ventiler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: ventiler

Legg inn av gorbys »

en slik en:
Bilde

Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)

Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ZZR-Erling

Re: ventiler

Legg inn av ZZR-Erling »

gorbys skrev:en slik en:
Bilde

Blir sannsynligvis innkjøpt snart :)

Ett annet triks jeg har lest om på GSresources var en som brukte strips, han skrudde ut tennpluggen og vrei motoren til innsugsventilen på syl.1 f.eks var åpen, så lirka han stripsen inn i tennplugghullet og rundt ventilen på et vis, vridde motoren tilbake og kunne dermed bytte shims siden ventilen ble holdt tilbake av stripsen.
Fant den igjen: http://members.dslextreme.com/users/bik ... ip_tie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Når det gjelder ZZR1400, står det i Service Manual at man under ingen omstendigheter skal turne motoren "bakover"..så jeg plukker nok av kamma.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: ventiler

Legg inn av gorbys »

Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad :redface

Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ? :scratch

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: ventiler

Legg inn av Andreas »

gorbys skrev:Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad :redface

Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ? :scratch
Kamknast er nå et ord som er brukt. Men om det er et ord som står i ordboka, vet jeg ikke :mk En kjapp runde på Google gir vell svar på det..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: ventiler

Legg inn av ejs »

Andreas skrev:
gorbys skrev:Jeg ser i den pdf-filen jeg linket til at han ikke nevner noe om å skru motoren tilbake, bare å fortsette å skru fremover til kammen er i posisjon igjen. My bad :redface

Hva er forresten det norske ordet for "CAM LOBE" ? :scratch
Kamknast er nå et ord som er brukt. Men om det er et ord som står i ordboka, vet jeg ikke :mk En kjapp runde på Google gir vell svar på det..

Kam
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: ventiler

Legg inn av pelsen »

man kaller det vel bare kam ja.
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: ventiler

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:man kaller det vel bare kam ja.
Knast er dansk for kam, har sett at "nokke" har vært brukt i dokumentasjon for båtmotor (Sabb).
Har kalt det for nokke sjøl..
Tysk for kamaksel =nockenwelle
:mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: ventiler

Legg inn av Andreas »

Når man skal sette kammene til en motor der kammen ligger direkte på shimmet/ventilen, på igjen, så er det MEGET viktig å bruke workshop-manualen å lese nøye. Hvordan vinkel man legger kammen og vilken lagerskål man begynner med må man få med seg. Kammen blir jo liggende i spenn å presse ned en eller annen ventil når man skrur på lagerskålene.

Jeg var med å knakk en kam på en rekke6`er en gang. Men der var kammen sikkert en meter lang, så den blir jo litt mer utsatt en f.eks en kam til en endunker.

Svar