Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

jhn skrev:KnutK er du heelt sikker på dette:
"Alle produsenter har sine egne fatninger, og de kan ikke benyttes om en annen."
Jeg mener å huske det var snakk to forskjellige fatninger, ikke mer. Jeg hadde Nikon og kompisen hadde Canon, og jeg mener å huske jeg overtok noen objektiver fra han ... men det er ikke umulig jeg husker feil ... det har skjedd før ... en gang :sk?
Vel, om du husker tilbake hvor det kun eksisterte to fatninger er du i allefall mye eldre enn meg. :knegg

Nikon har beholdt sin fatning siden tidenes morgen, så alle Nikon objektiv, uansett alder, kan monteres på et nytt Nikon apparat. Dog med forbehold om at ikke alle autofungsjoner vil virke når et eldre objektiv er montert.
I praksis betyr det at med mindre ditt gamle objektiv er helt eksepsjonellt dyrt eller godt kan du bare glemme det.
Nyere er oftest bedre, og det tar ikke lang tid før du blir lei den gamle greia. Litt som å kjøpe en ny Porsche og så setter man på gamle diagonaldekk.

Canon skiftet fatning-format for en god del år siden. Således vil de eldste Canon greien ikke passe på nyere modeller.
Men tror ikke det representerer et problem, ref diagonal dekk.

Det jeg er brennsiker på er at systemene ikke passer om en annen.

Man kan sikkert få snekret en metallring som fungerer som adapter mellom det ene og det andre, men ut av boksen er de ulike.

En gang i tiden eksisterte der skrufatninger, og da var der flere produsenter som benyttet samme standard.
Men nå er vi tilbake til 70-tallet og Nikon og Canon var aldri med på den leken.

Produsentene av piratoptikk lager modellene sine slik at de kan montere ringer tilpasset ulike system, men orginal optikk er normalt ikke laget slik.

Ser der er foreslått at du bør vurdere andre alternativ, men siden spørsmålene dine omhandler SLR kamera lar jeg det ligge.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

knutk skrev:
jhn skrev:KnutK er du heelt sikker på dette:
"Alle produsenter har sine egne fatninger, og de kan ikke benyttes om en annen."
Jeg mener å huske det var snakk to forskjellige fatninger, ikke mer. Jeg hadde Nikon og kompisen hadde Canon, og jeg mener å huske jeg overtok noen objektiver fra han ... men det er ikke umulig jeg husker feil ... det har skjedd før ... en gang :sk?
Vel, om du husker tilbake hvor det kun eksisterte to fatninger er du i allefall mye eldre enn meg. :knegg
Vel, om det var bare to skal jeg ikke si, men at det var i all hovedsak to som gjaldt kanskje.
Men da husker jeg kanskje feil. :eh
Du mener altså at Nikon og Canon ikke kunne brukes om hverandre? Jeg husker i allefall at jeg fikk en såkalt "dobbler" (fagtermonologien er også borte) som jeg kunne bruke??
Kunne det vært noe han hadde liggende fra tidliger kamera kanskje? Hvem vet
Dette var forøvrig på nittitallet
knutk skrev:
... I praksis betyr det at med mindre ditt gamle objektiv er helt eksepsjonellt dyrt eller godt kan du bare glemme det.
Det var nok ikke noe eksepsjonelt med dette objektivet, helt ordinært antagelig ... så da stoler jeg på deg, og glemmer det.
knutk skrev: Ser der er foreslått at du bør vurdere andre alternativ, men siden spørsmålene dine omhandler SLR kamera lar jeg det ligge.
Jeg ser jo at det er enkelte fordeler med kompaktkamera, men det er jo ikke det jeg har lyst på nå ... har forsåvidt et brukbart kompaktkamera, så ja, det lar vi ligge

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Sikker på at du ikke tenker på skru og bajonettkoplinger? Husker min pentax spotmatic hadde skru kopling mens de andre kameraene mine hadde bajonett.

En dobbler er vel et mellomstykke som dobblet brennvidden, men den måtte jo og passe på kamerahuset. Tror ikke noen av objektivene jeg hadde fra før passet når jeg kjøpte mitt grisedyre Minolta 7000. Så var nok mange forskjellige bajonettkoplinger da i 1987
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk

Legg inn av knutk »

jhn skrev:
Du mener altså at Nikon og Canon ikke kunne brukes om hverandre? Jeg husker i allefall at jeg fikk en såkalt "dobbler" (fagtermonologien er også borte) som jeg kunne bruke??
Kunne det vært noe han hadde liggende fra tidliger kamera kanskje? Hvem vet
Dette var forøvrig på nittitallet

Om man hadde piratoptikk kan det tenkes at der på et tidspunkt ble laget mulighet for på enkelt vis å bytte ringen som gjør at de passer til ulike system, eller at noen på et eller annet tidspunkt laget en overgangsring som gjorde at det ene passet på det andre.
Men ringene har ikke på noe tidspunkt vært identisk, og i nyere tid kommer også problemstillingen med kompatibel elektronikk inn i bildet. (jeg vet ikke hva status er mellom Sony/Pentax/Olympus/etc)
Ser at iblandt nevnes at en og samme Zeiss optik blir benyttet på ulike kamerahus. Dette er dog helt manuelle objektiv (med supert glass), og da er det et spørsmål om å sette på en tilpasset metallring.

Før automatikken kom inn i bildet var jo problemet av ren mekanisk art, og selv om jeg ikke har vært bort i det kan man jo ikke utelukke at det ble produsert mekaniske adaptere som gjorde at det ene passet til det andre. Da var jo utfordringen av ren mekanisk art.

Dette må i så fall være en tid tilbake, for objektiv med innebygget prosessor har eksistert i over 20 år.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Jeg vet ihvertfall at Pentax og Cosina
brukte den samme K-bajonettfatningen.
Og objektivene gikk om hverandre.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

knutk

Legg inn av knutk »

Har Googla litt.

Der finnes en adapter som muliggjør å benytte Nikon optikk på Canon.
http://www.kenrockwell.com/tech/nikcan.htm, men det er nok mest en kuriositet, og lite relevant for oss amatører.

Forøvrig diskuteres tema fra tid til annen.
http://forums.creativecow.net/thread/192/855473
http://philipbloom.net/forum/threads/le ... anon.1476/.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Det var ikke skrukobling, helt sikkert, og det var heller ikke noe mellomring/adapter mellom dobbler og kamera eller dobbler og objektivet.
Objektivet ble kjøpt sammen med kamera som et pakke/kampanjetilbud så om det var noe piratgreier vet jeg ikke.
Fant forresten no gamle greier innerst i skapet
Zenith.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Moderne Canon har to linsebetegnelser, "EF" og EF-S". Ikke vanvittig forskjell, du kan bruke begge typene på alle kamerahusene med "crop-brikke" mens det anbefales å bare bruke "EF" på husene med fullformatbrikke.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

knutk

Legg inn av knutk »

jhn skrev:Det var ikke skrukobling, helt sikkert, og det var heller ikke noe mellomring/adapter mellom dobbler og kamera eller dobbler og objektivet.
Objektivet ble kjøpt sammen med kamera som et pakke/kampanjetilbud så om det var noe piratgreier vet jeg ikke.
Fant forresten no gamle greier innerst i skapet
Zenith.png
Men det er heller ikke verken Canon eller Nikon.

Da jeg var mye yngre synes jeg å erindre at enkelte hadde en våt drøm om å lage en standard som muliggjorde bruk av utstyr fra ulike produsenter om en annen.
Vet at flere produsenter hadde skrufatning som passet om en annen. Utelukker ikke at det samme ble forsøkt med bajonettfatning.
Dog tviler jeg på at Nikon som den gangens var konge på haugen og Canon som den gangs aspirerende 'wannabe' hang seg på.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Sånn! Da var et stk Sony RX100 bestilt. :thumleft
Brukte Elkjøp nettbutikk, da jeg synes det er greit
å ha en måned angrefrist om ikke alt blir som forventet :-k
Så da blir det til å prøve dette ut, men jeg regner jo med at
jeg blir fornøyd. Kjøpte forresten to extrabatterier og
en mobil/220v lader fra Kina til en tøysesum.
Greit å ha litt ekstra strøm på langturer :prf
Forundrer meg ikke det minste om det blir et Pentax speilreflex
med noen zoomobjektiver til salgs i løpet av våren :knegg
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Jeg tror vi bare glemmer det med kompabilitet med de objektivene ... det betyr veldig lite.
Men du sa tidligere: "Kamerahuset er greit nok i forhold til prisen. Men det er et kamera ment for nybegynnere. Om du har brukt SLR kamera tidligere vil du fort ende opp i å ønske flere fungsjoner."
Hvilke funksjoner vil jeg savne ... jeg vil antagelig ikke fotografere mere enn at jeg vil være å regne for nybegynner i overskuelig fremtid
Jeg fant et Nikon i samme prisklasse også ... hvilket er å foretrekke, for et utrent øye ser de ganske like ut ... så det er vel kanskje et spm om kvalitetsforskjeller og brukervennlighet, og smak og behag.
Jeg tror man bare skal se bort fra objektivene, det vil mest sannsynlig bli kjøpt andre likevel.
http://www.lefdal.com/product/foto-vide ... c-objektiv
http://www.lefdal.com/product/foto-vide ... m-objektiv

knutk

Legg inn av knutk »

jhn skrev:Hvilke funksjoner vil jeg savne ... jeg vil antagelig ikke fotografere mere enn at jeg vil være å regne for nybegynner i overskuelig fremtid
Jeg fant et Nikon i samme prisklasse også ... hvilket er å foretrekke, for et utrent øye ser de ganske like ut ... så det er vel kanskje et spm om kvalitetsforskjeller og brukervennlighet, og smak og behag.
Jeg tror man bare skal se bort fra objektivene, det vil mest sannsynlig bli kjøpt andre likevel.
http://www.lefdal.com/product/foto-vide ... c-objektiv
http://www.lefdal.com/product/foto-vide ... m-objektiv
Nå skal jeg vokte meg vel for å overføre mine ambisjoner til andre.
Her er tre sammenligninger mellom nevnte kamera.
http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D3100
http://www.amateurphotographer.co.uk/bu ... evel-dslrs
http://www.techradar.com/news/photograp ... buy-939229

Forøvrig ble Nikon D3100 erstattet med D3200 sommeren 2012, så det er en utgått modell. Men det gjør den ikke dårligere, bare at den nye er bedre. Den dansen tar aldri slutt.

Hva du kommer til å savne blir en vanskelig spådom. Ikke kjenner jeg dine ambisjoner og ikke vet jeg hvor mye du ønsker å strekke budsjettet heller.

Begge kameras lave pris kan også bidra til at man sier: Ok, nå finner jeg ut hva jeg vil ha, og så bytter man etter et år eller to, da vel vitende om hva man egentlig ønsker og hva som ikke står på ønskelista.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

At det er en utgått modell gjør det ikke dårligere, det har du rett i .. så om det var bra for et par tre år siden er det vel bra i dag også. Det er sikkert bra nok for mitt bruk ... en stund i hvertfall, og som du klokelig sier, det er ikke dyrere enn at man kan bruke det en stund for å prøve seg fram.
Ambisjonene er litt uklare, så da er det jo greit å starte i en litt lavere prisklasse ... så får man heller justere seg etterhvert. Budsjettet er nok litt tøyelig
"Hva vil jeg savne" var kanskje ikke den beste formuleringa, men hvilke funksjoner mangler disse i forhold til dyrere modeller ... som du, eller andre ville savnet?
Ang sammenligningen ... jeg skummet bare fort i gjennom, og da fremstod Nikon som en liten favoritt kanskje, men jeg skal kikke litt nøyere på det.

:-k Har en liten mistanke om at det blir bestilt et Nikon i morra kanskje ... hvis ikke du har store innvendinger :knegg

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

[img]http://blog.liviab.com/wp-content/uploa ... 00x419.jpg[/img]
jhn skrev:At det er en utgått modell gjør det ikke dårligere, det har du rett i .. så om det var bra for et par tre år siden er det vel bra i dag også.
Ikke for å starte kubikk-tråden igjen, men når man passerer 6 megapixler så begynner kameraet å bli irrelevant.
For å si det litt mindre upresist: Om du har ti, 12, 15 eller 38 (!) MP vil i praksis påvirke resultatet mindre enn dine ferdigheter.
Det vil si at det er med fotografering som med å kjøre MC: Det er bare én ting som teller, og det er øvelse.
Du blir en bedre sjåfør om du kjører 30.000 km i året på en 250cc enn om du kjører 5.000 på en 1400cc.

Jeg bruker fremdeles 2006-modell Nikon D-80. Det er helt åpenbart at det er jeg og ikke mitt gamle D-80 som gjør at bildene ikke er så bra som de kunne ha vært. Men jeg nærmer meg; snart, kanskje, kan jeg forsvare å oppgradere.

Se på bildet ovenfor; jeg tok det i går (klikk for større).
Er det mitt seks år gamle kamera som gjør at jeg ikke får dreis på landskapsfotografering?
Neppe.

Nikon D-3100 er et meget bra kamera (Hustruen bruker det). Av samme motiv har hennes bildet bedre farver. Og særlig når lyset blir dårlig er hennes bilder teknisk bedre.
Men jeg har mer tid til å øve så mine bilder blir likevel bedre.

Om man kjøper Nikon eller Canon eller Olympus spiller neppe noen rolle i dag.
Det som er viktig er at kameraet tåler den behandling du vil gi det, og at det ikke er så stort at det blir liggende i en skuff.
Mye (mye!) bedre med en kompaktkamera som er i lommen enn en speilrefleks i skuffen.

Speilrefleks er forresten på vei ut.
Fuji viser vei.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

knutk

Legg inn av knutk »

Er nok litt lettere å fortelle hvorfor jeg ville velge noe annet til meg selv ja :knegg .

Når man tar et bilde kreves det at bildet er riktig fokusert og det er riktig belyst.

Skarpheten oppnår man med fokusering av objektivet, samt at dybdeskarphet er som ønsket.
I tillegg skal man ha en riktig kombinasjon av lys og eksponeringstid.

Skarphet får man ved at der plukkes ut et punkt som det fokuseres på, og deretter blir det skarpt nærmere og lenger unna, alt etter ønsket dybde skarphet.
Dybdeskarphet varierer etter blenderåpning. Høyere tall på blenderåpning gir større dybdeskarphet.
Men samtidig vil man oppdage at objektivets generelle skarphet er optimal på et sted mellom F8 og F11, og deretter avtar skarpheten i objektivet litt, selv om dybdeskarpheten økes.

De fleste kamera er satt opp med automatikk som tar hensyn til dette, og så velger man som fotograf om man skal ta portrett (liten dybde skarphet) eller landskapsbilde (høy dybdeskarphet). Automatikken vil da prøve å velge det beste innstillingen innen for tilgjengelig lys.

Riktig belysning oppnåes i kombinasjon av lukkertid og blenderåpning, men kan også velge ISOverdi, som innebærer hvor mye lyset fra bildebrikke forsterkes. ISOverdiene referer tilbake til tiden hvor man benyttet film, og man kunne kjøpe film som var mer eller mindre lysfølsom. I digitale apparat stiller man inn ønsket ISOverdi etter behov. Men høyere ISOverdi betyr mer forsterking av lys, og det introduserer støy i bildet, på samme måte som en lydforsterker som får veldig svake signal inn vil gi litt susing i høytaler om man må skru opp volumet for å høre de svakeste signalene.

Nåvel. For å komme til saken.
På de enklere modellene stiller man inn ønsket modus (portrett, landskap eller annet).
Etterhvert som man finner utav hva man ønsker å oppnå vil man gjerne styre litt mere av dette selv, så de dyrere modellene har ikke alle de ulike modusene.

For Nikon sin del, som jeg kjenner til best, har man feks et hjul som sitter akkurat hvor du holder tommelen,(det finnes også på de enkle modellene) og når du ser inn i søkeren kan du på rappen forandre dybdeskarpheten ved å drei på hjulet. Da vil automatikken forandre kombinasjonen eksponeringstid/blenderåpning og du ser de valgte verdier nederst i søkeren.
I tillegg ønsker du kanskje å ha en hurtigere eksponering. Da må du jekke opp ISO tallet, og skrur opp forsterkningen på brikken. Da finnes der en dedikert knapp som du trykker ned med venstre hånd, og nå justerer du opp ISO verdi ved å dreie på hjulet med tommelen.
Kanskje vil du under/over eksponere litt.
Da har du en knapp til det. Trykk den inn med venstre hånd, og drei på det samme hjulet.
Således komponerer du innstillingene i søkeren ettersom type bilde du tar, og det går mye greiere enn å fikle med ulike menyer. Men det forutsetter at du vet hva du vil ha.
De dyrere modellene har også bedre autofokus. Det merkes best om man tar bilde av objekt i bevegelse. Da kan du 'hekte' fokus på ønsket objekt, og automatikken holder det i fokus ettersom det beveger seg. Om det skjer innendørs vil blitsinnstilling også følge opp, slik at det blir opimalt belyst om du benytter blits.
.. Men det koster....

Alt dette blir også til en viss grad gjort med de enklere apparatene, men det funker ikke i nærheten så godt.

Man kanskje si at et basiskamera, som også viser valgene automatikken gjør i søker, kan funke som opplæring. Faktisk har Nikon på D3100 og D3200 etter sigende lagt inn Guide fungsjon, uten at jeg vet hva den er verdt.

Forøvrig kan du laste ned bruksanvisninghttp://nikon.no/no_NO/ på forhånd og se om du synes det ser greit ut i forhold til ditt ambisjonsnivå.

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: Nikon har beholdt sin fatning siden tidenes morgen, så alle Nikon objektiv, uansett alder, kan monteres på et nytt Nikon apparat.
Det gjelder vel bare fra 1959 og fremover, tror jeg; det vil si efter innføringen av F-fatningen.

Canon tok sitt brudd med fortiden i 1987 (tror jeg det var).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

knutk skrev:
Man kanskje si at et basiskamera, som også viser valgene automatikken gjør i søker, kan funke som opplæring. Faktisk har Nikon på D3100 og D3200 etter sigende lagt inn Guide fungsjon, uten at jeg vet hva den er verdt.

Forøvrig kan du laste ned bruksanvisninghttp://nikon.no/no_NO/ på forhånd og se om du synes det ser greit ut i forhold til ditt ambisjonsnivå.
Nå er jeg glad jeg kjøpte Nikon 5200 for en måneds tid siden. De forskjellige modusene, portrett, landskap, nattfunksjon etc som jeg aldri husket på mine tidligere kamera (D80), beskrives i den vribare skjermen i klartekst når jeg skruer på menyrattet.

Her er det en å spørre om det skulle være ett problem :)

Når det gjelder å kjøpe hos fotograf så gjorde jeg det sist når jeg kjøpte D80 og det var nesten det siste han solgte siden han la ned butikken like etterpå desverre. Derfor mister vi den nødvendige hjelpen lokalt på grunn av Lefdal og slike som selger i bøtter og spann og ikke har teknisk hjelp....

Takk for ett kjempe orientering om de forskjellige funksjonene

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

tagesk skrev:
knutk skrev: Nikon har beholdt sin fatning siden tidenes morgen, så alle Nikon objektiv, uansett alder, kan monteres på et nytt Nikon apparat.
Det gjelder vel bare fra 1959 og fremover, tror jeg; det vil si efter innføringen av F-fatningen.

Canon tok sitt brudd med fortiden i 1987 (tror jeg det var).

[TaSK]
Her må man vite at dersom man sier noe som i prinsippet er en "sannhet" så er det alltid noen som skal bevise det motsatte.

At bajonettinnfatningen til Nikon ble oppfunnet og innført for i overkant av 50 år siden holder vel for de fleste som en "sannhet" om at dette er den eneste reelle innfatningen Nikon har i bruk på sine kamera i dag.

Takker igjen knutk for gode og kunnskapsrike orienteringer.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Takk for et meget informativt innlegg KnutK ... det er nesten så jeg må skrive det ut og bruke det som "fotograferingens ABC"
Jeg merker jo nå at mye av det ligger bortglemt i en litt mørk avkrok opp under topplokket, men at det lysnet litt etterhvert som jeg leste.
Som tagesk sier så er det mere personen enn kameraet det står på, når kameraet har fått en viss standard og kvalitet ... jeg tror det er personen som begrensningen i dette tilfellet, så jeg tror nesten jeg går for Nikon ... får se det an utover dagen

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Mulig Nikon sine objektiv passer men det er et skille et sted hvis du vil ha auto fokus til å virke. Husker ikke detaljer men jeg fikk feil objektiv i en fotoforetning til min D40x
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

@jhn - hvis du liker retro design, så bør du jo sjekke ut Olympus sin OMD E-M5
http://www.fotomagasinet.no/2012/06/tes ... i-klassen/
...men koster flesk da...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Mulig Nikon sine objektiv passer men det er et skille et sted hvis du vil ha auto fokus til å virke. Husker ikke detaljer men jeg fikk feil objektiv i en fotoforetning til min D40x
Nikon D40, D60, D3000-serien og D-5000 serien, de krever objektiver med innebygget fokusmotor.
Det vil si, de "gamle" objektivene (AI, AF og AF-D) passer men du får ikke autofokus.

Med de kameraene ønsker du linser i AF-S, AF-I eller G-serien.

[TaSK]
Oslo øst

knutk

Legg inn av knutk »

tagesk skrev: Med de kameraene ønsker du linser i AF-S, AF-I eller G-serien.
...
Det er helt riktig som Tagesk sier (siden jeg ikke betrakter meg selv som vandrende fasit, kanskje jeg bør si 'Helt enig med Tagesk')

Uansett.
Poenget er at ingen av de nye objektivene fra Nikon baserer seg på ekstern autofokus motor, så problemstillingen er kun relevant om man ønsker å benytte objektiv som er 10 -15 år gamle.
Utover det er innebygd autofokus-motor i kamerahuset for de fleste fordyrende og tar plass og øker vekten, uten at man har nytte av den.

PS Jeg spurte madammen når tidenes morgen begynnte, og hun sa '1960'. :lol

knutk

Legg inn av knutk »

Ta uttalelsene med en klype salt selv om fyren har et godt poeng.

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

knutk skrev: Poenget er at ingen av de nye objektivene fra Nikon baserer seg på ekstern autofokus motor, så problemstillingen er kun relevant om man ønsker å benytte objektiv som er 10 -15 år gamle.
Det vil si: Eftersom en "gammel" linse i praksis ser likedan ut som en ny og du har Nikon D40, D60, D70, D3x00 eller D5x00 og du handler på nett slik at du ikke kan teste kameraet ditt med linsen, da husker du på akkurat det der.

[TaSK]
Oslo øst

Svar