Kåpeglass og støy...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

Har kutta enda mer på x-tra originalskjermen til Tiger som jeg hadde liggende.
mye er den kuttet i forhold til originalstørrelsen:

Bilde

Så nå ser Tiger slik ut med kort "sport" skjerm ;-)

Bilde

Bilde

Den modifiserte skjermen er ikke helt ulik den som Thunderbike i New Zealand selger til en forholdsvis stiv pris...:
[img]http://i52.tinypic.com/24e12km.jpg[/img]

Om dxet hjelper på vindstøy og turbulens?
Virker som at det hjelper en god del faktisk :prf
Vel, langt fra perfekt, men merker en bedring. Likevel ingen optimal løsning, men det skal mye til med disse moderne motorsyklene hvor fronten/lyktekåpen er plassert såpass lavt som den er. Tror nemlig dette er årsaken til at mange sykler har dette vindstøyproblemet, dvs. at lyktekåpen er lavere plassert for å gi bedre aerodynamikk enn eldre sykler hvor lyktekåpen var plassert høyre og dermed nærmere føreren, som førte til mindre turbulens og vindstøy.
Kun en teori fra min side, men er ubeskjeden nok til å tro at folk som har mer peil enn meg kan nikke gjenkjennende til at "jo, det er nok ikke helt feil å komme med en slik hypotese..." ;-)

Vel... nå har jeg to skjermer som jeg kan veksle mellom å bruke på Tiger. Og så langt er jeg mest fornøyd med den lave.
Om jeg tar sjansen på/tar meg råd til å skaffe meg en høy touringskjerm for å se om det å gå motsatt vei, dvs. høyere skjerm, gir bedre effekt, gjenstår å se...
Tror kanskje det koster mer enn det smaker, for å si det sånn. :-k
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

Min aller første post her på MCsiden dreide seg om vindstøy fra kåpeglasset på TDM'en som jeg hadde kjøpt 3 uker før jeg registerte meg her i 2006.
Nå nettopp kom jeg over en løsning til TDM'en som jeg antakelig ville prøvd om jeg hadde kommet over det den gangen, nemlig dette:

[img]http://i49.tinypic.com/71l7oz.jpg[/img]

Er ganske mange her inne som har TDM 900 og dere kjenner kanskje ikke til denne løsningen?
Kan muligens være noe å sjekke litt nærmere...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Tom »

Er ikkje den skarpaste kniven i skuffen, så eg må spørre. Ka meiner du med Schuberths lufte patent i front? Det eg ser på bilde, ser no ut som luftinga alle andre hjelmer har i front under visiret?
Er det luftinga som er med å skape turbulensen eller?
Vist så, prøv en slik "wisperkit" eller ka det no heiter. Festest i hjelmen under haken, funker som f.. hos shoei.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Snikkeren »

AJ skrev:Min aller første post her på MCsiden dreide seg om vindstøy fra kåpeglasset på TDM'en som jeg hadde kjøpt 3 uker før jeg registerte meg her i 2006.
Nå nettopp kom jeg over en løsning til TDM'en som jeg antakelig ville prøvd om jeg hadde kommet over det den gangen, nemlig dette:

[img]http://i49.tinypic.com/71l7oz.jpg[/img]

Er ganske mange her inne som har TDM 900 og dere kjenner kanskje ikke til denne løsningen?
Kan muligens være noe å sjekke litt nærmere...
Plutselig fikk jeg noe jeg kan ønske meg, men spørst om jeg klarer å vente helt til bursdagen min. ;e

Det så jo ut som en fleksibel løsning det der. Må jo klare å finne en stilling som gir litt mindre turbulens. Og så har man mulighet for å montere et stag for feste av GPS også. Så da må jeg jo ønske meg GPS etterhvert også. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Bringisen »

TheBandit skrev:
ZZR-Tom skrev:Er ikkje den skarpaste kniven i skuffen, så eg må spørre. Ka meiner du med Schuberths lufte patent i front? Det eg ser på bilde, ser no ut som luftinga alle andre hjelmer har i front under visiret?
Er det luftinga som er med å skape turbulensen eller?
Vist så, prøv en slik "wisperkit" eller ka det no heiter. Festest i hjelmen under haken, funker som f.. hos shoei.
Tidligere hjelmer jeg har hatt (Nolan og Caberg) så har luften gått "rett inn" istedet for at den får en slags vinkel som Schuberthen har. Tidligere hjelmer har også støyet, men ikke pga lufteventilen foran. Schuberthen blir så si lydløs hvis jeg lukker ventilen foran, men da kveles jeg av oksygenmangel :P :p Så jeg må finne en løsning for å få unna turbulensen fra skjermen eller bytte hjelm. Kjører allerede med propper så :scratch
Jeg tror BMW systemhjelm 6 har samme "problemet" siden de er svært lik Schuberthjelmene.

Når jeg har kåpeglasset mitt nesten på det høyeste så kan det bli litt luftelyder i den luftespalten du nevner. Når jeg lukker den så forsvinner lyden , men jeg vill ikke si det er turbulens for hjelmen sitter helt i ro og vingler eller dirrer ikke , kun mer lyd.
Om det blir plagsomt så løser jeg det på to måter , om jeg må ha kåpeglasset i høyeste posisjon så lukker jeg luftespalten og åpner visiret litt. Eller så senker jeg kåpeglasset en liten tanke.
Er ikke et problem slik jeg ser det , men jeg tror jeg skjønner hva du mener.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Voodoodoo »

Det der med turbulens og støy på sykkel har jeg aldri skjønt noe av. Nå har jeg bestandig kjørt sportssykkel så det er mulig jeg ha vært skånet for skadelig vindsus men..

Jeg har da kjørt både fort og langt og om det buldrer og bråker litt i hjelmen så er det da bare endel av sjarmen med å sitte ute i vinden.
Nå har jeg som regel irritert meg mer over idiotisk pakking i tankveska så en ikke kommer unna fartsvinden enn litt vindstøy. Noen timer i 180-200 fører tll en relativt gåen nakkemuskulatur.

Så til poenget, er dere jævla kresne?
Burde dere strengt tatt kjørt en premiumklasse personbil med litt kammermusikk på stereoen :lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:35, redigert 1 gang totalt.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Snikkeren »

@Voododoo: Jeg vil ikke si at jeg er veldig kresen, men turbulens oppleves nok litt sterkere på en sykkel hvor man sitter oppreist med lang avstand til vindskjermen. Da kan det oppstå turbulens bakom vindskjermen, og hvis man da er så uheldig å ha hodet akkurat der den treffer, så ønsker man jo selvfølgelig å få gjort noe med det.

No er det ikke så alt for gale på TDM'en min, men litt er det. Nok til at jeg vurderer den løsningen som AJ linket til.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av aro »

Jeg har også mra skjerm på min v strom. Jeg har lagt mellom avstandskiver på nedre festet på braketten som holder skjermen,så skjermen kommer litt mer på skrå. Da kommer det også mer luft opp på baksiden av skjermen. Dette fungerer bra for meg, har sluttet helt med ørepropper. Vet ikke hvordan justeringen er på den siste modell av v strom.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av MaxTron »

Har verken frontrute eller karosseri eller andre bildeler på sykkeln.
Har riktignok en liten "pynteskjerm" over løkta på NyMax'n.
Bilde

Trur den gjør lite til eller fra..
No liker æ å kjenne at æ er ute i friluft når æ kjøre motorsykkel, så vind er bare en naturlig del av det, turbulens eller "vindslag" er ett ukjendt fenomen, blir bare gradvis mere vindtrykk etter som farten øker.

Er god hjelm og øreplugger er obligatorisk.

Så trur det bare er to løsninga på problemet, så stor skjerm at det blir vindstille (kjærringer)
Eller kjøre nakensykkel.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Bosted: Leines. Steigen

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av TFJ »

Jeg har høy vindskjerm på Triumphen men opplever en del vindstøy siden vinden fra skjermen treffer meg midt i visiret under vanlig kjøring i 80, jeg har også en Suzuki Vstrom også med høy vindskjerm, her har jeg hverken støy eller tubolens. Jeg hadde håpet at jeg skulle få samme resultatet med Tigeren siden jeg valgte høy skjerm, men det ble nok ikke slik, jeg har jo selvfølgelig lest tester på denne sykkelen at det er en del vindstøy, men jeg forstod det slik at det var med orginalskjermen. Jeg har lest gjennom tråden og ser at det har vært nevnt med disse skjemspoilerene, men jeg er ikke sikker på hvordan erfaringene med disse er? Noen som har testet skjermspoiler, gir det noe positivt resultat?

Vindstøyen jeg erfarer er ikke kritisk på noe vis, men det var mer behagelig uten vindstøy, spesielt når man bruker kommunikasjon.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Håper sommeren blir lang.

ZZR-Erling

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Erling »

Er eing med MC-Avisas utsendte, K1600 har mye turbulens. På en bike til 350 000+ og sågar el justerbar skjerm og jeg er normalhøy, 1,80, er det merkelig. Over 120 er det påtagende ille. Hvis det er slik å kjøre GTR1400, skakke jeg en gang vurdere slike bikes...hoff! Motor for å marsje fint i 160+, men det går jo bare ikke..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Er eing med MC-Avisas utsendte, K1600 har mye turbulens. På en bike til 350 000+ og sågar el justerbar skjerm og jeg er normalhøy, 1,80, er det merkelig. Over 120 er det påtagende ille. Hvis det er slik å kjøre GTR1400, skakke jeg en gang vurdere slike bikes...hoff! Motor for å marsje fint i 160+, men det går jo bare ikke..
Vet ikke om jeg har nevnt det før, men tror du kanskje kan få en (ubehagelig...? :dontknow ) opplevelse om du skal teste div. adv.sykler til våren...
Ingen av disse er kjent for å ha særlig "vindstille" skjermløsninger. Alle er nok ikke enige med meg i denne påstanden, men min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Men det finnes løsninger som hjelper mer eller mindre: fra Madstad, Palmer Products, MRA og Laminar, for å nevne noen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Andreas »

De fleste Multistrada eierne jeg har hørt som har klaget på vindstøy, har funnet ut minst mulig vindkjerm er den beste (og peneste) løsningen :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ojda »

AJ skrev: Men det finnes løsninger som hjelper mer eller mindre: fra Madstad, Palmer Products, MRA og Laminar, for å nevne noen.
Samt fra nermeste rørleggerforretning :lol
Explorerfolket har funnet at med tre pakninger fra et vanlig blandebatteri
"gummi" på de to nederste festeboltene til vindskjermen er det nær perfekt :thumleft
Jeg selv er ganske fornøyd med turbulensen på MamaTiger, men jeg må jo prøve dette og :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo, AJ, det er sikkert slik..men jeg tror jeg vil gjøre som Andreas, få tak i minst mulig. Jeg foretrekker litt vindpress, fremfor mindre trykk, men uroligheter. :mk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:Hvis det er slik å kjøre GTR1400, skakke jeg en gang vurdere slike bikes...hoff! Motor for å marsje fint i 160+, men det går jo bare ikke..
Vi får finne ut av dette når vinteren har reist :thumleft
Husker ikke så mye turbulens, men jeg fikk endel støy med kåpeglasset i øvre stilling.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av joo »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Njet, satte på Givi Airflow på Røder. Aldri sett meg tilbake :P :p
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av Banditmannen »

Voodoodoo skrev:Det der med turbulens og støy på sykkel har jeg aldri skjønt noe av. Nå har jeg bestandig kjørt sportssykkel så det er mulig jeg ha vært skånet for skadelig vindsus men..

Jeg har da kjørt både fort og langt og om det buldrer og bråker litt i hjelmen så er det da bare endel av sjarmen med å sitte ute i vinden.
Nå har jeg som regel irritert meg mer over idiotisk pakking i tankveska så en ikke kommer unna fartsvinden enn litt vindstøy. Noen timer i 180-200 fører tll en relativt gåen nakkemuskulatur.

Så til poenget, er dere jævla kresne?
Burde dere strengt tatt kjørt en premiumklasse personbil med litt kammermusikk på stereoen :lol
Det der blir vel litt som å si til en som har vondt i ryggen, at du ikke skjønner at det kan være noe å klage om... :roll

Og en annen ting. turbulens er IKKE det samme som vindstøy! :sk?

Er nok ikke alle motorsykkelfabrikanter som tester i vindtunnel heller, men satser på at "dataanimering" holder... :-k
Enten det, eller så bruker f. eks de japanske fabrikkene små jappser til testen.(bare teori og synsing, har ikke peiling :P :p )

Har selv gått til anskaffelse av MRA Vario skjerm og Madstad fester(enda mer variable), men er ikke fornøyd!
Hjelmen har nok også en god del å si. Selv har jeg en Schuberth C3, som skal være veldig støysvak.
Men når turbulensen treffer hjelmen blir det en voldsom romling, og det hjelper ikke nevneverdig å bruke ørepropper heller... :sorry

Turbulensproblemene på V-Stromen er viden kjent, bare ta et lite søk på "buffeting" og "V-strom" (noe jeg kanskje burde gjort før jeg kjøpte en V-Strom... :redface )

Skal nå prøve med andre speil, kutte av på orginalskjermen(har kjøpt en på eBay til det formål), og ta av håndbeskytterne. Så får vi se om noe av det hjelper. :mk

ZZR-Erling

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Njet, satte på Givi Airflow på Røder. Aldri sett meg tilbake :P :p
Det var ikke jeg som skrev det..
:overtro

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kåpeglass og støy...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:
joo skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev: min erfaring med et knippe adv.sykler (inkl. TDM 900...) er at støy og turb er noe man må... vel, venne seg til som noe man får med på kjøpet... ;-)
Njet, satte på Givi Airflow på Røder. Aldri sett meg tilbake :P :p
Det var ikke jeg som skrev det..
:overtro
Helt korrekt :-)
Var sitat fra min post det der.
Så dah ar vi oppklart det... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar