La gå at jeg gambler med helsa mi.

Jeg har spart sååå mye på å kutte i alkoholen (å spise sunn mat

dag-zzr skrev:Ja da.Jeg er klar over at jeg har en trassig og tverr holdning til personer som sikkert i beste mening påpeker dumskapen i å røyke.
La gå at jeg gambler med helsa mi.Det er sikkert frykten for å bli feit. Eller ennå verre- begynne å drikke rødvin
Som gjør at jeg krampaktig holder fast på sigaretten
Leser i tidligere poster at man sparer mange penger på å slutte å røyke
Gevinsten brukes på luksus (MC) mat og alkohol. Er det så forbannå lurt da
![]()
Jeg har spart sååå mye på å kutte i alkoholen (å spise sunn mat)at jeg har kjøpt alt det jeg ikke trenger. Men slutter jeg å røyke kan jeg kansje kjøpe BRANNBIL :-)å
Nå er vi jo en del som har "snakket" direkte til deg som en respons på dine heftige uttalelser men du trenger jo ikke ta alt til deg dersom du ikke ønsker det.... svarer du må du jo regne med at det blir diskusjon.... Trassig og tverr er du jo det vet vi (dag-zzr skrev:Ja da.Jeg er klar over at jeg har en trassig og tverr holdning til personer som sikkert i beste mening påpeker dumskapen i å røyke.
La gå at jeg gambler med helsa mi.Det er sikkert frykten for å bli feit. Eller ennå verre- begynne å drikke rødvin
Som gjør at jeg krampaktig holder fast på sigaretten
Leser i tidligere poster at man sparer mange penger på å slutte å røyke
Gevinsten brukes på luksus (MC) mat og alkohol. Er det så forbannå lurt da
![]()
Jeg har spart sååå mye på å kutte i alkoholen (å spise sunn mat)at jeg har kjøpt alt det jeg ikke trenger. Men slutter jeg å røyke kan jeg kansje kjøpe BRANNBIL :-)å
"Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør blant annet adrenalin, som gir en svakt 'spent' virkning på brukeren. Nikotin frigjør også dopamin, som gir en euforisk følelse og er grunnen til at nikotin er avhengighetsskapende".simpson skrev:Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?jonnykr skrev:For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel..![]()
Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter".
Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Nikotin er på lik linje som koffein, ett stimulrende middel som er avhenighetsskapende men skaper på ingen måte rus.
Sånne påstander blir rett og slett for dumt i enn sånn diskusjon.
Akkurat samme effekt på hjernen har også sjokolade, sukker, trening osv, men det er ikke rusmidler.jonnykr skrev:"Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør blant annet adrenalin, som gir en svakt 'spent' virkning på brukeren. Nikotin frigjør også dopamin, som gir en euforisk følelse og er grunnen til at nikotin er avhengighetsskapende".simpson skrev:Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?jonnykr skrev:For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel..![]()
Så kunne dere andre starte "tråden om farene med røyk og snus, for oss som misliker nevnte produkter".
Og for meg må man gjerne kalle det "nytelsesmiddel", men faktum er at det er et rusmiddel og vanedannende på lik linje med andre rusmidler man blir hekta på. Og det dør flere mennesker av nikotin enn av heroin i verden, noe som bør være et tankekors. :-)
Nikotin er på lik linje som koffein, ett stimulrende middel som er avhenighetsskapende men skaper på ingen måte rus.
Nikotin klassifiseres som et rusmiddel.
"Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet, dvs. såkalte psykoaktive eller berusende stoffer, med en viss avhengighetsskapende effekt. Slike midler brukes til alt fra bedøvelse, for sin stimulerende effekt, eller for rekreasjon og nytelse."
Derfor brukes jo ord her i debatten som "nytelsesmiddel" om røyk/tobakk. Man snakker om "avhengighet".
Så jo, tobakk regnes som et rusmiddel.
Får droppe blandevannet og heller drikke reint da.......men det blir jo galt det også.ArcticTiger skrev:Det er ikke bare tobakk, alkohol og narkotika som er livsfarlig. Også vi ikke-røykere lever i livsfare, om vi er så dumme at vi smaker litt på blande-vannet:
http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10956256" onclick="window.open(this.href);return false;
Selvfølgelig har at det er avhengighetsskapende ALT med at det klassifiseres som et rusmiddel å gjøre. Og det erda ikke jeg som finner på dette, nikotin klassifiseres som et rusmiddel.simpson skrev:Akkurat samme effekt på hjernen har også sjokolade, sukker, trening osv, men det er ikke rusmidler.jonnykr skrev:"Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør blant annet adrenalin, som gir en svakt 'spent' virkning på brukeren. Nikotin frigjør også dopamin, som gir en euforisk følelse og er grunnen til at nikotin er avhengighetsskapende".simpson skrev:Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?jonnykr skrev:For meg må folk få lov til å røyke så mye de vil i og med at det er et lovlig rusmiddel.tomsnes skrev:Tråden om røyking og snus burde vært en tråd for oss som bruker dette som nytelsesmiddel..![]()
Nikotin klassifiseres som et rusmiddel.
"Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet, dvs. såkalte psykoaktive eller berusende stoffer, med en viss avhengighetsskapende effekt. Slike midler brukes til alt fra bedøvelse, for sin stimulerende effekt, eller for rekreasjon og nytelse."
Derfor brukes jo ord her i debatten som "nytelsesmiddel" om røyk/tobakk. Man snakker om "avhengighet".
Så jo, tobakk regnes som et rusmiddel.
Alt dette går under stimulerende middel siden de frigjør endorfiner, adrenalin osv. Det er kroppens eget dop.
Rusmiddler virker direkte inn på forskjellge deler av hjernen, det er noe du selv tilfører kroppen, ikke noen kroppen skaper selv som følge av noe du inntar og kan ikke sammenlignes med noe av det andre.
At det er avheninghetsskapende har absolutt ingenting med at det er ett rusmiddel å gjøre.
Hvis du hadde bltt ruset av tobakk hadde dette jo så absolutt vært forbudt i nesten alle situasjoner i det dagelige, bilkjøring, jobb osv.
Skremmende lesning:jonnykr skrev:Her er noen korte fakta om røyking og helseskader og det er skremmende lesing:
http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sid ... -royk.aspx
Nei nei, noe kalkulert risiko må vi jo ha i dette livet...ArcticTiger skrev:Hmm, du planlegger vel ikke å legge Mottor-sykkern på Hylla GV :-)å
FEIL! Man MÅ ikke ta noen kalkulerte risikoer her i livet. Det er noe man velger å gjøre og det er noe helt annet. Og det er langt farligere å røyke enn å kjøre Motorsykkel, derfor faller sammenligningsgrunnlaget på sin egen urimelighet.Godtvoksen skrev:Nei nei, noe kalkulert risiko må vi jo ha i dette livet...ArcticTiger skrev:Hmm, du planlegger vel ikke å legge Mottor-sykkern på Hylla GV :-)å
![]()
Poenget er jo at vi vet det er svært risikofylt, men kjører MC til tross for dette. Det som fører til en ripe i lakken på en bil kan være livsfarlig for motorsyklisten. Det samme gjelder røykere, vi vet det er stor helserisiko å røyke.
Tja, WHO altså verdens helseorganisasjon klassifiserer nikotin som et rusmiddel. Men de vet sikkert ikke hva de prater om i forhold til deg?simpson skrev:Om ett produkt er avhengighetsskapende er ikke avgjørende om det er rusmiddel eller ikke.
Sukker er absolutt noe av det mest avhengighetsskapende vi har og er ett av de få nærningsmidlene vi absolutt ikke trenger overhode. Det er ikke rusmiddel.
Cannabis er også omtalt som ett ikke fysisk avhengighetsskapende rusmiddel, kun psykisk, men dette er ett rusmiddel.
Ser også at noen omtaler til og med koffein som rusmiddel.
Det neste blir vel "bilfører tatt i heftig rus påvirket av både nikotin og koffein"
Tror ikke mange kaffedrikkende røykere vil mene de blir ruset og føler seg påvirket av disse nytelsemidlene.
Og gudskjelov er det ikke hyklerne i WHO som bestemmer en dritt. Da hadde mange blitt tatt for å smugle en hel 20 pk med Prince siden de mener dette er narkotika.
Dette var merkelig lesning ... som sakset fra et ukeblad fra 60-tallet.dag-zzr skrev: .... Friske mennesker kan røyke med god samvittighet. Røyk er myye bedre for kroppen enn det meste av det andre vi stapper i kjeften eller puster inn.
Hurra for åpningshjelmen.
Helt uavhengig av hva men mener, og om man føler seg ruset eller ikke, så er tobakk klassifisert som et rusmiddel av helsemyndigheter, både nasjonale og internasjonalesimpson skrev: Tobakk er IKKE ett rusmiddel. Ikke vanlig tobakk ihvertfall, men kanskje det du pleide å røyke?
Vet ikke hvordan dette er i dag, men på en tvdebatt for en del år siden gikk staten i + på dette regnskapet.jonnykr skrev:Og de samfunnsmessige kostnadene er enorme.
Jeg skriver "samfunnsmessige" kostnadene, ikke regnskapsmessige. For den som langsomt kveles i sitt eget slim grunnet lungekreft forårsaket av røyking, er et ballansert økonomisk statlig regnskap uten verdi. Samfunnskostnadene omfatter bl.a. direkte utgifter i helsetjenesten, men også kostnader i forbindelse med sykefravær, trygdeutgifter og velferdstap og for ikke å snakke om ødelagte liv som rammer både den det gjelder og de pårørende.simpson skrev:Vet ikke hvordan dette er i dag, men på en tvdebatt for en del år siden gikk staten i + på dette regnskapet.jonnykr skrev:Og de samfunnsmessige kostnadene er enorme.
Da var alle utgifter for røykerelaterte sykdommer trekt i fra alle inntekter på tobakksindustrien i norge, dvs bedriftsskatt, inntektsskatt på ansatte, moms og andre tobakksagifter og likevel gikk staten over 1 mrd i "overskudd" på tobakk.
Men som sagt er dette noen år siden.
Med en så BASTANT påstand, så regner jeg med at du også kan vise til tall i forhold til skader og dødsfall vedr. MC-kjøring?jonnykr skrev:Og det er langt farligere å røyke enn å kjøre Motorsykkel, derfor faller sammenligningsgrunnlaget på sin egen urimelighet.
Legevitenskapen sier at ca 5100 mennesker dør av røykerelaterte sykdommer hvert å bare i Norge. I tillegg kommer alle de tusenvis som for et forringet og ødelagt liv av røykerelaterte sykdommer som f.eks. Kols og andre relaterte sykdommer. Og de samfunnsmessige kostnadene er enorme.
Så poenget ditt er ikke noe poeng, fordi det er ikke sammenlignbart i det hele tatt.
Men ingen her snakker om å forby røyking, kun om mulige konsekvenser AV røyking. Og nei, det er ikke opp til den enkelte, for et meget vesentlig punkt her er passiv røyking. Altså de mulige plager og helseproblemer røykere kan påføre andre gjennom egen røyking.simpson skrev:Nå er jeg en ikkerøyker, men kan ikke drømme om å forby røyking hvis folk velger å røyke med alle de negative sidene det følger med.
Om de ligger med slimete lunger, kols og andre plager er det noe som ikke plager meg. De har valgt dette selv med fullt overlegg.
Hvis folk faktisk velger å røyke så må det være opp til hver enkelt å risikere å ødelegge sin egen helse.
Det er helt opp til deg som person velger å leve livet ditt.
Fint at du spør. Dette er fra Helsedirektoratet som bør ha LITT peiling på dette:Godtvoksen skrev:Med en så BASTANT påstand, så regner jeg med at du også kan vise til tall i forhold til skader og dødsfall vedr. MC-kjøring?jonnykr skrev:Og det er langt farligere å røyke enn å kjøre Motorsykkel, derfor faller sammenligningsgrunnlaget på sin egen urimelighet.
Legevitenskapen sier at ca 5100 mennesker dør av røykerelaterte sykdommer hvert å bare i Norge. I tillegg kommer alle de tusenvis som for et forringet og ødelagt liv av røykerelaterte sykdommer som f.eks. Kols og andre relaterte sykdommer. Og de samfunnsmessige kostnadene er enorme.
Så poenget ditt er ikke noe poeng, fordi det er ikke sammenlignbart i det hele tatt.
Du viser til 5100 mennesker +++ bare i Norge. Hvor stor prosent av røykere snakker vi da om?