Forslag til første sykkel
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 01 jan 2013, 02:46
- Motorsykkelen din: Ingen
Forslag til første sykkel
Hei!
Jeg er snart i gang med å følge min fars fotspor og ta til landeveien på en sykkel. Jeg banner kanskje i kjerka her, men jeg kan ikke påstå å være en veldig opplyst mann når det kommer til motorsykler. Derfor håper jeg at dette forumets mer bevandrede medlemmer kanskje kan hjelpe meg med en pekepinn eller to.
Etter å ha sjekket andre nettsiders topplister for førstekjøp kom jeg over Harley-Davidsons Iron 883. Skulle jeg basert kjøpet mitt kun på utseende hadde jeg kjøpt denne sykkelen på stedet, selv om jeg har forstått det slik at veldig mange er uenige med meg på det punktet. Triumph Bonneville er også en sykkel jeg har sjekket ut basert på god omtale. Hvis noen har erfaring med Iron 883 hører jeg gladelig etter, men utifra hva jeg har hørt er både denne og andre Harleyer risikable kjøp fordi man oftere ender opp med vedlikeholds- og reparasjonsregninger. Det jeg er ute etter er en pålitelig sykkel jeg kan trekke på smilebåndene av å se hver morgen. Jeg er ikke interessert i å sette rekord i forbikjøringer på en plastikkrakett fra Japan, men å kunne nyte lange turer med gammer'n på en god sykkel. Hvis noen har forslag til hva jeg burde sjekke ut da - i en prisklasse for en ung gutt med begrenset budsjett - tas dette imot med stor takk!
Jeg er snart i gang med å følge min fars fotspor og ta til landeveien på en sykkel. Jeg banner kanskje i kjerka her, men jeg kan ikke påstå å være en veldig opplyst mann når det kommer til motorsykler. Derfor håper jeg at dette forumets mer bevandrede medlemmer kanskje kan hjelpe meg med en pekepinn eller to.
Etter å ha sjekket andre nettsiders topplister for førstekjøp kom jeg over Harley-Davidsons Iron 883. Skulle jeg basert kjøpet mitt kun på utseende hadde jeg kjøpt denne sykkelen på stedet, selv om jeg har forstått det slik at veldig mange er uenige med meg på det punktet. Triumph Bonneville er også en sykkel jeg har sjekket ut basert på god omtale. Hvis noen har erfaring med Iron 883 hører jeg gladelig etter, men utifra hva jeg har hørt er både denne og andre Harleyer risikable kjøp fordi man oftere ender opp med vedlikeholds- og reparasjonsregninger. Det jeg er ute etter er en pålitelig sykkel jeg kan trekke på smilebåndene av å se hver morgen. Jeg er ikke interessert i å sette rekord i forbikjøringer på en plastikkrakett fra Japan, men å kunne nyte lange turer med gammer'n på en god sykkel. Hvis noen har forslag til hva jeg burde sjekke ut da - i en prisklasse for en ung gutt med begrenset budsjett - tas dette imot med stor takk!
Re: Forslag til første sykkel
Eg har sjølv hatt cruser og angrer ikkje sjølv om eg bytta sjanger etter en sesong. Det finnest tusen typer tips og meininger om ka som er best nybegynner sykkel og dei skal en stort sett ikkje bry seg om. Følg hjerte,hode og lommeboka.
Finner du en harley 883 i original stand og som ikkje er skrudd i hjel så trur eg at det er grei skuring.Bonnevilen er nok og så en bra sykkel men litt anerledes kjørestil en HD. Vist du skriver max budsjettet dit så blir det nok enklare for dei som har peiling på dei to å hjelpe deg.
Men eg gjentar, følg hjerte,hode og lommebok. Rekkefølga av dei tre får en bere ta ei vurdering av sjølv og skulle en velge noke som du ikkje liker alikavel, så er du langt i fra den første og ei heller den siste. Då selger en og kjøper nytt.
lykke til
Finner du en harley 883 i original stand og som ikkje er skrudd i hjel så trur eg at det er grei skuring.Bonnevilen er nok og så en bra sykkel men litt anerledes kjørestil en HD. Vist du skriver max budsjettet dit så blir det nok enklare for dei som har peiling på dei to å hjelpe deg.
Men eg gjentar, følg hjerte,hode og lommebok. Rekkefølga av dei tre får en bere ta ei vurdering av sjølv og skulle en velge noke som du ikkje liker alikavel, så er du langt i fra den første og ei heller den siste. Då selger en og kjøper nytt.
lykke til
Re: Forslag til første sykkel
Enig med ZZR, en ganske ny Harley ramler ikke sund. Var nok annerledes for noen 10-år sida, men evig eies kun et dårlig rykte vet du
Strengt tatt finner du neppe så mange moderne sykler som det er problemer med nå. Et og annet snag kan du få med alle merkene, men de er sjeldne.
Verre om du kjøper noe som er gått langt og ikke tatt vare på mener jeg.
Bruken og pengeboka bestemmer valget, og så må du kjøre en del før du vet om du valgte rett eller vil bytte "stil" senere.

Strengt tatt finner du neppe så mange moderne sykler som det er problemer med nå. Et og annet snag kan du få med alle merkene, men de er sjeldne.
Verre om du kjøper noe som er gått langt og ikke tatt vare på mener jeg.
Bruken og pengeboka bestemmer valget, og så må du kjøre en del før du vet om du valgte rett eller vil bytte "stil" senere.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forslag til første sykkel
Velkommen. og godt nyttår!
Kjøpe med hjerte og hode er greit det men først bør en prøve litt forskjellige sykler for en finner ut hva som faktisk er slik sykkel en vil ha...ikke bare av utseende..
Hvis du skal kjøre langt som du skriver er en sykkel der du sitter med bare litt fremovervinkel det beste i lengden for både rygg tresmak og armer..
Pris er en annen side-her er det best kjøp fra de japanske som regel hvis budsjettet er begrenset.selv om det er andre slengere her og der..
så budsjett og bruksområde (langt kort rett frem svinger fort sakte on/off asfalt show-off praktisk) er en ting en bør tenke litt over slik at en ikke må bytte med en gang eller går lei.. :-)å
Kjøpe med hjerte og hode er greit det men først bør en prøve litt forskjellige sykler for en finner ut hva som faktisk er slik sykkel en vil ha...ikke bare av utseende..
Hvis du skal kjøre langt som du skriver er en sykkel der du sitter med bare litt fremovervinkel det beste i lengden for både rygg tresmak og armer..
Pris er en annen side-her er det best kjøp fra de japanske som regel hvis budsjettet er begrenset.selv om det er andre slengere her og der..
så budsjett og bruksområde (langt kort rett frem svinger fort sakte on/off asfalt show-off praktisk) er en ting en bør tenke litt over slik at en ikke må bytte med en gang eller går lei.. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Forslag til første sykkel
Velkommen hit som MCsiden.no medlem, Nuffen Junior
En av de aller første tung-MC'ene jeg kjørte var en Suzuki 650 for ca. 30 år siden, en firesylindret sak med kardang og forholdsvis høyt styre og customsal.
En artig sak, men ikke helt min kjørestilling. Etter dette har jeg svært liten erfaring med cruiser-lignende sykler. Kun sittet på noen og funnet ut at... nei, tru'kke detter er noe for meg, gitt...
Men svært mange trives jo med slike sykler og Harley er i dag verken bedre enn verre enn crusiere fra de japanske produsentene eller Triumph (Bonneville osv.).
Selv fant jeg meg bedre til rette på den første tung-MC'en jeg eide, en Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. Et råskinn av en sykkel, men lett å håndtere.
Så gikk det 14 år før jeg kjøpte neste sykkel, en kliss ny Yamaha TDM 900, som jeg likte veldig godt. Kan også egne seg for en nybegynner, selv om den er litt topptung og har en tosylindret motor som gjør at motorgangen ikke er like jevn som en firer.
Kjørestillingen, derimot, er det ingenting å si på. Oppreist og behagelig selv om mange (de fleste...?) vil oppleve noe turbulens og vindpress. Mer på slike sykler enn på en racing-sykkel med nedovervendt styre i stedet for oppovervendt. En styreutforming som er med på å gi et godt grep om styreholkene og en mer (for de allere fleste...?) behagelig vinkel for håndledd og en oppreist kjørestilling som gir mindre belastning på ryggen for de fleste.
Min neste sykkel, Triumph Tiger 1050, var/er veldig lik TDM 900 rent ergonomisk. Jevnere motorgange og en merkbart sprekere motor med en unik motorkarakteristikk - som jo også er et viktig kriterium for mange ved valg av sykkel...
Min nåværende sykkel er en Moto Guzzi Stelvio. Om denne egner seg som en nybegynnersykkel skal jeg ikke mene for mye om enda siden jeg kun har noen får ukers erfaring og et par tusen km's kjøring med denne.
Mye skrevet, men ingen konkrete tips?
Tja... hva med å kikke på f.eks. TDM 850, forløperen til TDM 900? Det er mulig å få tak i disse tilk en rimelig pris. Det er en sprek og sykkel med god langturkomfort. Ingen crusier, men en sykkel med bedre kjørestilling, er min påstand. I tillegg sitter man høyt og har dermed god oversikt i trafikken. Noe jeg mener er en ubetinget fordel og noe cruiserne mangler med sine lave kjørestillinger.

En av de aller første tung-MC'ene jeg kjørte var en Suzuki 650 for ca. 30 år siden, en firesylindret sak med kardang og forholdsvis høyt styre og customsal.
En artig sak, men ikke helt min kjørestilling. Etter dette har jeg svært liten erfaring med cruiser-lignende sykler. Kun sittet på noen og funnet ut at... nei, tru'kke detter er noe for meg, gitt...

Men svært mange trives jo med slike sykler og Harley er i dag verken bedre enn verre enn crusiere fra de japanske produsentene eller Triumph (Bonneville osv.).
Selv fant jeg meg bedre til rette på den første tung-MC'en jeg eide, en Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. Et råskinn av en sykkel, men lett å håndtere.
Så gikk det 14 år før jeg kjøpte neste sykkel, en kliss ny Yamaha TDM 900, som jeg likte veldig godt. Kan også egne seg for en nybegynner, selv om den er litt topptung og har en tosylindret motor som gjør at motorgangen ikke er like jevn som en firer.
Kjørestillingen, derimot, er det ingenting å si på. Oppreist og behagelig selv om mange (de fleste...?) vil oppleve noe turbulens og vindpress. Mer på slike sykler enn på en racing-sykkel med nedovervendt styre i stedet for oppovervendt. En styreutforming som er med på å gi et godt grep om styreholkene og en mer (for de allere fleste...?) behagelig vinkel for håndledd og en oppreist kjørestilling som gir mindre belastning på ryggen for de fleste.
Min neste sykkel, Triumph Tiger 1050, var/er veldig lik TDM 900 rent ergonomisk. Jevnere motorgange og en merkbart sprekere motor med en unik motorkarakteristikk - som jo også er et viktig kriterium for mange ved valg av sykkel...

Min nåværende sykkel er en Moto Guzzi Stelvio. Om denne egner seg som en nybegynnersykkel skal jeg ikke mene for mye om enda siden jeg kun har noen får ukers erfaring og et par tusen km's kjøring med denne.
Mye skrevet, men ingen konkrete tips?
Tja... hva med å kikke på f.eks. TDM 850, forløperen til TDM 900? Det er mulig å få tak i disse tilk en rimelig pris. Det er en sprek og sykkel med god langturkomfort. Ingen crusier, men en sykkel med bedre kjørestilling, er min påstand. I tillegg sitter man høyt og har dermed god oversikt i trafikken. Noe jeg mener er en ubetinget fordel og noe cruiserne mangler med sine lave kjørestillinger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Forslag til første sykkel
Også enig med ZZR-Tom. En 883 burde være en grei sak å håndtere, en bike du vil føle at du behersker rimelig greit med en gang, samt følg dine ønsker så fremt du tror du vi kunne beherske biken og bli kjent med mc-livet på en bra måte..Å starte med en R1, feks, er nødvendigvis ikke det som gir en en fin "innføring"/start.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Forslag til første sykkel
Se her, kjøp denne. Ikke noe smykke, men billig, enkel og grei, og så kan du lære deg å skru littegrann i samme slengen, og det uten at det koster skjorta :)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39050954" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=39050954" onclick="window.open(this.href);return false;
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Forslag til første sykkel
Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.
En enkel naken japansk sykkel på 600-1000ccm av nyere årgang fyller som regel de kriteriene. Det er også så og si null trøbbel med disse så da går det an å bruke tida til å kjøre sykkel.
Når en så har fått smaken og teken på kjøringa kan en velge seg ut hvafaens drog en vil.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.
En enkel naken japansk sykkel på 600-1000ccm av nyere årgang fyller som regel de kriteriene. Det er også så og si null trøbbel med disse så da går det an å bruke tida til å kjøre sykkel.
Når en så har fått smaken og teken på kjøringa kan en velge seg ut hvafaens drog en vil.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Forslag til første sykkel
Velkommen hit.
Min erfaring er følgende;
Tenk først nøye gjennom hvordan du tenker å bruke motorsykkelen. Og da bør man gjerne spisse tankene inn mot om man skal kjøre langt eller bare cafekjøring. Skal man ha med selg bagasje , eller passasjer. Vil man kunne kjøre relativ fort men behagelig , skal man kun kjøre på asfalt eller også ut i marka?
Når disse tingene er gjennomtenkt så kan man jo danne seg et bilde over hvilken motorsykkeltype og hvilken motorstørrelse man bør se etter.
Så min erfaring med den sykkel typen du vurderer.
Jeg kjøpte en helt ny HD XL 1200 C Sportster ( jubileumsmodell) i 2008.
Dette var et aldeles nydelig smykke med masse blankt og lekkert for meg som liker polering og voksing.
Lyden av motoren var himmelsk med den helt riktige "potato - potato" lyden.
Sykkelen var fin å kjøre fra cafe til cafe i byen men var desverre et dårlig valg ute på tur.
Selv om dette var en ny sykkel med vibrasjonsdempet teknologi fra Harley så ristet det ganske mye når man kom over 70km/t.
Det var også nesten ubehagelig å sitte i fartsvinden når man passerte 80km/t
Når det gjaldt lasteevne så var dempere for dårlig og plassen minimal. Det ble plass til en liten bag og ryggsekk.
Så min konklusjon var at sykkelen var utrolig vakker og man fikk inngang til et myteomspunnet merke og livsstil. Sykkelen var glimrende til cafekjøring men etter min mening dårlig egnet til langturkjøring.( nå skal det sies at der finnes mennesker som kjører verden rundt også på stivrammede sykler, så alt går an)
Motoren på 1200ccm var sterk men ganske sløv , passer likevel i en slik sykkel.
Jeg prøvde også samme modell med 883 motoren , men den var for dårlig etter min mening. Selv om den var på over 800ccm.
Bremser og styrevilligheten var langt under det jeg føler er akseptabelt.
Lykke til.

Min erfaring er følgende;
Tenk først nøye gjennom hvordan du tenker å bruke motorsykkelen. Og da bør man gjerne spisse tankene inn mot om man skal kjøre langt eller bare cafekjøring. Skal man ha med selg bagasje , eller passasjer. Vil man kunne kjøre relativ fort men behagelig , skal man kun kjøre på asfalt eller også ut i marka?
Når disse tingene er gjennomtenkt så kan man jo danne seg et bilde over hvilken motorsykkeltype og hvilken motorstørrelse man bør se etter.
Så min erfaring med den sykkel typen du vurderer.
Jeg kjøpte en helt ny HD XL 1200 C Sportster ( jubileumsmodell) i 2008.
Dette var et aldeles nydelig smykke med masse blankt og lekkert for meg som liker polering og voksing.
Lyden av motoren var himmelsk med den helt riktige "potato - potato" lyden.
Sykkelen var fin å kjøre fra cafe til cafe i byen men var desverre et dårlig valg ute på tur.
Selv om dette var en ny sykkel med vibrasjonsdempet teknologi fra Harley så ristet det ganske mye når man kom over 70km/t.
Det var også nesten ubehagelig å sitte i fartsvinden når man passerte 80km/t
Når det gjaldt lasteevne så var dempere for dårlig og plassen minimal. Det ble plass til en liten bag og ryggsekk.
Så min konklusjon var at sykkelen var utrolig vakker og man fikk inngang til et myteomspunnet merke og livsstil. Sykkelen var glimrende til cafekjøring men etter min mening dårlig egnet til langturkjøring.( nå skal det sies at der finnes mennesker som kjører verden rundt også på stivrammede sykler, så alt går an)
Motoren på 1200ccm var sterk men ganske sløv , passer likevel i en slik sykkel.
Jeg prøvde også samme modell med 883 motoren , men den var for dårlig etter min mening. Selv om den var på over 800ccm.
Bremser og styrevilligheten var langt under det jeg føler er akseptabelt.
Lykke til.
Sist redigert av Bringisen den 01 jan 2013, 13:53, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Forslag til første sykkel
Voodoodoo skrev:Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.
En enkel naken japansk sykkel på 600-1000ccm av nyere årgang fyller som regel de kriteriene. Det er også så og si null trøbbel med disse så da går det an å bruke tida til å kjøre sykkel.
Når en så har fått smaken og teken på kjøringa kan en velge seg ut hvafaens drog en vil.
Slenger meg på denne, siden penger alltid er et spørsmål er sånne ganske greie å serve litt sjøl også mht olje, filter bremser osv, hvilket jeg mener er en del av pakka med å ha sykkel. Lett skruing i begynnelsen så lærer du redskapen å kjenne.
Det fine med disse er at de er ektremt lettkjørte, spiller ingen rolle om det er en Honda Hornet eller en Yama FZ6 eller noe annet. Men du kan godt begynne med hvilken størrelse du vil som Woodie sier

Memento mori
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Forslag til første sykkel
Som Harley fan vil jeg selvsagt anbefale en Iron 883. Veldig greie sykler og ikke minst lett kjørte. Sportster maskinen krever mye mindre vedlikehold enn big twin maskinene og så lenge sykkelen får normalt med vedlikehold og ikke er ihjel skrudd (noe som har vert med på å trekke ned harly sitt rykte for å være pålitlige maskiner), så har du kjempe mange gode mil.
Har hørt at Honda CB også er greie start sykler.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Har hørt at Honda CB også er greie start sykler.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Forslag til første sykkel
Hvis du vil ha en driftsikker naken første sykkel til god pris er nok en Honda Hornet 600 det beste du kan kjøpe. Har selv en 900, er vanskelig å finne bedre sykkel for pengene.



mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: Forslag til første sykkel
Er uenig med deg der. Starta som nybegynner på 1100cc cruser, japse men alikavel. Letthåndterlig og lettkjørt. Er langt fra like svingvillig som dei to eg kjøpte etter på men aldri hatt frykt eller problem med en sving då tempoet inni og gjennom ikkje er det samme. Er vel også en grunn til at HD er det billigaste merke å forsikre, lite uhellVoodoodoo skrev:Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.

Og så vist det er HD og Triumphen han virkelig har lyst på, så blir det feil å kjøpe noke heilt forskjeligt.
Å prøvekjøre forskjellige typer er fornuftig men langt like lett for mangen som bur på avsides plasser der det ofte må kjørast i timer for å sjå på/prøve et potensielt kjøp, og når en tar en prøve tur så er det sjeldenheten det varer lenge nok til å kjenne etter ka en liker som nybegynner.
Og det tar gjerne veker,månder eller år før en finner ut a vilken MC type som passer en.
Eg skjønner heller ikkje kvifor at bere for en er nybegynner at en skal kjøpe seg en sykkel som en skal skru på for å lære seg å mekke

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Forslag til første sykkel
Som hovedregel bør en vel kjøpe et merke som er kjent for lite problemer,sykkel med mye skruing og vedlikehold bør vente til en er halvlei kjøringa...
... 



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Forslag til første sykkel
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Forslag til første sykkel
ZZR-Tom skrev:Er uenig med deg der. Starta som nybegynner på 1100cc cruser, japse men alikavel. Letthåndterlig og lettkjørt. Er langt fra like svingvillig som dei to eg kjøpte etter på men aldri hatt frykt eller problem med en sving då tempoet inni og gjennom ikkje er det samme. Er vel også en grunn til at HD er det billigaste merke å forsikre, lite uhellVoodoodoo skrev:Uten å henge meg opp i merker ville jeg anbefale enhver førstegangskjøper å handle en sykkel som er letthåndterlig og styrevillig.
Sånn sett så er neppe en HD eller en sliten Guzzi det ideelle å begynne med.![]()
Og så vist det er HD og Triumphen han virkelig har lyst på, så blir det feil å kjøpe noke heilt forskjeligt.
Å prøvekjøre forskjellige typer er fornuftig men langt like lett for mangen som bur på avsides plasser der det ofte må kjørast i timer for å sjå på/prøve et potensielt kjøp, og når en tar en prøve tur så er det sjeldenheten det varer lenge nok til å kjenne etter ka en liker som nybegynner.
Og det tar gjerne veker,månder eller år før en finner ut a vilken MC type som passer en.
Eg skjønner heller ikkje kvifor at bere for en er nybegynner at en skal kjøpe seg en sykkel som en skal skru på for å lære seg å mekke
Rett og slett fordi at kan du skru litt, så blir det enda bedre å kjøre sykkel :-) Vi snakker ikke om noe avanserte greier, det kan vel vi mest ihuga gjøre...å kjenne biken litt gjør deg tryggere den dagen du får litt problemer. Synes jeg da :-)
Memento mori
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 01 jan 2013, 02:46
- Motorsykkelen din: Ingen
Re: Forslag til første sykkel
Tusen takk for alle forslag og pekepinner! Honda Hornet ser absolutt ut som et veldig godt startalternativ, spesielt hvis man ikke har noen spesielle preferanser og lite kjøreerfaring, selv om jeg kanskje heller mer mot noe nærmere cruiserfamilien. Så dette er absolutt en sykkel jeg skal sjekke ut når den store dagen kommer! Jeg har også sjekket ut Suzuki LS650, ble anbefalt denne som en god cruiser til en billig penge.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forslag til første sykkel
Der tror jeg du blir skuffet.. ville heller sett på noe 2 sylindret som minimum som "startsykkel" -mykere gange..Nuffen Junior skrev:Jeg har også sjekket ut Suzuki LS650, ble anbefalt denne som en god cruiser til en billig penge.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Forslag til første sykkel
Er enig, finn noe som går bedre enn en LS650.mekkern skrev:Der tror jeg du blir skuffet.. ville heller sett på noe 2 sylindret som minimum som "startsykkel" -mykere gange..Nuffen Junior skrev:Jeg har også sjekket ut Suzuki LS650, ble anbefalt denne som en god cruiser til en billig penge.
Jeg ser det bygges fine caferacere og bobbere av disse, motoren er jo pen. Men den går for dårlig til at det er noe å satse på.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Forslag til første sykkel
Siden du nevner cruiserfamilien...........
Min første sykkel var en Kawasaki VN800.
Hadde den i 5år, og ga meg mange fine turer.
Av syklene i cruiserfamilien er vell denne en av de med høyest bakkeklaring, noe som gir deg mulighet til å i alle fall legge deg litt i svingene selv om det ikke kan måle seg med de som støtter seg til knærne i svingene.
Det er i alle fall en sykkel med lav setehøyde, mulighet til å stæsje hvis man ønsker det og går "greit nok".
Eneste negative jeg har hørt er at kamakslingene kan være en svakhet så sjekk evt de hvis du vurderer en brukt VN.
Min første sykkel var en Kawasaki VN800.
Hadde den i 5år, og ga meg mange fine turer.
Av syklene i cruiserfamilien er vell denne en av de med høyest bakkeklaring, noe som gir deg mulighet til å i alle fall legge deg litt i svingene selv om det ikke kan måle seg med de som støtter seg til knærne i svingene.
Det er i alle fall en sykkel med lav setehøyde, mulighet til å stæsje hvis man ønsker det og går "greit nok".
Eneste negative jeg har hørt er at kamakslingene kan være en svakhet så sjekk evt de hvis du vurderer en brukt VN.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Forslag til første sykkel
Hei Du og velkommen hit
Hvis du skal ha deg en kruser, så er denne kanskje verdt å vurdere: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38232532" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har bremse og fjæringskomponenter som skiller den positivt ut fra andre krusere, og går å svinge med også.

Hvis du skal ha deg en kruser, så er denne kanskje verdt å vurdere: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38232532" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har bremse og fjæringskomponenter som skiller den positivt ut fra andre krusere, og går å svinge med også.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Forslag til første sykkel
Jeg ville startet med en Honda VFR som har lite på telleren. Det finnes vel neppe mer anvendelig sykkel med en kvalitet som holder i årevis.
En sent årsmodell av 750, eller tidlig 800 hvis budsjettet er smalt. Nyere hvis lommeboken holder på å revne :)
Da får du en trygg sykkel på alle måter og du kan bruke den som første sykkel til du får en feeling hva som passer deg etterhvert. Grei sittestilling og nok kraft til det meste av normale preferanser. Og sist men ikke minst, bruktverdien eller verditapet er ikke det verste.
Her er en 2001 modell.
Uansett, lykke til

En sent årsmodell av 750, eller tidlig 800 hvis budsjettet er smalt. Nyere hvis lommeboken holder på å revne :)
Da får du en trygg sykkel på alle måter og du kan bruke den som første sykkel til du får en feeling hva som passer deg etterhvert. Grei sittestilling og nok kraft til det meste av normale preferanser. Og sist men ikke minst, bruktverdien eller verditapet er ikke det verste.
Her er en 2001 modell.
Uansett, lykke til

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Forslag til første sykkel
Det aller viktigste da man er "ny" pilot er tid i setet, desto mer tid man skrur eller sykkelen står på verksted er lik desto mindre kjøring og penger til kjøring. Kjøper du en Honda har du den mest pålitelige maskinen på markedet. Det er få dårlige sykler nå for tiden, men Honda er fortsatt best.Nuffen Junior skrev:Tusen takk for alle forslag og pekepinner! Honda Hornet ser absolutt ut som et veldig godt startalternativ, spesielt hvis man ikke har noen spesielle preferanser og lite kjøreerfaring, selv om jeg kanskje heller mer mot noe nærmere cruiserfamilien.
For å bli en god motorsyklist er det også viktig at du har en letthånterlig (lett) sykkel med gode kjøreegenskaper og gode bremser. Derfor anbefaler jeg at du begynner med en Hornet, antageligvis den beste (brukte) nakne allroundsykkelen på markedet. En cruiser har desverre ingen av de egenskapene, selv om de er bra sykler til sitt bruk.
Hvis du vurderer kåpesykkel; VFR800 eller 94-97 VFR750 som nevnt ovenfor.

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Forslag til første sykkel
Her er Classic/nakne Honda på finn:
http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... CATEGORY=2
Hornet/CB er kansje det du sikter etter.
HD lista (sortert på 883):
http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... TO=&sort=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Her ville jeg siktet på nyere enn 2008, da kom de visst med ny "innmat" som sikret en enda
roligere gange og mindre vibrasjoner enn de fra 90 tallet og oppover.. Da er også sjansen for ihælskrudd vesentlig mindre. Uansett: Lykke til med jakten og ha is i magan!!
http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... CATEGORY=2
Hornet/CB er kansje det du sikter etter.
HD lista (sortert på 883):
http://www.finn.no/finn/mc/used/result? ... TO=&sort=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Her ville jeg siktet på nyere enn 2008, da kom de visst med ny "innmat" som sikret en enda
roligere gange og mindre vibrasjoner enn de fra 90 tallet og oppover.. Da er også sjansen for ihælskrudd vesentlig mindre. Uansett: Lykke til med jakten og ha is i magan!!
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Forslag til første sykkel
Jeg kan gå god for Honda NTV 650, som jeg kjøpte som første sykkel i forfjor. Ingen racer, men sterk og forutsigbar. Grom v-twin-lyd. Kardang, så du slipper styret med kjede. Mister du den i bakken ryker fothvileren og kanskje en hendel, under 200 spenn på wemoto.com. Bygget i Japan av ekte ninjaer med bushido som arbeidsmoral. Eneste jeg har å utsette er at den kanskje er litt lav, men etter å ha sett litt på andre eksemplarer mistenker jeg at min er utstyrt med lavere sete enn normalt.