Høyhastighet og lang touring
- Flattop
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Re: Høyhastighet og lang touring
Wheelie kan vel alle ta?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=0zvSWLH2OxE[/video]
Tilogmed på en BMW K1200LT (385 kilo samt kardang)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=0zvSWLH2OxE[/video]
Tilogmed på en BMW K1200LT (385 kilo samt kardang)

Jeg kan ikke. Får bare til å løfte litt på forhjulet når jeg gir gass. Liker best å ha begge hjulene på bakken.
Har fått tenkt gjennom mange av de momentene som folk nevner her, har vært veldig hjelpsomt. Lurer på en ting og det er hvordan er grenseovergangene på denne ruten: Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Romania, Bulgaria, Tyrkia?
Har fått tenkt gjennom mange av de momentene som folk nevner her, har vært veldig hjelpsomt. Lurer på en ting og det er hvordan er grenseovergangene på denne ruten: Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Romania, Bulgaria, Tyrkia?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Alle er med i Schengen untatt Tyrkia så det er den eneste grenseovergangen med full sjekk.
Du bør sjekke med forsikringa om den dekker Tyrkia.
Usikker om en trenger carnet der, sjekk eventuellt med NAF da de kan utstede dette.
Grønt kort er også greit å ha.
Du bør sjekke med forsikringa om den dekker Tyrkia.
Usikker om en trenger carnet der, sjekk eventuellt med NAF da de kan utstede dette.
Grønt kort er også greit å ha.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
JohnnyTh skrev:Det stemmer ikke, for til og med meg har kjørt på bakhjulet med den.Voodoodoo skrev:Ikke hør på Erling, sykler med kardang kan hverken burne eller kjøre på bakhjulet
Litt vanskelig å bestemme seg?JohnnyTh skrev:Jeg kan ikke. Får bare til å løfte litt på forhjulet når jeg gir gass. Liker best å ha begge hjulene på bakken.
Turen fra Gibraltar til Nordkapp på 72 timer høres ut som noe for noen som ikke er helt god i hodet. Altså noe for megtagesk skrev:Listen over hardhauser finner du her.
Regner med at det bare er et spørsmål om tid nå før første "jeg kjører kort og lite, og synes IronButt-ting er dumt"-innlegg kommer :-)
[TaSK]

Hva mere enn bensinkvitto og parkeringsbillett kreves som dokumentasjon?
ikkebike.norwegianforum.net
- Jarle
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Kontakt:
Jeg kjørte til Tyrkia i 2012.
Skiftet dekk i Antalya før jeg kjørte hjem igjen.
Du trenger forsikringsbevis og greencard men ikke carnet.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Les en gang til. Det står at forhjulet er i luften. Altså kjører man på bakhjulet. Men liker best å ha bakkekontakt. Når den holder forhjulet i luften ut første og litt på andregir så er man da virkelig på bakhjulet.simpson skrev:JohnnyTh skrev:Det stemmer ikke, for til og med meg har kjørt på bakhjulet med den.Voodoodoo skrev:Ikke hør på Erling, sykler med kardang kan hverken burne eller kjøre på bakhjulet
Litt vanskelig å bestemme seg?JohnnyTh skrev:Jeg kan ikke. Får bare til å løfte litt på forhjulet når jeg gir gass. Liker best å ha begge hjulene på bakken.
Flott. Jeg har lest reiserapporten din fra den turen, og er nok den som inspirerte meg til denne turen :) din feil alt sammenJarle skrev:Jeg kjørte til Tyrkia i 2012.

Samma det, men du benekter jo selv i det siste innlegget at du kan ta en wheelie, men du sier du kan kjøre på bakhjulet? jaja jeg skjønner ikke hva du mener.JohnnyTh skrev:Les en gang til. Det står at forhjulet er i luften. Altså kjører man på bakhjulet. Men liker best å ha bakkekontakt. Når den holder forhjulet i luften ut første og litt på andregir så er man da virkelig på bakhjulet.simpson skrev:JohnnyTh skrev:Det stemmer ikke, for til og med meg har kjørt på bakhjulet med den.Voodoodoo skrev:Ikke hør på Erling, sykler med kardang kan hverken burne eller kjøre på bakhjulet
Og 1098 er relativt sett, ganske tungstyrtsimpson skrev:Samma det, men du benekter jo selv i det siste innlegget at du kan ta en wheelie, men du sier du kan kjøre på bakhjulet? jaja jeg skjønner ikke hva du mener.JohnnyTh skrev:Les en gang til. Det står at forhjulet er i luften. Altså kjører man på bakhjulet. Men liker best å ha bakkekontakt. Når den holder forhjulet i luften ut første og litt på andregir så er man da virkelig på bakhjulet.simpson skrev:JohnnyTh skrev:Det stemmer ikke, for til og med meg har kjørt på bakhjulet med den.Voodoodoo skrev:Ikke hør på Erling, sykler med kardang kan hverken burne eller kjøre på bakhjulet

Wheelie føler jeg er noe annet en å løfte forhjulet fra veien under akselerasjon og vil ikke skryte på meg at jeg er noe bakhjulskjører. Mente kun at den går opp på bakhjulet selv om den har kardang, for selv jeg har fått den opp på bakhjulet. Håper du blir fornøyd med denne forklaringen, og skulle det være noe annet du vil arrestere meg på så får du si fra så fort du ser det. Skjønner jeg har uttrykt meg uklart slik at det kunne tolkes feil. Det må jo ikke forekomme.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
simpson skrev:Samma det, men du benekter jo selv i det siste innlegget at du kan ta en wheelie, men du sier du kan kjøre på bakhjulet? jaja jeg skjønner ikke hva du mener.JohnnyTh skrev:
Les en gang til. Det står at forhjulet er i luften. Altså kjører man på bakhjulet. Men liker best å ha bakkekontakt. Når den holder forhjulet i luften ut første og litt på andregir så er man da virkelig på bakhjulet.
For meg ser det ut til at JohnnyTh mener at han ikke behersker bakhjulskjøring godt nok til å si at han kan det ... men samtidig at både han og sykkel kan det godt nok til å løfte forhjulet en anelse fra bakken ... dvs like flink som meg omtrent.
Det var egentlig litt for enkelt til å misforstå ... men hvis man virkelig vil, så kan man misforstå, og starte en liten krangel av den grunn
Denne tråden handle om touring og høy hastighet, kan vi lage en ny trå hvis vi skal diskutere om jeg kan kjøre på bakhjulet eller ikke?
[quote="ZZR-Erling
Og 1098 er relativt sett, ganske tungstyrt
[/quote]
Så tung at jeg vurderte servo, men så prøvde jeg enn zzr og fant ut at den ikke var så gal alikevel

Og 1098 er relativt sett, ganske tungstyrt

Så tung at jeg vurderte servo, men så prøvde jeg enn zzr og fant ut at den ikke var så gal alikevel

Nå var ikke jeg som brakte opp hverken bakhjulskjøring eller kommenterte dette først.JohnnyTh skrev:Denne tråden handle om touring og høy hastighet, kan vi lage en ny trå hvis vi skal diskutere om jeg kan kjøre på bakhjulet eller ikke?
Forskjellen på wheelie og å kjøre på bakhjulet er bare det ene er engelsk og det andre norsk.JohnnyTh skrev:Wheelie føler jeg er noe annet en å løfte forhjulet fra veien under akselerasjon og vil ikke skryte på meg at jeg er noe bakhjulskjører. Mente kun at den går opp på bakhjulet selv om den har kardang, for selv jeg har fått den opp på bakhjulet. Håper du blir fornøyd med denne forklaringen, og skulle det være noe annet du vil arrestere meg på så får du si fra så fort du ser det. Skjønner jeg har uttrykt meg uklart slik at det kunne tolkes feil. Det må jo ikke forekomme.
At en sykkel steiler ved gasspådrag, eller gjerne også kalt powerwheelie er ikke unormalt.
Ikke meningen å arrestere deg men blir litt forvirret når du har kjørt på bakhjulet men kan ikke ta en wheelie.
..men du holder den godt i liv.simpson skrev:Nå var ikke jeg som brakte opp hverken bakhjulskjøring eller kommenterte dette først.JohnnyTh skrev:Denne tråden handle om touring og høy hastighet, kan vi lage en ny trå hvis vi skal diskutere om jeg kan kjøre på bakhjulet eller ikke?
Jepp, kan ikke benekte det.ZZR-Erling skrev:..men du holder den godt i liv.simpson skrev:Nå var ikke jeg som brakte opp hverken bakhjulskjøring eller kommenterte dette først.JohnnyTh skrev:Denne tråden handle om touring og høy hastighet, kan vi lage en ny trå hvis vi skal diskutere om jeg kan kjøre på bakhjulet eller ikke?
Du får unnskylle hvis jeg har forvirret deg. Bra vi fikk oppklart dette. Og håper ingen andre ble forvirret. Hvis du lurer på mer om mine kunskap om å kjøre på bakhjulet så kan du sende meg en pm.simpson skrev:Forskjellen på wheelie og å kjøre på bakhjulet er bare det ene er engelsk og det andre norsk.JohnnyTh skrev:Wheelie føler jeg er noe annet en å løfte forhjulet fra veien under akselerasjon og vil ikke skryte på meg at jeg er noe bakhjulskjører. Mente kun at den går opp på bakhjulet selv om den har kardang, for selv jeg har fått den opp på bakhjulet. Håper du blir fornøyd med denne forklaringen, og skulle det være noe annet du vil arrestere meg på så får du si fra så fort du ser det. Skjønner jeg har uttrykt meg uklart slik at det kunne tolkes feil. Det må jo ikke forekomme.
At en sykkel steiler ved gasspådrag, eller gjerne også kalt powerwheelie er ikke unormalt.
Ikke meningen å arrestere deg men blir litt forvirret når du har kjørt på bakhjulet men kan ikke ta en wheelie.
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Vanligvis krever IronButt at du har vitne(r) ved start + kvittering med klokkeslett og vitner + kvittering med klokkeslett ved slutt. I tillegg alle kvitteringer underveis, kart som viser hvor kvitteringene er fraq og aldri mer enn 500 km mellom hver tanking (selv om sykkelen kan kjøre lengre; en 12GS Adventure, for eksempel).Kawasaki skrev: Hva mere enn bensinkvitto og parkeringsbillett kreves som dokumentasjon?
I tillegg må du dokumentere (med billett + kvitteringer) hvordan du kom deg over vannet mellom Danmark og Sverige; som sagt er det bare tre alternativer som godkjennes.
G-N-72 har i tillegg problemer med at korteste strekning går via Madrid, Paris og Hamburg, og du kan ikke være noen av de stedene i rushtiden om du skal greie det. Aller helst skal du suse forbi om natten eller i helgen. Men du må også sikte på Nordkapp slik at du ankommer mens det er åpent (11:00 til 01:00 eller noe slikt).
I juli er det 35 grader i skyggen på Gibraltar mens det er fire grader på Nordkapp. Det er ganske mye å planlegge med andre ord.
Tør ikke tenke på hvor mange motorveikryss man skal gjennom, og kjører du feil i ett av dem er alt forgjeves.
Du må lese reglene på IronButt sine sider nøye. Jeg regner med at det lureste er å ta kontakt med IronButt Finland og spørre dem. De har et levende miljø for langdistansekjøring der borte. De arrangerer til og med SS1600K vinterstid (!).

Hold oss orientert, er du snill.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg tror det stenger 02:00tagesk skrev: ... Men du må også sikte på Nordkapp slik at du ankommer mens det er åpent (11:00 til 01:00 eller noe slikt).
I juli er det 35 grader i skyggen på Gibraltar mens det er fire grader på Nordkapp.
[TaSK]
Du tagesk var nok litt uheldig med din Nordkapptur ...4 grader er nok ikke det helt vanlige i juli ... selv ikke på Nordkapp
- Jarle
- Kontakt:
Målet med "reisebloggen" er å dele erfaring og muligens inspirere andre til å gjøre noe lignende.JohnnyTh skrev:Flott. Jeg har lest reiserapporten din fra den turen, og er nok den som inspirerte meg til denne turen :) din feil alt sammenJarle skrev:Jeg kjørte til Tyrkia i 2012.
Så hvis jeg har inspirert deg ................... :-)
Ha en plan for hvor du skal, noen lunde hvordan du vil komme deg tid, og hva du evt vil se under veis, men ikke planlegg for mye. Ta det heller som det kommer under veis.
Jarle
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:

Kaldt var det hvertfall.jhn skrev: Du tagesk var nok litt uheldig med din Nordkapptur ...4 grader er nok ikke det helt vanlige i juli ... selv ikke på Nordkapp
[TaSK]
Oslo øst
Kaldt? Du har vært for lenge i Syden. Ser jo ut som den beste sommerdagen vi hadde i sommer!tagesk skrev:
Kaldt var det hvertfall.jhn skrev: Du tagesk var nok litt uheldig med din Nordkapptur ...4 grader er nok ikke det helt vanlige i juli ... selv ikke på Nordkapp
[TaSK]
- Jarle
- Kontakt:
Men papirene må sendes til USA.tagesk skrev:Vanligvis krever IronButt at du har vitne(r) ved start + kvittering med klokkeslett og vitner + kvittering med klokkeslett ved slutt. I tillegg alle kvitteringer underveis, kart som viser hvor kvitteringene er fraq og aldri mer enn 500 km mellom hver tanking (selv om sykkelen kan kjøre lengre; en 12GS Adventure, for eksempel).Kawasaki skrev: Hva mere enn bensinkvitto og parkeringsbillett kreves som dokumentasjon?
I tillegg må du dokumentere (med billett + kvitteringer) hvordan du kom deg over vannet mellom Danmark og Sverige; som sagt er det bare tre alternativer som godkjennes.
G-N-72 har i tillegg problemer med at korteste strekning går via Madrid, Paris og Hamburg, og du kan ikke være noen av de stedene i rushtiden om du skal greie det. Aller helst skal du suse forbi om natten eller i helgen. Men du må også sikte på Nordkapp slik at du ankommer mens det er åpent (11:00 til 01:00 eller noe slikt).
I juli er det 35 grader i skyggen på Gibraltar mens det er fire grader på Nordkapp. Det er ganske mye å planlegge med andre ord.
Tør ikke tenke på hvor mange motorveikryss man skal gjennom, og kjører du feil i ett av dem er alt forgjeves.
Du må lese reglene på IronButt sine sider nøye. Jeg regner med at det lureste er å ta kontakt med IronButt Finland og spørre dem. De har et levende miljø for langdistansekjøring der borte. De arrangerer til og med SS1600K vinterstid (!).
Hold oss orientert, er du snill.
[TaSK]
De godtar ikke at vi i Norge sender papirene til Sverige eller Finland.
Jarle