Kiiipe saker, BMW-feiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:Hm..
Enkelte her som tydligvis ønsker seg BMW, men ikke har turt å komme ut av skapet :D

De har vel ikke helt kommet over sjokket etter at K1600 ble testet opp mot Kawasaki GTR1400.
Kawasakien ble gruset på punkt etter punkt, komfort, kjøreegenskaper, rekkevidde, lasteevne, ja hele lista.
Til slutt stod der igjen en test, 4-gir akselerasjon...
Der var de jevnbyrdige.

Da testerne etterpå oppsummerte testen over en kaffekopp (i følge dem selv) ble det litt diskusjon rundt akselrasjonstesten, siden det var eneste punkte hvor Kawan hadde noe å vise til.
Kommentaren til føreren på BMWn var da: Oops, skulle vi gjøre den på 4 giret?, jeg kjørte i 6 gir..

Så kjære venner, til alle som ønsker seg en BMW men ikke tør å si det. Ta steget, det gjør ikke vondt :lol
Du, jeg har hatt 2 stk klissnye K1200S med ESA. En 05 og en 08..veldig bra maskin, 08 utgaven..05 var et lurveverk..og fikk nok av den da clutchen begynte å riste noe veldig etter 30 000km, og da mener jeg veldig, kjerringa som kjørte bak trodde kuffertene skulle ramle av da jeg skulle slure a igang på 1 giret! (Dette var en recalsak, for lite olje til clutch..men den fikk jeg aldri beskjed om så lenge jeg hadde biken, BMW var nok sent ute med info der iom MC Huset Nydal ikke hadde fått den infoen. En annen sak er jo mappinga på de første, criest...var gjennom 3 oppgarderinger uten særlig bedring, den biken ble ikke bra før den kom som 08 modell.

Men...du finner ikke mange GTR'er med feil...selv om de har både canbus, TC, powermodes, el kåpeglass, 160hk og ABS, og ikke minst, kardang :knegg ..
Hva man fotetrekker er jo en annen sak, selv om testere måtte si noe annet. En K1600 synes jeg er et bælværk å kjøre, stor som f, voldsomme lastvekselreaksjoner, det smeller og det klunker, stor frigang i kardangen og transmisjon forøvrig, beydelig turbulens over 120, osv...hoff..
Skjønner godt de jeg kjenner som kjører 1600 at de ikke vil ligge over 120-130 på autobahn :-)å

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev: Men...du finner ikke mange GTR'er med feil...selv om de har både canbus, TC, powermodes, el kåpeglass, 160hk og ABS, og ikke minst, kardang :knegg ..
Angående CAN-bus så er det riktig at det finnes på GTR 1400. Men ikke på den måten man forledes til å tro.

Den har ikke den tradisjonelle (om man kan si tradisjon om noe så ferskt) oppbyggingen som forbindes med CAN-Bus, dvs en computerstyrt doning hvor de ulike computerene snakker seg i mellom via CAN-Bus.
Kawasaki, som alle de andre fra Japan, kjører helt konvensjonell el-system bortsett fra at K. benytter en seriekabel til instrumenteringen, og protokollen i denne seriekabelen er CAN-protokoll. Det er det hele. (litt som å kalle seg aktiv idrettsmann fordi man eiger en joggedress)

Forøvrig er CAN-Bus ikke noe å kvi seg til den dagen det dukker opp.
Computersystemene, også hos BMW, har vist seg å være problemfri. I den grad der har vært problem har det i stor grad vært forårsaket av manglende kunnskap hos de som har jobbet på de. Nå har BMW hatt CAN-bus siden 2004, og pr idag har vel de fleste verksted nå folk med tilstrekklig erfaring til at det funker greit, også etter at sykkel har vært på service.

Motorstyringene til de første K-modellene var, som fargerikt beskrevet, ikke vellykket. EU krever at MC i fremtiden skal ha samme krav som biler, og her låg kimen til problemet. (de fleste japsene har fortsatt til gode og møte kravene, målsettingen er vel at Euro-6 skal være i boks innen 2020).
For oss brukere merker man det på moderat bensinforbruk, og dermed forbedret rekkevidde. (for GT betyr det at 150 +/- 20 gir ca 35 mil på 20L, da har man 7 mil i reserve)

Kjenner ikke til S modellen, men på 1200GT kom akseptabel mapping høsten 2006. Den funket så bra at Powercommander aldri har tatt seg bryet å lage til en versjon som passer til GT (helt sikkert andre grunner og..).

Det er ikke en heksekunst å bygge en motor dersom man kan gi bang i utslipskrav.
BMW har 'knekt koden'. Japanerne har forløpig ikke gjort det, men det kommer nok.

Om man leser diverse forum som Fanden leser Bibelen finner man at de fleste syklene, fra ulike produsenter, stort sett er en kilde til problem.
Om man drar til Vindfjelltun ellr Tyrigrava og snakker med eigerne er folk i grove trekk storfornøyd med sitt valg av sykkel, enten den heter det ene eller det andre. Og fellesnevner er problemfrie sykler. (gjelder t.o.m Harley)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Æljen »

Så kjære venner, til alle som ønsker seg en BMW men ikke tør å si det. Ta steget, det gjør ikke vondt :lol[/quote]



:D :lol

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

K1600 blir sikkert like gode som K1200S 08 om et eller to år.
Vurderte sjølv K1200S då eg kjøpte ZZR`n og en av mot argumenta mot K12 var at det er 4t kjøring til nærmaste BMW MC verksted, så en første generasjons BMW blir nok heller ikkje kjøpt av meg, men når typen har fått litt levetid og barnesjukdomane ryddet opp eller ingen tilfeller av barnesjukdomer så jau. Skal og då seiast at det er 4t til Triumph verksted så eg er litt sån bob bob der og.....ja og slik med Ducati og Aprilia.

Fan er er jo låst til japse sykkler ser eg no ](*,)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

knutk skrev:
ZZR-Erling skrev:Om man leser diverse forum som Fanden leser Bibelen finner man at de fleste syklene, fra ulike produsenter, stort sett er en kilde til problem.
Om man drar til Vindfjelltun ellr Tyrigrava og snakker med eigerne er folk i grove trekk storfornøyd med sitt valg av sykkel, enten den heter det ene eller det andre. Og fellesnevner er problemfrie sykler. (gjelder t.o.m Harley)
Både ja og nei. På den største K12/1300S så var spesielt K12 05-06 plaget og det er ikkje mangen posta mellom vanlige feil blandt anent sofwaren som Erling nevner,girkasse der det var noken havari + litt små div el feil, men 07-08 er det så og seie ingenting om. Er ofte innom og tråler div ZZR1400 forum og det er nok ikkje i nærheten av K1200S når det gjelder typisk feil, det som går oppat er kast i bremseskivene og mjuke fram dempera og at 06-07 måtte sjekke momente på bolter i rammen
Så ja muligens det er overdrevet om feila på K12 05-06, men eg hadde ikkje kjøpt dei årganga med tryghet, dermot 07-08 K12 hadde eg ikkje kvid meg på.
Men eg liker veldig godt K12/1300S og R og K1600GT er nok kongen av store touring sykkler uten tvil og det finnest altids mandags utgaver på alle merker, men vist enkelte feil går oppatt på 10% av sykklane så hadde du vel og tatt deg et par tenke runder ekstra før du heiv in 300 000kr++ sjølv om en har garanti?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde og har enda lyst på en K1600, ikke vanskelig å innrømme det. Men jeg har ikke råd til å bla opp 340 000kr for en sykkel. Koster jo nærmere 60 000kr mer en en ny GTR, så synes ikke det er helt rettferdig å sammenligne dem. Er normalt å forvente litt mer utstyr for de pengene. Jeg hadde ikke engang råd til en ny gtr, hadde nemlig bare 150 000kr å bruke på sykkel, og da var det lite å velge blandt K1600. Etter å ha kjørt Gtr noe er jeg ikke så sikker på om jeg har så lyst på en K1600 lengre:) men flotte er de.

Prøvekjørte en K1200s og, falt for utseendet, men fikk ikke godfølelsen på den. Spesielt salen var så glatt at jeg sklei frem og tilbake.

Drømmen er vel som han i den første videoen. En K1600 og en gtr ved siden av som jeg kan bruke når den andre er på verksted:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av frodef »

tagesk skrev:De som mener rør er bedre enn transistorer, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
Zen skrev: If his points or plugs burn
out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are.
Øh.. hva er "points" egentlig?

Forøvrig, alle elgitar-klimprere vet at et velplassert radiorør eller to i forsterkeren gir overlegen lyd i forhold til rene transistorforsterkere. :gk

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av knutk »

frodef skrev:
tagesk skrev:De som mener rør er bedre enn transistorer, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
Zen skrev: If his points or plugs burn
out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are.
Øh.. hva er "points" egentlig?

Forøvrig, alle elgitar-klimprere vet at et velplassert radiorør eller to i forsterkeren gir overlegen lyd i forhold til rene transistorforsterkere. :gk
Og hvor mye øker alderen din per år? Ett år om gangen kanskje??
Der ser du, gubben har jo rett.. :rofl:

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

Morsom diskusjon , men slik er det alltid når BMW får unngjelle fra Japsefolket :-)
Men det vil vel alltid være slik , noen velger BMW og noen Toyota....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Andreas »

Bringisen skrev:Morsom diskusjon , men slik er det alltid når BMW får unngjelle fra Japsefolket :-)
Men det vil vel alltid være slik , noen velger BMW og noen Toyota....
Jeg har både BMW og Toyota, pluss en Ducati :vs Kvinnfolket har Land Rover og Suzuki, så vi har vell en fot innenfor vær stue....eller grav? :P :p

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev:Gode poeng du har der Bringisen, det må testes ute i den store verden .... men jeg vil ikke gjøre det, jeg vil ha en problemfri sykkel som bare virker.
Det du beskriver er en tråd som beskriver hele menneskeheten , alle vil ha en perfekt verden men ingen vil være med å bidra ;-)
Jeg bidrar på andre måter, alle kan jo ikke være testførere for BMW ... blir ingen perfekt verden av det :mk

Men jeg har ingenting i mot denne elektronikken, det har bare ikke vært viktig for meg å ha den ... så langt
Hva min neste sykkel har er det ingen som vet
Nei det hadde vært kjedelig om alle kjørte BMW , hva skulle vi da kverulere om her inne :P :p

Om elektronikken er viktig eller ei er jo en smakssak og erkjenning for hver og en av oss , det har du jo rett i :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Tom »

Bringisen skrev:Morsom diskusjon , men slik er det alltid når BMW får unngjelle fra Japsefolket :-)
Men det vil vel alltid være slik , noen velger BMW og noen Toyota....
Eg er no ikkje ute etter å ta BMW, eg liker dei veldig godt. Poenget mitt er at uansett merke så er det en mc som stikk seg litt meir ut på feil, så blir en meir skeptisk på å handle, spesielt når der erfire timer til nærmaste merke verksted. Og ja no var det BMW som stikk seg ut på feil i dina tråden, men som eg og skreiv så blir nok barnesjukdomane fjerna på andre eller tredje årsutgave.

ZZR-Erling

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av ZZR-Erling »

BMW har endel herlige bikes ja!..

Tror jeg hadde valgt K1300S -13 om jeg skulle hatt en nu. Utprøvd, bra med hk ;-) og nesten 1400 ccm :knegg
Har som skrevet hatt to K1200S, og det fins ikke bedre chassie i sport/touring segmentet. Man kan ligge i jevnt høy fart gjennom sving etter sving, føle at biken er urokkelig og gir fiiin feedback..også supre følsome og effektive bremser, ergonomi og herlig ESA!


Bilde

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av jhn »

knutk skrev:
frodef skrev:
tagesk skrev:De som mener rør er bedre enn transistorer, der øker gjennomsnittsalderen med ett år i året.
Zen skrev: If his points or plugs burn
out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are.
Øh.. hva er "points" egentlig?

Forøvrig, alle elgitar-klimprere vet at et velplassert radiorør eller to i forsterkeren gir overlegen lyd i forhold til rene transistorforsterkere. :gk
Og hvor mye øker alderen din per år? Ett år om gangen kanskje??
Der ser du, gubben har jo rett.. :rofl:
Hver gang man ser/hører levende musikk, om det er på bygdefesten eller på MTV, så er de fleste forsterkere man ser på scenen rørforsterkere ... uavhengig av gitaristens alder ... ekte gitarister vil ha rør

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
knutk skrev:Hm..
Enkelte her som tydligvis ønsker seg BMW, men ikke har turt å komme ut av skapet :D

De har vel ikke helt kommet over sjokket etter at K1600 ble testet opp mot Kawasaki GTR1400.
Kawasakien ble gruset på punkt etter punkt, komfort, kjøreegenskaper, rekkevidde, lasteevne, ja hele lista.
Til slutt stod der igjen en test, 4-gir akselerasjon...
Der var de jevnbyrdige.

Da testerne etterpå oppsummerte testen over en kaffekopp (i følge dem selv) ble det litt diskusjon rundt akselrasjonstesten, siden det var eneste punkte hvor Kawan hadde noe å vise til.
Kommentaren til føreren på BMWn var da: Oops, skulle vi gjøre den på 4 giret?, jeg kjørte i 6 gir..

Så kjære venner, til alle som ønsker seg en BMW men ikke tør å si det. Ta steget, det gjør ikke vondt :lol


Men...du finner ikke mange GTR'er med feil...selv om de har både canbus, TC, powermodes, el kåpeglass, 160hk og ABS, og ikke minst, kardang :knegg ..
Nå har vel gtr 1400 strengt tatt ikke mer enn 150 hk ifølge kawa. :[-X
Men den har også mange feil og mangler. Bare google litt og lese på div. forum så kommer det fram.

Svar