Vedlikehold av sykkel.....
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Er ikke så sikker på det med presenning jeg heller, jeg hadde sykkelen min stående under en slik mc-presenning denne sesongrn og alt som kunne ruste har vel ruste(overfladisk og lett å få bort med Autosol/stålbørste alt ettersom men alikevel...). Så om du har en vanlig uoppvarmet garasje tror jeg nok jeg bare vill latt den stått og så får man heller tørke støv å vaske den til våren igjen :)
Høres nå helt teit ut det med å dele oppkjøringen i to dager? Jeg kjørte opp i 2011 og hadde alt på en dag, synes det er helt greit siden det tross alt involverer en kjøretur på 1.5time og ferjeovergang, er sikkert ikke den eneste som har det slik... Full gjennomgang av sikkerhetsjekk og slike punkter fikk jeg også av kjørelæreren min, men det var først når det nærmet seg oppkjøring da. Før det så var det bare det daglige(lufttrykk/lys/bremser osv.) Så det kommer nok :) Og du får garantert spørsmål om det på oppkjøring, man må trekke en lapp, selv fikk jeg helt jernteppe på spørsmål om dempere og fjører men sensor var grei og stillte et spørsmål som gjorde at hjerna mi sparka igang igjen Også har man vel to eller tre forsøk på de kjøretekniske øvelsene. Du kan sikkert være heldig å treffe en grei sensor som lar det gå om du har en fot nedi eller er borti en kjegle eller du kan treffe en skikkelig paragrafrytter som stiller seg heelt på bakbeina. Mye som spiller inn gitt
Høres nå helt teit ut det med å dele oppkjøringen i to dager? Jeg kjørte opp i 2011 og hadde alt på en dag, synes det er helt greit siden det tross alt involverer en kjøretur på 1.5time og ferjeovergang, er sikkert ikke den eneste som har det slik... Full gjennomgang av sikkerhetsjekk og slike punkter fikk jeg også av kjørelæreren min, men det var først når det nærmet seg oppkjøring da. Før det så var det bare det daglige(lufttrykk/lys/bremser osv.) Så det kommer nok :) Og du får garantert spørsmål om det på oppkjøring, man må trekke en lapp, selv fikk jeg helt jernteppe på spørsmål om dempere og fjører men sensor var grei og stillte et spørsmål som gjorde at hjerna mi sparka igang igjen Også har man vel to eller tre forsøk på de kjøretekniske øvelsene. Du kan sikkert være heldig å treffe en grei sensor som lar det gå om du har en fot nedi eller er borti en kjegle eller du kan treffe en skikkelig paragrafrytter som stiller seg heelt på bakbeina. Mye som spiller inn gitt
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Har lagret bikene i flere år i kaldgarasje her, men da har jeg kun brukt stretchlake, og det puster. Jeg ville ikke hatt på en tett presenning!
Min lagring gikk fin fint
Full tank, gjerne med konnserveringsmiddel distribuert i systemet!
Nu står de ennå bedre, i kjelleren. Der er det aldri under +7
Min lagring gikk fin fint
Full tank, gjerne med konnserveringsmiddel distribuert i systemet!
Nu står de ennå bedre, i kjelleren. Der er det aldri under +7
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Jeg ville heller aldri brukt pressenning , men MC-Avisa selger visst en slik "super-duper-pressenning som skal puste. Har aldri prøvd denne siden jeg har sykkelen i ventilert og oppvarmet garasje.
Jeg vasker og vokser , polerer hvis jeg ser det er noen striper. Pleier og demontere alle plastdeksler , ikke fordi det er nødvendig men fordi jeg synes det er litt artig å se sykkelen "under skallet", dessuten får jeg vasket og vokset der jeg ikke kommer til ellers i sesongen.
Har valgt å ikke fylle opp tanken siden jeg har plasttank og står i romtemperatur , ellers hadde jeg tømt tanken helt siden noen mener bensin er ferskvare.
Renser og smører kjedet samt olje og filterskift før vinterlagringen.
Batteriet står tilkoblet vedlikeholdslading hele tiden.
Ta tilslutt et stretsjlaken over sykkelen , men tar det ofte av for å hilse på
Jeg vasker og vokser , polerer hvis jeg ser det er noen striper. Pleier og demontere alle plastdeksler , ikke fordi det er nødvendig men fordi jeg synes det er litt artig å se sykkelen "under skallet", dessuten får jeg vasket og vokset der jeg ikke kommer til ellers i sesongen.
Har valgt å ikke fylle opp tanken siden jeg har plasttank og står i romtemperatur , ellers hadde jeg tømt tanken helt siden noen mener bensin er ferskvare.
Renser og smører kjedet samt olje og filterskift før vinterlagringen.
Batteriet står tilkoblet vedlikeholdslading hele tiden.
Ta tilslutt et stretsjlaken over sykkelen , men tar det ofte av for å hilse på
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Spørs om jeg ikke stryker da så jeg får nok bare ta sjansenRottenikken skrev:Vær forberedt på seksuelle antastelser, Carpa, BLI hjemme, det er best sånn sikkerhetsmessig!
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Vedlikehold av sykkel.....
ZZR-Erling skrev:Har lagret bikene i flere år i kaldgarasje her, men da har jeg kun brukt stretchlake, og det puster. Jeg ville ikke hatt på en tett presenning!
Min lagring gikk fin fint
Full tank, gjerne med konnserveringsmiddel distribuert i systemet!
Nu står de ennå bedre, i kjelleren. Der er det aldri under +7
Lekkert og så god plass , tror jeg må bygge ut
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Den står dekket til med pledd. Jeg tok av tankpaden(er det det det heter?), tenkte at det kanskje var lurt...
Gosj, den "garasjen" der ble jeg misunnelig på gitt :
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Gosj, den "garasjen" der ble jeg misunnelig på gitt :
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Vedlikehold av sykkel.....
ZZR-Erling skrev:Har lagret bikene i flere år i kaldgarasje her, men da har jeg kun brukt stretchlake, og det puster. Jeg ville ikke hatt på en tett presenning!
Min lagring gikk fin fint
Full tank, gjerne med konnserveringsmiddel distribuert i systemet!
Nu står de ennå bedre, i kjelleren. Der er det aldri under +7
En flott skue dette her ZZR-Erling
Bare synd ZZR'n er gjemt litt bort
Sist redigert av EasyRider den 04 jan 2013, 20:44, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Du tenkte på "bakster" tank overtrekket?Carpa skrev:Den står dekket til med pledd. Jeg tok av tankpaden(er det det det heter?), tenkte at det kanskje var lurt...
Hmm skinn er vel tett? vet a søren om det er lurt eller ikke. da jeg ikke har det.
Sikkert noen som kan svare på det :-)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6983
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Dette må du ta på alvor, lese deg opp og øve på. Dette er det oppkjøringen starter med, før kjeglekjøringen. Du trekker en lapp, der står en oppgave som omhandler sikkerhetskontroll av en eller annen del av sykkelen. Så må du demonstrere og forklare hva du gjør og hvorfor. Dette skal trafikkskolen ha med i opplæringen, både på MC-kurset og i den praktiske opplæringen. Ta det opp med kjørelæreren, og benytt deg av alle du kjenner som har kjørt MC en stund.Carpa skrev: Sjåførlæreren min har ikke hatt noen slik gjennomgang av sykkelen før noen kjøretimer jeg har hatt.... enda....
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Ja jeg tar det på alvor. Traff ei jente på nyttårsaften som har jobbet på trafikkskole og hun kunne ( om jeg husker samtslen korrekt...) skaffe meg de 16 spørsmålene du kan få før oppkjøringa
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Nå er det noen ti-år siden jeg kjørte opp til lett motorsykkel så hva sikkerhetsspørsmål er vet ikke jeg. Men tenker man logisk så har det med sikkerhet å gjøre
Dekkmønster/lufttrykk, kjede og drev, demper og gaffellekkasje, bremseklosser/skiver, slakke i styrelager/svingarm og hjullagre. Bbekledning, spesielt reim til hjelm og skikkelige og reimløse sko og sjekk av lys før start? Og nivåene i master sylindre/bremsevæske og oljenivå?
Dekkmønster/lufttrykk, kjede og drev, demper og gaffellekkasje, bremseklosser/skiver, slakke i styrelager/svingarm og hjullagre. Bbekledning, spesielt reim til hjelm og skikkelige og reimløse sko og sjekk av lys før start? Og nivåene i master sylindre/bremsevæske og oljenivå?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Jo, takk for det folkens :-)Bringisen skrev:ZZR-Erling skrev:Har lagret bikene i flere år i kaldgarasje her, men da har jeg kun brukt stretchlake, og det puster. Jeg ville ikke hatt på en tett presenning!
Min lagring gikk fin fint
Full tank, gjerne med konnserveringsmiddel distribuert i systemet!
Nu står de ennå bedre, i kjelleren. Der er det aldri under +7
Lekkert og så god plass , tror jeg må bygge ut
Står faktisk to til her, Presidente VFR Klubben sin.....gjett da :-) og min sønns Tempo Corvette 1981 :-)
Gixxer 1000 skal byttes ut med en helsort Z1000SX 2013. Den er rett rundt hjørnet nu :-)
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Jeg tok oppkjøring i høst. Og hadde også oppkjøring fordelt på to dager.
Hadde teknisk kjøring på kvelden før oppkjøring. (Stor plass ved en butikk, derfor kvelden)
Hadde en gjennomgang med kjørelæreren den kvelden der vi gikk gjennom sikkerhetssjekken. Fikk da til slutt et ark med disse spørsmålene på.
På oppkjøringsdagen var det sikkerhetssjekk av sykkel forså en runde med sensor bakpå.
Hadde teknisk kjøring på kvelden før oppkjøring. (Stor plass ved en butikk, derfor kvelden)
Hadde en gjennomgang med kjørelæreren den kvelden der vi gikk gjennom sikkerhetssjekken. Fikk da til slutt et ark med disse spørsmålene på.
På oppkjøringsdagen var det sikkerhetssjekk av sykkel forså en runde med sensor bakpå.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Sted: Holmestrand
Re: Vedlikehold av sykkel.....
En servicemanual er bestandig kjekt å ha.... har 2 til min sykkel(service manual+supplement) + partsmanual, parts manual er fin der ser man hvordan ting henger sammen.Carpa skrev:Mulig man lærer mer enn den kjappe gjennomgangen på teorikurset?
Sykkelen står nyvasket og innpakket i en kald garasje nå men ikke smurt. Planen er å ha en service med dekkskifte til våren og da skal jeg be dem gå over sykkelen men det er jo gret å lære seg litt selv også. Mentoren har nok andre ting å gjøre enn å styre med sykkelen min :-)
Synes det jo uansett er greit å ha litt kunnskaper om det mest elementære.
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Kjørte opp i -99, det jeg lærte der på teorikurset er ikke verdt i skrive ned på pair engang, men jeg regner med at det har skjedd mye med opplæringen siden ned gang.Mulig man lærer mer enn den kjappe gjennomgangen på teorikurset?
En ting som i midt hode er kjempeviktig , det er bremsene, overhaler de hver vår før sykklen tas på veien, så en tur på en stooor åpen plass for å teste bremsene og også finslipe bremseteknikken. Man kan bli rusten på 7-8mnd.....
Lykke til med kommende sesong.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
Re: Vedlikehold av sykkel.....
Oppkjøring over to dager vil ikke koste det samme, det er tross alt en timebetaling til en kjøreskolelærer og en leiesykkel fra kjøreskolen inne i bildet - vil fort koste 2000-3000 ekstra ved å spre det over to dager.
Høres "høl i huet" ut for meg men...
On topic: Dekktrykk, oljenivå, sjekke lys (bremselys og blinklys må virke), smøre kjedet og teste bremsene før man setter avgårde er vel det viktigste.
Ellers er vel det meste nevnt allerede. Bensinlekkasje kjenner du på lukt og andre lekkasjer vil du som regel se, spesielt hvis den er parkert et fast sted.
Høres "høl i huet" ut for meg men...
On topic: Dekktrykk, oljenivå, sjekke lys (bremselys og blinklys må virke), smøre kjedet og teste bremsene før man setter avgårde er vel det viktigste.
Ellers er vel det meste nevnt allerede. Bensinlekkasje kjenner du på lukt og andre lekkasjer vil du som regel se, spesielt hvis den er parkert et fast sted.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#