Oversikt - nysalg MC...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Er det noen her på forumet som vet hvor man kan finne en oversikt over salg av nye MC?
Dvs. noe tilsvarende til det man finner i bilbransjens fagblad hvor det er n oversikt over nysalget innen de ulike segmentene (småbiler, mellomklassebiler osv. osv.) fra måned til måned.

Finnes det noen web sider hvor man kan finne tilsvarende oppdaterte data på nysalget av tung MC?
Jeg er bare litt nysgjerrig på hvilke modeller som selger og hvor stort salget er...

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..

Nei, det vet ikke jeg. Men det hadde vært fint å vite hvor man kan finne en slik liste.
Vet at det av og til kommer opp noen lister i MC-avisa, men det er det hele.
Så hvis det er noen som vet om internettsider eller blad, der man kan finne slike lister, så skrik ut...
Vi er helt sikkert mange som har lyst å få en oversikt...

Og med så mange brukere på forumet må det bli en effektiv nettleting...flere små blir en stor...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Jeg har tilgang til nysalg-statistikken hos Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), men med begrensninger som gjør at jeg (foreløpig...) ikke har tilgang til nysalg-tallene for MC.
Om andre her inne har lett atkomst til disse tallene må de gjerne legges ut. Interessant med slike tall selv om vi mer eller mindre aner resultatene...

I Italia selges det en del to-hjulinger og nå foreligger statistikken for årets første 10 måneder der.
Her finner du den (scroll litt ned på siden)...:
http://www.motoblog.it/post/82119/merca ... iu-venduti" onclick="window.open(this.href);return false;

Interessant å merke seg, synes jeg, er at en en modell som har gått mer eller mindre uforandret siden 2002, nemlig TDM 900, fortsatt henger med så høyt oppe somnr. 48 med 330 solgte.

Ikke overraskende er BMW GS modellene markedsledende. Noe overraskende at nye Honda NC700X plasserer seg som en god nr. 2.
Ducati Multistrada gjør det også bra med 1237 solgte.
Kawaski Versys 1000 ser også ut il å gjøre det bra med sin 58. plass., men Z1000SX ikke er fullt så populær med kun 218 solgte sykler...

Moto Guzzi Stelvio har aldri vært noen storselger, men har oppnådd større salg i år med 247 solgte enn hva tilfellet var i fjor, om jeg husker korrekt...
Overraskende, må vi vel kunne si at Tiger Explorer havner på plass nr. 82 med kun 198 solgte...

Uansett, jeg synes det er interessant slike statistikker og skulle gjerne også sammnelignet den med den norske. Ikke i antall solgte, selvfølgelig, men hvilke merker og modeller som gjør det bra og mindre bra her i landet. .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av ojda »

Om man lar medlemmene som har registrert seg med bopl på Explorerforum
være en pekepinn om andelen i respektive land.
Ser det ut til at Italia er temmelig uinteressant marked foreløbig. :-J
Their lost :mk

Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av jhn »

Vet ikke helt hva man skal si om dette ...kvalitet på og tetthet av en bestemt modell har ikke noen selvfølgelig sammenheng, det er heller ikke noen klar sammenheng med befolkningstettheten, se på forholdet mellom Sverige og andre europeiske land, som Polen, Tyskland, Spania ... hva som gjør at en mod selger godt i et land, og ikke et annet, er ikke godt å si

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av JanK »

ojda skrev:Ser det ut til at Italia er temmelig uinteressant marked foreløbig. :-J
Their lost :mk
Italienere snakker generelt ikke Engelsk, så det er svært sjelden man finner italienere på engelsk-talende forum.

Her er det italienske Triumph forumet: http://www.forumtriumphchepassione.com/forum/forum.php

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

De norske salgstallene er ikke så lett å få tak i, men salgstallene fra MC-salget i Tyskland og Italia i 2012 foreligger.
Ingen store overraskelser helt i toppen, men kanskje en og annen overraskelse høyt oppe på listene likevel?
Og ikke minst lenger ned på listene, spesielt i Italia. Synes i hvert fall jeg...

Her tallene fra Tyskland:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 2cb198a9f9" onclick="window.open(this.href);return false;

og her tallene fra Italia (scroll ned til "Classifica Top 100 Gen-Dic 2012 - Moto"):

http://www.motoblog.it/post/100613/merc ... i-del-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Enduro og turismo sykler som vi gjerne kaller eventyr eller allroad-sykler her i landet, legger beslag på de øverste plassene og flere følger tett på blant de 35 første/mest solgte på lista.

Overraskende at Yamaha TDM 900 fortsatt henger såpass godt med på 54. plass.

Moto Guzzi Stelvio på 61. plass, som jeg mener å huske er noen palsser bedre enn i fjor. Men slett ingen volumselger å snakke om... :knegg
Overraskende, synes jeg, er at Triumph Tiger Explorer ligger helt nede på plass nr. 82. Nesten sånn at man lurer på om lanseringen skjedde rimelig sent i Italia og at det har vært leveranseproblemer... :scratch

Synes det er interessant med slike lister, spesielt markleder som Tyskland og italia hvor det årlig selges rimelig mange sykler.

Interessant å registrere at Kawasaki ER-6N er veldig høyt oppe på den tyske listen. Modellen ligger heller ikke dårlig an i Italia med en 17. plass.
Og det må vel også sies å være overraskende at en modell som Honda NC700X/S har albuet seg fram til 'sølv-plassen' i Italia og er innenfor de 10 mest solgte i Tyskland.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av MrPitlane »

AJ skrev:De norske salgstallene er ikke så lett å få tak i, men salgstallene fra MC-salget i Tyskland og Italia i 2012 foreligger.
Ingen store overraskelser helt i toppen, men kanskje en og annen overraskelse høyt oppe på listene likevel?
.........
Synes det er interessant med slike lister, spesielt markleder som Tyskland og italia hvor det årlig selges rimelig mange sykler.

Interessant å registrere at Kawasaki ER-6N er veldig høyt oppe på den tyske listen. Modellen ligger heller ikke dårlig an i Italia med en 17. plass.
Og det må vel også sies å være overraskende at en modell som Honda NC700X/S har albuet seg fram til 'sølv-plassen' i Italia og er innenfor de 10 mest solgte i Tyskland.
Har det ikke vært en trend i noen år at vi i Norden velger store sykler, 1000 ccm + med mye hk, mens det i europa er populært med litt mindre volum, dog med unntak av BMW GS osv som selger bra hele veien?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Andreas »

MrPitlane skrev:
AJ skrev:De norske salgstallene er ikke så lett å få tak i, men salgstallene fra MC-salget i Tyskland og Italia i 2012 foreligger.
Ingen store overraskelser helt i toppen, men kanskje en og annen overraskelse høyt oppe på listene likevel?
.........
Synes det er interessant med slike lister, spesielt markleder som Tyskland og italia hvor det årlig selges rimelig mange sykler.

Interessant å registrere at Kawasaki ER-6N er veldig høyt oppe på den tyske listen. Modellen ligger heller ikke dårlig an i Italia med en 17. plass.
Og det må vel også sies å være overraskende at en modell som Honda NC700X/S har albuet seg fram til 'sølv-plassen' i Italia og er innenfor de 10 mest solgte i Tyskland.
Har det ikke vært en trend i noen år at vi i Norden velger store sykler, 1000 ccm + med mye hk, mens det i europa er populært med litt mindre volum, dog med unntak av BMW GS osv som selger bra hele veien?
Alle de scooterne på +-500cc som det virrer tusenvis av i alle storbyene nedigjenom Europa, er vell med på å redusere kubikksnittet vil jeg tro? Der er det jo mer vanlig å ha en sykkel i +-500cc-klassen som framkomstmiddel, så "værmannsen" har vell noe slikt.

Her hjemme er vell MC, nesten utelukkende, rekreasjonskjøretøy og hobby.......?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av TheHaughom »

Andreas skrev:
MrPitlane skrev:
AJ skrev:De norske salgstallene er ikke så lett å få tak i, men salgstallene fra MC-salget i Tyskland og Italia i 2012 foreligger.
Ingen store overraskelser helt i toppen, men kanskje en og annen overraskelse høyt oppe på listene likevel?
.........
Synes det er interessant med slike lister, spesielt markleder som Tyskland og italia hvor det årlig selges rimelig mange sykler.

Interessant å registrere at Kawasaki ER-6N er veldig høyt oppe på den tyske listen. Modellen ligger heller ikke dårlig an i Italia med en 17. plass.
Og det må vel også sies å være overraskende at en modell som Honda NC700X/S har albuet seg fram til 'sølv-plassen' i Italia og er innenfor de 10 mest solgte i Tyskland.
Har det ikke vært en trend i noen år at vi i Norden velger store sykler, 1000 ccm + med mye hk, mens det i europa er populært med litt mindre volum, dog med unntak av BMW GS osv som selger bra hele veien?
Alle de scooterne på +-500cc som det virrer tusenvis av i alle storbyene nedigjenom Europa, er vell med på å redusere kubikksnittet vil jeg tro? Der er det jo mer vanlig å ha en sykkel i +-500cc-klassen som framkomstmiddel, så "værmannsen" har vell noe slikt.

Her hjemme er vell MC, nesten utelukkende, rekreasjonskjøretøy og hobby.......?
Det går en avgiftsgrense i mange Europeiske land. Jeg tror den er på 400ccm, men er ikke helt sikker. Kjøper du større sykkel enn det må du betale en mye høyere avgift - derfor holder de seg til mindre sykler.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Andreas »

TheHaughom skrev:
Andreas skrev:
MrPitlane skrev:
AJ skrev:De norske salgstallene er ikke så lett å få tak i, men salgstallene fra MC-salget i Tyskland og Italia i 2012 foreligger.
Ingen store overraskelser helt i toppen, men kanskje en og annen overraskelse høyt oppe på listene likevel?
.........
Synes det er interessant med slike lister, spesielt markleder som Tyskland og italia hvor det årlig selges rimelig mange sykler.

Interessant å registrere at Kawasaki ER-6N er veldig høyt oppe på den tyske listen. Modellen ligger heller ikke dårlig an i Italia med en 17. plass.
Og det må vel også sies å være overraskende at en modell som Honda NC700X/S har albuet seg fram til 'sølv-plassen' i Italia og er innenfor de 10 mest solgte i Tyskland.
Har det ikke vært en trend i noen år at vi i Norden velger store sykler, 1000 ccm + med mye hk, mens det i europa er populært med litt mindre volum, dog med unntak av BMW GS osv som selger bra hele veien?
Alle de scooterne på +-500cc som det virrer tusenvis av i alle storbyene nedigjenom Europa, er vell med på å redusere kubikksnittet vil jeg tro? Der er det jo mer vanlig å ha en sykkel i +-500cc-klassen som framkomstmiddel, så "værmannsen" har vell noe slikt.

Her hjemme er vell MC, nesten utelukkende, rekreasjonskjøretøy og hobby.......?
Det går en avgiftsgrense i mange Europeiske land. Jeg tror den er på 400ccm, men er ikke helt sikker. Kjøper du større sykkel enn det må du betale en mye høyere avgift - derfor holder de seg til mindre sykler.
Litt komisk at vi da her i Norge, som har de høyeste avgiftene av dem alle, kjøper mest sykkler med mye effekt og kubikk :prf

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Jacobsen »

Vi har penger, masse penger! Må være det som gjør det... Ikke at jeg føler at JEG har så mye men :scratch

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av hakhap »

Jacobsen skrev:Vi har penger, masse penger! Må være det som gjør det... Ikke at jeg føler at JEG har så mye men :scratch
alt er relativt :-k
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Kunne vært interessant med salgstallene fra Sverige...
Noen som har mulighet til å skaffe til veie disse? hakhap, til eksempel ;-) ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av hakhap »

AJ skrev:Kunne vært interessant med salgstallene fra Sverige...
Noen som har mulighet til å skaffe til veie disse? hakhap, til eksempel ;-) ...
Fra 2011 og kanskje ikke helt korrekt men det jeg fant kjappt på jobben
Bilde

[edit]
en oppsummering per merke for 2102 finnes her http://www.mcrf.se/wp-content/uploads/2 ... r-2012.pdf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar