Det var mer filtermatriale og "brettet" og større på en måte som virket helt andreledes.
Mere matriale som var i kontakt med olja for å si det på den måten.
Nesten noe sånt:
EDIT:
Fant et bra bilde nå:
her er også K&N tatt med!! SE forskjellen!
Opp gjennom årene har jeg sløset bort utrolig mye tid på drittprodukt fra Biltema. Alt ifra verktøy med for dårlig stål, som har ødelagt skruer, til kjemiske produkt som ikke har holdt mål, og jobben må gjøres på nytt.
Har også kjøpt produkt fra Biltema som har funket fint.
Handler fortsatt på Biltema, men passer meg vel for å benytte Biltema produkt på "kritiske" komponent, da jeg aldri føler jeg kan være trygg på kvalitets-sikringen.
I min bok er oljefilter et "kritisk" komponent. Motorhavari ville koste 50k+. Kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg å sette på et oljefilter fra Biltema. Ville også være forsiktig med å montere filter fra andre produsenter.
Ja, jeg vet at BMW ikke lager filterene selv, men motor design er basert på at en del interne komponent i filter holder spesifikasjoner (der ligger bypass ventiler som skal åpne ved definert trykk om filter går tett, og der ligger en tilbakeslagsventil som holder trykket oppe for å holde kamkjede strammer på plass. Man kan ikke sjekke om dette er ok samme hvor fin baufilen er).
Betaler gladelig en kaffekopp eller to ekstra årlig for å være trygg på at filteret holder spesifikasjonene.
knutk skrev:
I min bok er oljefilter et "kritisk" komponent. Motorhavari ville koste 50k+. Kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg å sette på et oljefilter fra Biltema. Ville også være forsiktig med å montere filter fra andre produsenter.
Betaler gladelig en kaffekopp eller to ekstra årlig for å være trygg på at filteret holder spesifikasjonene.
Jeg så innmari enig! Jeg tar ikke sjangser med hverken sykkelen eller bilen min. Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede. Og jeg snakker ikke bare om noen "kaffekopper" i året. På bilen min koster et oljeskift meg ca 800 ekstra hver gang, sammenlignet med om jeg hadde kjøpt filter og olje fra Biltema. Men det betaler jeg gladelig, da vet jeg hva jeg får.
Orginalt filter, olje fra Castrol etter "oljefinneren" på http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074850" onclick="window.open(this.href);return false;
Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Jeg har begynt å tenke mer og mer at oljefiltre er viktigere enn vi tror og strekker meg litt lenger enn nærmeste Biltema/Mekonoimen/BileXtra osv. for å få tak i det beste.
Tross alt en billig forsikring med oljefiltre som motorprodusenten går god for...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Hmm .... kanskje er det valgforskjell hos, på den ene siden de som skrur og utfører vedlikeholdet selv kontra de som leverer syklene fra seg?
Og hvem gjør hva: De som skrur og fikser sjæl har unektelig en bøtte mer peil på tingenes tilstand og av den grunn er mer nøkterne! (Og hva skal man kunne utlede av denne påstanden? .... )
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Mulig det var siktiet til lavpris produktene disse kjedene skilter med.
Castrol er castrol, uansett hvor man kjøper det. (håper jeg... )
Hva oljefilter angår, så kjøper jeg ikke originalt til Harleyen. Men det er kanskje litt feil utgangspunkt å sammenligne med, da mye anna på sykkelen heller ikke er originalt lengre.
På BMW'ene mine kjøper jeg konsekvent "originalt". Koster så lite ekstra for at det er "approved by BMW" enn et no-name filter, så da gidder jeg ikke å spare meg til problemer på de områdene der.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Crinos skrev:
........
På BMW'ene mine kjøper jeg konsekvent "originalt". Koster så lite ekstra for at det er "approved by BMW" enn et no-name filter, så da gidder jeg ikke å spare meg til problemer på de områdene der.
.......
Det som også bør tenkes på i den sammenheng (orginal vs pirat), i alle fall om man eiger en BMW fra nyere tid, er at om BMW har benyttett 10 skruer så er 9 en for lite. Benytter de 4 mm skruer blir 3,5mm for svakt. For å spare vekt (husk at en k1300GT veier det samme som en Honda Deuville) er der svært få komponenter som er overdimensjonert. Tyskerne har stramme spesifikasjoner på alt unttatt skilt-skruene. Om man setter på uorginalt (i den grad det er mulig) vet man ikke med sikkerhet at spesifikkasjonene er overholdt. Dessuten er BMWdelen ofte ikke spesielt kostbare verken i forhold til pirat-deler eller deler kjøpt i utlandet..
AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Det er lett å hive ut påstander. Og lett å se at det er en forskjell på filtre. Men hvordan kan en mekaniker se at et filter er bra, og et annet er dårlig? Klarer han det fordi han er fagutdannet? Jeg tror neppe mekanikeren på GMS har noe mer å fare med enn de aller fleste av oss her inne når det gjelder oljefiltre, så ikke ta alt de sier for god fisk.
AJ skrev:Jeg har begynt å tenke mer og mer at oljefiltre er viktigere enn vi tror og strekker meg litt lenger enn nærmeste Biltema/Mekonoimen/BileXtra osv. for å få tak i det beste.
Tross alt en billig forsikring med oljefiltre som motorprodusenten går god for...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?
ole m. skrev:
...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?
.....
Tror ikke man har en garanti for at 'orginal' filter er det beste. Men 'orginal' filter er sjekket at det holder spesifikasjonene. Så man vet med sikkerhet at det er bra nok.
Teoretisk ingen ting i veien for at et 'pirat' filter er minst like bra. Men man vet det ikke. Man kan håpe og tro, men vet ikke med sikkerhet.
Personlig overlater jeg troen til kjerka og kjøper orginaldeler.
Har ikke hatt noe problem med det jeg har kjøpt på biltema enda, selfølgelig selger de mye vi kan omtale som "dritt", men de selger også mye bra ting, det gjelder å vite hva en skal plukke.
Brukte biltema sitt oljefilter på primeraen min når jeg bytta i høst, oljen kjøpte jeg på felleskjøpet. Det er godt nok til den, har ikke havarert enda... Og om den havarer, ja da blir det motorbytte da
Men på v-strommen setter jeg nok bort servicen, siden den tross alt er ny og har garanti. GS'en server jeg selv. Shell sin Dieselolje skal visst være good stuff for disse gamle maskinene
Voodoodoo skrev:Kjøper KN, er så jævli greit med mutter på filterer når en skal bytte.
KN er kjempegreier. Kan i alle fall skrive opp at det er et rent hel**** å få av filtre som har satt seg sin ikke har mutter på en busa med uorginale grenrør (TRANGT).
Siden vi motorsyklister bytter olje ofte så er nok et filter som Hi Flow mer en bra nok. I alle fall hvis du bytter olje og filter samtidig. Filter har de ikke til min sykkel på BT, men jeg hadde ikke vært redd for det heller. Jeg kjøper olja mi hos Biltema, både til bil og sykkel og så lenge den holder klassifiseringen bekymrer jeg meg ikke. Jeg har over 100000 km på syklene mine på Biltemas syntetiske racingway. Og jeg veit at mange både i Norge og Sverige bruker den på banekjøring. At olja er dårlig handler mer om at folk ikke bytter olja si eller har hatt opp i lurium produkter fra teflonbasserte såpekokere.
Jeg kjøper alle slitedeler hos Wemoto, filter og oljefilter osv gjerne 3 stk pr gang så jeg har liggende. Sikkert ikke de beste, men neppe dårlige heller. Spiller ingen rolle på en 170 hesters riskoker fra 2001
Det du skal sjekke er at filteret ditt ikke er teflonbehandla, teflon kan gi tette oljekanaler og du kan få motorhavari
Olja hos Biltema nå leveres av Carlube, et svært Engelsk selskap som produserer smøreolje til mange andre merkenavn og også sitt eget. Før leverte Statoil. Men ikke sikkert Carlube leverer neste år.
Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.
Da har ikke oljemolekylenes strenger blitt malt i stykker overhodet, og bæreevnen til filmen er fortsatt 100 % Ikke tro at du kan se på om olja er bra eller dårlig, du kan ha helt ren og pen olje som er helt gåen smøremessig, og svart som f som er helt super ref for de som har dieselbil og bytter sjøl
Oljefilteret skal filtrere de største partiklene i olja, det skal også sørge for å ha ca 2 dl i seg at når du starter og trykket øker så spruter den olja raskere opp til toppen av motoren før olja fra bunnpanna di kommer dit. Derfor er ventilen i filteret viktig. Den holder olja på plass i filteret. Er filteret for fint kan det for fort tett, hvilket sier seg selv er farlig. Samme hvis du ikke bytter det ut. Da blir det tett pga dritten det har fanga opp.
Oljetråder og oljefiltertråder er noe av det som får farta opp i alle motorforum. Å si at antall bretter og lengden på filteret gjør det bedre er feks ikke verdt en dritt så lenge man ikke har målt gjennomstrømsverdien av det stoffet filteret er laga av, samtidig skal de jo ikke være for tette heller.
Beste poenget i debatten hadde Erling, som sa noe om blåsing av filter og olje på bakhjulet. At filteret blåste tipper jeg kom av at det var for tett. Neppe ventilen siden de stort sett er utforma til å heller stå åpen en å havne i lukka posisjon.
Anbefaler alle og åpne sitt eget filter neste gang å ta en titt :-)
Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si
Jaja litt off topic og litt langt...men olje er kult :-D
Barbarozza skrev:
....
Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.
....
Sikkert greit om man ikke kjører så mye, men det er jo litt i overkant om det betyr at man må skifte olje 3-4 ganger i løpet av sesongen.
Dessuten er undertegnede tilhenger av å bytte filter hver gang jeg skifter olje. Bytter også undertøy hver gang jeg har dusjet (3-4 ganger i året )
Barbarozza skrev:
Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si
Oljeslyngen benyttet BMW også på sine sykler, frem til 50 tallet. Oljeslyngen ble byttet til fordel for oljefilter, da et filter funker mye bedre. Slynga tok bare de tyngste partiklene.
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
Vell, for å få en mineralolje til å klare API kravene for Katalysator må en god del additiver fjernes, f.eks fosfor og sink, dette er additiver en gjerne vil ha, spesiellt i en luftkjølt motor.
Syntetiske oljer derimot trenger ikke disse.
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
Vell, for å få en mineralolje til å klare API kravene for Katalysator må en god del additiver fjernes, f.eks fosfor og sink, dette er additiver en gjerne vil ha, spesiellt i en luftkjølt motor.
Syntetiske oljer derimot trenger ikke disse.
var api klassen og viskositeten beregnet for de aktuelle motorene som den ikke holdt mål i da? ellers blir det litt feil å skylde på oljen for feil bruk..?
AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Forhandleren var ikke helt fornøyd da jeg testet Shell olje. Jeg skulle egentlig skifte oljen selv, men det ble ikke til, så de fikk med 2 kanner, ellers tipper jeg de aldri ville ant at jeg brukte noe annet. De sa det fikk gå greit, men at jeg burde tenke på det til neste skift. Men fakta er at jeg aldri har hatt så smoothe girskift og merker stor positiv forskjell På forumet for min sykkel anbefaler de derimot sterkt Shell olje for denne sykkelen. Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Klart du kjører på den oljen som funker best på din sykkel. spesielt når mange andre har samme erfaring, og spec. er det samme. Mange så tester ut forskjellige merker, og for f.eks. bedre girskift :-)
Elolz skrev:Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Merkeforhandlere er pålagt å bruke olje som produsenten av sykkelen har godkjent. At motorer kan gå på Biltemaolje, matolje, Castrol eller hva som helst, spiller ingen rolle så lenge produsenten av motoren sier at garantien gjelder KUN hvis du bruker olje fra XXXX
teeU skrev:Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Javel og hva var feilen med den?
Vell, for å få en mineralolje til å klare API kravene for Katalysator må en god del additiver fjernes, f.eks fosfor og sink, dette er additiver en gjerne vil ha, spesiellt i en luftkjølt motor.
Syntetiske oljer derimot trenger ikke disse.
var api klassen og viskositeten beregnet for de aktuelle motorene som den ikke holdt mål i da? ellers blir det litt feil å skylde på oljen for feil bruk..?
Helt enig i at en må følge de aktuelle kravene som motorprodusenten foreskriver, men API sine spesifikasjoner er ganske lave og må regnes som ett minimum.
Var uansett bare ett eksempel, er ikke lett for menig mann uten tilgang til eget laboratorium