Har jeg et ladeproblem
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Har jeg et ladeproblem
Når jeg skulle hjem fra jobb i dag fikk jeg ikke start på sykkelen. Den dro littegranne etterfulgt at noen klikkelyder. så var det dødt. Fikk en kollega til å komme med bil og startkabler og da ble det liv. kjørte hjem. når jeg kom hjem startet den lett.
fant frem multimeter. 12-12,5 på tomgang. 13.6 som høyeste under turtall, ( jeg har scooter så har ikke frigir og kan ikke dra turtall opp mye på midtstøtte)
Jeg har brukt sykkelen gjennom hele vinteren uten problemer. Den har alltid startet lett. kjører ca 14 km hver vei til jobb. Sykkelen fikk en skikkelig vårrengjøring i går...
Batteriet er 10 mnd gammelt.
Jeg tar det inn for å lade nå
1. Har jeg for lav ladespenning?
2. Kan jeg lade batteriet innendørs eller risikerer jeg knallgass osv?
2.
fant frem multimeter. 12-12,5 på tomgang. 13.6 som høyeste under turtall, ( jeg har scooter så har ikke frigir og kan ikke dra turtall opp mye på midtstøtte)
Jeg har brukt sykkelen gjennom hele vinteren uten problemer. Den har alltid startet lett. kjører ca 14 km hver vei til jobb. Sykkelen fikk en skikkelig vårrengjøring i går...
Batteriet er 10 mnd gammelt.
Jeg tar det inn for å lade nå
1. Har jeg for lav ladespenning?
2. Kan jeg lade batteriet innendørs eller risikerer jeg knallgass osv?
2.
Re: Har jeg et ladeproblem
Synes tallene dine var lave. så jeg vil si ja.bergenser83 skrev: 1. Har jeg for lav ladespenning?
Bør ligge på 14v + ved belastning.
Ved lave 12.5v ved tomgang bruker du jo mer strøm en du produserer.
Er det syrebatteri, som du kan fylle på vann, bør du la det stå et sted hvor det er lufting.bergenser83 skrev:
2. Kan jeg lade batteriet innendørs eller risikerer jeg knallgass osv?
Er det et mer moderne lukket batteri, noe jeg tror det er, går fint å lade det inne.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Takk for svar. Ja er vel litt lave tall. Kan jeg ha tullet til noe under vårvasken? Laget en strømtyv eller noe?
Re: Har jeg et ladeproblem
Oftest er det dårlig batteri når man tror det er ladeproblem. Et dårlig batteri kan trekke ned ladespenningen man måler også.
Er det batteri med syre, så kan du se på nivået under hver propp om vann har fordampet og etterfylle med baterivann (=helt rent vann uten noen tilsetninger, i motsetning til springvann som inneholder klor, mineraler og annet som lager gugge...). Har sykkelen vært veltet kan det selvfølgelig ha rent ut både syre og vann, da må det etterfylles riktig blanding syre/vann.
Deretter lade og se om det blir bedre. Det er så lite hydrogen som utvikles ved vanlig lading at det går fint å lade innendørs, men litt lufting er selvfølgelig en fordel.
Vedlikeholdsfritt batteri skal være vedlikeholdsfritt (dvs du ser det på at det er helt lukket) og da er det isåfall mer sannsynlig at det kan være laderen. 10 mnd er ingen alder - bør holde minst 3 år.
Er det batteri med syre, så kan du se på nivået under hver propp om vann har fordampet og etterfylle med baterivann (=helt rent vann uten noen tilsetninger, i motsetning til springvann som inneholder klor, mineraler og annet som lager gugge...). Har sykkelen vært veltet kan det selvfølgelig ha rent ut både syre og vann, da må det etterfylles riktig blanding syre/vann.
Deretter lade og se om det blir bedre. Det er så lite hydrogen som utvikles ved vanlig lading at det går fint å lade innendørs, men litt lufting er selvfølgelig en fordel.
Vedlikeholdsfritt batteri skal være vedlikeholdsfritt (dvs du ser det på at det er helt lukket) og da er det isåfall mer sannsynlig at det kan være laderen. 10 mnd er ingen alder - bør holde minst 3 år.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Batteriet er av typen Exide-bike, 12v-6,5 Ah
Maintenance free
Når jeg har batteriladeren koblet til og i "mcmodus" måler jeg 13,85V mens støpselet er i veggen. vet ikke om det har noe å si, men burde ikke den også vært over 14 om sykkelen bør lade med over 14? kan det si noe om batteriets tilstand?
Maintenance free
Når jeg har batteriladeren koblet til og i "mcmodus" måler jeg 13,85V mens støpselet er i veggen. vet ikke om det har noe å si, men burde ikke den også vært over 14 om sykkelen bør lade med over 14? kan det si noe om batteriets tilstand?
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Bosted: Elverum
Re: Har jeg et ladeproblem
På en batterilader er det en helt grei spenning og sier ingenting om batteriets tilstand. Puss batteripoler godt. Dårlig kontakt kan gi slike symptomer som klikking i starter selv om batterispenning tilsynelatende er god nok.
edit:fjernet feilinfo som mekkern påpekte i posten under
edit:fjernet feilinfo som mekkern påpekte i posten under
Sist redigert av BMWilly den 14 mar 2013, 21:40, redigert 1 gang totalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Har jeg et ladeproblem
sikreste måten å brenne opp en regulator....BMWilly skrev: For å sjekke ladespenningen starter du sykkelen og tar av ene polledningen og måler spenningen på batteriledningene.

noen få typer tåler det men vanligvis er de avhengige av batteriet som stabilisering av spenningen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Bosted: Elverum
Re: Har jeg et ladeproblem
oopps. Ja da beklager jeg det. Hvis batteriet er toppladet får du en jo en god pekepinn uansett da. Målte du forresten spenningen direkte på polene på batteriet eller på klemmene?
Sist redigert av BMWilly den 14 mar 2013, 21:52, redigert 1 gang totalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Har jeg et ladeproblem
Jeg synes egentlig ikke ladespenning på oppunder 14 V er så galt, 13,6 burde være greit.bergenser83 skrev:Batteriet er av typen Exide-bike, 12v-6,5 Ah
Maintenance free
Når jeg har batteriladeren koblet til og i "mcmodus" måler jeg 13,85V mens støpselet er i veggen. vet ikke om det har noe å si, men burde ikke den også vært over 14 om sykkelen bør lade med over 14? kan det si noe om batteriets tilstand?
Det som er mer interessant er hva spenningen er når den har stått en stund (ca en halv time etter siste bruk er nok til at batteriet stabiliserer seg) Batteriet burde nå måle i overkant av 12 V. Mål det gjerne igjen når det har fått stå noen timer.
Jeg reagerer også litt på at batteriet ikke leverer mer enn 6,5 Ah. Det er ikke mye! Er dette et kvalitetsbatteri eller et billigbatteri? En 50cc scooter har gjerne batterier på rundt 10Ah originalt.
endret: sorry, sjekket feil tabell. 6,5Ah er et greit batteri for 50cc
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Har jeg et ladeproblem
et batteri som er fulladet skal ha 12,7 under litt last.
trenger 13,8 for å bli fullt-men trenger lang tid.
derfor bør det være 14-14,4.
når en måler lading er det intressante om det sakte øker eller synker-spretter det fort viser det at ikke batteriet greier å ta til seg strømmen.
trenger 13,8 for å bli fullt-men trenger lang tid.
derfor bør det være 14-14,4.
når en måler lading er det intressante om det sakte øker eller synker-spretter det fort viser det at ikke batteriet greier å ta til seg strømmen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Målte på poler og kl emmer. Scooteren er 250 ccm
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Har jeg et ladeproblem
Ta å mål spenningen på batteriet når scooteren har stått minst en halv time etter bruk. Altså uten å slå på tenninga eller starte motoren. Hvor mange volt er det da?bergenser83 skrev:Målte på poler og kl emmer. Scooteren er 250 ccm
Til en Yamaha X-max 250 anbefales det et batteri på 9,6Ah til sammenligning. Jeg vil tro det batteriet ditt i utgangspunktet er i svakeste laget. Men det mest avgjørende er likevel hva batteriet klarer å levere i startstrøm
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Har jeg et ladeproblem
Klikkinga tyder helt klart på batteri-problem: Lav spenning. Kople til vedlikeholdsladeren din (den er det, tror jeg, gir neppe mer enn 0.3-0.5 AH?), og la den stå tilkoplet minst 2 døgn. Da skulle batteriet være (nesten) fulladet. Har du da problemer med ladespenning, er det faktisk batteriet som er defekt, uansett alder. Er det et kvalitetsbatteri eller?
Re: Har jeg et ladeproblem
En mc har et veldig lite batteri sammenliknet med en bil. Derfor blir det lett litt trøbbel uten at det er noe direkte galt. Ideelt skulle du vel hatt 14,4, og det kan hende du kommer dit hvis du henger på et volt meter og kjører en tur. Når du stopper, vil spenning synke til 12,5v etter som battteriet da ikke påtrykkes spenning fra dynamo.
Uansett er det aldri feil å vedlikeholdslade litt inni mellom. Spesielt med lite batteri og mange korte turer.
Synes du dette er plagsomt, kan du montere et batteri til hvis du har plass et sted. Det går fint og paralell koble batterier, og de trenger ikke være like store.
ALDRI koble fra batteriet når motor går. Du risikerer å ødelegge regulator/likeretter og annen elektronikk hvis du er uheldig.
Uansett er det aldri feil å vedlikeholdslade litt inni mellom. Spesielt med lite batteri og mange korte turer.
Synes du dette er plagsomt, kan du montere et batteri til hvis du har plass et sted. Det går fint og paralell koble batterier, og de trenger ikke være like store.
ALDRI koble fra batteriet når motor går. Du risikerer å ødelegge regulator/likeretter og annen elektronikk hvis du er uheldig.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
skal feilsøke litt i helgen. i verkstedsmanualet til sykkelen står det oppført 6 ampers batteri....
hvilken kvalitet batteriet har vet jeg ikke. det er kjøpt hos et mc verksted spesifikt for denne sykkelen... om det var det ideelle eller det de hadde inne vet jeg ikke (forrige eier)
hvilken kvalitet batteriet har vet jeg ikke. det er kjøpt hos et mc verksted spesifikt for denne sykkelen... om det var det ideelle eller det de hadde inne vet jeg ikke (forrige eier)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Har jeg et ladeproblem
Exide-batteri har jeg brukt på min sykkel i en årrekke og jeg har overhodet ikke noe å klage på når det kommer til kvalitet. 10 måneders bruk skal ikke forringe batteriet på noe vis..
Jeg tipper ladeproblem eller en strømtyv/overslag noen plass i systemet, eller som tidligere nevnt, for mye korte turer hvor batteriet ikke blir oppladet nok.
Sjekk at alle cellene har nok væske og etterfyll. Selv om batteriet er såkalt vedlikeholdsfritt, så skal du ha muligheter til å etterfylle. I alle fall har de Exide-batteriene jeg har vært borti hatt den muligheten.
Jeg tipper ladeproblem eller en strømtyv/overslag noen plass i systemet, eller som tidligere nevnt, for mye korte turer hvor batteriet ikke blir oppladet nok.
Sjekk at alle cellene har nok væske og etterfyll. Selv om batteriet er såkalt vedlikeholdsfritt, så skal du ha muligheter til å etterfylle. I alle fall har de Exide-batteriene jeg har vært borti hatt den muligheten.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Jeg ladet batteriet i går kveld, laderen markerte at det var fullt etter et par timer når jeg har den på mc modus. Regner med at den lader saktere da enn på bilmodus.
siden det har batteriet stått i et oppvarmet rom.
i morges var det 12,45V når jeg målte rett på polene. Jeg satte det på lading igjen. Nå viser det 12,75V etter lading
Kan måle igjen i kveld, men er det normalt å et slikt fall? Noen som har nevnt å måle etter at det har fått hvilt seg litt...
siden det har batteriet stått i et oppvarmet rom.
i morges var det 12,45V når jeg målte rett på polene. Jeg satte det på lading igjen. Nå viser det 12,75V etter lading
Kan måle igjen i kveld, men er det normalt å et slikt fall? Noen som har nevnt å måle etter at det har fått hvilt seg litt...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Har jeg et ladeproblem
Tror batteriet er defekt-en stund etter lading burde det holdt 13.++Volt
Hvis batteriet er fulladet skal det holde over 12,7 volt etter et døgn.
12.7 fullt-11.7 tomt/bør ikke utlades mer.(sulfaterer)
Hvis batteriet er fulladet skal det holde over 12,7 volt etter et døgn.
12.7 fullt-11.7 tomt/bør ikke utlades mer.(sulfaterer)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Ok, jeg får kjøre innom verkstedet i ettermiddag og spørre hva jeg gjør med dette. Hørest ut som en reklamasjon, men jeg har ikke kvittering. Regner med at tidligere eier har betalt med kort og kan spore på den måten om det trengs.
Nå er det 12,50V et par timer etter at det var fulladet. Står fortsatt i oppvarmet rom
Nå er det 12,50V et par timer etter at det var fulladet. Står fortsatt i oppvarmet rom
Re: Har jeg et ladeproblem
12,45V etter lading og "hvile" over natten, er for lite. Mao, bytt batteri.
Våre batterier holder 12,6V-12,8V i månedsvis uten lading.
12,6V kan du anse som 100% ladet. Det måles etter ett døgns hvile, sånn ca.
I tillegg ville jeg fått målt ladespenningen på en skikkelig måte. Det med å ta av ene polen, var jo et skrekkeksempel
Jeg vet ikke hvordan man skal måle det mest korekt, men hvis du får i ett nytt batteri som er skikkelig oppladet, bør man vel få et brukbart resultat ved måling rett på polene.
Våre batterier holder 12,6V-12,8V i månedsvis uten lading.
12,6V kan du anse som 100% ladet. Det måles etter ett døgns hvile, sånn ca.
I tillegg ville jeg fått målt ladespenningen på en skikkelig måte. Det med å ta av ene polen, var jo et skrekkeksempel

Jeg vet ikke hvordan man skal måle det mest korekt, men hvis du får i ett nytt batteri som er skikkelig oppladet, bør man vel få et brukbart resultat ved måling rett på polene.
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Bosted: Elverum
Re: Har jeg et ladeproblem
Ok. Beklager igjen "skrekkeksempelet". Driver litt med likerettere av den litt mer grove sorten og stasjonære batterier og det er ikke overførbart har jeg lært.
For å prøve å rette opp misæren har jeg søkt og funnet litt. Batteribergen hadde dette dokumentet på hjemmesiden som jeg sikkert kan linke til. Veldig informativt og på norsk. http://www.bergenbatteri.no/PDF/batteri ... e-2005.pdf
For å prøve å rette opp misæren har jeg søkt og funnet litt. Batteribergen hadde dette dokumentet på hjemmesiden som jeg sikkert kan linke til. Veldig informativt og på norsk. http://www.bergenbatteri.no/PDF/batteri ... e-2005.pdf
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
Re: Har jeg et ladeproblem
ZZR-Erling skrev:12,45V etter lading og "hvile" over natten, er for lite. Mao, bytt batteri.
Våre batterier holder 12,6V-12,8V i månedsvis uten lading.
12,6V kan du anse som 100% ladet. Det måles etter ett døgns hvile, sånn ca.
I tillegg ville jeg fått målt ladespenningen på en skikkelig måte. Det med å ta av ene polen, var jo et skrekkeksempel![]()
Jeg vet ikke hvordan man skal måle det mest korekt, men hvis du får i ett nytt batteri som er skikkelig oppladet, bør man vel få et brukbart resultat ved måling rett på polene.
Jeg måler batteriet mitt først uten motor i gang og forvernter minimum 12, 6 V over polene.
Så starter jeg og måler polene mens motoren går, og forventer 14 V
( dvs på sykkelen har jeg selvsagt satt inn voltmeter og leser dette hele tiden :)) )
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
case closed- tok med batteriet innom verkstedet i ettermiddag. Mekanikeren var hjelpsomheten selv og konkluderte med kaputt batteri. Nytt er bestillt og kommer på onsdag. Han dobbeltsjekket også at det var 6,5 A som skulle på denne sykkelen og det skulle det (sto også i verkstedsmanual)
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Da har jeg endelig fått nytt batteri. Selv om jeg tolket mekaniker dithen at dette var garantisak da jeg var innom for noen uker siden hadde jeg nok misforstått. Han mente at han ikke hadde solgt dette batterimerket (jeg har kun selgers ord fra den gang jeg kjøpte sykkel på at han hadde kjøpt det der)
Måtte ut med 550 for nytt batteri. Et batteri som var et år gammelt var det uansett ikke garanti på sa han. . . Jaja. Sure penger. Kunne hørt med selger om hvor han kjøpte batteri men gidder ikke for denne summen
Måtte ut med 550 for nytt batteri. Et batteri som var et år gammelt var det uansett ikke garanti på sa han. . . Jaja. Sure penger. Kunne hørt med selger om hvor han kjøpte batteri men gidder ikke for denne summen
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Har jeg et ladeproblem
...Hadde vel personlig gått for ett batteri med minst 10 Ah på en 250 hvis æ hadde funnet ett med fysiske mål som hadde gjort det mulig..
Men det er nå mæ
Men det er nå mæ

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L