3.JPG
Kokekar medpropanbrenner, to kaffekopper, AJ's drikkebeger, dekketøy/tretallerkner, bestikk, teleskopkopper i metall.
Turutstyr 4.JPG
Turutstyr 5.JPG
Campingkaffekjele og propangasspatron ble det også plass til, viste det seg.

Og metallbestikket blir erstattet Øyo trebestikket, som jeg bestilte i dag :):
Trebestikk.JPG
Flere bilder og erfaringer fra bruk av mer praktisk turutstyr kommer med ujevne mellomrom... ;) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar