Hva setter dere mest pris på? Pinlock eller solvisir?
Hva setter dere mest pris på? Pinlock eller solvisir?
Skal kjøpe min første hjelm, valget står mellom 2 forskjellige. Den ene er en AGV hjelm, med solvisir man kan ta ned. Den andre er en Nexx hjelm med pinlock.
Hvem ville dere valgt? Jeg har mest lyst på den med solvisir inni. Men selgeren sverger til pinlock, og mener at jeg burde velge det mye heller fremfor solvisir.
Har desverre ikke funnet noe hjelm i prisleiet 2500 - 3000kr med begge deler, så må gjøre ett kompromiss.
Hvem ville dere valgt? Jeg har mest lyst på den med solvisir inni. Men selgeren sverger til pinlock, og mener at jeg burde velge det mye heller fremfor solvisir.
Har desverre ikke funnet noe hjelm i prisleiet 2500 - 3000kr med begge deler, så må gjøre ett kompromiss.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Hva setter dere mest pris på? Pinlock eller solvisir?
Tar sjansen på å si "begge deler".
Har en spansk NZI hjelm med solvisir hvor innsiden på hovedvisiret er belagt med anti-fog belegg, som faktisk funker, er min erfaring.
Så.. "ja, takk - begge deler".
Samme med den italienske Premier Angel Carbon hjelmen - hovedvisir med anti-fog belegg på innsiden - med samme erfaring som NZI hjelmen. Denne har også solvisir, som nærmest blir uunnværlig så fort man har begynt å bruke det.
Har en spansk NZI hjelm med solvisir hvor innsiden på hovedvisiret er belagt med anti-fog belegg, som faktisk funker, er min erfaring.
Så.. "ja, takk - begge deler".
Samme med den italienske Premier Angel Carbon hjelmen - hovedvisir med anti-fog belegg på innsiden - med samme erfaring som NZI hjelmen. Denne har også solvisir, som nærmest blir uunnværlig så fort man har begynt å bruke det.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Setter jeg vel mest pris på pinlock "belegget" når det blir kaldt og det er fare for dugg på innsiden av visiret.showman skrev:Skal kjøpe min første hjelm, valget står mellom 2 forskjellige. Den ene er en AGV hjelm, med solvisir man kan ta ned. Den andre er en Nexx hjelm med pinlock.
Solvisiret setter jeg stor pris på når jeg får sola i øynene og trenger noe som kan sjerme for det sterke lyset. Setter også pris på at jeg kan fjerne solvisiret når jeg kjører inn i en tunell... Da er det ett spørsmål når du skal bruke hjelmen mest.
Tror faktisk jeg fant noen med begge deler på 24mx :)
Mulig jeg spør dumt nå, men hva betyr integral hjelm ?
Jeg har begge deler på min C3 nå og hadde du spurt hva jeg ville fjerne hadde det blitt et vanskelig valg. Hvis du kjører i alt slags vær ville jeg anbefalt pin-lock. Er man bare ute i godvær er solskjermen fantastisk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
"helhjelm" med hakebeskytter og visirshowman skrev:hva betyr integral hjelm ?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ingen spørsmål er for dumme!showman skrev:Tror faktisk jeg fant noen med begge deler på 24mx :)
Integralhjelm...

Er ikke det helhjelm, da?

De som det går an å åpne hele fronten kalles vel åpningshjelm...
Foretrekker helhjelm selv siden min erfaring er at disse er mer støysvake. I tillegg anser jeg diss for mer støtsikre i det hele skallet er integrert (derav "integralhjelm"?) . Dvs. at det kun er selve visiret som kan åpnes og ikke hele fronten.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: x
Hel-hjelm, full-face helmet.
tror det blir denne, hva tror dere? :)
http://www.youtube.com/watch?v=kNZthnEAKzI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=kNZthnEAKzI" onclick="window.open(this.href);return false;
- guzzi Trøndelag
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio NTX 2015 mod.
Jeg har en Schubert C3 hjelm med både pinlock og solvisir, er kjempe fornøyd med den.
Solvisiret er enkelt å få ned og opp, en stor fordel kontra solbriller er når du kommer inn i en tunell så er det bare å skyve det opp.
Pinlock funsksjonen holder visiret fri for dugg i fuktig vær.
Jeg har i tillegg smørt inn visiret med Rainex så regnvær er heller ikke noe problem
, vannet bare preller av.
Konklusjon alla Ole Brum
ja takk begge deler 
Solvisiret er enkelt å få ned og opp, en stor fordel kontra solbriller er når du kommer inn i en tunell så er det bare å skyve det opp.
Pinlock funsksjonen holder visiret fri for dugg i fuktig vær.
Jeg har i tillegg smørt inn visiret med Rainex så regnvær er heller ikke noe problem

Konklusjon alla Ole Brum

2015 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California
2015 Moto Guzzi Norge GT 8V 1200
1977 Moto Guzzi 850 T3 California
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg har både pin-lock og innv. solvisir, og hvis jeg måtte velge bort noe måtte det uten tvil bli pin-lock. Jeg opplever ikke duggproblemet som stort. Ved litt fart blir det gjennomtrekk nok til å forhindre dugg ... ved lavere fart åpner jeg visiret litt på gløtt og duggen er borte.
Da har jeg bestilt hjelm :)
Fikk fader i meg åpningshjelm, solvisir og pinlock
til under den prisen jeg hadde satt meg.. tror den hadde bluetooth også. Alt jeg ønsket meg 
Nolan N90 Classic n-com ...
får bare ikke håpe den veier ett tonn nå da
.. hehe
Tusen takk får alle tips!
Fikk fader i meg åpningshjelm, solvisir og pinlock

Nolan N90 Classic n-com ...
får bare ikke håpe den veier ett tonn nå da

Tusen takk får alle tips!
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
så du har bestilt hjelm uten å ha prøvd passform/størrelse? 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Jeppmekkern skrev:så du har bestilt hjelm uten å ha prøvd passform/størrelse?

Slenger meg på ole-brumm filosofien og sier "ja takk begge deler"!
Skal aldri ha hjelm uten solvisir, umåtelig praktisk her hvor det er mye tunneler... Også en fordel å kunne glane på damer uten at de ser hva jeg ser
Og pinlocken med anti dugg visir er jo veldig kjekk om man kjører i all slags vær og har såpass dårlig ventilasjon som hjelmen min har
Skal aldri ha hjelm uten solvisir, umåtelig praktisk her hvor det er mye tunneler... Også en fordel å kunne glane på damer uten at de ser hva jeg ser

Og pinlocken med anti dugg visir er jo veldig kjekk om man kjører i all slags vær og har såpass dårlig ventilasjon som hjelmen min har

- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Treffer du på mange damer inni tunnelen da 8-)gorbys skrev:Slenger meg på ole-brumm filosofien og sier "ja takk begge deler"!
Skal aldri ha hjelm uten solvisir, umåtelig praktisk her hvor det er mye tunneler... Også en fordel å kunne glane på damer uten at de ser hva jeg ser![]()
Skal også ha hjelm med begge deler, så jeg også kan glane litt

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- MLeikarnes
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Pinlock er uvurderelig!
Har hatt solvisir uten pinlock og med pinlock, når man bruker solvisiret vil det nesten alltid dugge! I hvertfall her på vestlandet, hvor det veldig ofte er fukt i lufta (regn)... Pinlock står på hele året!
Har hatt solvisir uten pinlock og med pinlock, når man bruker solvisiret vil det nesten alltid dugge! I hvertfall her på vestlandet, hvor det veldig ofte er fukt i lufta (regn)... Pinlock står på hele året!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Pinlock uten tvil. Men eg ville også prøvd å fått en hjelm som har større visir/synsfelt eller ka det som har vore standar tidligare. Veit ikkje kor utbrett det er no men då eg gjekk fra shoei xr1000 til xr1100 som har enda større visir så var det ekstrem stor forskjell, mykje bedre syn til sidene og pinlocken dekka heile visiret slik at en ikkje fikk den irriterandes kanten som på xr1000.
Veit shark visonR har tilsvarandes stort visir, men er usikker på om fleire har komt med det.
For dei som bruker solbriller i hjelmen så finnest det rimlige solbriller som ikkje har like mørkt glas som vanlige shell ban briller slik at en ikkje blir heilt blind i tilfelle en tunnel kjem brått på, selgest hos mcforhandlera eller hos noken som selger arbeidskle.
Veit shark visonR har tilsvarandes stort visir, men er usikker på om fleire har komt med det.
For dei som bruker solbriller i hjelmen så finnest det rimlige solbriller som ikkje har like mørkt glas som vanlige shell ban briller slik at en ikkje blir heilt blind i tilfelle en tunnel kjem brått på, selgest hos mcforhandlera eller hos noken som selger arbeidskle.
- Hjernen
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Blei hjelm uten briller på meg når jeg kjøpte,
har brukt disse
i mange år (tom i bil!! )
Slipper å ta dem av i tunnel..
Kan kjøpes he for den stor sum av kr 29.- : http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=173501090
har brukt disse

Slipper å ta dem av i tunnel..
Kan kjøpes he for den stor sum av kr 29.- : http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=173501090
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Pinlock er uvurderlig, kjører med solbriller og pleier å kjøre over tunellen istedenfor gjennom den så det tunellsynet mange sliter med har jeg ikke hatt problemer med enda.
Dugg derimot....
Dugg derimot....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- jhn
Jeg tilhører mindretallet her ser det ut for, jeg kan godt unnvære pin-lock men solvisir er for meg uunnværlig ... merkelige greier 

- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Har bar en hjelm ennå, skal hente den nye i Mars,og denne har pinlock og solvisir. Jeg må si det er veldig fint med solvisir i hjelmen, men om det er mer eller mindre viktig en pinlock kan jeg ikke si.
Den nye hjelmen har ikke solvisir, hvilket jeg egentlig ønsket å ha men det er enkelt å byte visir så det går sikkert helt fint foruten i tunnel da.
Leste noe sted at de fleste hjelmer med innebygd solvisir må svake hjelmen for visiret må få plass oppe i hjelmen (vet ikke hvor mye det kan påvirke vid en krasj)
Den nye hjelmen har ikke solvisir, hvilket jeg egentlig ønsket å ha men det er enkelt å byte visir så det går sikkert helt fint foruten i tunnel da.
Leste noe sted at de fleste hjelmer med innebygd solvisir må svake hjelmen for visiret må få plass oppe i hjelmen (vet ikke hvor mye det kan påvirke vid en krasj)
- jhn
Når disse visirene var nye leste man jo at enkelte mente dette, men det var jo "vanlige" motorsyklister som du og jeg, som ikke hadde forutsetninger for å vurdere det på en god måte ... bare ukvalifiserte gjetninger.hakhap skrev: Leste noe sted at de fleste hjelmer med innebygd solvisir må svake hjelmen for visiret må få plass oppe i hjelmen (vet ikke hvor mye det kan påvirke vid en krasj)
Hjelmene er jo testet og godkjente, så det er ikke noe som bekymrer meg
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Var nettopp dette, men jeg også ha lest, som gjorde at Shoei ventet lenge med å lage sin første hjelm med solvisir.hakhap skrev: Leste noe sted at de fleste hjelmer med innebygd solvisir må svake hjelmen for visiret må få plass oppe i hjelmen (vet ikke hvor mye det kan påvirke vid en krasj)
Men hvor mye svakere i konstruksjonen en helhjelm blir med solvisir er vel ikke dokumentert?
Noen som vet?