Div. lysproblematikk.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Div. lysproblematikk.

Legg inn av harlex »

Jeg har startet på et prosjekt der jeg skal jobbe en god del på en Honda NX250. Skal vel borti det meste...
En problemstilling er baklykt/skjerm. Denne har fått seg en skade og jeg tenker å modifisere hekken istedenfor å kjøpe inn dyre originale deler.
I den sammenheng impulskjøpte jeg disse lysene på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Be ... stk-82776/" onclick="window.open(this.href);return false;
De var veldig små men jeg er (iallefall foreløpig) fornøyd med plassering og lysstyrke. Det første som dukket opp er dette problemet med at det må være en motstand for at blinklysene skal blinke i riktig tempo. Hvordan vet jeg hvilken motstand jeg skal ha? Det står ingenting i pakken utenom at orange lys er 12V/1,1W. Hvor får jeg tak i slike motstander?

Så er et problemstilling 2. Det viste seg at disse lampene ikke hadde bremselysfunksjon. Jeg må derfor legge opp eget bremselys. Har sett mye snacks på nettet og mulig biltema har noe som kan brukes. Men hvordan funker dette med bremselys egentlig. Jeg har drevet på å målt på den originale kontakten. Der er det 2 kontakt punkt og tilsvarende på pæren og slik jeg har målt så gir den ene 10-11 volt stabilt mens den andre gir 8 stabilt men øker til 10-11 når jeg trykker inn bremsen. Er det da riktig å tolke det slik at bremselyset fungerer slik at "bremselysglødetråden" i pæren i blir aktivert på bakgrunn av økningen fra 8 til 10-11? Og så det viktigste. Hvordan kobler jeg opp et nytt (kun) bremselys i led.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Div. lysproblematikk.

Legg inn av DrGreve »

Hvis det ikke er noe spesielt for din sykkel, så ligger resistansen i blinklysreleet og da må du kjøpe ett såkalt nullrestistant blinklysrelee. Enten 2 eller 3 polet avhengig hva det originale har.
For bremselyset sin del så fungerer det tilsvarende som ett lyshorn hvor den ene tråden lyser konstant som nærlyset gjør framme. Langlyset eller bremselyset blir aktivert av bryteren på bremsepedalen. Du må da kjøpe en pære med 2 tråder hvor trådene har forskjellig wattstyrke, normalt ca. 0,5/1,5 watt..
Skal du ha bremselys i de kombinerte lysene du har kjøpt, må du strekke en ledning fra kontakten til bremselysbryterne fram til lyspunktene eller til ledningen til eksisterende bak/bremselys..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Div. lysproblematikk.

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:Hvis det ikke er noe spesielt for din sykkel, så ligger resistansen i blinklysreleet og da må du kjøpe ett såkalt nullrestistant blinklysrelee. Enten 2 eller 3 polet avhengig hva det originale har.
For bremselyset sin del så fungerer det tilsvarende som ett lyshorn hvor den ene tråden lyser konstant som nærlyset gjør framme. Langlyset eller bremselyset blir aktivert av bryteren på bremsepedalen. Du må da kjøpe en pære med 2 tråder hvor trådene har forskjellig wattstyrke, normalt ca. 0,5/1,5 watt..
Skal du ha bremselys i de kombinerte lysene du har kjøpt, må du strekke en ledning fra kontakten til bremselysbryterne fram til lyspunktene eller til ledningen til eksisterende bak/bremselys..
Takk. :D

Jeg fant noe som muligens er brukernes:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... LED-42200/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... lys-42202/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers når det gjelder bremselys så blir vel det letteste å bruke eksisterende opplegg med glødepære. Det gjelder bare å finne et ok lykteglass. Går det greit å blokkere kontaktflaten til kjørelysdelen av en glødepære hvis jeg kun ønsker å bruke bremselysdelen av pæren?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Div. lysproblematikk.

Legg inn av DrGreve »

harlex skrev:Takk. :D

Jeg fant noe som muligens er brukernes:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... LED-42200/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... lys-42202/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers når det gjelder bremselys så blir vel det letteste å bruke eksisterende opplegg med glødepære. Det gjelder bare å finne et ok lykteglass. Går det greit å blokkere kontaktflaten til kjørelysdelen av en glødepære hvis jeg kun ønsker å bruke bremselysdelen av pæren?
Tja, hvis pæren har dobbel funksjon er det jo bare å kutte ledningen til baklyset slik at pæren kun lyser når bremsene er aktivert :-)

Når det gjelder relè eller motstand, så ville jeg satse på relèet, siden du må sette inn en motstand på hvert blinklys..
Hvis du har originale blinklys fremme, så må du sette inn motstand på de bak.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Div. lysproblematikk.

Legg inn av harlex »

DrGreve skrev:
harlex skrev:Takk. :D

Jeg fant noe som muligens er brukernes:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... LED-42200/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... lys-42202/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers når det gjelder bremselys så blir vel det letteste å bruke eksisterende opplegg med glødepære. Det gjelder bare å finne et ok lykteglass. Går det greit å blokkere kontaktflaten til kjørelysdelen av en glødepære hvis jeg kun ønsker å bruke bremselysdelen av pæren?
Tja, hvis pæren har dobbel funksjon er det jo bare å kutte ledningen til baklyset slik at pæren kun lyser når bremsene er aktivert :-)

Når det gjelder relè eller motstand, så ville jeg satse på relèet, siden du må sette inn en motstand på hvert blinklys..
Hvis du har originale blinklys fremme, så må du sette inn motstand på de bak.
Jeg prøver meg med rele men først etter jeg har montert led foran. De er på vei i posten :-) Når det gjelder bremselyset basert på den originale glødepæren så tror jeg den største utfordringen å få der til å se bra ut. Har glant på nettet etter aktuelle lykteglass og no bestilt en karbonplate som jeg har noen tanker om skal ta seg greit ut med med litt triksing... Får no se... Mye annet å ta tak i på denne sykkelen....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Svar