Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

Andreas skrev:
Elolz skrev:Så er ikke godt å si hva en skal tro på. Forhandlerne vil jo selvfølgelig selge deres egen olje.
Merkeforhandlere er pålagt å bruke olje som produsenten av sykkelen har godkjent. At motorer kan gå på Biltemaolje, matolje, Castrol eller hva som helst, spiller ingen rolle så lenge produsenten av motoren sier at garantien gjelder KUN hvis du bruker olje fra XXXX :vs
Tror det kan være vanskelig for merkeforhandler å nekte garanti basert på at man ikke har brukt "riktig" olje. Havarerte en Opel motor for noen år siden, før bilen var to år. Ble spurt om type olje jeg hadde benyttet og fortalte dem at jeg hadde benyttet Shell olje ved siste oljeskift. Verksmester på Opel hevdet at da kunne de ikke hjelpe meg basert på bruk av feil merke.

Jeg reiste til bensinstasjonen som hadde foretatt oljeskiftet, og de sa seg villig til å betale hele reperasjonen, bare verksmester på Opel skrev en dokumentasjon på at Shellolja hadde havarert motoren.

Da reiste jeg til merkeforhandleren, fortalte om tilbudet fra oljeleverandøren Shell, men da var det ikke helt sikkert at oljen var feil alikevel, og det endte opp med ny motor fra Opel, da det ikke kunne utelukkes produksjonsfeil på motor.

Så mitt motto er at dersom leverandør prøver å løpe fra ansvaret, be om skriftlighet på avslaget og kontakt oljemerket du har benyttet. Under forutsetning at du har valgt oljer med foreskreven spesifikasjon. :prop:

Min antagelse er at eksemplet med bil kan overføres til Mc.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

PAULUS skrev:MC Oslo skulle ha 80 kroner for et oljefilter til min maskin, mens "Biltema" nøyde seg med 40. Er sistnevnte sekunda vare, eller er det et sted man bør henvende seg oftere?
Har Filtrex eller Champion filter du kan få til 25.- stk neste gang du trenger oljefilter :prop:

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Barbarozza »

knutk skrev:
Barbarozza skrev: ....
Påstanden min er : at bytter du regelmessig ved ca 5000 km ink oljefilter så er du sikker.
....
Sikkert greit om man ikke kjører så mye, men det er jo litt i overkant om det betyr at man må skifte olje 3-4 ganger i løpet av sesongen.
Dessuten er undertegnede tilhenger av å bytte filter hver gang jeg skifter olje. Bytter også undertøy hver gang jeg har dusjet (3-4 ganger i året :lol)
Barbarozza skrev:
Som en digresjon hadde Scania Vabis et filter som gjorde at man fint kunne kjøre 60 000 km på et skift i gamledager. Olja ble sentrifugert i en slags spiralsentrifuge, man tok vekk slagget i bunnen av sentrifuga. Men av forskjellige årsaker gikk de vekk fra denne tekniske løsninga...desverre kan man vel si
Oljeslyngen benyttet BMW også på sine sykler, frem til 50 tallet. Oljeslyngen ble byttet til fordel for oljefilter, da et filter funker mye bedre. Slynga tok bare de tyngste partiklene.
Slynga til Scania tok ikke bare de tyngste partiklene nei :) Sikkert fordi på en lastebil kan den lages mye større en til en MC. I begynnelsen av motorhistorien hadde man jo ikke filter i det hele tatt. Skal finne linken
her er i alle fall en om separatorer
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeseparator" onclick="window.open(this.href);return false;

60 tusen km pr skift sier vel noe om kvaliteten på sentrifuga til Scania

På skip så bruker man oljeseparatorer, og man byttet ofte ikke smøreolje i det hele tatt, jeg vet at på de svenske stridsbåten så brukes både filter og sentrifuge. Hva stridsbåt 90 gjør vet jeg ikke. Det må en viss mengde olje til for at det skal bli lønnsomt og også fungere effektivt,

På store båtmotorer så sender man inn prøver av olja på gitte tidsintervaller for å sjekke mengden av additiver, svovel osv. Og det hender man bytter ut hvis prøvene viser feil mengde additiver. Men i teorien varer den evig sier en skipsingeniør jeg kjenner

Ang oljeskift på MC så skifter jeg som regel 3 ggr pr sommer. Jeg betaler 289 kr for 4 liter på biltema. Det er ca 1000 kr i året med Hi Flo filter. En liten liten kostnad...så olja er jo ikke akkurat dyr. Den overgår også specken til Honda så for min del er den superbra. Og 100.000 km uten en dritt problemer på de to siste syklene ang motorslitasje, clutch osv gjør meg trygg på kvaliteten.

Man må jo ikke kjøpe Motorex olje til 200 kr literen fra oljelandet Sveits hvis man ikke vil, men helt ok hvis andre gjør det bare ikke jeg :-)

PS dusjer hver dag :-)å
Memento mori

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

Har litt sansen for Motul sin 300V når det gjelder spesifikasjoner.
På den står det bare: "Above all existing standards", he he, gull :D

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:
AJ skrev:Jeg har begynt å tenke mer og mer at oljefiltre er viktigere enn vi tror og strekker meg litt lenger enn nærmeste Biltema/Mekonoimen/BileXtra osv. for å få tak i det beste.
Tross alt en billig forsikring med oljefiltre som motorprodusenten går god for...
Forresten, hvordan vet du at du får det beste oljefilteret?
Godt spørsmål, selvfølgelig.
Jeg kan ikke gi noe annet svar enn at jeg nødvendigvis må stole på at det de selger hos merkeforhandler er det jeg bør kjøpe til min sykkel.
Om det skulle skje med noe med et slikt filter, i verste fall motoren på sykkelen, vil jeg være tryggere på at det blir vanskeligere for dem å løpe fra garanti/reklamasjonsansvaret...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

ole m. skrev:
AJ skrev:Fikk en "skrape" for dette med oljefilter hos GMS på Gjøvik etter en Tiger-service der oppe. Hadde brukt et uoriginalt filter i et oljeskift mellom intervallene.
De påsto at det var stor forskjell på originalfilter og de aller fleste uoriginale. En av mekanikerne på verkstedet hadde dokumentert forskjellen ved å plukke fra hverandre slike filtre og påpekt forskjellen, som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet) person også så tydelig forskjell på.
Det er lett å hive ut påstander. Og lett å se at det er en forskjell på filtre. Men hvordan kan en mekaniker se at et filter er bra, og et annet er dårlig? Klarer han det fordi han er fagutdannet? Jeg tror neppe mekanikeren på GMS har noe mer å fare med enn de aller fleste av oss her inne når det gjelder oljefiltre, så ikke ta alt de sier for god fisk.
Legg endelig også merke til at jeg skrev "som visstnok en ukyndig (ikke fagutdannet person) også så tydelig forskjell på."
Dette baserer seg på hva jeg ble fortalt da jeg nevnte for GMS-folkene merknaden på servicefakturaen om at det satt uoriginalt oljefilter på sykkelen.
Ordet "visstnok" skulle vel gi en rimelig klar pekepinn på at jeg ikke nødvendigvis går god for påstanden.
Likevel har jeg tatt det såpass til etterretning at jeg nå velger å kjøpe de oljefiltrene som merkeforhandler selger. Nettopp med den begrunnelsen jeg ga i forrige post...
Også fordi jeg har stor tiltro til mekanikeren som hadde demontert (skåret over) og vist de andre ansatte og kunder forskjellen på uoriginale og originalt filter.
Men for all, jeg var ikke selv tilstede og overvar denne seansen, så alt dette er ting jeg er blitt fortalt...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

teeU skrev:
mekkern skrev:
kjellv skrev: Filter og oljer kjøper jeg aldri hos Biltema, Bilextra, Mekonomen eller noen som helst annen piratdelekjede
Så du mener at fks castrol olje fra mekonomen ikke holder mål?
og at K&N filtre heller ikke holder mål?
Mineralsk Castrol 5W30 som noen butikker, iallefall før, tok inn fra USA holder ikke mål.
Bare for å vise at et kjent merkenavn ikke er nok.
Jeg ville ikke brukt Felleskjøpets Castrol-Agri oljer på min TDM nei! De er utviklet for tunge dieselmotorer, og skal ALDRI på min MC!
Jeg jobber også på et landbruksverksted, som også er Yamaha-forhandler. Vi forhandler også Castrol oljeprodukter, som vi rangerer aller høyest kvalitetsmessig. Det er et utall typer å velge i. Her er oljefinneren til Castrol sine MC-oljer: http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074860" onclick="window.open(this.href);return false; Om du kjøper oljen fra Mekonomen, Felleskjøpet eller andre Castrolforhandlere er likegyldig, bare produktet er det som passer din motor best.

Filtrene K&N skal jeg ikke uttale meg om, men gjentar at jeg kjøper orginalfilter selv om det er noen kroner dyrere. Det gjør jeg også på bilen min, selv om jeg ikke selger dem selv. Da føler jeg meg trygg på at det er bra nok, samtidig som jeg støtter opp om merkeverkstedene i stedet for kremmerjungelen og piratprodukter.

Selv om Yamaha i sine servicetabeller anbefaler en syntetisk Yamalube olje til min TDM, benytter jeg Castrol Power1 Racing likevel. Jeg vet at Yamalube er bra nok, men Power1 Racing er ennå bedre, og er dobbelt så dyr.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev:Jeg ville ikke brukt Felleskjøpets Castrol-Agri oljer på min TDM nei! De er utviklet for tunge dieselmotorer, og skal ALDRI på min MC!
er vel ingen som sier en skal bruke dieselolje på MC???

men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

mekkern skrev:
kjellv skrev:Jeg ville ikke brukt Felleskjøpets Castrol-Agri oljer på min TDM nei! De er utviklet for tunge dieselmotorer, og skal ALDRI på min MC!
er vel ingen som sier en skal bruke dieselolje på MC???

men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
Bare HD, de har en service bulletin hvor spesifiserer dieselolje hvis ikke 20W50 er å oppdrive.
Dette pga. at C klassifiserte mineraloljer har additiver som er fjernet i mineralske S oljer.
Sånn, da er det bare å kjøre på med HD vitser :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har skrudd en del på påhengsmotorer alt fra 6hk til 25hk.... Etter Biltema kom til "norge" har det i sterkt økende grad vært ekstreme tilfeller av nedsoting av motorene. Er dette tilfeldig? Å i alle tilfellene innrømmer brukeren å ha brukt biltema 2 takts olje. Denne har jo samme tall og er jo samme oljen i følge spec som de mye dyrere konkurrentene? :scratch

Jeg har gjort mine erfaringer med Biltema oljer og diverse andre ting å holder meg LANGT unna i all fremtid!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:
men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
Nei, jeg sier heller ikke det!
Jeg sier at jeg ikke vil gjøre det. Jeg synes rett og slett det ikke er verdt det! Det er småkroner eller hundrelapperi prisforskjell vi snakker om, så hvorfor gamble på dette i strid med motorprodusentenes anbefalinger? Penger spart på kort sikt trenger ikke være lønnsomt i lengden.
Det er jo også slik at når vi takserer en brukt sykkel til innbytte, er dette med servicehistorikk en viktig sak. Da hjelper det ikke stort å argumentere for BT-filter og oljer...det har betydning for innbytteprisen uansett.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev:
mekkern skrev:
men å påstå at kun Castrol/annen merkeolje/filter solgt gjennom MC-merkeforhandler er brukanes det var det jeg reagerte på-det finnes mange forhandlere av nevnte produkter (også OEM)
Nei, jeg sier heller ikke det!
Jeg sier at jeg ikke vil gjøre det. Jeg synes rett og slett det ikke er verdt det! Det er småkroner eller hundrelapperi prisforskjell vi snakker om, så hvorfor gamble på dette i strid med motorprodusentenes anbefalinger? Penger spart på kort sikt trenger ikke være lønnsomt i lengden.
Det er jo også slik at når vi takserer en brukt sykkel til innbytte, er dette med servicehistorikk en viktig sak. Da hjelper det ikke stort å argumentere for BT-filter og oljer...det har betydning for innbytteprisen uansett.
jeg har IKKE nevnt BT eller no-name levrandører
slik du skrev var fks: Castrol/OEM olje/filter kun brukanes hvis det var kjøpt av merkeforhandler-IKKE hvis du kjøpte dette via andre!
Hvis jeg kan kjøpe Castrol mc olje fra andre enn lokal MC sjappe er dette AKKURAT samme olje.
jeg har ikke sagt du ikke skal bruke utstyr/deler som ikke holder spec.

men nå sier du selv at du bruker annet enn anbefalingen fra Yamaha så..(yamahalube VS Castrol)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Barbarozza »

LordShaft skrev:Jeg har skrudd en del på påhengsmotorer alt fra 6hk til 25hk.... Etter Biltema kom til "norge" har det i sterkt økende grad vært ekstreme tilfeller av nedsoting av motorene. Er dette tilfeldig? Å i alle tilfellene innrømmer brukeren å ha brukt biltema 2 takts olje. Denne har jo samme tall og er jo samme oljen i følge spec som de mye dyrere konkurrentene? :scratch

Jeg har gjort mine erfaringer med Biltema oljer og diverse andre ting å holder meg LANGT unna i all fremtid!
Ingen som tvinger deg til å spare litt penger :knegg

Motorex, Silikolene, Castrol er kjempegode oljer det, men gi meg bevis på at det er så mye bedre en vanlig helsyntetisk merke. For hadde BT olja ikke holdt mål hadde ikke jeg hatt sykler med den kjørelengden jeg har :knegg

Det som er så fint, er at du er happy med din olje, og jeg med min :prf

PS Gratiss med strøken sykkel foresten, pass på lappen :-)å fjoråret ble litt dyrt for meg
Memento mori

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev:
jeg har IKKE nevnt BT eller no-name levrandører
slik du skrev var fks: Castrol/OEM olje/filter kun brukanes hvis det var kjøpt av merkeforhandler-IKKE hvis du kjøpte dette via andre!
Hvis jeg kan kjøpe Castrol mc olje fra andre enn lokal MC sjappe er dette AKKURAT samme olje.
jeg har ikke sagt du ikke skal bruke utstyr/deler som ikke holder spec.

men nå sier du selv at du bruker annet enn anbefalingen fra Yamaha så..(yamahalube VS Castrol)
Nei nå tror jeg du må rulle tilbake å se en gang til, og ikke blande sammen argumentene.
Castrol er Castrol, uansett hvem som selger det. Og det er mange som selger Castrol. Det viktige er at man bruker "oljefinneren" på Castrol sin hjemmeside, og bruker riktig olje til den motor det gjelder. Jeg har aldri funnet noe lignende hos Biltema, mitt inntrykk er at der er det først og fremst pris som har betydning.
Samme overbevisning har jeg også om piratkremmernes oljefiltre. De selges på pris, fordi de er billigere. De selges også først og fremst til folk som er mer opptatt av pris enn kvalitet. Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.

Ja, jeg bruker Castrol Power1 Racing 4T 5W-40 til min TDM. Den koster nesten 200 kr literen, omtrent det dobbelte av Yamalube sitt nærmeste alternativ. TDMen forlanger faktisk nesten 4 liter på et oljeskift også, så dette er ikke billig. Men dette er igjen min overbevisning, og min TDM er 10 år gammel og uten mer garanti. Så dette kan jeg føle meg fri til å gjøre som jeg vil med, og jeg velger en olje som jeg er overbevist om er av høyere kvalitet enn den Yamaha anbefaler.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Globe »

i og med at diskusjonen nå dreier mer og mer over til temaet olje, vil jeg anbefale denne tråden :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... hilit=olje" onclick="window.open(this.href);return false;

Den inneholder noen svært gode innlegg som bygger på erfaringer og fagkunnskap. Anbefales! Jeg lærte ihvertfall mye i den :thumleft

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: Nei nå tror jeg du må rulle tilbake å se en gang til, og ikke blande sammen argumentene.
Castrol er Castrol, uansett hvem som selger det. Og det er mange som selger Castrol.
du misforsto hva jeg skrev.
det var dette jeg mente.... :thumleft

Mitt poeng er at det er produktet som er avgjørende-ikke HVEM en kjøper det fra. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Sigg79 »

kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

Skal ikke uttale meg om kvaliteten på BT sine filter, men OM jeg hadde planer om å bruke de så ville jeg iallefall tatt meg råd til å kutte åpent ett først bare for å se inni.
F.eks, hvordan ser overtrykks-ventilen ut og er det tilbakeslags-ventil?
En annen ting man bør tenke på er micron ratingen på filter mediet, er det det samme som original? Er ikke nødvendigvis av det gode hvis filteret har for bra filtrering, f.eks 10my hvis foreskrevet er 20my. En må tenke på at en kald og tykk olje som pumpes gjennom et veldig fint filter, spesiellt ved høyt turtall vil åpne overtrykks-ventilen og slippe gjennom ufiltrert olje.
Det er lett å skryte over micron rating men like interesant er det hvor mye filteret fløder.
Som eks, kan det nevnes at BMW brukte samme filter på R12, F650/800 og K12/13 i starten, slik er det ikke lenger, lurer på om ettermarkedet har gjort slike forandringer på hva de foreskriver for disse modellene?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av knutk »

Undertegnede har ikke eget labratorium hvor de ulike komponent kan testes på vitenskaplig vis.

Men etter å handlet på BT over mange år har jeg gang på gang oppdaget at om det virkelig gjelder komer produkt fra BT til kort. Hvor det er snakk om stålkvalitet er stålet for svakt, er det snakk om kjemikalier er de oftest dålige i forhold til konkurrentene (avfettningsvesker feks), lakkene koker lett, maskeringstape som ikke fester, etc etc.

Utifra dette blir jeg på generelt grunnlag skeptisk. Kan sette BT olje på plenklipperen, men der går grensen for min del.

BT olje/filter på min sykkel ville jeg ikke i min villeste fantasi vurdere å benytte.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Nei, følger du produsentens anbefalinger er du på den trygge side.

Men jeg tror jeg vet hva du sikter til.
Yamaha har noen modeller der det på noen serviceintervall er kun oljebytte og ikke filterbytte. Så vidt jeg kan huske gjelder dette på sykler med ganske marginalt oljereservoar og korte serviceintervall...

Var det dette du tenkte på?

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Bosted: Hedmark

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av teeU »

kjellv skrev:
Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Nei, følger du produsentens anbefalinger er du på den trygge side.

Men jeg tror jeg vet hva du sikter til.
Yamaha har noen modeller der det på noen serviceintervall er kun oljebytte og ikke filterbytte. Så vidt jeg kan huske gjelder dette på sykler med ganske marginalt oljereservoar og korte serviceintervall...

Var det dette du tenkte på?
På Drag Star er det vel oljefilter-skifte annenhver gang, noe som er greit da eksosanlegg må av for å komme til filter på enkelte modeller, er vel heller ikke store skvetten olje som ligger inni der.
Selve filteret har ikke noe problem med det, det er jo måte på hvor mye dritt en motor kan klare å produsere på 6000km, faktisk så fungerer ett oljefilter best etter en tids stund fordi eventuelle større hull i filtermediet da vil være tettet av urenheter.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

Er det noen herinne som har fått motorhavari som beviselig skyldes filter og olje fra Biltema? :sk?

Det jeg da tenker på er at man har brukt olje med de rette spesifikasjonene iht mc leverandør, og at mc var i en slik teknisk stand før oljebytte at den ikke hadde havarert uavhengig av oljetype. :-k

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Tysnes »

Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Får å gjøre det enno mer komplisert, så har f.eks. Fz6 kortere service inntervall på USA mod enn på Europa mod. Oljeskift usa 7000km, europa 10000 km . gjelder også en del andre service punkt. sjøl skifter eg mellom 5-7/8 tusen, og filter hver gang. Bruker Yamalube, eller tilsvarene god olje. Tipper diskusjonen ikke er over enno :P :p

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Sigg79 »

kjellv skrev:
Sigg79 skrev:
kjellv skrev: Det er ganske skremmende å vite at det fortsatt finnes folk som er så lite kritiske at de synes det holder å bytte filter annenhver gang de bytter olje. Men så lenge slike finnes, er det et stort marked for piratkremmerne.
Hvorfor er det nødvendig å bytte filter oftere enn Yamaha anbefaler så lenge man benytter originale filtre? Er man ukritisk dersom man følger produsentens anbefaling?
Nei, følger du produsentens anbefalinger er du på den trygge side.

Men jeg tror jeg vet hva du sikter til.
Yamaha har noen modeller der det på noen serviceintervall er kun oljebytte og ikke filterbytte. Så vidt jeg kan huske gjelder dette på sykler med ganske marginalt oljereservoar og korte serviceintervall...

Var det dette du tenkte på?
Ja, jeg misforsto innlegget ditt. Trodde du mente at man skulle skifte filter oftere enn produsenten spesifiserer, og lurte på hvorfor du mente det var nødvendig. :redface

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ArcticTiger »

Med mine kun 15.000 killometer i året, så har jeg råd (tar meg råd) til Motul olje og Orrginale filtere på Mottor-sykkla mine :thumleft
Forøvrig kjøper jeg prinsipiellt ALDRI noe på biltema, klass ollsen osv :[-(

Svar