joo skrev:
Nå er det ikke liv laga for mer luftkjølte saker mht utslippskrav, så selv oss som elsker luftkjølte tyske boksere må nok handle vannkjølt boxer neste gang tror jeg.
Den som lever får se. Jeg har en 11 år gammel 1150 og kommer til å oppgradere til en 5 år gammel 12GS om noen år. Dermed blir dette ikke noe problem for meg før om circa ti år.
Men til olje: Til min 1150 spesifiserer BMW at dersom jeg kjører med en ultra-billig mineraloje som bare såvidt møter SF-standarden, da må jeg bytte olje og filter hver 10.000 km.
I dette kravet ligger et ubesvart spørsmål: Kære BMW, hva hvis jeg bruker en hel-synth olje som er av kvaliteten SM?
Men til det gir BMW ikke noe svar. De sier "Motoren skal ha olje som er SF eller bedre, og den skal skiftes hver 10.000 km sammen med filteret."
Slik er det med alle håndbøker jeg har sett. Produsenten spesifiserer et minimumskrav til oljen, og hvor ofte den skal skiftes. Intervallet forutsetter da, implisitt, den dårligste oljen (som fyller kravene).
Oljer er, ikke uten grunn, klassifisert efter sin kvalitet. Designere av motorer pønsker ut hvilken kvalitet oljen minst må ha under verst tenkelige omstendigheter, og skriver det i boken. Hvorfor man da skal kjøpe en olje som er dyrere er mer enn jeg forstår.
Olje er ikke som dekk. Noen kjøper dyre racing-dekk som varer kort, andre touring-dekk som varer lenge. Det er fordi bruksområdene er forskjellig. Når man bor i et kaldt land som Norge, hvor fartsgrensene gjør at "rødfeltet" besøkes like sjeldent og kort som sommeren 2012, da spiler det ingen rolle hvilken olje du kjøper (så lenge den fyller kravene).
Diskusjonen om mineral vs syntetisk blir bare av interesse dersom motoren krever syntetisk, eller dersom man diskuterer hvor mye lenger man kan kjøre mellom skift dersom man bytter til syntetisk.
Nå finnes det alltid unntak: BMW krever mineral i innkjøringen, og jeg regner med at det finnes motorer fra 1948 som ikke kan bruke syntetisk i det hele tatt. Men for alle oss andre er saken enkel: Se i håndboken hva som kreves, kjøp det billigste som er i henhold til kravet, og kjør.
Olje-diskusjoner er for vinteren når det ikke er mulig (for dere) å kjøre
[TaSK]