Bringisen skrev: :-#
TomB skrev:Bringisen skrev: :-#
Dette er flott spørsmål å spøre NASA om. Dem er så flinke dem at når dem greier å telle baklengs fra 10 og ned til 0, så skyter dem opp en rakett :=D> :=D> Men spør du meg er effekt ganske kjedeligZZR-Erling skrev:Tror vi tar opp igjen "måneakselrasjon"..var det slik at F=M*a?
F=kraft i Nm
M=masse i kg
a=akselrasjon i m/sExp2
Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?
Om han gjør det riktige sier han "riktig".ZZR-Erling skrev: Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?
Nei, det er enkelt...lille g er annerledes og påvirker løftet mest. g=gravitasjonskraften.tagesk skrev:Om han gjør det riktige sier han "riktig".ZZR-Erling skrev: Av det jeg sån rett ut av hue kan forstå, spiller ikke tyngdekraften noen rolle for hvor stor aks man kan få, si 0-100, men tregheten gjør det, eller hva det nu heter, og ikke minst, luftmotstanden...eller, hva sier du Bringisen?
Og "tregheten" den heter masse.
Det som er vanskelig å få grep om er at å løfte en motorsykkel på månen er (mye) lettere enn å løfte den her i Toscana. Men å riste den er like tungt.
[TaSK]