Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000.
Sitat:"Just enough power" http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;
Men.....enough power to what ?
Effekten de mener er nok fra den 1000 kubikkeren er ikke høyere enn effekten til en 750 sporttourer fra 1987. Men uansett mener i allefall MCN at effekten fra denne nedjazzete 1000 kubikkeren er nok , og mener de da f.eks at alt over 1000ccm og 106 hk er for mye
Ellers er jeg enig med deg at nå må de med kubikksyken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere slik at vi andre kan få litt fred :-)å
Sist redigert av Bringisen den 04 feb 2013, 22:15, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000.
Sitat:"Just enough power" http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;
"FORVOKSTE SKOGSMOPEDER" !!!
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Min ninja var strupt ned til 34hk, og synes det her var veldig ok i starten etter å ha gått fra 125ccm..
Men så ble plombering fjerna, og sykkelen gikk da opp i 107hk/96hk (vognkort/effekt på dyno(bakhjul)) og da spant den i starten på asfalten (uvant slipp punkt for clutch og for mye gass). Kjørte da en tur bortover sletta, og ble skremt av sykkelen og nesten litt redd.. Etter noen mnd kjøring så testa jeg sprekere sykkel (750ccm), og nå går brått 600 daut!
Min konklusjon ang hva som er "nok", er nok hva en har prøvd
alexanderyi skrev:Min ninja var strupt ned til 34hk, og synes det her var veldig ok i starten etter å ha gått fra 125ccm..
Men så ble plombering fjerna, og sykkelen gikk da opp i 107hk/96hk (vognkort/effekt på dyno(bakhjul)) og da spant den i starten på asfalten (uvant slipp punkt for clutch og for mye gass). Kjørte da en tur bortover sletta, og ble skremt av sykkelen og nesten litt redd.. Etter noen mnd kjøring så testa jeg sprekere sykkel (750ccm), og nå går brått 600 daut!
Min konklusjon ang hva som er "nok", er nok hva en har prøvd
--
Alex
For noen kan nok dette føles riktig i starten , men etter hvert som årene går så har man helt naturlig gjerne prøvd det meste , både større og mindre sykler. Da kan det hende at andre egenskaper enn mest kubikk og mest effekt blir interessante. Og når det går enda lenger tid så kan noen til og med se at de andre egenskapene blir mer viktig enn kubikk og effekt. (utrolig nok )
Tråden har vist at det ikke finnes en fasit for alle fordi man har forskjellige ønsker og behov for motorsykkelen , dessuten har vi forskjellige erfaringer.
Det virker som om det må bli konklusjonen.....
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
JohnnyTh skrev:Og noen av oss finner ut at de må ha mer kubikk og mer hk for å få de egenskapene som man ønsker etter som man blir eldre :)
Det er helt sikkert Og der er heller ikke få som endelig lever ut guttedrømmen når de blir 40+ , kjenner flere som tar lappen på tung sykkel når de blir 50 , disse vil ofte også ha mest mulig av alt som kan dokumenteres med tall
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Jeg mener nå fremdeles at hvis man skal to på tur, med bagasje og dermed mye vekt å dra på så er det en fordel med litt størrelse på motoren når man skal ligge i motorveihastigheter. Har ingenting med guttedrømm eller å ta lappen som 50 åring å gøre. De 50 åringene jeg kjenner som tar lappen ender stort sett opp på HD her.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000.
Sitat:"Just enough power" http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;
Men.....enough power to what ?
Effekten de mener er nok fra den 1000 kubikkeren er ikke høyere enn effekten til en 750 sporttourer fra 1987. Men uansett mener i allefall MCN at effekten fra denne nedjazzete 1000 kubikkeren er nok , og mener de da f.eks at alt over 1000ccm og 106 hk er for mye
Ellers er jeg enig med deg at nå må de med kubikksyken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere slik at vi andre kan få litt fred :-)å
De mener at til den sykkelen, med det chassiet, til det bruket den er ment for, er 106 hk nok. De hadde neppe ment det om en S1000RR.
JohnnyTh skrev:Jeg mener nå fremdeles at hvis man skal to på tur, med bagasje og dermed mye vekt å dra på så er det en fordel med litt størrelse på motoren når man skal ligge i motorveihastigheter. Har ingenting med guttedrømm eller å ta lappen som 50 åring å gøre. De 50 åringene jeg kjenner som tar lappen ender stort sett opp på HD her.
Svein2 skrev:Nå kan dere med kubikksjuken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere.
MCN sitter på fasiten med CBF1000.
Sitat:"Just enough power" http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... EPI-127426" onclick="window.open(this.href);return false;
Men.....enough power to what ?
Effekten de mener er nok fra den 1000 kubikkeren er ikke høyere enn effekten til en 750 sporttourer fra 1987. Men uansett mener i allefall MCN at effekten fra denne nedjazzete 1000 kubikkeren er nok , og mener de da f.eks at alt over 1000ccm og 106 hk er for mye
Ellers er jeg enig med deg at nå må de med kubikksyken og forvokste skogsmopeder slutte å diskutere slik at vi andre kan få litt fred :-)å
De mener at til den sykkelen, med det chassiet, til det bruket den er ment for, er 106 hk nok. De hadde neppe ment det om en S1000RR.
Å? Det kan jeg aldri tenke meg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
JohnnyTh skrev:Jeg mener nå fremdeles at hvis man skal to på tur, med bagasje og dermed mye vekt å dra på så er det en fordel med litt størrelse på motoren når man skal ligge i motorveihastigheter. Har ingenting med guttedrømm eller å ta lappen som 50 åring å gøre. De 50 åringene jeg kjenner som tar lappen ender stort sett opp på HD her.
Klart jeg skjønner at du mener det. Og har selvfølgelig forståelse for at det er fordel å ha litt størrelse på motoren , spessielt når man skal to på tur med bagasje og mye vekt. Har selv kjørt på langtur med CBR600 og det var et pes å piske motoren mellom 8 og 10000 rpm for å få dreiemoment. Hva som er nok blir jo en kjedelig sak å diskutere etterhvert , så det har jeg gitt opp.
Og jeg mener heller ikke at alle som velger en stor motor er ferske 40 åringer , men det er nok ikke å stikke under en stol at flertallet av disse ferske 40åringene gjerne ønsker seg mest mulig av alt som kan dokumenteres med store tall enten det er en plastrakett eller en HD. I allefall dem jeg kjenner til , men la nå ikke dette også bli en stor diskusjon.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:jeg mener heller ikke at alle som velger en stor motor er ferske 40 åringer , men det er nok ikke å stikke under en stol at flertallet av disse ferske 40åringene gjerne ønsker seg mest mulig av alt som kan dokumenteres med store tall enten det er en plastrakett eller en HD. I allefall dem jeg kjenner til , men la nå ikke dette også bli en stor diskusjon.
Snakker for meg selv, og det var ikke i mine tanker at jeg skulle ha mest mulig kubikk når jeg kjøpte sykkelen min. Verken den første eller veteranen som jeg kjøpte nå!!!
Og ja, jeg er fersk mc fører. riktig nok ikke 40 enda.. men close.. to close.
Og jeg kjenner flere i min alder som ikke er ute etter å ha det største inne kubikk!! Det går kun på hvilke preferanser de liker.
Kan nevne 3 av mine nærmeste mc buddys som er rundt 40..og ingen av dem har over 1000 ccm. 2 av dem har offroad og siste man kjører nakensykkel.
Og skulle det du sier her hold i mål burde det ha gjenspeilet seg her på MC siden også. og helt ærlig det kan jeg ikke si jeg ser.
Er da ganske så mange her som ikke har de råeste du får av verken plastraketter eller Adv. sykkler eller HD når det gjelder ccm eller hk.
Så "flertallet" du snakker om er jeg totalt uenig i!!
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
Bringisen skrev:jeg mener heller ikke at alle som velger en stor motor er ferske 40 åringer , men det er nok ikke å stikke under en stol at flertallet av disse ferske 40åringene gjerne ønsker seg mest mulig av alt som kan dokumenteres med store tall enten det er en plastrakett eller en HD. I allefall dem jeg kjenner til , men la nå ikke dette også bli en stor diskusjon.
Så "flertallet" du snakker om er jeg totalt uenig i!!
Det er lov å være uenig vettu Det er en av tingene som er bra med å bo i Norge og ikke i Nord Korea
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Hvis man skal tolke emne her eller overskrifta så er nok dette en av sykkelene som ikke har noen av delen.
Boss Hoss BIG BLOCK 8,2. Ca 700NM og 502HK Finn.no
Busa Trond skrev:Hvor mye kubikk eller effekt er for lite?
Hvis man skal tolke emne her eller overskrifta så er nok dette en av sykkelene som ikke har noen av delen.
Boss Hoss BIG BLOCK 8,2. Ca 700NM og 502HK Finn.no
Hjelper lite med 502 HK, når du har bakdekk fra en Scania
Busa Trond skrev:Hvor mye kubikk eller effekt er for lite?
Hvis man skal tolke emne her eller overskrifta så er nok dette en av sykkelene som ikke har noen av delen.
Boss Hoss BIG BLOCK 8,2. Ca 700NM og 502HK Finn.no
Jeg så flere slike i fri utfoldelse når jeg bodde i USA, og det er ikke tvil om at rett frem er det ikke så mange som følger de. Men kommer det til svinger så er det ikke de beste syklene å kjøre med.