simpson skrev:Greit at du har billig sykkel og sparer der du kan. Men hvis du skulle uheldigvis få motorhavari pga eks billig oljefilter, så er sykkelen din ferdig hvis du ikke finner en billig delesykkel.
Det vil koste deg mye penger å fikse en skjært motor.
Hvis du er villig til å gamble på sånne ting pga 50lapp så har vi forskjellig syn på det.
Men jeg sier ikke at Biltema er garantert havari.
Men mellom linjene kan det se ut som om du mener du unngår havari med orginalfilter.
Gamblingen ligger i filtervalget virker det som.
For meg ligger "gamblingen" i å bruke samme olje og til dels samme filter i opptil 15 000km som produsenten ofte foreskriver i dag. For ikke å snakke om de som kjører opptil 10k på mineralolje. Det er jo iht produsent så da er man sikker jo sikker! Sikker på hva da? Jo at motor antagelig ikke raser i garantiperioden. Garantiperioden dreier seg ofte om 5-15k km for en MC i Norge, en del mer for de ivrigste. Jammen litt av en trygghet den oljen og de intervallene gir, eller?
Jeg tror ikke motor raser rett etter garantiperioden der man spesifiserer og bruker minralolje med 10k interval men slitasjen på en motor kjørt iht til spesifikasjoner fremfor en som er kjørt med syntetisk olje med samme eller kortere intervaller er etter 50k km ganske annerledes. Kjøres det hardt på bane f.eks ville jeg vært oppriktig bekymret med en hvilken som helst olje som har vært i sykkel i 14k km. Men et filter som har stått i i 5-6k ville jeg ikke miste nattesøvnen av uansett hva slags kjøring det utsettes for.
Å kjøpe seg reel trygghet er noe man svært sjelden er forunt. Reel trygghet er som regel knyttet til kunskap, men pengebruk kan åpenbart sikre nattesøvnen og som oftest er det alt som skal til.
PS!
Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En
veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Edit: Overlegent originalt Yamaha-filter:
http://www.tobycreek.org/oil_filters/yamaha.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
"I lump this filter with the Fram: unacceptable."
Gamble for en hundrelapp ekstra?