Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

simpson skrev:Hehe mekkern, du vet at bobler har varmeapparat.....mn de hadde sine svakheter også :mk
Er flere grunner til at vi ikke kjører dem i dag ja, ikke bare oljesila... :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av simpson »

Jepp, men mange gode minner som dagens ungdommer ikke får, desverre.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av mekkern »

si ikke det... dattera mi har kjøpt en 1200...sort og gul...Bien.. :oh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

jhn skrev:
MrPitlane skrev:
MrPitlane skrev:Er det noen herinne som har fått motorhavari som beviselig skyldes filter og olje fra Biltema? :sk?

Det jeg da tenker på er at man har brukt olje med de rette spesifikasjonene iht mc leverandør, og at mc var i en slik teknisk stand før oljebytte at den ikke hadde havarert uavhengig av oljetype. :-k
Er det slik at superenkel forskning basert på antall motorhavari blant Mcsidens lesere som har kjøpt Biltemaprodukter, kan konkludere med at Biltemaprodukter er like bra som orginaldeler / deler solgt fra forhandler? :scratch
Nei, det er vel heller sånn at superenkel forskning basert på ukvalifisert synsing blandt mc-sidens lesere, kan konkludere med at BT-filtere er bare dritt
:lol :prop:

ZZR-Erling

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ZZR-Erling »

MrPitlane skrev:
jhn skrev:
MrPitlane skrev:
MrPitlane skrev:Er det noen herinne som har fått motorhavari som beviselig skyldes filter og olje fra Biltema? :sk?

Det jeg da tenker på er at man har brukt olje med de rette spesifikasjonene iht mc leverandør, og at mc var i en slik teknisk stand før oljebytte at den ikke hadde havarert uavhengig av oljetype. :-k
Er det slik at superenkel forskning basert på antall motorhavari blant Mcsidens lesere som har kjøpt Biltemaprodukter, kan konkludere med at Biltemaprodukter er like bra som orginaldeler / deler solgt fra forhandler? :scratch
Nei, det er vel heller sånn at superenkel forskning basert på ukvalifisert synsing blandt mc-sidens lesere, kan konkludere med at BT-filtere er bare dritt
:lol :prop:
Ikke bare drit, men det er ingen slags form for dokumentasjon el på hvor bra det er. Det er vel heller ikke noe slilkt på OEM, men jeg går utfra at produsenten, feks Honda, ikke kjøper "OEM" fra dårlige underleverandører. Å få levere til et kjent merke, forplikter jo også. BT er "uspesifisert", men har ingen problemer med å forstå at BT kan være helt ok.

Må innrømme at vi har kjørt BT olje på Audien et år, og det gikk faktisk helt fint, dog har olja en spesifikasjon den oppfyller.

Nei, på mc'ene kjøper jeg kun OEM oljefilter! En kompis sin B-King skjena nesten i vaiern på E18..årsak: uorg filter..pakning sprengt og olje under blokka og på bakdekket....

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

Koste meg i garasjen idag, og fant ut at je ville sjekke kvaliteten på kompaktkameraet mitt. Ønska å se på bildebrikken og se om den var på angitt størrelse.

Enkel forskning. Se foto http://www.mcsiden.no/gallery/album.php?album_id=360

Lurer bare på om je får det sammen igjen. Hvis ikke har je deler til kamera til salgs. :prop: :-k

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ArcticTiger »

MrPitlane skrev:Koste meg i garasjen idag, og fant ut at je ville sjekke kvaliteten på kompaktkameraet mitt. Ønska å se på bildebrikken og se om den var på angitt størrelse.

Enkel forskning. Se foto http://www.mcsiden.no/gallery/album.php?album_id=360

Lurer bare på om je får det sammen igjen. Hvis ikke har je deler til kamera til salgs. :prop: :-k
:O Åssen i all væra greide du å ta de bildene når du hadde skrudd fra hverandre kamerae ditt a :scratch :8-[ :dontknow

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

ArcticTiger skrev:
MrPitlane skrev:Koste meg i garasjen idag, og fant ut at je ville sjekke kvaliteten på kompaktkameraet mitt. Ønska å se på bildebrikken og se om den var på angitt størrelse.

Enkel forskning. Se foto http://www.mcsiden.no/gallery/album.php?album_id=360

Lurer bare på om je får det sammen igjen. Hvis ikke har je deler til kamera til salgs. :prop: :-k
:O Åssen i all væra greide du å ta de bildene når du hadde skrudd fra hverandre kamerae ditt a :scratch :8-[ :dontknow
Monterte det sammen etter hvert bilde :P :p

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av beckern »

simpson skrev:Greit at du har billig sykkel og sparer der du kan. Men hvis du skulle uheldigvis få motorhavari pga eks billig oljefilter, så er sykkelen din ferdig hvis du ikke finner en billig delesykkel.
Det vil koste deg mye penger å fikse en skjært motor.
Hvis du er villig til å gamble på sånne ting pga 50lapp så har vi forskjellig syn på det.
Men jeg sier ikke at Biltema er garantert havari.
Men mellom linjene kan det se ut som om du mener du unngår havari med orginalfilter. Gamblingen ligger i filtervalget virker det som.
For meg ligger "gamblingen" i å bruke samme olje og til dels samme filter i opptil 15 000km som produsenten ofte foreskriver i dag. For ikke å snakke om de som kjører opptil 10k på mineralolje. Det er jo iht produsent så da er man sikker jo sikker! Sikker på hva da? Jo at motor antagelig ikke raser i garantiperioden. Garantiperioden dreier seg ofte om 5-15k km for en MC i Norge, en del mer for de ivrigste. Jammen litt av en trygghet den oljen og de intervallene gir, eller?
Jeg tror ikke motor raser rett etter garantiperioden der man spesifiserer og bruker minralolje med 10k interval men slitasjen på en motor kjørt iht til spesifikasjoner fremfor en som er kjørt med syntetisk olje med samme eller kortere intervaller er etter 50k km ganske annerledes. Kjøres det hardt på bane f.eks ville jeg vært oppriktig bekymret med en hvilken som helst olje som har vært i sykkel i 14k km. Men et filter som har stått i i 5-6k ville jeg ikke miste nattesøvnen av uansett hva slags kjøring det utsettes for.
Å kjøpe seg reel trygghet er noe man svært sjelden er forunt. Reel trygghet er som regel knyttet til kunskap, men pengebruk kan åpenbart sikre nattesøvnen og som oftest er det alt som skal til.

PS!
Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.

Edit: Overlegent originalt Yamaha-filter: http://www.tobycreek.org/oil_filters/yamaha.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
"I lump this filter with the Fram: unacceptable."
Gamble for en hundrelapp ekstra?
Sist redigert av beckern den 28 jan 2013, 00:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av jhn »

beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.

:-k .. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av beckern »

jhn skrev:
beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.

:-k .. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?
Det er jo som andre nevner tilfelle av havari pga (fram)filter som går i oppløsning men det spørs om ikke det er oftere forkommer med gammelt fremfor nytt filter, gjerne påvirket av ting som bensin og vann. Det er bla noe av mitt resonnement for å føle meg tryggere med bytte hvert 6000 fremfor bytte av rett merke.
Jeg sliter med å se for meg en MC-oljepumpe som sprenger et rett montert oljefilter.
Det er vel snakk om at man har et visst følgeskade-ansvar ja, men en slik sak ville vel neppe betydd noe mindre enn årevis med rettsaker og anker så jeg anbefaler det ikke :)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av EasyRider »

beckern skrev: PS!
Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Dette skjedde en kamerat av meg i sist sesong.

Han hentet ut sykkel fra vinterlagring fra en forhandler.

kjørte seg en liten tur og var på vei hjem da det skjedde. Da han skulle gi på litt på motorveien begynne sykkelen å spinne helt vilt. Sykkelen logret som bare det. Stoppet på veiskulderen og oljen bare fosset ut av sykkelen hans. Feilen var at mekanikeren hadde ikke tatt av den gammle o-ringen... som nevnt over her.. Kameraten min var rimlig forbanna, som han sa.. dette kunne ha gått virkelig galt, for han holdt på å miste kontroll på sykkelen. :-)å

Så når jeg bytter olje å filter på sykkelen min Sjekker jeg NØYE at den gammle O-ringen blir med filteret.

PS:Bruker alltid filter kjøpt av forhandler. 98 kr for et filter det har jeg råd til, samtidig som jeg supporterer en lokal forhandler.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av simpson »

beckern skrev:
simpson skrev:Greit at du har billig sykkel og sparer der du kan. Men hvis du skulle uheldigvis få motorhavari pga eks billig oljefilter, så er sykkelen din ferdig hvis du ikke finner en billig delesykkel.
Det vil koste deg mye penger å fikse en skjært motor.
Hvis du er villig til å gamble på sånne ting pga 50lapp så har vi forskjellig syn på det.
Men jeg sier ikke at Biltema er garantert havari.
Men mellom linjene kan det se ut som om du mener du unngår havari med orginalfilter. Gamblingen ligger i filtervalget virker det som.
For meg ligger "gamblingen" i å bruke samme olje og til dels samme filter i opptil 15 000km som produsenten ofte foreskriver i dag.
Hvordan i himmelens navn får det fra? At ikke havari skjer med orginalt filter?
Du kan få motorhavari med alle type filter. Men faren for havari er mindre ved bruk av filtre som brukes av sykkkelens produsent.
Mellom linjene mine er det ikke rom for noe som helst.
Men hvem er "produsenten"? Ojleprodusenten? Filterprodusenten? Eneste produsenten jeg har sett har sagt noe om olje/filter bytte er de som lager sykkelen.
Sier feks. Honda 12.000 km. så er det 12.000, sier de 20.000 så er det også ok. Tror du at annerkjente merker uansett hva er villig til å sette sitt rykte på spill for å gi for lange serviceintervaller og risikere å få dårlig rykte pga havari?
Det tror ikke jeg.
Eller vet du bedre og mener at eks. 12.000 er alt for langt mellom ojlebytte og er skadelig for motoren selv om sykkelprodusenten har dette sem intervall?
Mange bytter olje på halvparten av serviceintervallen men det er ikke nødvendig i det hele tatt.
På bilen min har jeg 35.000 km på oljeskift, mens den forrige hadde 15.000.
Er rimelig sikker på at produsenten av den siste vet hva han gjør når han sier at 35.000 km er sikkert.
Sist redigert av simpson den 28 jan 2013, 12:47, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.

:-k .. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?
Har ikke fått snakket med Asbjørn som opplevde "sprengt filter", men han driver til daglig å monterer, kalibrerer, reparerer og feilsøker på CNC-maskiner og den slags. Noen er digre og går over flere etasjer. Jeg kan ikke tenke meg til at han har montert oljefilter med "dobbel pakning". :mk

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Rune R »

Jeg tenkte også jeg skulle støtte den lokale merke forhandleren, først så tok det nesten 1mnd før jeg fikk filteret, og når det endelig kom så var det ikke originalt engang.
Så nå bestiller jeg original filter fra en stor leverandør i england (David silver spares)

Gir gjerne litt ekstra for sikkerheten med et originalt filter selv om det koster litt mer på motorsykkelen,
på bilen er det en annen historie :-)

Svar